Permalänk
Avstängd

Importera FrÅn Japan

Hej,

Någon som känner till en bra Japansk Internetsajt som säljer elektronik.

Funderar nämligen på att börja importera därifrån.

Stämmer rykten om att det är cirka tre gånger billigare än i Sverige?

Var en liten knatt när jag var där sisst, och komemr ej ihåg, men det är väll inte samma spänning och frekvens på elektricitetsutagen?

Går det att hitta affärer som säljer datorer med engelskt tangenbord?

Med vänliga hälsningar,

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk

knappast lönsamt med eus tullar?

Permalänk
Medlem

nope... som björn säger... tullar... (+ frakt)

Permalänk
Korsordsguru

Nä det är väl inte speciellt billigt där vad jag vet. Om du ska köpa grejor direkt från fabrik så kolla på Kina eller Taiwan kanske. Men som sagt tidigare så måste du ju räkna in frakt, tull och moms, och om du sedan gör lite påslag på det för att tjäna lite pengar så är det lite halvt otroligt om du skulle vara billigare än någon svenska affär på samma dator.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Jag importerar massviss, inte at mig, utan at kunder.
Jag betalar endast 17% moms.
Frakten ar billig da jag har specialkonto hos ups och FedEx.

Nagon som vet nagon bra sajt i kina, taiwan, korea eller japan da?

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Korsordsguru

Om du skall importera mycket, av vad du nu vill köpa, så kontakta fabrik direkt. Du kan hitta många asiatiska fabriker och återförsäljare på www.alibaba.com. Gör ett gratiskonto där och börja spana efter produkter. Eller skaffa en kinestolk och spana in www.taobao.com. Om du även skall sälja dina produkter så måste du ju ändå göra det med 25% moms, om du inte gör det svart då.(?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man behöver ju knappast betala svensk skatt som privatperson om man köper från kina. Man betalar kinesisk skatt (??) + tull, det räcker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Man behöver ju knappast betala svensk skatt som privatperson om man köper från kina. Man betalar kinesisk skatt (??) + tull, det räcker.

Man betalar 25% + tull på både produkt- och fraktpris (alltså det totala priset) vid import från icke-eu land.

Permalänk
Hedersmedlem

MooDHooDs, har fel och dOd har rätt. Om någon känner sig kluven i vem dom ska lita på

För att strå lite salt i såren kan tullen också ta ut handlingsavgifter och postavgifter (för att dom postar paketet än gång till) Dessa brukar ligga på en 100kr vid mindre paket.

Skitlagar.

Permalänk
Avstängd

Ingen har rätt..
Jag betalar 17% da det skickas till Brasilien.
Man betalar inte tull i ursprungsland.

Visa signatur

Dell Inspiron E1705 (9400) T7200 Core 2 Duo @ 2.00 GHz, 4MB Cache 2048 MB DDR2 667 MHz, ATi X1400 (590/ 480) 120GB Sata, 1440x900 LG-Philips

Permalänk
Medlem

Fel

Du skriver som du vill ha det till sverige?! Då finns det ingen väg runt svensk moms som är 25%. Allt som importeras ska egentligen påläggas 25%, så spelar det ingen roll om det skickas till brasilien först. Över svensk gräns utanför EU så blir det 25% moms!! Tull beror på varan. 17% kan du dock fixa genom att t.ex. ta in det via Storbritanien, kräver dock verksamhetsplats för leverans där då. Säljer man det då vidare till företag i sverige så dyker ändå svensk moms upp igen. Sedan spelar det ingen roll vem och hur mycket heller, oavsett om du beställer en pryl eller 100st, så ska man egentligen betala tull o moms vid införsel, såvida det inte understiger ett visst minimum belopp. Dock försöker många komma runt detta genom att ange försändelsen som gåva och dylikt.
Många blir blinda av "låga" priser från grossister utomlands, men glömmer bort just tull, moms, frakt. Plus en liten marginal och priset är inte lika lågt längre. Sedan är många tillverkare av t.ex. elektronik, inte särskilt export omtänksamma. Små, lätta produkter förpackas i stooora förpackningar för det ska se ut som "mycket" och något som knappt skulle kostat något att frakta blir plötsligt dyrt p.g.a. man räknar volymfrakt.

