Vill ha förslag till förbättringar till pici igen

Permalänk
Medlem

Vill ha förslag till förbättringar till pici igen

Skulle bumpa den gamla tråden fast kan inte då jag postade senast i den.

Har gjort en rätt omfattande stealth-update av pici.se och vill ha mer features att inkludera.

Några grejer som är fixat nu som varit kassa förut är

* Säkrare kryptering (dubbel saltad md5 hash)
* Glömt lösenord email
* Buggar med listning av bilder i "mina bilder"
* Fixat descriptions på bilder
* Nya thumbnails!

Dom nya thumbnailsen buggar lite med vissa bilder. Främst animerade GIFS och bilder som är väldigt långa i förhållande till höjden.
Det här är ju inte bilder som på något vettigt sätt går att generera vettiga thumbnails för så det är inget akut problem, men ska se vad jag kan göra för att förbättra sen.

Iaf... requesta grejer till sidan så ska jag försöka koda in det!

Permalänk
Medlem

varför thumbs i png?

varför inte gifs istället så att även dom som kör IE kan visa bilderna rätt?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

För att png är ett öppet format som jag inte visste fungerade dåligt i IE
Ska kika på hur det ser ut... sitter inte i windows så får låna flickvännens maskin.

edit: Ja jävlar, såg ju inte så hett ut där... får väl fixa det temporärt då. Är det fixat i IE7 btw?
Vad fan pysslar ms med egentligen :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
varför thumbs i png?

varför inte gifs istället så att även dom som kör IE kan visa bilderna rätt?

För att IE7 finns och bara efterblivna människor och webbutvecklare kör IE6? Och så har GIF endast stöd för 256 färger.

Permalänk
Medlem

Hmm, fortfarande folk som kör IE6 och IE7 har inte kommit ut på windowsupdate så det är fortfarande väldigt många som använder IE6.

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Tyvärr är säkert 80% av alla internetanvändare efterblivna, så gör ett set med gif-thumbnails sen också.
Scriptet får tugga på och göra det inatt.

edit: hurm... såhär vidrig blir png-bilden converterad till gif av imagemagick...

Ska se om man kan lösa det på nåt sätt

Permalänk
Medlem

Lösningen: Gör det inte (gör inte GIF-thumbnails alltså). Gör hellre så man kan få PNG med transparens, PNG med vit bakgrund och PNG med svart bakgrund. (eftersom IE6 klarar av PNG helt och hållet, förutom det transparenta, som blir nån grå färg)

För övrigt finns det filter för att få igång transparens i IE6...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Alltså... jag vet att det bara är idiotiskt att använda IE6, men det hindrar ju inte folk från att göra det... och det är ju för omständigt med en massa olika thumbnails, så om jag får gif att funka nu så gör jag det, men det buggar som faen nu.

Permalänk
Medlem

Transparent png fungerar i IE7 och den ska släppas som viktig uppdatering nu i januari tror jag så jag tycker att du ska avvakta alternativt göra som Arood säger.

Lite "kritik" på sida nu.
- Använde "glömt lösenordet" funktionen på sidan. Brevet jag fick hade rubriken "Nytt password till pici.se". Ska de inte stå lösenord istället för password?
- Loggade in med de nya lösenordet och tänkte ändra de. Hmm, var ändrar man de? Hittar ingenstans där man kan ändra lösenordet!

Permalänk
Medlem

Kolla vilken webläsare användarna använder och skicka dem automatiskt vidare till nedladdningssidan för IE7 ifall de använder IE6 Alternativt en sida som förklarar att IE6 är kass om du vill vara lite snällare
Ett ännu snällare alternativ är att använda gif-thumbnails för de som kör IE6 och png för alla andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arood
(eftersom IE6 klarar av PNG helt och hållet, förutom det transparenta, som blir nån grå färg)

Nej, prova att göra en helfärgad png-bild som du lägger på en hemsida som har exakt samma bakgrundsfärg som du använde i bilden. I IE6 kommer bilden inte att ha samma färg som bakgrunden.

Det skulle vara snyggt om rotationen på bilderna var slumpad btw

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fowler
- Loggade in med de nya lösenordet och tänkte ändra de. Hmm, var ändrar man de? Hittar ingenstans där man kan ändra lösenordet!

