Permalänk

AC Ryan samt kylare.

Sitter här och letar fläktar för att kyla systemet, då jag inte är riktigt nöjd med mina Scythe S-flex.

Har bland annat tittat på Xilence Red Wing. Såg dock att någon på XS frågade efter AC Ryan-fläktar och började då titta runt, och sprang på denna:

120mm
Power consumption: 2.8W
Fan speed (RPM): 2000
Noise level (dB): 28.95
Airflow (CFM): 77.70

Någon som vet något om nån av dessa fläktar. De ska användas både som in- och utblås i lådan (dvs 1 fram och 1 bak) samt som CPU-kylarfläkt.

Har en Ultra-120 som jag inte är riktigt nöjd med. Dock blir jag inte klokare av att läsa alla tester eller forum. Är det värt att byta till en Scythe Infinity eller en Ninja? Som ni förstår är jag ute efter en ganska högpresterande fläkt som ska sitta på CPU-kylaren, så jag undrar vilken som kan tänkas prestera bäst med en sådan fläkt. De allra flesta tester är genomförda med antingen en tyst fläkt runt 1000 rpm eller en högljud fläkt som flyttar massvis med luft. Jag planerar att hamna någonstans där emellan, helst mellan 65-85 CFM med en acceptabel ljudnivå.

Ninjan ska tydligen vara grym med lågpresterande fläktar, men vinner man egentligen så mycket på att öka luftflödet på en sådan? Infinityn bör väl prestera bättre med ett större luftflöde, men där är jag framför allt orolig för vikten och utrymmet. Allt ska sitta i ett Antec-chassi (inte p180) och på ett gigabyte ds3-moderkort. Ultra-120 ska tydligen kunna konkurrera ut båda Scythe-kylarna, men i vissa tester ska den inte prestera lika bra vid överklockning. Även med denna kylaren är jag fundersam över om man egentligen vinner något på att byta till en fläkt med bättre flås i, då kylaren är markan mindre än framför allt Infinityn.

Edit: lade till lite.

Permalänk

Jag har fått för mig att noctuas fläktar ska vara bra. Både tysta och flyttar mycket luft.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=5&...

Visa signatur

Burk 1 Pentium II @ 400 MHz || Voodoo 2 SLI || 256 MiB PC-100 || ASUS P2B (Avställd)
Burk 2 Core 2 Duo X6800 E || 7950 GX2 Quad-SLI || 4096 MiB DDR II 800 || ABIT FP-IN9 SLI (I delar och används ej mer)
Burk 3 Core I5 2500K || GTX 295 Quad-SLI || 8126 MiB DDR III || Asus P8Z68 (Gammal, Orkar inte uppdatera... :P)