Permalänk
Medlem

Router som switch = Probs

Hej, är inte så duktig på sånt här med nätverk men jag ska försöka förklara så gott jag kan!

Jag har Comhem 24/8 och får ut 5 dynamiska IP-adresser, jag har en DLINK DGL 4300 router.

Jag stängde av DHCP i routern och kopplade kabeln från modemet till LAN1 och en kabel från min dator till LAN2.

Det funkar då att gå ut på internet om jag har "erhåll ip automatiskt" ikryssat.
Jag kan dock inte logga in på routern, för att göra det så måste jag skriva in IP till routern m.m. i nätverksinställningarna. (Det går då inte att gå ut på nätet, men att logga in på routern).

Aja, nu till själva problemet.

Jag har 2st datorer till som ska ha internet. Jag prövade på min farsas dator, körde med erhåll automatiskt - Allt funkar.

Prövar på min syrras dator, erhåll automatiskt - Det funkar inte, den verkar inte få någon IP från routern som alla andra.
Om jag kör IPCONFIG så får den bara upp någon udda IP och nätmasken, inget annat.

Skulle gärna vilja ha hjälp.

Tack!

Permalänk
Medlem

Du har stängt av DHCP i routern, och erhåller fortfarande ip adresser från den? Den mening är väldigt konstig, eftersom det är dhcp-tjänsten som håller i ip-adresserna. När du har "Erhåll ip-adress automatikst" ikryssat i XP så betyder det att du skickar en request om att få en ip adress. Dhcp:n ger dig sedan ett ledigt ip (oftast 192.168.0.0-nätet i hemma-routerar).

Får du en adress som börjar med 169.254.x.x betyder det att den inte får någon kontakt med din dhcp-server (router).

Skulle starkt rekommendera att du har DHCP:n aktiverad på din router.

Permalänk
Medlem

Sen om du har gjort om en till seitch får du inget ip från "outern" utan från skrello/combort.

pröva att stänga av modemet ett tag, kan va så att den är full med macadresser

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

Hur gör man när man får flera IP från sitt uttag hemma. Går det att köra in kabeln i routerns WAN-port, eller blir den galen då när det kommer flera olika nät in på samma interface? Ska man köra direkt in i en av switchportarna istället?

Bara nyfiken, har bara en IP själv.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Raze: Min och min pappas datorer får inte "192.168.0.x" som ip utan "80.216.2.x"

Min syrra får därimot "169.254.x.x" men där fungerar inte internet som sagt.

S____87: Ja det verkar som om jag får mitt IP från Chello, vet inte men det står såhär på min dator med IPCONFIG:

Microsoft Windows XP [Version 5.1.2600]
(C) Copyright 1985-2001 Microsoft Corporation

C:\Documents and Settings\Mathias>ipconfig

IP-konfiguration för Windows

Ethernet-kort Anslutning till lokalt nätverk:

Anslutningsspecifika DNS-suffix . : chello.se
IP-adress . . . . . . . . . . . . : 80.216.2.205
Nätmask . . . . . . . . . . . . . : 255.255.254.0
Standard-gateway . . . . . . . . : 80.216.2.1

C:\Documents and Settings\Mathias>

På min syrras får jag som sagt bara Nätmask och en IP med början "169.254".

Är inte så bra på sånt här, utifrån faktan jag gett så skulle jag vara glad om någon skulle kunna förklara vad som bör göras.

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raze
Du har stängt av DHCP i routern, och erhåller fortfarande ip adresser från den? Den mening är väldigt konstig, eftersom det är dhcp-tjänsten som håller i ip-adresserna. När du har "Erhåll ip-adress automatikst" ikryssat i XP så betyder det att du skickar en request om att få en ip adress. Dhcp:n ger dig sedan ett ledigt ip (oftast 192.168.0.0-nätet i hemma-routerar).

Får du en adress som börjar med 169.254.x.x betyder det att den inte får någon kontakt med din dhcp-server (router).

Skulle starkt rekommendera att du har DHCP:n aktiverad på din router.

Skulle rekomendera att du läser igenom inlägget en gång till. Han vill använda sin bredbandsdelare som en switch genom att bara utnyttja LAN-portarna och stänga av dess förmåga att dela ut IP-adresser då sådana erhålls från ISPn.

opleq
Att du inte kan logga in på bredbandsdelaren längre är helt naturligt och saknar betydelse då det inte finns några inställningar i den du behöver i den dagliga driften.

Är du säker på att du får 5 IP-adresser från ComHem? Hittar inget om det på deras hemsida.

Varför vill du inte använda bredbandsdelaren?

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Att du inte kan logga in på bredbandsdelaren längre är helt naturligt och saknar betydelse då det inte finns några inställningar i den du behöver i den dagliga driften.
/H

Ja just det, datorerna hamnar ju på helt andra nät än routern (som antagligen är låst till 192.168.0.0 på LAN-sidan).

