Permalänk
Medlem

ASUS F3Ja mycket för pengarna?

Hittade denna Asus när jag surfade in på komplett.se, och den verkar ju vara riktigt bra i komponentväg och prisvärd!?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323191&view=detailed

Listar en del nedan:
Intel Core Duo T2400 1.86 GHz
1 GB DDR II SDRAM - 667 MHz
120 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM
15.4" TFT aktiv matris 1680 x 1050 ( WSXGA+ )
RADEON X1600
Sound Blaster Pro
1 x bildskärm / video - S-videoutgång
1 x bildskärm / video - DVI-Digital - 24 pin digital DVI
1 x bildskärm / video - VGA - 15-pin HD D-Sub (HD-15)

Pris för hela kalaset 15795:-

Vad tycker ni?

Permalänk
Medlem

asus a6ja på samma sida har samma spec förutom skärmen men kostar 2000kr billigare nästan

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
asus a6ja på samma sida har samma spec förutom skärmen men kostar 2000kr billigare nästan

Riktigt så enkelt är det inte faktiskt..man måste kolla lite mer noggrant och inte bara gå på tex.. jahaa 1GB minne..osv.
Det är det finstilta som skiljer.
Tex:
a6ja:
1GB 553mhz minne.
100 GB - 4200 rpm
ATI Mobility Radeon X1600 - 256 MB
DVD±RW (+R dubbla lager)
1280 x 800 ( WXGA )
8-cells litiumjon batteri

f3ja:
1GB 667Mhz minne.
120 GB - Serial ATA-150 - 5400 rpm
ATI MOBILITY RADEON X1600 med upp till 512 MB HyperMemory - PCI Express
DVD±RW (+R dubbla lager) / DVD-RAM
1680 x 1050 ( WSXGA+ )
9-cells litiumjon batteri

Ganska mycket som skiljer vilket säker gör det värt de "extra" 2000:-.

Permalänk
Medlem

mm, fast grafikkortet är likadant, A6Ja har också upp till 512 MB med HyperMemory.

Permalänk
Medlem

Hur är det egentligen, får man 533mhz minne till A6Ja? och får man en eller två stickor till F3Ja? oavsett så kan det kanske vara värt pengarna om man vill ha den bättre HDDn och högre upplösning.

Jag kan tänka mig att batteriet inte gör någon större skillnad... Att den kan läsa/skriva DVD-RAM kanske man inte ska värdera så jättehögt då det endast är användbart vid timeslip och samma funktion kan man ju få om man har en HDD, vilket man ju har i en dator, och som sagt var så är det ju likadant grafikkort i båda.

/D

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Avstängd

Den finns billigare: http://www.minnie.se/asus-f3jaak014p-wsxga-t2400-186ghz-x1600...

Kan inte hitta nånting om huruvida det är en minnessticka på 1024mb eller två på 512mb. Någon som vet?

Visa signatur

[ Bärbar ] [ Asus F3Ja :: CoreDuo T2400 :: 2048 Mb :: 120 Gb :: Ati Mobility Radeon x1600 256 Mb :: Vista Ultimate 32 bit]
[ Stationär ] [ Cooler Master Elite :: Xilence 480 W :: Asus M2N-MX nForce 430 :: Athlon64 X2 3800+ :: Scythe Ninja :: 2048 Mb :: Radeon x1950xt 256 Mb GDDR3 :: 160 Gb + 500 Gb :: Vista Ultimate 32 bit + XP :: HP W2207 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spanders
Den finns billigare: http://www.minnie.se/asus-f3jaak014p-wsxga-t2400-186ghz-x1600...

Kan inte hitta nånting om huruvida det är en minnessticka på 1024mb eller två på 512mb. Någon som vet?

Om du söker lite på forumet så ska du se att minnie.se inte är att rekommendera, däremot är bla TDJ Data inte så mycket dyrare, men det blir fortfarande 15-1800 dyrare än billigaste A6Ja (med T2400 cpu).

http://www.tdjdata.se/product_info.php?cPath=1_2&products_id=...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ef98dp
Om du söker lite på forumet så ska du se att minnie.se inte är att rekommendera, däremot är bla TDJ Data inte så mycket dyrare, men det blir fortfarande 15-1800 dyrare än billigaste A6Ja (med T2400 cpu).

http://www.tdjdata.se/product_info.php?cPath=1_2&products_id=...

