Bra gigabit switch med trafikprioritering

Permalänk

Bra gigabit switch med trafikprioritering

Jag ska köpen en gigabit switch och koppla in till mitt bredbandsjack. Det är Bredband 2 100/100mbit. Kraven är att den har bra thruput och har stöd för trafikprioritering (QoS).
Funderar på en HP ProCurve 1800-8G 8-port Gigabit. http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1126138&node=312
Någon som har provat den?

Räcker det med att ställa in trafikprioriteringen i switchen, eller måste man ställa in någon på datorerna också? Är väl mest http, ftp och bittorrent trafik som ska prioriteras. Är det lätt att ställa in?

Permalänk

HP 1800-8G klarar inte den typen av trafikprioritering du vill göra, och jag tror inte att du kommer hitta någon annan switch i den prisklassen heller som gör det. 802.1p (QoS) är en trafikprioritering på layer 2, dvs den arbetar med MAC-adresser. Du behöver en switch som arbetar på layer 3 (och kanske 4).

Permalänk
Medlem

Skulle det inte vara bättre med en router med trafik prio? Du får väl en linksys RV042 för samma pris. har för mig att den har prio (storebror RV082 har det)

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla på en layer 3 switch och inse att du tycker det är för dyrt och välj en bättre router för några tusen som klarar prioriteringen och har ordentlig hårdvara alternativet en egen dator för detta.

Edit: Om man switchen ska kunna prioritera på http, ftp osv. Måste det inte vara ännu högre lager än 3? På lager 3 är den ju bara medveten om IP-protokollet (ICMP och IGMP också). Fel?

Edit 2:
Antar du får flera IP:n och därför vill ha en switch?
Bör gå att sätta upp en dator som inte NAT/PAT:ar men ändåså prioriterar. Alltså som en "osynlig" box mellan bredbandsuttaget och switchen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hur mycke trafik ska du ha så du måste "proritera" 100/100Mbit

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk

Det jag vill göra med trafikprioriteringen är att pritorietera ha följande prioritet:
http
online spel
ftp
bittorrent
Men som sagt så har jag inte så bra koll på QoS och hur det funkar. Så det kanske inte går med den switchen.

Jag får 5st dynamsikt tilldelade ip-adresser. Det skulle väl funka att sätta upp en gammal burk med någon linux dist. på. Men största nackdelen med det är värmen och kanske ljudnivån (men det går väl altid fixa kanske). Blir ganska varmt i mitt rum. Skulle ev kunna ha en "servergarderob". Men då måste jag ändå fixa nätagg, 2st NICs, hårddisk, så det blir ändå lite pengar. Men finns det någon linux dist. som klarar den typ av trafikprioritering som jag är intresserad av?

Ett av kraven är att det ska vara gigabit lan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize

Bör gå att sätta upp en dator som inte NAT/PAT:ar men ändåså prioriterar. Alltså som en "osynlig" box mellan bredbandsuttaget och switchen.

Kallas det för "transparent proxy"?

Permalänk
Medlem

du behöver ingen trafikprioritering när du har 100/100Mbit fiber, sitter och pumpar ut i 10MB/s och spelar utan lagg..

Arrangerar mycke LANpartys, vi brukar normalt ha 100/100Mbit, mellan 100-150 pers, folk sitter och spelar på nätet och tankar. ingen klagar på det laggar.

Slösa inte massa pengar på onödiga saker

Visa signatur

Server: Intel Pentium D 2.66Ghz, 2x80GB SATA RAID-1, 2GB Ram, FreeBSD-7.0

Permalänk
Medlem

En lite dyrare router klarar transparent som du vill ha.
Du kan du konfa qos samt FW.
Men varför vill du inte ha NAT?

Permalänk

Nu blir jag inte riktigt klok på alla tekniska termer. Kan ni inte bara säga fördelarna och nackdelarna mellan switch vs dyrare router vs garderobsserver

Vad är FW? Angående NAT, så tänkte jag bara att eftersom jag kan köra med publika adresser så är det väl lättast så. Vad är nackdelen med att göra så?

Permalänk
Hedersmedlem

FW=Firewall=Brandvägg

Jag ser inga nackdelar. Normalt stänger man ju oanvända portar såklart, t.ex. med XP SP2 brandväggen eller något annat. Jag kör hellre så än håller på med port forwarding och tjaffs. Publika IP:n är bra.

