XP-setupen börjar om hela tiden

Permalänk
Medlem

XP-setupen börjar om hela tiden

God afton,
Efter att Windows krashat har jag nu kopplat ur min ursprungliga hårddisk ur datorn och satt in min nya, likadana (Seagate Barracuda SATA2) för att installera operativsystemet på denna istället och hoppas kunna rädda filerna på disken som ballat ur.

Problemet är bara att efter första delen av XP-setupen på den nya hårddisken, då datorn bootar om, börjar installationen om från början igen. Och så håller den på gång på gång utan att det går framåt.

En annan lite skum grej är att när jag startade Win XP-installationen första gången började datorn tjuta och det stod "Warning! Boot sector is to be modified" eller något liknande.

När jag bootar om utan CD-skivan får jag meddelandet:

"Couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)
NTLDR couldn't open drive multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)"

Jag har provat att gå in på fdisk igen och ta bort partitionen, skapat en ny och börjat om från början, har återställt CMOS genom att ta ur batteriet, och ställt CD-ROM:en som första prio i boot-ordningen. Inget av detta hjälper dock.

Har nu även gått in i recovery console och testat "fixboot c:". Efter detta står det istället vid start från hårddisken:

"Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware."

Det kanske inte är relevant, men CD-ROM:en står som "primary master" och hårddisken som "third master".

Vid installationen av XP på den förra hårddisken (som ju princip är identisk) behövdes inga drivrutiner installeras via diskett eller något sådant.

Fråga: Hur ska jag fixa detta?

Grymt tacksam om någon orkar läsa igenom allt det här dravlet och ge något tips

Permalänk
Testpilot

Du ska ta ut skivan när du startar om, så att datorn bootar från hårddisken.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Du ska ta ut skivan när du startar om, så att datorn bootar från hårddisken.

Det är då jag får detta meddelande:

"Windows could not start because of a computer disk hardware configuration problem. Could not read from the selected boot disk. Check boot path and disk hardware."

Och om skivan är kvar börjar setupen om från början igen som sagt. Skivan ska ju egentligen vara kvar eftersom installationen inte är klar. Det är ju meningen att den ska fortsätta i nästa steg, med att man konfigurerar Windows och lite sånt.

Permalänk
Avstängd

Konfigurera om i BIOS, datorn hittar helt enkelt inte din hårddisk/ar. Ev, måste det till en F6 och in med speciella drivers för att det ska funka.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Konfigurera om i BIOS, datorn hittar helt enkelt inte din hårddisk/ar. Ev, måste det till en F6 och in med speciella drivers för att det ska funka.

Hur ska jag konfigurera om i BIOS? Det är precis inställt som när jag installerade en i stort sett likadan hårddisk när datorn var ny, vilket gick utan extra drivers. Båda diskarna är Seagate Barracuda, 7200, SATA2.

Om hårddisken står som "Third master" borde väl datorn ha hittat den?

Edit: Det var boot.ini som strulade. Fixade det med hjälp av denna guide:

1. Start your computer from the Windows XP CD-ROM.
2. When Press R to repair Windows by using the Recovery Console appears, press R.
3. Select the Windows installation and enter the administrator password at the prompt.
4. Type "bootcfg /add" and press Enter.
5. When a missing Windows Installation is located, respond Y to add the installation to the boot list.
6. At Enter Load Identifier, type Windows XP Professional (or Home Edition).
7. At Enter Operating System Load Options:, press Enter.
8. Exit the Recovery Console and select the first item on the boot menu.
9. After you log on, edit C:\Boot.ini to remove the improper entry.

Permalänk
Medlem

Har haft samma problem en gång. Då var det för att jag bara hade en sata-disk, men hade ställt in den i raid. Ska inte vara raid med bara en disk, juh...