DirectX 10 till XP = sant?

Permalänk
Medlem

jaha där sket det sig då...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Dessutom, varför skulle man inte vilja uppgradera till Vista? Jag är jäkligt trött på gamla fula XP och tycker Vista känns rätt schysst (RC1), så varför inte?

Efter att ha kört OS X ett tag så tycker jag att Vista iaf är ett steg i rätt riktning.

Sen tror jag faktiskt inte att så många här inne betalar för Windows på något annat sätt än att det följde med datorn man köpte, så argumentet att Vista är dyrt är irrelevant.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

för att vill du sen uppgradera datorn så får du betala extra eftersom din version av vista är bunden till hårdvaran så byter du den är det nytt vista som gäller!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker att microsoft kör riktigt grisigt spel, tvingar alla över till vista för att spela nya spel och så att dem tjänar sina pengar. Så jävla dålig stil, men vad ska man förvänta sig av Bill Gates?

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem

När jag skrev "Sen tror jag faktiskt inte att så många här inne betalar för Windows på något annat sätt än att det följde med datorn man köpte, så argumentet att Vista är dyrt är irrelevant." så menade jag ju också att alla som inte får det inkluderat med datorn ändå piratkopierar det... Vem fan köper windows, ärligt talat? Jag känner då ingen iaf.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Re: DirectX 10 till XP = sant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Endosavian
http://uk.theinquirer.net/?article=35110

Verkar alså som vi kommer kunna köra bla Crysis på xp :)!

Crysis kan man köra på XP med DX9 men inte med DX10, alltså så missar man allt ögongodis

Visa signatur

| Intel Core i5-4690k | Gigabyte GA-Z97X-Gaming 3 | Corsair XMS3 DDR3 8GB| Asus Geforce 750Ti OC 2GB | Corsair CX V2 600W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
För närvarande har jag inget behov av något annat än XP, så jag är glad om jag slipper uppgradera till Vista för att kunna lira DX10-spel. Hoppas att nyheten stämmer (the Inquirer har ju fel allt som oftast).
Jag väntar i vilket fall med uppgradering till Vista tills efter ett eller två Servicepack, så att man slipper barnsjukdomarna.

Låter som en klok idé. Jag kommer att göra likadant. Man får tycka vad man vill om Vista och DX10 men utvecklingen kommer att fortsätta att gå framåt. Jag kommer nog sitta med både Vista OCH ett DX10 graffe om ett halvår eller så, inte för att jag måste, utan för att jag vill hänga med i utvecklingen.

Visa signatur

Core 2 duo!

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, diskussionen handlar INTE om VISTA vs. andra operativsystem.
Håll er till topic, annars låser vi tråden.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Najk
VISTA vs. andra operativsystem.

Finns det några andra operativsystem?

Permalänk
Medlem

Jag kan nästan lova att det kommer komma någon slags dx10 version till windows xp. Ge det bara lite tid

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Medlem

Directx 10 till xp inställt!

Jag blir besviken när jag läser på www.nordichardware.se vad de skrivit om den hypade directx 9.0L tekniken.
Den skall visst bara vara till Windows vista Någon mer är jag som blir arg på att Microsoft gör så här? Grrrr

http://www.nordichardware.se/nyhet,11435.html

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulle

Sen tror jag faktiskt inte att så många här inne betalar för Windows på något annat sätt än att det följde med datorn man köpte, så argumentet att Vista är dyrt är irrelevant.

/hulle.

Du ka ju ta upp den diskusionen med min plånbok, och hävda att det finns precis lika mycket kvar efter att jag köpt Vista!

Jag betalade faktiskt för mitt XP. Eller ja, en uppgradering till det piratade 98 jag körde innan, men det hör inte inte. ^^

Visa signatur

Livin' it up in the fast lane!

Permalänk
Inaktiv

Re: Directx 10 till xp inställt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zulbat
Någon mer är jag som blir arg på att Microsoft gör så här?[/url] [/B]

Självklart är det otroligt irriterande, men jag tror knappast att Windows skulle släppa det enda som man köper Vista för, till XP.

Skulle DX9.0L komma till XP skulle ingen (iaf någon jag känner) köpa Vista. Det enda, då menar jag det enda, som Vista erbjuder är DX10. Vill man betala 4000 spenn för DX10, så får man väl göra det, ingen hindrar en.

Jaja, vi alla är tvingade att gå över till Vista-sida förr eller senare, frågan är väl bara om när. (Andra folk som håller sig till andra os vet jag inget om)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Jag kan nästan lova att det kommer komma någon slags dx10 version till windows xp. Ge det bara lite tid

Ja, kanske om 17 år, då Vista ges ut gratis på ICA.

Permalänk
Medlem

DirectX till xp = sant men om typ ett halv år då alla har köpt vista redan!

Permalänk
Medlem

Microsoft har så vitt jag vet hela tiden sagt att dx10 bara kommer till vista. Att nån annan (theinquirer) gått ut med felaktiga uppgifter och sedan fått ta tillbaka dem är väl knappast ms fel? Har ingen lärt sig att aldrig lita på theinquirer (always first with the wrong news)?

