Permalänk

Köpråd till min svåger

Hallå. Skall bygga dator åt min svåger och har lusläst forumet på sistone för att uppdatera mig så gott det går. Men det finns ju inga hundraprocentiga svar i trådarna så jag gör en ny om just detta planerade bygge.

Han vill lägga 8-10000kr och jag tänkte försöka lösa det med så bra dator som möjligt för pengarna.

Lite behovsanalys: "Skall egentligen bara surfa, men får inte vara slött eller dålig kvalitet". Jag vet att han spelar lite spel emellanåt, men sist jag kikade in så var det Red Alert Firewire behövs, då de har en dv-kamera och två små knattar hemma som de filmar hela tiden. DVD-brännare och XP Home samt mus, tangentbord och skärm (17 eller 19" kvittar, dock gärna med DVI) skall också räknas med. Högtalare etc kvittar, för det går att lösa i efterhand eller med deras stereo. Antivirus och brandvägg kvittar också eftersom de prenumererar på detta via sin bredbandsoperatör.

Troligtvis blir det nog s939, en Athlon64 och en eller två gigabyte ram. En gig räcker säkert ett bra tag till med tanke på deras primära användningsområde, men om man lyckas klämma in två gig i budgeten så är det inget att snåla på. Hårddisk blir väl en 160-250GB, då den inte fylls ändå och inte behöver vara snabbare än slöast...

Mitt problem är främst kring grafikkort. Är riktigt dålig på att lista ut vad som behövs, dels eftersom jag har mindre och mindre tid till att hålla mig uppdaterad och dels eftersom jag själv knappt spelar alls. Men jag vet ju att det är riktigt frusterande att lägga ut tiotusen på en dator som inte ens startar upp nya spel, så ett någorlunda bra kort behövs säkert. Det som verkar vara på allas läppar just nu är x1800gto (1600-2000kr), men jag är lite tveksam till om det är värt pengarna i detta fallet. X1600PRO kostar ju strax över tusenlappen och sedan finns ju X1300, Nvidia 7300, 7600GS m.fl. Vad kan man säga om dessa kort? Tänk inte på att det skall vara 8973xAAF, 1600x1200 och minst 100fps, utan vad behövs för en medelsvensson? Han lär inte gå in och ställa in särskilt mycket i inställningarna till varken kortet eller i själva spelen, så tänk 1024 eller 1280 och medium på grafiken... Kan tänka mig att det blir bilspel, rts typ AoE, kanske fotboll och lite fps-spel... Min gamla burk har ett X800Pro och jag tycker det räcker mer än väl till sådana ting. Vad är motsvarande idag? Känns som om jag hellre tar mellanskillnaden på ett X1800GTO och ett X1600 eller 7600 och spenderar på bättre chassi, mus, skärm och annat som påverkar ergonomin. Trots allt sitter du ju inte framför datorn egentligen, utan framför in- och utdataenheterna.

Skulle vara jättekul om ni vill hjälpa mig plocka ihop några paket med kompletta datorer mellan 8 och 10.000. Har suttit och plockat själv såklart, men alltid nyttigt med inspel från andra. Anledningen till att jag inte rekommenderat färdigbyggt är jag suttit som supporttekniker på en elektronikkedja sedan 2003 och sett alla märken falera hur som helst. Känns som om det alltid finns en svag länk i dessa där tillverkaren snålat in. Plus att jag hatar det faktum att det är recoveryskivor och tolv gigabyte förinstallerade program.

En sak till!!! Eftersom det finns småttingar hemma hos dem vore det bra med en låda med lucka på fronten, typ Sonata.

Tack på förhand
/Mikael

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

den här rekommenderades i en tråd nyligen

http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_44&produc...

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

"Operativsystem: Ingår ej"

och jag kan inte se något om att en skärm medföljer heller.

Gå in på www.komplett.se och kika på det du verkar tycka är bra.

Jag är själv inte så uppdaterad på grafikkort och liknande för tillfället, jag vet att Geforce 7900 serien är bra.

Nu så har ju AM2 CPUerna kommit, så s939 kommer sjunka rätt mycket i pris, vilket är bra i ditt fall ^^

Jag antar att du vill ha en TFT skärm? Isåfall så är det ju mycket om MS, ju lägre ju bättre, men i ditt fall skulle jag nog rekommendera något i stil med 25MS, då de brukar vara mycket billigare än t ex. 8MS. (Responstiden = xMS)

Ursäktar att mitt inlägg är lite flummigt, är trött

MVH //Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorian
"Operativsystem: Ingår ej"

och jag kan inte se något om att en skärm medföljer heller.

