Permalänk
Medlem

dubbla nätverk?

Vore så skönt om någon kunde hjälpa mig, har sökt runt nu i två timmar men hittar inte det jag söker...

Har precis köpt en ny dator, och gör då den gammla till en filserver, tanken jag hade var att båda ska ligga på nätverket utåt (Den mot routern och internet) men så vill jag också ha ett internt nätverk mellan dem (1000mps)

Men jag får det inte att funka!

Jag har en korsad nätverkskabel mellan de båda nätverkskorten, och jag har kopplat som vanligt mot routern. Jag har gett dem ipadresser, men fortfarande använder de enbart routern när dom komunicerar...

vad gör jag för fel? vad har jag missat?

MVH
/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att Gigabit ethernet använder alla kabelpar vilket innebär att du ska använda en rak kabel, men försök för det första att ta ur kabeln till routern ur ena datorn och se om de fortfarande kan kommunicera.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Hedersmedlem

En korsad kabel för gigabit ska ha alla par korsade och inte bara två som i de lägre. Men har du kontakt mellan datorerna så har du och då har den väl fixat det själv ändå (moderna prylar kan koppla om sådant själva).
Men om du har en "vanlig" korsad så kanske den bara kör i 100 mbit?

Iaf lösningen när du har de fysiska problemet utrett är att IP-adress-serierna sätts olika och prioriterar upp gigabitkorten på båda datorerna.
Säg att din routern delar ut 192.168.0.x adresser där tre första är nätadressen (bestäms av subnätmasken som i fallet ska vara 255.255.255.0) . 192.168.1.x kommer då ligga i ett annat nät.
Du sätter ingen gateway på gigabitkorten
När du ställt in det rätt (du kan gärna skriva IP-serierna här om du undrar om det blir olika) så väljer du menyn avancerat->avancerade inställningar i "nätverksanslutningar". Flytta upp gigabitkortet överst där (egentligen behövs det inte eftersom det ligger i olika IP-serier men om du försöka ansluta på t.ex. datornamn bara kan jag gissa på att det inverkar var den testar först).
voilá

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hmm.. jag förstod inte riktigt dedär med korsad kabel där alla är korsade. Behövs det altså en annan kabel ? För som det ser ut nu så får jag ingen kontakt då de är enbart ihopkopplade med gigabitlanet... varesig dom e korsade eller ej... :S

ska prova dina andra tips och se om de hjälper, jag provade förut att koppla ur "routerkabeln" men då hittade inte datorerna varandra...

Så här provar jag nu:
Nätverkskort 1
Ip (utdelat av router): 192.168.0.109 (101 på den andra)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.0

Nätverk 2:
192.168.1.1 (2 på den andra datorn)
Subnet Mask: 255.255.255.0

Är det så du menar?
/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

Jag tror inte ditt krångel är värt mödan då du ändå inte kommer komma över 250mbit och 100 klarar man sig långt på.

Som sagt, det blir jobbigare att konfa än du tror, inte bara att plugga i och så tar paketen den snabbaste vägen.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

va?
Klart som sågspån att när jag köpt ett gigabitnätverk så vill jag att det ska fungera... jag söker förgäves överallt om var jag kan hitta svar, men som ni förstår så hittar jag det inte.

Varför är det inte lika enkelt som ett "vanligt 100mps" nätverk??! Känner mig asdum som inte får det att funka...

/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

När du väl har provat det som kommer du garanterat inte tycka det är speciellt fantastiskt.

Du kommer upp i hastigheter som maxar ut hårddisken och då kan du ändå inte göra speciellt mycket på datorn. Vänta 10min och kunna använda datorn normalt eller vänta 7 min och inte kunna använda datorn. Jag vet vad jag väljer iaf men smaken är som baken

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk

Köp en billig gb-switch som du kopplar båda datorernas gb-kort till och även till routern. Sen struntar du i att koppla in 100Mbit-korten så slipper du allt strul.

Permalänk
Medlem

jo, så skulle man kunna göra, eller alt göra så att den ena delar internet till den andra, men då segar de andras (familjens) användning ner min användning av internettet... aja... jag får väll leta vidare själv...

varför är inte gigabitnätverk nån höjdare? ni verkar vara lite negativa till de...

/Erik

Visa signatur

En vis man sa: EH!?

Permalänk
Medlem

usch är det negativas national dag i dag?

ta tippset om att sätta två distinkta ip-serier på korten

det borde funka jätte fint

en rak cat5e kabel mellan dem är allt som skall behövas

sen får du avgöra själv om du tyckte det var värt fem minuters jobb

Permalänk
Medlem

100 Mbit kommer man rätt långt med. Jag har Gbit hemma men kommer inte över 20 Mbyte/s för det.
100 Mbit = 12.5 Mbyte/s. 1 Gbit = 125 Mbyte/s, teoretiskt.
Man lär köra raid på datorerna om man ska komma upp i lite speed när man kör med Gbit på nätverket.
Jag ligger själv mellan 20 och 30 Mbyte/s mellan datorn och en USB2-disk.
Bara som jämförelse.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Hedersmedlem

Och vem har sagt att det ska bara användas för att överföra filer mellan hårddiskar som då begränsar.
Håller med varget, negativas nationaldag fasiken.