Är TDJ Data bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svanter
Är TDJ Data bra?

Verkar inte finnas så jättemycket info, men det som finns verkar mest positivt.

Nån som handlat (kanske reklamerat oxå) kanske kan svara?

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk
Medlem

Skärmen och hårddisken gör det värt enligt mig

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Där ser man.
Synd att man inte har pengarna just nu, för troligast skulle en sådan beställas.
Iof så är inte räntefritt 24mån 617:-/mån inte allt för farligt men ändå.

Permalänk
Medlem

vilken ska man välja? designen verkar ju skilja lite åt. F3j verkar inte ha medieknapparna...

hmmm...

Visa signatur

Asus A6Ja Q028, HP Compaq 2510P, Asus Eee 1000H

Permalänk

Vad jag har fått fram på F3JA så är det 2x512 667 MHz installerat i den.
TDJ Data har lagt upp en spec på min begäran nu

Permalänk
Medlem

Det har även stått på komplett i några veckor:
Antal (lediga) kortplatser 2 ( 0 ) x minne

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323191&view=detailed

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Funderar också på Asus F3Ja-AK014P 14.340:- (minnie.se)

Hur funkar Asus datorer ihop med externa ljudkort och Cubase?
Är det en bra musikdator?

Funderar annars på Asus A6Ja-Q028P... (12.850:- )
Lite billigare men långsammare hårddisk...

Visa signatur

Anders

Permalänk

Jag har precis köpt en Asus F3Ja från komplett.
Kan meddela att jag fick en med ett 1024 minne i istället för 2 st 512:or som det står på kompletts specifikation.
När jag packade upp datorn så måste jag erkänna att jag blev lite besviken.
Det var inte alls den finishen som jag har sett på andra Asus datorer. Men när man väl får upp locket och sitter bakom skärmen känns allting mycket trevligare.

Här kommer mina personliga synpunkter på F3Ja.

Vi börjar med det jag blev besviken på, eller rättare sagt sådant som inte var som jag hade föreställt mig.

1. Väskan kunde varit snyggare.

2. Musen är optisk från Logitech men istället för trådlös så har den en liten sladdvinda som man rullar upp sladden på när man inte använder den. Man rullar sladden runt musen.

3. Yttre designen på laptopen kunde gott varit lite mer stilren. Och inte haft alla vinklar och vrår överallt.

4. Batteriet sticker ut där bak med kanske 1.5 cm.

5. Färgerna på skärmen känns/är korniga. Ingenting jag tänker på när jag susar runt i windows/spelar/surfar utan mer när man sitter med Photoshop och zoomar är kladdar med färger.
Jämför med min Samsung 970P, ja jag vet att asus skärmen inte visar 16.7 miljoner färger.

6. (NY) Den inbyggda brännaren klarar inte av att bränna Verbatim (mina) CD-R skivor. Inte så farligt men irriterande då jag hade en massa sådana på spindel.

DISCINFO VERSION : 1.6.1.6
VENDOR : TSSTcorp
MODEL : CD/DVDW TS-L632D
REVISION : AS05

Och nu de bra sakerna.

1. Bakom skärmen känns allt myckt bra, här är det snyggt och stilrent.

2. Upplösningen på skärmen (15.4" med 1680x1050)

3. Den blanka ytan på skärmen.

4. Prestandan och utrustningen passar mig perfekt.

5. Att det trots allt bara satt en minnes sticka i den så man kan uppgradera till 2 Gb utan all kasta ut alla minnen först.

6. Att inte deras Windows version som ingår (Pro Sp2, eng, dk, swe) inte lägger in allt för många störande program. Bara de som behövs för att datorns hårdvara ska fungera som det är tänkt. Med undantag för Symantec Internet Security 2005 Trail, som åkte ut direkt.

Hoppas det kan hjälpa några i valet om man ska köpa denna datorn.

Visa signatur

Laptop: Asus F3Ja, 2 GB Minne, Omega Drivers

Permalänk

tack för den informationen! Då vet man ju lite mer iaf...

Permalänk
Medlem

Den är 1000spänn billigare på itservice. Finns det ngn nackdel att beställa därifrån istället för komplett?

Permalänk
Inaktiv

a6-serien är ganska mkt snyggare enligt mej. fick bli en asus a6ja q028p.