Gå in på www.komplett.se och kika på det du verkar tycka är bra.

Jag är själv inte så uppdaterad på grafikkort och liknande för tillfället, jag vet att Geforce 7900 serien är bra.

Nu så har ju AM2 CPUerna kommit, så s939 kommer sjunka rätt mycket i pris, vilket är bra i ditt fall ^^

Jag antar att du vill ha en TFT skärm? Isåfall så är det ju mycket om MS, ju lägre ju bättre, men i ditt fall skulle jag nog rekommendera något i stil med 25MS, då de brukar vara mycket billigare än t ex. 8MS. (Responstiden = xMS)

Ursäktar att mitt inlägg är lite flummigt, är trött

MVH //Gorian

Det handlar inte alls mycket om ms (speciellt dom falska). Det har mycket med andra funktioner att göra. Minst lika mycket som ms. Varför skulle du rekommendera 25ms för hans fall? Är högre ms lika med sämre hög? Det är lika fel som att säga "Det handlar mycket om minne i grafikkort, men i ditt fall skulle jag rekommendera ett med bara 128mb". Det finns skärmar som kostar väldigt mycket (och är bra) som har 25ms. Med andra ord, din "rekommendation" är inte värd mycket. Skriv hellre ner några förslag.

Jag tycker själv att en dator för surf och spel i prestandaklass med RA ska kosta mindre än 10 000kr. Lägg ca hälften av dom på själva datorn och resten på tillbehör så blir han nog nöjd. T.ex. kan datorn optimeras med en grym skärm och/eller bli helt nedtystat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det handlar inte alls mycket om ms (speciellt dom falska). Det har mycket med andra funktioner att göra. Minst lika mycket som ms. Varför skulle du rekommendera 25ms för hans fall? Är högre ms lika med sämre hög? Det är lika fel som att säga "Det handlar mycket om minne i grafikkort, men i ditt fall skulle jag rekommendera ett med bara 128mb". Det finns skärmar som kostar väldigt mycket (och är bra) som har 25ms. Med andra ord, din "rekommendation" är inte värd mycket. Skriv hellre ner några förslag.

Okej, låt mig förklara.

Det jag menade var att om företagen kan få ut att deras skärmar ger 8ms eller liknande, så kan de också sälja dom dyrare.

Sen finns det NoName företag som ger ut sina skärmar, som återförsäljarna då ofta skriver ut med en liten text att de har typ 25ms, och dessa skärmar kostar mindre.

Så ursäkta mig, det jag menar är:
Ta en skärm som är i rätt storlek, som klarar rätt upplösning (1024x768?) och skit i MS, för du/han lär inte märka nåt av det till de saker du/han ska använda det till.

Tack för mig

//Gorian

Visa signatur

---

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Det handlar inte alls mycket om ms (speciellt dom falska). Det har mycket med andra funktioner att göra. Minst lika mycket som ms. Varför skulle du rekommendera 25ms för hans fall? Är högre ms lika med sämre hög? Det är lika fel som att säga "Det handlar mycket om minne i grafikkort, men i ditt fall skulle jag rekommendera ett med bara 128mb". Det finns skärmar som kostar väldigt mycket (och är bra) som har 25ms. Med andra ord, din "rekommendation" är inte värd mycket. Skriv hellre ner några förslag.

Jag tycker själv att en dator för surf och spel i prestandaklass med RA ska kosta mindre än 10 000kr. Lägg ca hälften av dom på själva datorn och resten på tillbehör så blir han nog nöjd. T.ex. kan datorn optimeras med en grym skärm och/eller bli helt nedtystat.

Hittade en skärm som jag tyckte var mycket intressant. LG 1780, riktigt tunn design med smidig fot och dvi. Angående ms så kvittar det ju. Sitter på en tft från 2004 som är på 20ms och som duger bra åt mig (kostade dock 8000 då), så det är som de säger mycket annat som spelar roll. De panelerna som bla Hercules använde till sina plattskärmar låg ju också på 20ms och ansågs vara det bästa som fanns även när uppdateringshastigheten var nere på 12ms hos andra tillverkare.

