Få ljud till alla högtalare i 5.1 system?

Permalänk
Medlem

Få ljud till alla högtalare i 5.1 system?

Tjenare!

Har nyligen satt upp mitt 5.1 system som legat och skräpat i ett år.

Har ställt in på "creative control" eller vad det heter att jag har ett 5.1 system och testat då hör man "rear left" "center" och "rear right" "back left" och "back right" men alla dessa används inte när jag lyssnar på musik vilket är riktigt irriterande.

Mitt problem är alltså att "Front Center", "Rear Left" samt "Rear Right" inte gör några ljud när jag lyssnar på musik men fungerar och är inställda. Går det att göra så att alla högtalare används med hjälp av något program eller inställningar?

Mina högtalare: Creative Inspire: T6060

Tack tack

//SALIV

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd

alltså spelar han i front right och front left..
vilket betyder att den spelar i 2.1 , den måste ställas in på 5.1 för att de ska höras i alla... tror det finns ett dolby plugin för winamp..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
alltså spelar han i front right och front left..
vilket betyder att den spelar i 2.1 , den måste ställas in på 5.1 för att de ska höras i alla... tror det finns ett dolby plugin för winamp..

Vart kan man ladda ner det pluginet?

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk
Avstängd

nu hittade jag inte den jag tänkte på men snubblade istället över denna:
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=129453

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
nu hittade jag inte den jag tänkte på men snubblade istället över denna:
http://www.winamp.com/plugins/details.php?id=129453

vilken version är det för? för jag får det inte att funka.

edit: fick igång det men ljudet blev otroligt dåligt och de bakre / mitten funkade inte iallafall.

Visa signatur

Back from the dead.

Permalänk

Musik är stereo och väldigt sällan surround. Därför har många program problem med att tolka signalen för att konvertera den till en 5.1 signal. Vet att det ska gå att lösa med Winamp, dock med varierande resultat. De nya x-fi korten klarar det med crystalisern, vet en polare som bytte från sitt dyra audigy2 med extern modul till x-fi elite pro eller vad det nu heter. Är ialla fall ett känt fel att många har problem med sånt.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite! Har Creative SBS 580 5.1. Alla funkar men när jag använder mig av programet "Sound effect" på datan så testar jag alla högtalare så blandas "Rear right" ihop med baslådan. Testat koppla om osv men utan vidare resultat. Någon som vet något?

Förstår att alla inte funkar när det kommer till musik, men film borde väll funka? Det gör det nämligen inte..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saliv
vilken version är det för? för jag får det inte att funka.

edit: fick igång det men ljudet blev otroligt dåligt och de bakre / mitten funkade inte iallafall.

Vad vill du med det hela? Få surroundljud ur stereo? Då kommer det inte låta "bra" i de bakre högtalarna, jämfört med de främre, så enkelt är det.

En lösning är att köpa en reciever och välja 5ch stereo, då skickar du ut stereoljudet till övriga högtalare. Lite osäker på vad fronten spelar då iofs. Möjligt att man med nån mjukvara kan spela 5ch stereo direkt också men det vet jag inte, inget jag prövat.