älgen, IP-inställningarna är precis som jag villa ha det. Det har du gjort rätt.
Som du kommit fram till så fungerar inte direktnätverket alls. Jag ursäktar mig lite med snack om korsad kabel för gigabit, det jag borde nämnt är att i alla sammanhang för gigabit så är det normala att ha en rak kabel och under vissa omständigheter kan en helt korsad fungera.
Har du en rak cat5e eller uppåt ska det fungera i gigabithastighet. Om det inte är någon kontakt alls (ingen LED-på korten lyser om hastigheten) så testa med en annan rak kabel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

funkar det för dig att pinga den andra datorn på dess gigabit kort?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Och vem har sagt att det ska bara användas för att överföra filer mellan hårddiskar som då begränsar.
Håller med varget, negativas nationaldag fasiken.

älgen, IP-inställningarna är precis som jag villa ha det. Det har du gjort rätt.
Som du kommit fram till så fungerar inte direktnätverket alls. Jag ursäktar mig lite med snack om korsad kabel för gigabit, det jag borde nämnt är att i alla sammanhang för gigabit så är det normala att ha en rak kabel och under vissa omständigheter kan en helt korsad fungera.
Har du en rak cat5e eller uppåt ska det fungera i gigabithastighet. Om det inte är någon kontakt alls (ingen LED-på korten lyser om hastigheten) så testa med en annan rak kabel.

I och med att han skulle ha en filserver kan man väl gissa på att fildelningen kommer ta upp ganska stor del av trafiken

Annars verkar denna lösningen vara det billigaste alternativet.
Om man vill ha det lite snyggare med mindre sladdar och mer ordning kan man köra på det lite dyrare alternativet och köra en gb-switch mellan routern och datorerna som någon föreslog.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Hedersmedlem

ok då filserver då.

Färre sladdar? Från varje dator går det en sladd till routern och en sladd i mellan dem. Totalt 3 st.
Det blir ju det samma om han går och köper en gigabitswitch.

Eftersom det inte verkar gå igång alls (kabelfel?) så kommer nog inte en gigabitswitch lösa problemet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
ok då filserver då.

Färre sladdar? Från varje dator går det en sladd till routern och en sladd i mellan dem. Totalt 3 st.
Det blir ju det samma om han går och köper en gigabitswitch.

Eftersom det inte verkar gå igång alls (kabelfel?) så kommer nog inte en gigabitswitch lösa problemet.

skillnaden är att det _förmodligen_ är lättare att gömma undan switchen vid routern och slippa ha den extra kabeln liggandes i rummet va så jag menade med extra sladda

finns ju viss expansion möjlighet med switchen med

men visst funkar det med en extra kabel, då behöver han bara köpa en ny kabel så funkar det, kanske bästa alternativet då han kan känna efter om 1gb verkligen är så coolt och snabbt

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
När du väl har provat det som kommer du garanterat inte tycka det är speciellt fantastiskt.

Du kommer upp i hastigheter som maxar ut hårddisken och då kan du ändå inte göra speciellt mycket på datorn. Vänta 10min och kunna använda datorn normalt eller vänta 7 min och inte kunna använda datorn. Jag vet vad jag väljer iaf men smaken är som baken

Fixa ett riktigt NIC då

Men, varför inte använda 1 GBit om han nu redan har 1 GBit kort i både filservern och datorn?

Är ju ungefär som när man bytte från 10 till 100 för några år sedan..

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av älgen

Så här provar jag nu:
Nätverkskort 1
Ip (utdelat av router): 192.168.0.109 (101 på den andra)
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway: 192.168.1.0

Nätverk 2:
192.168.1.1 (2 på den andra datorn)
Subnet Mask: 255.255.255.0

Är det så du menar?
/Erik

Tveksamt om det inte ska stå Gateway: 192.168.0.1 och inte x.x.1.0, då du har submask 255.255.255.0 kan den väl inte kommunicera med andra nät än de som har samma som dig, typ 192.168.0.XXX ??

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZyberZone
Fixa ett riktigt NIC då

Men, varför inte använda 1 GBit om han nu redan har 1 GBit kort i både filservern och datorn?

Är ju ungefär som när man bytte från 10 till 100 för några år sedan..

Ett "riktigt" nic ser jag inte hjälpa hårddisken?

Ok jag är lite negativ mot 1gb i privata nätverk jag vet!
Men det är jag av praktiska skäl och inte teoretiska.
Tycker verkligen inte det motsvarar när man bytte från 10 till 100.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Tveksamt om det inte ska stå Gateway: 192.168.0.1 och inte x.x.1.0, då du har submask 255.255.255.0 kan den väl inte kommunicera med andra nät än de som har samma som dig, typ 192.168.0.XXX ??

Du har bra falkögon
Jag testade och det är möjligt att i windows xp ställa in gateway som 192.168.1.0, det borde ju vara en felaktig adress? Försöker man tilldela sig själv det IP så klagar det när man väljer OK.
Det borde inte påverka att kopplingen mellan datorerna inte fungerar egentligen men det är nog en typo.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av opox
Ett "riktigt" nic ser jag inte hjälpa hårddisken?

Ok jag är lite negativ mot 1gb i privata nätverk jag vet!
Men det är jag av praktiska skäl och inte teoretiska.
Tycker verkligen inte det motsvarar när man bytte från 10 till 100.

Det jag menade med ett "riktigt" nic, var at du kan använda datorn, och samtidigt beltasta nätverket, utan större problem.

När jag bytta ifrån 10 till 100, var det många som inte tyckte det var nödvändigt, det var mitt poäng där

Men, om du nu har 1 gbit kort, varför ska han inte använda det?

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"