Enklaste sättet att byta från DHCP till fast?

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att byta från DHCP till fast?

Kommer att använda min bärbara på två olika platser.På den ena ska jag använda DHCP och på den andra ska jag ha fast IP. Jag vet att jag har läst någonstans att det finns program som sköter byte och att man kunde använda dos kommando i en bat-fil.
Hjälp mig. Hur ska jag byta på enklaste sätt?

Permalänk
Medlem

Har du två nätverksanslutningar är det ju bara att ha fast IP på den ena och DHCP inställt på den andra.

Permalänk
Medlem

Det är bara ett nätverkskort i min bärbara dator. Om det är det du menar med nätverksanslutning.

Permalänk
Medlem

Finns det ingen DHCP-server i nätverket där du skall använda en fast adress kan du, om du kör Windows XP, ange den fasta adressen under fliken "Alternate Configration" för nätverkskortets IP-egenslaper. Datorn kommer då att välja dessa inställningar om den inte får IP-adress från någon DHCP-server under förutsättning att den står inställd på att få IP-adress automatiskt under fliken "General".
Används DHCP-server även det nät du skall en fast adress så är det enklast att göra en reservation för din dator i den DHCP-servern.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men idag fick jag veta att det blir 2st fasta IP adresser jag blir tvungen att växla mellan.
Några förslag?

Permalänk
Medlem

Du kan alltid skapa 2 bat filer som du använder.

Med kommandot:
netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=static addr=XXX.XXX.XXX.XXX mask=XXX.XXX.XXX.XXX

och

netsh interface ip set address name="Local Area Connection" gateway=XXX.XXX.XXX.XXX gwmetric=0

kan du ändra ip och gateway med ett dubbelklick på filen.

Du måste självklart ändra IP-adressen och gatewayen till dom du använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hamre
Du kan alltid skapa 2 bat filer som du använder.

Med kommandot:
netsh interface ip set address name="Local Area Connection" source=static addr=XXX.XXX.XXX.XXX mask=XXX.XXX.XXX.XXX

och

netsh interface ip set address name="Local Area Connection" gateway=XXX.XXX.XXX.XXX gwmetric=0

kan du ändra ip och gateway med ett dubbelklick på filen.

Du måste självklart ändra IP-adressen och gatewayen till dom du använder.

Glöm inte att du nog behöver ändra DNS också.

Permalänk
Medlem

Tack.
Det ska jag prova.

Permalänk
Medlem

Enda anledningen man behöver fast IP är till DNS-servers och gärna mailserver med. resten kan man ha nån dyndns för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Enda anledningen man behöver fast IP är till DNS-servers och gärna mailserver med. resten kan man ha nån dyndns för.

Men nu pratar vi om interna adresser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maxxq
Tack för svaret, men idag fick jag veta att det blir 2st fasta IP adresser jag blir tvungen att växla mellan.
Några förslag?

Att göra en reservation i respektive näts DHCP-server är ju ett alternativ.
Vet att det finns (fanns?) ett Stockholmsbaserat företag som har en utility som låter en växla mellan olika nätprofiler. Har varit uppe förut i trådar i detta forum.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte