Permalänk
Medlem

Hur delar jag filer?

Jag får det bara inte att fungera!?
Man kör väl guiden konfiguera nätverk? (innehåll i xp)
Efter att jag kört dessa (med inställningen att de får internet får en gateway eller annan dator så kan jag inte dela filer ändå.

Den ena datorn är kopplad via tråd till routern och den andra datorn via trådlöst till routern

Permalänk
Medlem

Vad händer om du testar detta då:

Tryck på start sen väljer du kör och skriver \\IP_Till_andra_datorn

Alltså om ditt IP på andra datorn är 192.168.0.1 skriver du \\192.168.0.1

Permalänk
Medlem

Re: Hur delar jag filer?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zooLiz
Jag får det bara inte att fungera!?
Man kör väl guiden konfiguera nätverk? (innehåll i xp)
Efter att jag kört dessa (med inställningen att de får internet får en gateway eller annan dator så kan jag inte dela filer ändå.

Den ena datorn är kopplad via tråd till routern och den andra datorn via trådlöst till routern

Är det inte bara att höger klicka och välja "delning och säkerhet" på den mapp som du vill dela ut, och välj "dela ut mapp" tror jag det heter....

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Jag har ju testat att "bara" högerklick och dela ut men på den ena datorn hittar jag ingen mer än den själv och den andra säger att jag ska fråga nätverks ansvarig eller logga in som administratör. Det konstiga är att det endast finns en anv på den datan.

Nu kan jag trycka på visa datorer i nätverket på den som förut inte fungerade att göra så på. Dock hittar den inte min andra dator.
Min andra dator har dock problemet att när jag trycker på visa datorer i arbetsgruppen så säger den'

hemma är inte tillgängligt. Kanske har du inte behörighet att använda denna resursen. be serverns administratör om hjälp.
För att kunna dekryptera den här filen krävs ett nyare system.

Snälla hjälp mig någon

EDIT: Jag är ansluten enl följande

internet till routern, routern vidare via tråd till data ett, routern vidare till data 2 via trådlöst.

Vilka alternativ ska man då välja i nätverks guiden?

EDIT2: Enl windows har jag miskinvaru fel. Var laddar jag ner nya ?

Permalänk
Medlem

Eftersom Du har en router ska Du ej använda guiden för Windows Nätverk.
Routern sköter IP tilldelningen, när Du kör Windows guiden för Hemma Nätverk säger Du åt Windows att sköta IP tilldelningen för nätverket = konflikt.

Dela ut de mappar/filer Du vill ha åtkomst till på respektive dator.
Öppna ev brandvägg för nätverksåtkomst.
Se till att Du har lagt upp anv konton för nätverksinloggning på datorerna.

Permalänk
Medlem

Vad menar du med sista raden?
Vad kan man behöva öppna upp i brandväggen?