Permalänk
Medlem

Hur fungerar heatpipes?

jag vet att det är vätska som rör sig pga värmen och förflyttar den.. men eftersom värmen stiger uppåt är det inte då mycket mer effektivare att ha sådana kylare i en dator som ligger ner?

jag tycker att heatpipes borde knappt fungera när datorn är en stående modell.

och skulle en lyftkylare tex ninjan ha någon chans mot tex thermaltake bigwater vattenkylnings system?

det är ju ett skitigt system med smala slangar och klen pump men den har ju trotts allt 3x120 kylare och kostar 1000kr jämfört med tex ninjan som går på en 500kr

funderar på vad jag ska ha till min conroe.

jag har för övrigt 2 lösa 80mm kylare hemma också som ska användas

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Avstängd

du kan va lugn för dom kylarna fungerar allt som dom ska o det är det viktiga

Permalänk
Medlem

När "vätskan" blir varm så går den över till gasform och åker upp i pipen och kyls av och sen rinner den ner igen och kyler och sen om igen, så funkar heatpipes, därför funkar det bra även om datorn ligger. Skillnaden mellan ninjan och TT:s bigwater är att den ena är kvalite och den andra budgetskit, gissa vilken som är vilken. Ska du köra vatten kylning så blir det mycket bättre om du köper del för del, annars skulle jag ta ninjan och spara resten till ett riktigt vattenkit.

Permalänk
Medlem

Uppochner då? Funkar t.ex. en ninja hängandes uppochner?

Permalänk
Medlem

Gravitationen tillför inte så mycket i heatpipes.

Permalänk
Medlem

en heatpipe kylare kan knappt funka upp och ner efter fysikens alla regler.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Heatpipes kan ju inte funka upp och ner.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Permalänk

hur är det då med tex vf900? den hänger ju uppochner på grafikkortet.. vad är det då för mening med heatpipes om de inte funkar som de är tänkta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
hur är det då med tex vf900? den hänger ju uppochner på grafikkortet.. vad är det då för mening med heatpipes om de inte funkar som de är tänkta?

sant, blir vi lurade?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ja o 90% av alla cpu flänsar sitter juh åt sidan, så skulle all vätska rinna över till andra sidan då eller? detta låter ju inte så vettigt... TIME FOR MYTHBUSTERS heh

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Jag tror att somliga heatpipes använder kapillärkraft för att motverka gravitationen.

Permalänk
Medlem

Om någon undrar mer om det är det inte svårt att söka:
http://en.wikipedia.org/wiki/Heatpipe

Kapillärkraften motverkar gravitationen!

Permalänk
Medlem

tror en vf 900 skulle funka lika bra utan heatpipes någon frivillig som har lust att såga ett hål i deras heatpipes på vf 900 och tömma den? kom igen nu det är ju för vetenskapens skull

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

Det finns heatpipes som med hjälp av något poröst material får vätskan att vandra uppåt så pipen kan fungera upp och ner. Jag har letat lite men inte riktigt hittat någon info om hur det fungerar...

Edit: I den här artikeln står lite om hur kommersiella heatpipes fungerar: http://www.heatsink-guide.com/content.php?content=heatpipes.s...
Som jag trodde använder man sig av kapilärkrafter för att få vätskan att vandra från den del av röret där kondensation sker till den del där förångning sker. Vilken sorts heatpipe du har i din kylare är lite svårt att testa. Om den inte satt fast i en massa bafflar skulle du kunna testa av värma den övre delen av pipen medans du håller den vertikalt och se om den nedre delen plötsligt blir varm, blir den det har du en heatpipe som är oberoende av orienteringen.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

tack för ett bra svar langos väldigt informativt

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Medlem

den där sidan var riktigt intressant att läsa på
där har man allt svart på vitt heh ..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

Vill bara få det bekräftat..

Ska ha ett Asus Striker Extreme moderkort, och funderar över o installera det i ett BTX chassi.

Denna kanske: http://www.overclockercafe.com/Reviews/cases/Lian_Li_PC-201/1...

Funkar det o köra Asus moderkortet i denna låda. Moderkortet är ju uppbyggt på detta vis:

http://enthusiast.hardocp.com/image.html?image=MTE2NTE2ODMxOV...

Det som Langos skriver:

" Som jag trodde använder man sig av kapilärkrafter för att få vätskan att vandra från den del av röret där kondensation sker till den del där förångning sker. "

Funkar den principen på det moderkortet jag nämde i ett BTX chassi?

Som det verkar så går ju värmen helt åt andra hållet där värmen kommer ifrån?!

Permalänk

så när man köper en "heatpipe" kylare. så är det alltså vetska i "kopparrören" ?

vissste jag fakstiskt inte

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Varje dag lär man sig något nytt
Trodde att det var solidt koppar som förde värmen mellan flänsarna eller något

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gandalf_^
hur är det då med tex vf900? den hänger ju uppochner på grafikkortet.. vad är det då för mening med heatpipes om de inte funkar som de är tänkta?

Dom kanske är satta upponer från början

Permalänk

kapillärkraften motverkar när den hänger neråt/sidan!

Permalänk

vet inte om jag fått något direkt svar, men i en kylare, med Heatpipes.. ligger det vätska INNE i koppar rören ?

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MixeR_staveN
vet inte om jag fått något direkt svar, men i en kylare, med Heatpipes.. ligger det vätska INNE i koppar rören ?

Ja