Det kommer

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Kolla vilken webläsare användarna använder och skicka dem automatiskt vidare till nedladdningssidan för IE7 ifall de använder IE6 Alternativt en sida som förklarar att IE6 är kass om du vill vara lite snällare

Funkar ju på själva sidan men ej för hotlinkade thumbnails
edit: eller kan man lösa det i apacheconfigen?
Tipsa gärna om hur isåfall

Permalänk
Medlem

IE stödjer inte alpha-kanals transparens, vilket kan fulhackas med följande.

/* Correctly handle PNG transparency in Win IE 5.5 & 6. http://homepage.ntlworld.com/bobosola. Updated 18-Jan-2006. Use in <HEAD> with DEFER keyword wrapped in conditional comments: <!--[if lt IE 7]> <script defer type="text/javascript" src="pngfix.js"></script> <![endif]--> */ var arVersion = navigator.appVersion.split("MSIE") var version = parseFloat(arVersion[1]) if ((version >= 5.5) && (document.body.filters)) { for(var i=0; i<document.images.length; i++) { var img = document.images[i] var imgName = img.src.toUpperCase() if (imgName.substring(imgName.length-3, imgName.length) == "PNG") { var imgID = (img.id) ? "id='" + img.id + "' " : "" var imgClass = (img.className) ? "class='" + img.className + "' " : "" var imgTitle = (img.title) ? "title='" + img.title + "' " : "title='" + img.alt + "' " var imgStyle = "display:inline-block;" + img.style.cssText if (img.align == "left") imgStyle = "float:left;" + imgStyle if (img.align == "right") imgStyle = "float:right;" + imgStyle if (img.parentElement.href) imgStyle = "cursor:hand;" + imgStyle var strNewHTML = "<span " + imgID + imgClass + imgTitle + " style=\"" + "width:" + img.width + "px; height:" + img.height + "px;" + imgStyle + ";" + "filter:progid:DXImageTransform.Microsoft.AlphaImageLoader" + "(src=\'" + img.src + "\', sizingMethod='scale');\"></span>" img.outerHTML = strNewHTML i = i-1 } } }

Och i headern:

<!-- IE 5/6 Transparent-PNG Fix --> <!--[if lt IE 7.]> <script defer type="text/javascript" src="ie_pngfix.js"></script> <![endif]-->

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chimaira
Nej, prova att göra en helfärgad png-bild som du lägger på en hemsida som har exakt samma bakgrundsfärg som du använde i bilden. I IE6 kommer bilden inte att ha samma färg som bakgrunden.

Just ja, det glömde jag bort... Men å andra sidan, vem använder en thumbnail som bakgrund

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Funkar ju på själva sidan men ej för hotlinkade thumbnails
edit: eller kan man lösa det i apacheconfigen?
Tipsa gärna om hur isåfall

Jag skulle hellre vilja som jag sa förut, olika bakgrundsfärger. GIF med något som ska föreställa en skugga blir i princip aldrig snyggt :S

Något som skulle vara trevligt är nån typ av thumbnail så man kan länka till sitt galleri. Det vore även fint om man i framtiden skulle kunna ha flera gallerier...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mada, det där har jag inga problem med att fixa.
Det är som sagt hotlänkade thumbnails som är problemet, lika bra att lösa allt på en gång.
Gräver apache config nu

Permalänk
Medlem

Jaha, mja det enda du kan göra är ju att kolla BrowserAgent med en PHP-grej eller något i Apache, och beroende på det visa en "Tyvär, skaffa FF eller IE7" bild istället.

Permalänk
Medlem


Det jag kan göra är att mippla i .htaccess så att om IE-användare requestar en png-thumb så får dom en annan (t.ex. gif-bild istället).

Det är ju inte så jävla enkelt, men jag gillar utmaningar... ska testa lite nu.

edit: Fixat, helvete vad bra jag är...
IE-users ska se dom gamla thumbsen nu. Nya bilder kommer bugga tills jag mipplat lite till.

I .htaccess i thumbs:

Options +FollowSymLinks RewriteEngine On RewriteCond %{HTTP_USER_AGENT} MSIE RewriteRule (.*)png$ /thumbs/$1jpg [R]

IE ska få helt nya thumbs också, fast ej vinklade så transparens inte spelar någon roll.
Pärlor för svin... :/

Permalänk
Medlem

Buffi: Fixa så att bara IE6 (och kanske äldre) får de gamla thumbsen, IE7 klarar ju PNG fullt ut så

En annan liten detalj jag saknar är att ifall man klickar på "Visa hela bilden" så borde man hamna på en ny sida där bilden är i en img, istället för att man kommer direkt till bilden.

Skillnaden blir att webbläsaren inte skalar om bilden ifall den fortfarande är för stor ifall den är på en sida... Och jag klickade ju på "Visa hela bilden" för att få se hela bilden, inte för att få se en skalad igen :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mm, ska fixa så bara IE6 och neråt får det sen, men fixar det senare idag... använder man IE får man skylla sig själv :/
Det är fan udd att jag inte hittade något om såna här fixes nånstans utan fick fixa en själv. Hittade bara fula php-lösningar. Får göra en miniguide även om det ju är trivialt när man vet hur man gör.

Visa hela bilden-åsikten är ju helt klart motiverad. Jag skriver ner det på todo listan.

Permalänk
Medlem

Jag tycker fortfarande att "Radera bild" under "Mina bilder" länken bör ha någon js-alert som frågar besökaren om han/hon verkligen vill ta bort bilden, dom är ju farliga annars :). Och för dom som inte har js får man väll göra såhär:

1. Länken går till villdutabort.php och om man klickar på den med js aktiverat så frågar den om man vill ta bort den.
2. Om besökaren svarar ja eller inte har js aktiverat så skickas ha till villdutabort.php och där finns ett js-script som bara skickar förbi alla med js eftersom att dom redan svarat på frågan en gång men resten får klicka i en form antar jag.
3. *Bilden försvinner*.

Permalänk
Medlem

Jao, fixar nån lösning på det också.

Permalänk
Medlem

Grattis till den mycket användbara sidan!

En säkerhets sak som du skulle kunna fixa; slå ihop lösen och användar namn i en kaka och hasha användar namn också. T.ex. "kaka från pici.se"=md5(username).":".passwdhash

Permalänk
Medlem

Känns väl nästan lite overkill men why not

edit: Nu är fixen endast för IE <7

edit2: Offtopic: gjorde en blog-post om png-fixen om någon var nyfiken
http://buffis.com/

Permalänk
Testpilot

Gillade faktiskt dina gamla thumbnails bättre, tycker dom nya är svårare att se vad bilden är för nått på grund av att dom dels är mindre och sen även vridna.
Simpelt är bättre i det här fallet tycker jag.

Hur som helst är det en väldigt trevlig sida i övrigt

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Dom gamla thumbnailsen finns kvar (pga IE6).
Byt ut png mot jpg bara.
Bilder som laddas upp nu får dock inga IE6 thumbnails genererade pga att jag ska byta ut hela det systemet också mot imagemagick imorgon och ändå måste generera nya thumbnails för alla bilder på sidan då. Lika bra att vänta med integrationen tills dess.

Permalänk
Testpilot

Så thumbnailsen var redan så här vridna innan? trodde dom såg ut som översta bilden här: http://pici.se/?picisend
Det är så jag skulle vilja att dom vore

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det skulle vara intressant med en toplista över de populäraste bilderna, kanske per månad och totalt. Men det kanske är en privacy issue?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Så thumbnailsen var redan så här vridna innan? trodde dom såg ut som översta bilden här: http://pici.se/?picisend
Det är så jag skulle vilja att dom vore

Nä...
Jämför

OBS kör du IE6 så visas samma bild två gånger... kör inte IE6

Permalänk
Medlem

jag föredrar IE6 thumbsen, jag ser knappt vad den första föreställer. Simple is the way to go.

Permalänk
Medlem

IE6 kommer dock också få nya thumbnails som sagt.
Kör scriptet nu, uppdaterar när det är klart.
Dom kommer se ut såhär

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buffi
Nä...
Jämför
http://pici.se/thumbs/t_XklpB3.png
http://pici.se/thumbs/t_XklpB3.jpg

OBS kör du IE6 så visas samma bild två gånger... kör inte IE6

Ok men det är som den undre jag vill ha det
Tycker den övre är alldeles för suddig.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]