Fördelarna och nackdelarna:
Switch:
Ja du får ju hastigheten du behöver, men du har ingen möjlighet till trafikprioritering på en lager 2 switch.

Dyrare router:
Du kan köra din traffic shaping osv mellan switchen och bredbandsuttaget.

Garderobsdator:
Kan göra många andra saker än bara routra och har all möjlighet i världen att vara väldigt mycket konfigurationer på vad man kan tillåta för traffik osv beroende på mjukvaran.
Kan du få tag i delar billigt eller som bara ligger och skräpar så blir kostnaden inte heller så hög för hela kalaset.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Låter nog ändå åt en billigare switch nu. Får se om jag kompleterar med en garderobsdator sen. Men vad ska man välja då. Valde ut tre billiga, ni får gärna ge förslag på andra modeller.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324645
3Com Gigabit Switch 5, 450kr

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=119454
3Com OfficeConnect Gigabit Switch 5, 695kr

http://www.netonnet.se/item.asp?iid=76046&sid=1002929&SpaceCo...
Linksys SD2005, 849kr

Permalänk

De där är ekvivalenta.. en annan jag brukar rekommendera är Netgears GS105.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057259

Vilken du väljer är en smaksak.

Permalänk
Medlem

Med 100 / 100 så behövs ingen prioritering ! Eftersom begränsningarna inte är lokala ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor-SWE
De där är ekvivalenta.. en annan jag brukar rekommendera är Netgears GS105.

http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010057259

Vilken du väljer är en smaksak.

Jo jag har sett att du brukar rekommendera den, du kanske vet något extra om dessa?
Jag har funderat på vad skillnaden (förutom skalet) är mellan GS10x och GS60x, likaså för FS-switcharna i samma nummer.
Dustinhome har ungefär samma pris på GS105 och GS605, men på GS108 och GS608 skiljer det 200 kr. Vad motiverar det sådan skillnad (eller är det kanske bara DH som har lite ouppdaterat priset på den ena)?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo jag har sett att du brukar rekommendera den, du kanske vet något extra om dessa?
Jag har funderat på vad skillnaden (förutom skalet) är mellan GS10x och GS60x, likaså för FS-switcharna i samma nummer.
Dustinhome har ungefär samma pris på GS105 och GS605, men på GS108 och GS608 skiljer det 200 kr. Vad motiverar det sådan skillnad (eller är det kanske bara DH som har lite ouppdaterat priset på den ena)?

Bra fråga. Prestandamässigt tror jag inte att det är någon skillnad, GS60x-switcharna har dock ett rätt fult plastigt skal, medans GS10x-switcharna är i metall, och känns betydligt robustare. Garantin är även längre på GS10x-switcharna.. om det betyder något med tanke på kvaliteteten vet jag inte.

Ska väl i ärlighetens namn nämna att jag stött på en GS105-switch som gått sönder, efter två år i drift. Det visade sig vara en dålig konding som börjat svälla, och som gjorde switchen instabil. Om det var ett exemplarfel eller designfel kan jag inte uttala mig om.

Permalänk
Hedersmedlem

Har inte haft någon switch ur hundraserien, men en FS605 som tuffat 24/7 i några år.

Den där 3com gigabitswitchen som länkades till ovan blev man sugen på. Svart skal med blå lysdioder Mmm

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Det har gått inflation i blåa lysdioder.. det var kul för några år sen, men inte nu längre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Med 100 / 100 så behövs ingen prioritering ! Eftersom begränsningarna inte är lokala ...

Jasså? Med prioritering brukar man mena att viss trafik är viktigare än annan och att denna skall ha företräde när linan blir högt belastad. Något som kan hända oavsett hur fet lina man har och om den är symetrisk eller inte.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Jasså? Med prioritering brukar man mena att viss trafik är viktigare än annan och att denna skall ha företräde när linan blir högt belastad. Något som kan hända oavsett hur fet lina man har och om den är symetrisk eller inte.

/H

lycka till att belasta 100/100Mbit lokalt

genom att köra QoS i en router så flyttar du begränsningen till routern så att det skapas en kö som man kan kontrollera.

med 100Mbit så kommer köbildningen inte att ligga lokalt.

Visa signatur

Nätverksnörd