XP-setupen börjar om hela tiden
God afton,
Efter att Windows krashat har jag nu kopplat ur min ursprungliga hårddisk ur datorn och satt in min nya, likadana (Seagate Barracuda SATA2) för att installera operativsystemet på denna istället och hoppas kunna rädda filerna på disken som ballat ur.
Problemet är bara att efter första delen av XP-setupen på den nya hårddisken, då datorn bootar om, börjar installationen om från början igen. Och så håller den på gång på gång utan att det går framåt.
En annan lite skum grej är att när jag startade Win XP-installationen första gången började datorn tjuta och det stod "Warning! Boot sector is to be modified" eller något liknande.
När jag bootar om utan CD-skivan får jag meddelandet:
"Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)
NTLDR couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)"
Jag har provat att gå in på fdisk igen och ta bort partitionen, skapat en ny och börjat om från början, har återställt CMOS genom att ta ur batteriet, och ställt CD-ROM:en som första prio i boot-ordningen. Inget av detta hjälper dock.
Har nu även gått in i recovery console och testat "fixboot c:". Efter detta står det istället vid start från hårddisken:
"Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware."
Det kanske inte är relevant, men CD-ROM:en står som "primary master" och hårddisken som "third master".
Vid installationen av XP på den förra hårddisken (som ju princip är identisk) behövdes inga drivrutiner installeras via diskett eller något sådant.
Fråga: Hur ska jag fixa detta?
Grymt tacksam om någon orkar läsa igenom allt det här dravlet och ge något tips