Priser och lanseringsdatum för Windows Vista avslöjade

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
"Jag kommer inte att betala så mycket för ett OS"

Ingen här är så dum, alla vet att majoriteten kör windows olagligt.
Jag skiter fullständigt i om det kostar 500kr och uppåt, så länge det fungerar piratkopierat kommer jag att köra det.
Fungerar det inte piratkopierat och priset är högre än 500kr så håller jag mig fast vid WinXP.

Jag kommer aldrig sjunka så lågt som OS X, men för er skull så hoppas jag att ni blir nöjda när Maya renderar er två-timmars film 1 minut snabbare.
Själv så prioriterar jag inte det, och håller fast vid Windows.

Så sant, så sant..

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200 @ 2,8Ghz | 2048Mb | Sapphire Radeon HD 2600XT | Gigabyte GA-K8NSC | Xilence 500W | Soundblaster A4 7.1 | Maxtor S-ATA 200Gb - Samsung SP1654N 160GB | Antec P182 | SAMSUNG 22" 225BW

Permalänk
Medlem

äh jag kör windows helt lagligt trial från deras egen hemsida på 6 mån. KAn man ladda ner uppdateringar o allt sånt också. Skälet till att många tycker att windows funkar dåligt är för att de har just olagliga versioner som inte är uppdaterade. Då funkar det inte så jättebra direkt. Väldigt mycket skit som kommer in i datorn då bland annat.

Men jag hoppas bara på att de kommer ut med en trial till VIsta också så att jag slipper betala i forstättningen också. Man bör ju ändå formatera datorn lite då och då så det kan det ju va lagom med 6 månader emellan:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
http://sv.wikipedia.org/wiki/Moms

http://en.wikipedia.org/wiki/Tax

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk

Givetvis handlar detta inte om privatpersoner. Tänk på företag och liknande, sålänge man inte har ett väldigt litet företag så är det nog inte det lättaste att komma undan med att inte betala licens. För dessa är det ju inte så bra...

Nåja, majoriteten av alla företag kör med win98 utan problem...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Varför är inte windows skit? Vista verkar stänga in användaren ganska rejält. Kan man ens partionera hårrdisken själv?

Ahh, ta och läs lite om Vista innan du säger något mer

Det jag menar är att många "tycker" att Windows är skit bara för att Microsoft utvecklar det men jag skiter i vem eller vad bara jag har ett system som passar mig vilket för närvarande är Windows, kanske kommer jag uppgradera till Vista kanske inte men det får jag se när det släpps.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

dyrt, dock kommer jag nog köpa det i alla fall så.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Det var ju inga 6000 kr som de värsta spåkärringarna här på sweclockers har tjatat ett tag om

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem

De är dyrt... eventuellt kanske jag köper en av de lite billigare licenserna. Men skulle gärna betala dessa pengar till företag som vill släppa spel till Ubuntu/Linux som jag använder idag. Saknar spelen lite, men är inte kul att betala 1000 kr -1500 kr i onödan bara för att kunna köpa spel för 300-500 kr. Kanske fortsätter med linux efter vista kommer ändå... 1500 kr för enklaste home versionen.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

får spara i 1-2år så jag har råd till vista och ett dx10 graffe :/

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

Bah, får hoppas på OEM om ett tag då. Svindyrt ju. Okej om det kostat en 5-8 hundra, det hade jag gått med på efter ett tag, men så där mkt.. Köpte XP home OEM som följt med datorn ett bra tag. Men hur funkar det egentligen? Om man uppgraderar datorn, är det "emot licensen" att formatera, installera om och använda samma licens? Är inte det rätt dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
http://en.wikipedia.org/wiki/Tax

Den är löjligt låg om man jämnför med sverige.

Permalänk

Jaha... Så "skojj" att veta. Till skillnad från resten så tänker jag varken köpa, pirata eller klaga. Kul för Pyttemjuk att släppa ännu en version av DOS... (När fan ska dom släppa Windows-tänkandet och nyttja lite saker från Unix!!!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Den är löjligt låg om man jämnför med sverige.

Det stämmer inte. I många stater saknar man t.ex. inkomstskatt och motsvarande. Där kan momsen vara den enda skatten. Det gör att den blir svårare att undvika genom t.ex. svartjobb. Så även om skattetrycket är lägre betyder det inte att momsen är det.

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk

Tycker det är billigt, för något jag använder så mycket..

Blir nog ett köp via MS Home Usage program

Visa signatur

- "ZyberZone är min nya hjälte." - LazyDroog, 2004-09-12 13:23
- "Saying that Java is nice because it works on all OS's is like saying that anal sex is nice because it works on all genders"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
Det stämmer inte. I många stater saknar man t.ex. inkomstskatt och motsvarande. Där kan momsen vara den enda skatten. Det gör att den blir svårare att undvika genom t.ex. svartjobb. Så även om skattetrycket är lägre betyder det inte att momsen är det.

Rätta mej om jag har fel men varierar inte momsen mellan staterna, vilket gör att man ofta anger utan moms för att få en rättvis pris bild (noterar att jag endast spånar)

Visa signatur

"Gravity is a myth, the earth sucks."

Permalänk
Medlem

Windows Vista ja. Nu är jag inte speciellt påläst när det gäller Vista, men efter vad som sägs så verkar man inte ha så mycket att säga till som användare av den. Är detta något som skiljer sig mellan de olika versionerna?

Den största anledningen till att jag håller kvar vid Windows är för att spela spel. Nån som har nån susning om hurvida det går att spela spel i andra OS? Vet att det finns något som heter Cedega för Linux, som gör att man ska kunna spela spel under det. Stöd verkar dock utvecklas för ett spel i taget, och inte för t.ex DX9 eller DX10, så att man kan köra "alla" spel.

I övrigt funkar väl Windows XP som jag kör nu ok tycker jag. Men mister jag kontrollen över vad jag gör med min dator så blir jag väl inte helt glad. (Ok ok, ska jag ha kontroll över saker och ting ska jag köra Linux... jag vet. Orkar inte mecka med dual boot, och har inte två datorer så det fick bli XP.)

Permalänk
Medlem

Dyrt. Tur att jag slipper köpa det.

Permalänk
Inaktiv

Var får alla att man inte har någon kontroll i Vista ifrån? Det är snarare tvärtom, som administratör i Vista är kontrollen både enklare och mer omfattande än i XP.

Permalänk
Medlem

Yarr, that's expensive

Seriöst, $199 för den billigaste versionen är inte klokt. $399 för versionen utan artificella hinder för användaren är ännu värre.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Home Premium gäller för mig. Köper orginalet ifall jag får det för en tusenlapp. Annars vet jag hur jag ska göra för att få det iaf

Visa signatur

---------------------------------------------
Antec Sonata II, Gigabyte 965-DS4,, Intel Core2Duo 6300, 2x1024mb DDR2, Samsung 250gb HD, Hyundai Q17s TFT, Sapphire 1900XT 256mb, Hauppage 150PVR

Permalänk

Fint...

Det får bli Unix på min nästa dator.

Permalänk
Medlem

Ändå bäst att vänta ett tag efter det har kommit så de hinner upptäcka alla 100k säkerhetshål i systemet och släppa 10 milj uppdateringar på windows update... då kan man känna sig lite säkrare ivf.

+ Att priserna förhoppningsvis hinner sjunka en aning, om inte annat för att kanske för få exemplar säljs.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starmac
Home Premium gäller för mig. Köper orginalet ifall jag får det för en tusenlapp. Annars vet jag hur jag ska göra för att få det iaf

I hear ya

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DyDoDe
"Jag kommer inte att betala så mycket för ett OS"

Ingen här är så dum, alla vet att majoriteten kör windows olagligt.
Jag skiter fullständigt i om det kostar 500kr och uppåt, så länge det fungerar piratkopierat kommer jag att köra det.
Fungerar det inte piratkopierat och priset är högre än 500kr så håller jag mig fast vid WinXP.

Jag kommer aldrig sjunka så lågt som OS X, men för er skull så hoppas jag att ni blir nöjda när Maya renderar er två-timmars film 1 minut snabbare.
Själv så prioriterar jag inte det, och håller fast vid Windows.

word...

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Medlem

Om dom sänkte priset till ca 500:- så skulle dom tjäna på det, efterssom 90% av alla som har operativsystem på datorn har laddat hem det eller fått det av någon polare!

Så dom gör brakförlust på att sälja det så dyrt tror jag!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Microsoft tjänar inte på privatpersoner, utan företag. Kommer finnas många piratkopior

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk

DYRT ?? ??

Nä det är inte så dyrt om du tänker efter.

Köper du en Windows Vista version för 2000 kr och har den till nästa windows kommer säg 5 år så blir det bara 33 kr i månaden eller 400 kr om året och det har väl de flästa råd med eller ?

Vad jag har sett av Vista så tycker jag det ser väldigt låvande ut och kommer garanterat att köpa det.

Visa signatur

MacBook Pro 13,3 M1 - 2020
iMac 21,5 4K - 2017
iPad Pro 10,5 Wi-Fi 32 GB - 2017
iPhone 13 128 GB

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul som sagt att veta vad som skiljer dessa paket åt, om det bara är massa lull-lull man får med ju dyrare man köper eller vad de nu hittat på..

Vista är väl ett måste så småningom när DX10 tar över världen, även dx9-spel skulle väl flyta upp till 8ggr bättre eller vad de nu grötade om förut...

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Kan man förbeställa någonstans?
Det blir en Ultimate helt klart.

Visa signatur

Mick

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Kul för Pyttemjuk att släppa ännu en version av DOS...

Hade det varit en ny DOS version dom släppte med stöd för 64bitars processorer och stöd för alla nya spel hade jag inte tvekat på att köpa det.
Själv saknar jag gamla dos dagarna när alla andra satt på windows 3.1.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]