vad är 63bit windows

Permalänk
Medlem

vad är 63bit windows

Hej undrar lite snabbt vad det här med windows wista 64 eller 32 bitar eller bitts jag har aldrig hört det förr kan någon skriva en liten faktatext innehållande vad skom krävs för att köra 64 bitars win XP och vad är skillnaden mellan 32 och 64 bitar och om du kunde lägga till nå annat viktigt

Tack på förhand!!!

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera dig att lära dig använda sökverktyget!

Om du kör med ett 64-bitars operativsystem så kan du köra program som är anpassade till 64bitar snabbare än ett program som är av den gamla 32bitars klassen.

Du kan använda 64bitars operativsystem till tex. AMD 64 serien och även de nya Intel processorerna!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem

64-bitarsversionen av tex. XP klarar av att hantera mer minne.
Det som begränsar mängden är idag moderkortet.
Normalt ligger gränsen vid 4 gigabyte men vissa moderkort med DDR2 minnen klarar väl upp till 8 gigabyte har jag för mig.
Sedan finns det ju moderkort för servrar mm som klarar betydligt mer än 8 gigabyte i RAM.

Visa signatur

Its not the fart that kills, its the smell....
(Det är inte farten som dödar, det är smällen....)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alibabba
64-bitarsversionen av tex. XP klarar av att hantera mer minne.
Det som begränsar mängden är idag moderkortet.
Normalt ligger gränsen vid 4 gigabyte men vissa moderkort med DDR2 minnen klarar väl upp till 8 gigabyte har jag för mig.
Sedan finns det ju moderkort för servrar mm som klarar betydligt mer än 8 gigabyte i RAM.

Moderkorten i de nya mac pro-burkarna klarar ju 16Gb och det är ju intel-kretsar hela alltet där så snart har du seriösa mängder RAM i alla typer av datorer som finns

Visa signatur

RTFM - vacker sak att säga till folk som ställer dumma frågor

Permalänk
Medlem

Det som begränsar minnesmängden är inte moderkortet utan processorn. En 32bitars processor har 32bitars adresslängd = 4Gb, en 64bitars processor har betydligt större adresslängd = kan adressera mycket mycket mer minne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Det som begränsar minnesmängden är inte moderkortet utan processorn. En 32bitars processor har 32bitars adresslängd = 4Gb, en 64bitars processor har betydligt större adresslängd = kan adressera mycket mycket mer minne.

Om man har flera st 64-bitars processorer, kan man ha mer minne då? Dvs 2st fysiska inte bara kärnor.

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Om man har flera st 64-bitars processorer, kan man ha mer minne då? Dvs 2st fysiska inte bara kärnor.

Oftast delar dom på minnet för att underlätta kommunikationen mellan programmen/trådarna.

Delar dom inte minnet så blir det i princip som separata datorer och då förlorar man lite vitsen med multiprocessor maskiner.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Tack som f*n grabbar! allt står klart nu... har en till fråga bara jag har en AMD Atholn64 3500+ 2.2GHz kan jag installera detta windows64 då oich allt funkar bättre än med mit nuvarande windows 32 undrar även om win 64 kan installera 32 program någon som kan kasta ett svar?

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkiZoR
Tack som f*n grabbar! allt står klart nu... har en till fråga bara jag har en AMD Atholn64 3500+ 2.2GHz kan jag installera detta windows64 då oich allt funkar bättre än med mit nuvarande windows 32 undrar även om win 64 kan installera 32 program någon som kan kasta ett svar?

ja de flesta program skrivna för 32-bitars funkar även i 64-bitars versionen av xp, med reservation för några få undantag.