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Kan jag leva med att vänta kan ändå inte byta till vista förrens nvidia släpper drivrutiner som officielt stödjer sli på intelkretsar eller någon moddar en vista drivrutin (inte för att jag vill byta tycker xp funkar rätt bra med sp2 och lite tweaks)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Så bra, om nu bara Alan Wake vill fungera till XP så slipper jag ens titta åt vistas håll

Kunde inte ha sagt det bättre själv, mate.

Read my sig, Redmond!

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Kunde inte ha sagt det bättre själv, mate.

Read my sig, Redmond!

Tyvärr dx9l är vista only
http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35140
Visserligen kanske Alan Wake funkar under dx9c i xp men utan alla effekter från dx10.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Bah. Aja, jag kommer i alla fall inte skaffa Vista på ett bra tag. Känns inte värt det, trots DX10 och allt sånt...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

jaha det här suger ju inte lite....

detta kanske ger en anledning till att skaffa Ps3 med internet å hela köret....

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Om det stämmer vore det ju illgött, slipper man fixa vista riktigt än iaf får väl vänta nått år till

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Re: Re: DirectX 10 till XP = sant?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NerZ
Crysis kan man köra på XP med DX9 men inte med DX10, alltså så missar man allt ögongodis

Inte allt ögongodis, du kommer bli förvånad över hur vackert spelet är i DirectX 9 också.

Visa signatur

Apple Macbook Pro

Permalänk
Medlem

Haha ja vad ska man säga. Till er som gnäller om vista och dx10? Vad är problemet igentligen?
Bara att köpa den billigste versionen av det. Tänk på en sak. Det kommer fler och fler nya spel. Och när vista är släppt så kommer det j*vligt många fler spel till vista än xp eftersom vista ska använda sig av dx10

Visa signatur

::NZXT H440::OCZ 850w Gold::Gigabyte Z97X-Gaming 5::
::Intel 4690k::Cooler Master Hyper 212 EVO::
::Crucial 8GB (2x4GB) 1600Mhz Ballistix Sport::MSI GTX 980ti gaming::
::Xbox One 500gb::
::Microsoft Surface 2 32gb::

Permalänk
Inaktiv

fammo: Att köpa den billigaste versionen gör det inte billigt på något sätt. För att det ska vara värt måste man även köpa ett DX10 kort och minst ett flertal spel som utnyttjar DX10. Det blir ju runt 10 tusenlappar. Har man pengarna så är det ju inga problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fammo
Haha ja vad ska man säga. Till er som gnäller om vista och dx10? Vad är problemet igentligen?
Bara att köpa den billigste versionen av det. Tänk på en sak. Det kommer fler och fler nya spel. Och när vista är släppt så kommer det j*vligt många fler spel till vista än xp eftersom vista ska använda sig av dx10

Anledningen att folk "gnäller" på Vista och DX10 ärm som sagt, priset. Jag har inte pengar till ett oeprativsystem på 5000+kr, sedan ett grafikkort till ungefärligt samma pris. Fan, jag har inte ens 10% att lägga på datorn längre. Jag ahr andra saker jag måste köpa.. och det grafikkort jag har nu (som sänktes med 1/3 en vecka efter att jag köpte det -_-) har jag bara haft i 4 månader. Tycker det borde räcka i minst 2 år eller liknande, som de äldre korten idag (tänk på 9600XT till exempel. Körde Doom 3 på HIGH med 1280X1024 upplösning med det!).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lungre
Microsoft har så vitt jag vet hela tiden sagt att dx10 bara kommer till vista. Att nån annan (theinquirer) gått ut med felaktiga uppgifter och sedan fått ta tillbaka dem är väl knappast ms fel? Har ingen lärt sig att aldrig lita på theinquirer (always first with the wrong news)?

Men även nordichardware skrev om att Directx 9.0L skulle komma till XP så det var inte bara inquirer som lurades utan flera nyhetssajter runtom nätet.

Permalänk
Medlem

Kan ju hända att nhw skrev pga vad inquierer skrev...

Permalänk

det berodde säkert på att microsoft har läst olika forums och sett att folk kommer stanna vid xp om dx9l lanseras, så de tar tillbaka det de har sagt för att få folk att köpa vista.

Visa signatur

| Antec Solowannabe | Corsair HX520W | Phenom X2 550 | Noctua NH-U12P | Asus M4N82 Deluxe | Zotac GT240 | Samsung 320GB | Crucial Ballistix 2x1024MB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplr
Kan ju hända att nhw skrev pga vad inquierer skrev...

Exakt, nhw refererar till Inquierers "nyhet". MS har aldrig sagt eller haft för avsikt att släppa dx10 till någon annan plattform än Vista och jag tror inte det kommer att ändras. Varken före eller efter Vista släppts.

Det betyder inte att dx9 är dött som spel-api. Många spel kommer att stödja dx9 (xp) eller dx9L(vista) ett bra tag framöver. CryEngine2 (Crysis) stödjer t ex: "rendering support for DirectX 8/9/10, Xbox360, PS3".

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)