Zeroqp, du missuppfattar mig lite angående spelen. Han kommer ju säkert att skaffa bättre spel än så... Som jag skrev i första inlägget så vill jag ändå ha en dator som startar alla spel, däremot behöver det som sagt inte flyta med allt på max i exempelvis Oblivion. Så ett 7900 som folk rekommenderar är ju riktigt overkill. Den viktigaste frågeställningen jag hade var om man behöver upp i 1500-1700kr eller om man kan köpa exempelvis ett X1600 för tusenlappen (kanske t.o.m. räcker med ett 7300?!).

Och om ni kommer med förslag (vilket gör mig jätteglad), tänk på att det är en familj som skall ha den och min svåger är över trettio... Inga fönster, 250mm-fläktar eller plastkrom, tack

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

Slängde ihop något lite snabbt. Farbror
Säg till om jag förbisåg något... för det tror jag att jag gjorde (tangentbord, högtalare och mus är inte inkluderade).

Hm, och du, det är tur att du ens får hjälp. Jag ser att många inte har postat. Det beror på att du skriver för mycket i tråden... ingen orkar gå igenom allt det där (jag har inte gjort det), så ett tips är att hålla dig så kortfattad som möjligt, utan att försumma information. Bra att du delade in texten i mindre bitar iallafall.

EDIT: Wtf, hur länkar man till den där kundvagnen? Suck.

EDIT2: Nu då?

EDIT3: Lol, zeroqp = noob. Farbror

Permalänk
Medlem

zeroqp: först spara sen dela listan

här kommer mitt förslag, fan va svårt det vart när skärm+XP skulle med:S
http://www.komplett.se/k/cart.asp?mode=share&ShoppingListId=3...

ifall det inte måste vara DVI så finns det en 19" wide skärm som Tomtenizze-n00b gjorde en "minirecension" på och den verkar helt okej
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

och här kan du köpa den http://www.itbutikken.se/i/125501/1.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av orinoco
zeroqp: först spara sen dela listan

här kommer mitt förslag, fan va svårt det vart när skärm+XP skulle med:S
http://www.komplett.se/k/cart.asp?mode=share&ShoppingListId=3...

ifall det inte måste vara DVI så finns det en 19" wide skärm som Tomtenizze-n00b gjorde en "minirecension" på och den verkar helt okej
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

och här kan du köpa den http://www.itbutikken.se/i/125501/1.htm

Din kundvagn funkar inte heller, kompis.

Permalänk

Har komponerat detta system på Dustinhome. Kommentarer?

Chassi: Antec SLK3700BQE med 350W nätaggregat.
Bra låda (som jag byggt med förut) som är tyst och har lucka på fronten så inga klåfingriga barn kommer åt dvd och knappar.

Processor: AMD Athlon64 3200+ Box
Duger säkert ett bra tag

Moderkort: Asus A8N-VM CSM
M-ATX med gott om minnesplatser och firewire

Minne: DIMM DDR 1GB PC3200/400MHZ CL3 KIT (2X512MB)
En gigabyte räcker ju nu, och moderkortet har ju fyra minnesplatser. Hade gärna sett två gig direkt, men då går jag över budgeten

Grafikkort: 3DFUZION GEFORCE 7600GS 256MB PCI-E
Verkar vara 7600GS som gäller i budgetklassen efter vad jag läst mig till. Eftersom detta är mitt svagaste område hoppas jag ni säger till om jag valt fel

Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA 7200.9 200GB 7200RPM SATA/300
Hyggligt tyst och storleken duger gott

DVD: LG DVD±RW/RAM 16X DL INTERN IDE BULK SVART
Helt ok, antar jag. LG krånglade sällan då jag var supporttekniker

Skärm: LG L1780Q 17# TFT TCO-99 SVART
Verkar vara en riktigt bra skärm!

Mus/tangentbord: MICROSOFT WIRELESS OPTICAL DESKTOP 1000 USB

Programvara: MICROSOFT WINDOWS XP HOME SP2 SVE CD#OEM

TOTALT: 9530kr fraktfritt, och allt finns i lager. Är detta ett vettigt paket?

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

Vad kostar grafikkortet? Om det kostar mindre än 1 300kr, go for it. Annars borde du byta ut det mot ett 7600GT.