Så..

((Varans pris + Frakt kostnad) * Tull) * Moms = Inköpspris.

Och glöm inte att ha koll på importlicenser

Permalänk
Medlem

Att tänka på är kanske att avgifterna vid "svenska gränsen" oftast grundar sej på värdet som står på utsidan av förpackningen samt om det är en privatperson eller företag som är avsändare.

Permalänk

de drar ju momsen på vad som står på utsidan som sagt. Står det 100kr så betalar du 25kr i moms. Sen om paketet innehåller en plasma tv för 40.000 kr är en annan femma. Värdet skrivs ner hela tiden, fabrikerna ber dig göra det just för de pallar inte betala extra heller.

Sen så betalar du tullavgift, men den är olika beroende på vad du importerar.

Grejen är den, att tjäna på import måste du massimportera direkt från fabriken! Det kommer bli sjukt mycket dyrare att bara köpa ett grafikkort från fabrik.

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk
Medlem

Re: Importera FrÅn Japan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Get_skri
Stämmer rykten om att det är cirka tre gånger billigare än i Sverige?

Var en liten knatt när jag var där sisst, och komemr ej ihåg, men det är väll inte samma spänning och frekvens på elektricitetsutagen?

Nej, kostar lika mycket, jag skulle nästan vilja påstå att det t.om är dyrare där än i svenska nätbutiker, ska du dessutom ha frakt på det kommer du nog inte tjäna någonting.
Iaf i de butiker som motsvarar sveriges elgiganten/siba/liknande.
Däremot småkrafs som resistorer, dioder och annat liknande är mycket, mycket billigare.

Japan kör 110V / 60hz men de flesta datorprylar har stöd för både och, kolla på din tv/router/dator/mobilladdare. Står oftast 220/110V, men det är inte helt säkert. Du kommer dock behöva något som gör om från platta till runda stickproppar.
Ska du köpa TV får du även tänka på att de har NTSC och inte PAL.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Importera FrÅn Japan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Nej, kostar lika mycket, jag skulle nästan vilja påstå att det t.om är dyrare där än i svenska nätbutiker, ska du dessutom ha frakt på det kommer du nog inte tjäna någonting.
Iaf i de butiker som motsvarar sveriges elgiganten/siba/liknande.
Däremot småkrafs som resistorer, dioder och annat liknande är mycket, mycket billigare.

Japan kör 110V / 60hz men de flesta datorprylar har stöd för både och, kolla på din tv/router/dator/mobilladdare. Står oftast 220/110V, men det är inte helt säkert. Du kommer dock behöva något som gör om från platta till runda stickproppar.
Ska du köpa TV får du även tänka på att de har NTSC och inte PAL.

är det inte bara USA som har NTSC

hehe, NTSC. Never the same color

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Importera FrÅn Japan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
är det inte bara USA som har NTSC

hehe, NTSC. Never the same color

Nä, japan har ntsc som sagt. Många andra länder också.

Rent generellt så är vissa komponenter lite billigare, men inte speciellt mycket. Var i Tokyo för runt ett år sedan, och more or less det mesta kostar lika mycket eller mer med få undantag.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Importera FrÅn Japan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
är det inte bara USA som har NTSC

hehe, NTSC. Never the same color

Alla(?) länder som har 60hz i eluttagen kör 60hz(NTSC) på TVn och de med 50hz i uttaget kör 50hz(PAL) på TVn.

Detta för att det blir mycket billigare att tillverka TV apparaterna om de har samma uppdateringsfrekvens som elnätet. Under TVns barndom tror jag inte ens man kunde tillverka dumburkar med annan frekvens

Permalänk

Re: Re: Importera FrÅn Japan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira

Japan kör 110V / 60hz men de flesta datorprylar har stöd för både och, kolla på din tv/router/dator/mobilladdare. Står oftast 220/110V, men det är inte helt säkert. Du kommer dock behöva något som gör om från platta till runda stickproppar.
Ska du köpa TV får du även tänka på att de har NTSC och inte PAL.

Inte helt sant, Japan kör 100V med 50 eller 60 Hz beroende på vart i landet du är. Inte för att det gör så stor skillnad för simpla elektroniska saker, men kan va bra att veta

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD