Permalänk
Medlem

Lapping the Conroe

Är det någon som testat att sandpappra sin conroe. Hur stor skillnad gjorde det isåfall?

http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=4735

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Fick göra så med min Zalman 9500 när jag fick den.
Den var totalt ojämn, så jag fick plana den med.
Ska beställa ett conroe system snart, så det blir väl till att göra sådär då, om den nu inte är helt plan.

Permalänk
Medlem

Jag tror du har missuppfattat.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Re: Lapping the Conroe

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Är det någon som testat att sandpappra sin conroe. Hur stor skillnad gjorde det isåfall?

http://forum.overclock3d.net/showthread.php?t=4735

Skulle nog testa det där. Fast då undrar jag ifall man skulle kunna skada sin processor genom att göra så? Och så samma fråga som du frågade, hur stor skillnad blir det?

edit.
Raven , I usually more often than not , do not run something with such an abominable IHS at stock neways . But if I had to guess newhere between 5 ~ 10 C drop in load temps. Surprising but true. My last 805D loaded at 43C at 3.6 ghz . Go figure that ! Thats with dual Folding@Home running all night long

Visst det är inte COnroe, men det är iaf ett ungefär på hur kallare den blir.

Permalänk
Medlem

Frågan är ju hur tjock metallen är innan man kommer ner till transistorerna.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Medlem

Hmmm vore kul att se test på det där, men det vore väl inte första gången man skippar prestanda för att det skall se snyggt ut. Koppar leder ju värme jäkligt bra så det är väl inte helt omöjligt att det gör vis skillnad. Speciellt efterson det är precis ovanpå värme källan.
Ytbeläggningar är ju en hel vetenskap isig.

/Mattias

Permalänk
Medlem

Enligt flera som har gjort det tjänar man 2-3 grader ca.Knappt lönt alltså.Men det finns tydligen exemplar med väldigt ojämna Heatspreaders på C2D,då kan det givetvis vara lönt att lappa dom.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Hedersmedlem

Ah, precis som man gjorde i äldre dar med Celeron 300A etc. Gjorde det själv på bland annat på en 366:a och då blev det några graders förbättring (3-5 kanske, minns inte) så jag kunde pressa upp den runt 600 Mhz

Fast det verkar knepigt med helt torrt papper. Jag använde en fuktad smärgelduk som jag lät klibba fast mot en glasskiva för att få helt plant underlag. Perfekt att hålla till på en diskbänk; bra belysning och nära till vatten.

Permalänk
Medlem

Jag brukar köra med våtslippapper i storlek:240,400,600,800,1000.Kör på en glaskiva med lite rinnande vatten under tiden.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Är meningen att man ska jämna ut ytan? Min spontana reaktion var att man ville minska den termiska resistansen mellan källan och flänsen. Ju närmare man kommer värmekällan, desto bättre måste det ju vara.

Kan ni beskriva förloppen lite närmare? Tar man ett metallsandpapper och fuktar lite och sen kör tills man ser kopparen. Eller är "våtslippapper" någon speciell sort? Verkar lite svårt att veta så att man får en rak yta och så att man inte får den att bli sned, visst kan man måla ett kors så som han gjorde, men ändå.

Visa signatur

Du är min fiende tills motsatsen är bevisad, och bevisbördan ligger hos dig.

Permalänk
Avstängd

man vill bara ha bättre kontakt mellan hsen o kylelementet.

det är väldig viktigt vid ln2 körning också.

@AnjinSan: du kan väl inte va så dum o säga att det knappt är lönt om man tjänar 2-3grader på det?

Permalänk
Medlem

Jag tar för givet att ni snackar om att plana IHSen och inte coren då IHSen är lite svår att få loss från Intels CPUs. Att byta från skräpkylpasta till AS5 eller från AS5 till flytande metall ger troligtvis större temperaturskillnad än att lappa IHSen.

Hur stor tempskillnad en planare/tunnare IHS ger beror på flera faktorer, t.ex:

  • Hur plan IHSen var till att börja med.

  • Om kylaren är konstruerad för att kyla en stor eller liten yta. Tunnare IHS ger sämre värmespridning vilket t.ex Apogee förlorar på då den kyler ett stort område medans Storm tjänar på det då den kyler ett mindre område. Av samma anledning äger Storm Apogee utan IHS medans det är väldigt liten skillnad mellan dem med IHS.

  • Hur pass finkornig kylpastan är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
man vill bara ha bättre kontakt mellan hsen o kylelementet.

det är väldig viktigt vid ln2 körning också.

@AnjinSan: du kan väl inte va så dum o säga att det knappt är lönt om man tjänar 2-3grader på det?

Beror ju på om man vill lägga ner tid på det.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Avstängd

planheten tror jag man gör det för?

som du säger MX så är HSen svår o få bort från intel men jag har sett ett fåtal som lyckats o massvis som trashat hela coren

sandpappra är dumt om man inte är rik eller om man inte gör det på en billig cpu då man kan få problem med rma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pSyChO
Jag tror du har missuppfattat.

Tror det är du som missupfattat allt. IHS:en är en tjock förnicklad kopparbit, inte en chans att man slipar igenom. Går förövrigt att plocka bort hela IHS om man vill.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Tror det är du som missupfattat allt. IHS:en är en tjock förnicklad kopparbit, inte en chans att man slipar igenom. Går förövrigt att plocka bort hela IHS om man vill.

Inte på intel processorerna då dom är expoxylimmade....

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Inte på intel processorerna då dom är expoxylimmade....

Trots det, så finns det ju ett antal personer som lyckats tagit bort IHS´en på intel också. det är ju inte lika lätt som på AMD´s prollar, men det går givetvis.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Trots det, så finns det ju ett antal personer som lyckats tagit bort IHS´en på intel också. det är ju inte lika lätt som på AMD´s prollar, men det går givetvis.

Men rätt onödigt att försöka då det inte alls är lätt, bara slöseri med pengar!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hehejaa
Men rätt onödigt att försöka då det inte alls är lätt, bara slöseri med pengar!

ja risken är ju stor att man tabbar sig, men jagar man dom sista graderna så får man väl avgöra om det kan vara värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fook
Ah, precis som man gjorde i äldre dar med Celeron 300A etc. Gjorde det själv på bland annat på en 366:a och då blev det några graders förbättring (3-5 kanske, minns inte) så jag kunde pressa upp den runt 600 Mhz

Fast det verkar knepigt med helt torrt papper. Jag använde en fuktad smärgelduk som jag lät klibba fast mot en glasskiva för att få helt plant underlag. Perfekt att hålla till på en diskbänk; bra belysning och nära till vatten.

Det var skoj på den tiden när man lappade prollar å kylflänsar

366:orna var ju hur bra som helst att överklocka, ännu bättre med ett peltierelement och en fet Alphafläns med en högvarvig fläkt.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Lappade min 6400 igår, och kan säga att den inte alls var jämn innan.
Nu är den dock jämn, och en fin glansig kopparyta framkom=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av walste
Lappade min 6400 igår, och kan säga att den inte alls var jämn innan.
Nu är den dock jämn, och en fin glansig kopparyta framkom=)

Ja min 6600 såg ut som hela havet stormar Nu är den okså härligt kopparglänsande och jämn

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AnjinSan
Ja min 6600 såg ut som hela havet stormar Nu är den okså härligt kopparglänsande och jämn

Synd att jag inte kollade temps innan bara, hade varit kul och veta vad det vart för skillnad.

Permalänk
Medlem

Ja hade väldigt ojämn temp på mina 2 cores.Låg på 36/39 ungefär med Coretemp i idle läge.Nu ligger den på 34/34 så den hade verkligen dålig anläggningsyta.När man drar på så går den aldrig över 55/55 i 3.2Ghz med Coretemp.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

Ni som har putsat upp era processorer, vilket var det finaste papper ni använde? Hitta de bara upp till 1200 hos den lokale järnhandlaren, räcker det?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
Ni som har putsat upp era processorer, vilket var det finaste papper ni använde? Hitta de bara upp till 1200 hos den lokale järnhandlaren, räcker det?

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Gigabyte GA-965P-DS3 l E6300 l Corsair TWIN2X 6400 l Scythe Ninja l XFX 7900GT l WD Raptor

Permalänk
Medlem

Tack!
Då ska jag prova, även om det får bli utan extra polermedel.

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem

en fråga..varför slänger de på nickel på IHS:en om det nu är så att den gör så att processorn leder ut värmen sämre med än utan nickel?

Visa signatur

Core i5 750 @ 3,01 GHz, Asus P7P55D, 2x2 GB Corsair XMS 1333MHz, Asus GTX 260 896 MB, Intel X25-M 80 GB, WD Black 640 GB, Corsair HX520W, Lian Li PC-7FW

Permalänk
Medlem

...coh varför skickar de inte med en riktig kylare på en gång?

Är inte nickel hårdare än koppar?

Visa signatur

Intel 2600K | Asus P8P67 Deluxe | 4x4GB Corsair Vengeance C8 | Dell U3011 | Ung. 15 TB lagring + SSD:er | Corsair 800D | Corsair AX1200 | Gainward GTX570 | Corsair H70 | Logitech G9x | Creative HQ-2300D | Func Surface | Wacom Intous 4 | TerraTec H7 | ASUS G73JH |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av novi
...coh varför skickar de inte med en riktig kylare på en gång?

Är inte nickel hårdare än koppar?

Ekonomiska..de vill väl skapa en marknad för andrahand oxå?=P
möjligt att nickel e hårdare..men packa processorerna lite mjukare och bättre så kan man ju spara in kostnaderna för nicklet man slänger på processorerna. måste u vara billigare i längden.

Visa signatur

Core i5 750 @ 3,01 GHz, Asus P7P55D, 2x2 GB Corsair XMS 1333MHz, Asus GTX 260 896 MB, Intel X25-M 80 GB, WD Black 640 GB, Corsair HX520W, Lian Li PC-7FW