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

nu vet jag inte vad du har för kabelmodem.
men mitt svarta motorolamodem till f.d UPC lär sig dom 4 första mac-adresserna som begär ett IP.

om man sedan ansluter ett 5:e nätverkskort med ny mac-adress vägrar modem-helvetet ge ut något IP.

enda som hjälper är att starta om kabelmodemet.

fråga mig inte varför det fungerar såhär.

http://192.168.100.1/address.html

där kan jag iaf på mitt modem kolla vilka 4st mac-adresser som den lärt sig sen senaste omstarten.

så kolla din motsvarande sida, och testa att starta om modemet

Permalänk
Hedersmedlem

BasseBaba, det är ju en intern adress. Ditt modem agerar router/NAT (eller så snattar det bara på ett IP som man måste ställa in statiskt IP för att komma åt?).

opleq får ju publikt IP på datorerna och kan inte komma åt den konfigurationen då.
Om du testar med bara syrrans dator inkopplad. Jag tror det är där felet ligger, alternativt hos ISP:n. Din DGL-4300 är inställd som den ska för det du vill använda den till.
Som sades du hamnar på ett annat IP-nät när du får publikt IP och kan inte komma åt routernkonfigurationen då.
Men när du fått syrrans dator att funka och om de skulle ge ännu fler IP:n finns det ju en liten idé om du känner att du MÅSTE ha tillgång till den "jämt och ständigt". Det vore isf att ställa in så man får konfigurera routern från WAN-porten också (internet) och dra en kabel från WAN till LAN. Detta skulle göra att den får ett IP från ISP:ns DHCP-server och om man vet det (det vet man iofs inte så lätt direkt) så kan man konfigurera den då utan att ställa om IP. Men bry dig inte om detta nu.

Om syrrans dator fick IP före du började pyssla med att koppla på LAN-porten direkt (dvs när alla datorer fick IP från routern) så lär du kolla upp hur många IP:n du verkligen får från ISP:n.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, startade nyss om modemet (drog ur alla sladdar). Alla ligger tyvärr och sover så jag kan inte kolla om det funkar.

Ska också titta upp hur många IP-adresser jag får.

Utgick ifrån 5 eftersom det var vad jag fick med UPC - Och jag har inte fått reda på att något ändrats.

Aja tack grabbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
BasseBaba, det är ju en intern adress. Ditt modem agerar router/NAT (eller så snattar det bara på ett IP som man måste ställa in statiskt IP för att komma åt?).

nää alltså jag ska undersöka detta, har inte orkat bry mig tidigare men iaf.
kan faktiskt inte förklara varför 192.168.100.1 fungerar.

mina datorer får 4st publika ipn... men av nån anledning kan man surfa till 192.168.100.1 oxå..

funderar på om det kanske är gateway:en hos comhem,som är min default route , som gör det på något sätt.

ska undersöka och återkomma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
BasseBaba, det är ju en intern adress. Ditt modem agerar router/NAT (eller så snattar det bara på ett IP som man måste ställa in statiskt IP för att komma åt?).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
nää alltså jag ska undersöka detta, har inte orkat bry mig tidigare men iaf.
kan faktiskt inte förklara varför 192.168.100.1 fungerar.

mina datorer får 4st publika ipn... men av nån anledning kan man surfa till 192.168.100.1 oxå..

funderar på om det kanske är gateway:en hos comhem,som är min default route , som gör det på något sätt.

ska undersöka och återkomma

Alla DOCSIS-kabelmodem lyssnar på 192.168.100.1. De går att nå på denna adress oavsett om man sitter i samma subnet eller ej. De tittar bara på IP-adressen; och ignorerar om destinationsmacadressen är någon annan än dess egen. (t.ex def. gw). Denna funktionalitet bryter säkert mot någon RFC, vet dock inte vilken.

Permalänk
Medlem

Prövade på syrrans dator nu, efter jag haft modemet och alla sladdar från uttaget urdragna, det funkar :).

Tack så mycket för all hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjr
Alla DOCSIS-kabelmodem lyssnar på 192.168.100.1. De går att nå på denna adress oavsett om man sitter i samma subnet eller ej. De tittar bara på IP-adressen; och ignorerar om destinationsmacadressen är någon annan än dess egen. (t.ex def. gw). Denna funktionalitet bryter säkert mot någon RFC, vet dock inte vilken.

Haha jaha. Ja alltid så kan man (tillverkaren/modemet) "fuska"

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Farsan lämnade in syrrans dator för det var något fel på den.

Nu fungerar inte internet på den datorn igen. Drog då ur alla sladdar från modemet över natten så som jag gjorde förra gången för att få det att fungera.
Men nu fungerar det inte.

Hon får ett sådant där 169.254.x.x ip. Allt funkar som det ska för farsan och mig.
Har inte gjort några inställningar, exakt samma fel som förrut förutom att adet inte hjälper att starta om modemet längre.

Har prövat att starta om routern också.