Permalänk

Mac OSX - Irssi-hjälp

Har äntligen lyckats få til Irssi här nu men det är en sak som jag stör mig på..
Och det är att texten "försvinner" beroende på Terminal-måtten.
Går det inte fixa så att man måste scrolla upp för att se vad som skrivits istället för att förstora Terminalen?

Har aldrig använt Terminalen tidigare så jag är väääldigt ny på det här
Är säkert lätt att fixa men det är inget jag klarar av iallafall hehe.

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk

Går det inte att skrolla med Page Up / Page Down ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HerrEkberg
Går det inte att skrolla med Page Up / Page Down ?

Jorå, det gör det.
Men om Terminalen har måtten 100 x 20 syns bara 15 rader text. Scrollar man upp så är det helt tomt.
Ökar jag till 100 x 25 syns bara 20 rader osv osv.
Vore ju trevligt om man såg ALL text som skrivits hur stor fönsterstorleken på Terminalen än är...liksom :-/

Visa signatur

I just do what I do. It's not something that should be revered as something that's great.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seth vicious
Jorå, det gör det.
Men om Terminalen har måtten 100 x 20 syns bara 15 rader text. Scrollar man upp så är det helt tomt.
Ökar jag till 100 x 25 syns bara 20 rader osv osv.
Vore ju trevligt om man såg ALL text som skrivits hur stor fönsterstorleken på Terminalen än är...liksom :-/

du scrollar fel, jag kan då se hur många rader som helst uppåt

testa scrolla med shift+pageup

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

fn+upp/ner använder jag på min macbook.

Permalänk
Medlem

shift + Page up/down
shift + fn + pil upp/ner på bärbara

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Jovisst, scrolla går hur fint som helst men man ser fortfarande inte alla rader som skrivits

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Jovisst, scrolla går hur fint som helst men man ser fortfarande inte alla rader som skrivits

Vad menar du?
Säg att 100 rader är skrivna och att jag ser de sista 10 raderna, alltså rad 90-100.
Om jag då trycker shift+fn+upp kommer jag se rad 80-90, en gång till rad 70-80 etc.
Är det inte det du är ute efter?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Vad menar du?
Säg att 100 rader är skrivna och att jag ser de sista 10 raderna, alltså rad 90-100.
Om jag då trycker shift+fn+upp kommer jag se rad 80-90, en gång till rad 70-80 etc.
Är det inte det du är ute efter?

Jo, det är så jag vill ha det! Men så funkar det inte för mig.. För om 100 rader har skrivits så ser jag bara de sista 15. Scrollar man upp så är det bara ett stort svart hål och det är DET som är problemet. Texten försvinner ut i ingenstans, istället för att spara allt som skrivits :-/

Skulle jag skriva 1 rad till nu så försvinner 15 och 14 hamnar längst upp..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo, det är så jag vill ha det! Men så funkar det inte för mig.. För om 100 rader har skrivits så ser jag bara de sista 15. Scrollar man upp så är det bara ett stort svart hål och det är DET som är problemet. Texten försvinner ut i ingenstans, istället för att spara allt som skrivits :-/

http://steeze.se/hmm.png
Skulle jag skriva 1 rad till nu så försvinner 15 och 14 hamnar längst upp..

Du scrollar fel som sagt, du kan inte scrolla med scrollisten, du måste scrolla "remote" så att säga.

Därför vi säger Shift+scrollknapparna (fn-upp eller scroll-up)

Då scrollar du i fjärrsidans buffer, med bara scroll så scrollar du i lokala buffern

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Och det blir likadant hur rätt jag än scrollar..
Nä fan nu lägger jag ner det här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det blir likadant hur rätt jag än scrollar..
Nä fan nu lägger jag ner det här.

Se till att fönstret är i orginalstorlek (som när det öppnas) och skala inte om det - det finsn en bugg i "terminal.app" som gör att scrollning ballar ur iblans (har själv sett det i pico flera gånger).

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Jag har gett upp Terminal.app till förmån för iTerm.app. Jag råder dig att testa om ett byte även löser dina problem.

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Inaktiv

Ett annat tips är ju att köra valfri terminal från linux via X-server. GCC får man med när man med Macen, och sourcen till den valda terminalen kan inte va allt för svår att hitta..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linux Lover
Jag har gett upp Terminal.app till förmån för iTerm.app. Jag råder dig att testa om ett byte även löser dina problem.

Woooho! Tackar
Funkade klockrent med iTerm.

Visa signatur