Permalänk

val av grafikkort

Hej

jag har en dator som jag vill ha så bra och stabil fps i cs(speciellt i smoke).

jag har ett 9200se 128mb eller ett geforce 2 mx 64mb.

datorn är en PIII 1.1ghz 256mb ram 40GB hårddisk.

jag kommer sätta in 128-256mb ram till.
1. men vilket av grafikkorten ska man välja?
2. vilka drivrutiner ska jag välja?
3. jag ska formatera om också, ska jag välja 95,98,2000 eller XP?
4. är ett Geforce 3 ti500 mycket bättre än dom här två?

jag är mycket tacksam till all hjälp:)

mvh Andreas

Permalänk
Medlem

Av grafikkorten så är det 9200se eller Geforce 3Ti500 du ska välja mellan.
Tror även att Geforce 3ti500 är lite "starkare" än 9200se. (speciellt i smoke)

Ska du formatera så kör på Xp. (rekomenderas 400 mhz Cpu, så det klarar du). Drivrutiner, kör på dom nyaste, Lättast och hitta.

(och sen så är ju inte din CPU den bästa heller, jag hade en Amd Athlon 900mhz och den orkade inte alls med Cs 1.6)
Men om din gör det så är det fint

Lycka Till!

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk

okey tack för svaret. jag tar nog mitt 9200se och klockar skiten ur det:) så blir det XP då med, men finns det inga counter-strike optimerade drivrutiner, som man får högre fps i smoke`?
tack för hjälpen!:)
mvh andreas

Permalänk
Medlem

det fanns till Nvidia en gammal Drivrutin som var anpassad till CS iofs 1.5 då på den tiden och passade perfekt till GF 4 TI korten

Visa signatur

Asus P5B DLX - E6400@3.6Ghz - Noctua NH-U12F - Dominator pc6400 - Albatron 8800gt(@720/1782/1065)13408p 3Dmark06|| H/K 3480 - Dali Concept 8 - Dali Concept 12

Permalänk
Medlem

Eftersom det verkar finnas riktigt många trådar i stil med "hjälp med grafikkort" så passar jag på att låna den här tråden istället. Jag har läst FAQ:en men saknar några grundläggande saker (och uppenbarligen en gnutta hjärnkapacitet). Jag beställde en SyncMaster 225BW och är på det stora hela nöjd med min skärm. Mitt grafikkort, ett Geforce FX 5600 XT, som uppenbarligen är värdelöst, klarar bara av att visa upplösningen 1280x1024. Jag är således på jakt efter ett vettigt grafikkort. Bör landa på någonstans mellan 2000-3500 kr.

Jag har en P4, 3.0ghz och 2 gb i RAM. Mina frågor lyder:

Jag hade tänkt använda min skärm som säng-tv, borde jag köpa ett grafikkort med integrerat tv-in eller är det bättre att köpa det separat?

256 eller 512 i minne?

Vilken minneshastighet bör jag ha på mitt kort om jag ska använda datorn till att se på film och spela nyare spel?

När jag tittar under "system" så står det att mitt nuvarande kort sitter på PCI-bus 1 men när jag tittar bakom chassit så, om jag fattat det hela rätt, sitter mitt grafikkort på en Röd/brun plats (AGP?). Spelar det någon roll om jag köper ett AGP-kort eller ett PCI och vad är i så fall skillnaden? Så vitt jag kan se så finns det gott om PCI-platser lediga.

Multiple GPU Support: Crossfire. <--- vad betyder detta?

Interfacetyp: x8 eller x16? Vad är skillnaden?

DDR2, DDR3 eller GDDR4? Hur vet jag om min dator klarar av detta?

Hmm. Något sånt. Jag skulle vara extremt tacksam om jag fick svar på några eller någon av dessa frågor. Slutligen, skulle det här kortet kunna vara något?

Asus Extreme AX1950XTX/HTVDP/512M Radeon X1950 XTX

Permalänk
Medlem

Stuka. Ditt kort är AGP.
Alltså kan du inte ha ett PCie grafikkort. (Agp = 8x, PCie = 16x) Det är olika överföringshastigheter.
Så om du ska köpa ett grafikkort, så ska du leta under AGP.

Crossfire = du sammankopplar 2 kort. (detta kan du inte använda på AGP)
Spelar ingen roll vilken version av Minnena det är på ditt grafikkort, sålänge kortet är AGP så kan du använda det.
Men du ska leta efter ett kort med DDR3 eller DDR4 (då dessa är snabbast)

Och det där kortet du nämner. Det är PCie, så det kan du inte använda.

PCie är inte samma sak som PCI. (PCI kopplar man tex, ljudkort osv.)

Tv in eller ej, det kvittar.

GLÖM INTE ATT DU BEHÖVER EN NÄTDEL SOM KLARAR AV ATT DRIVA KORTEN, RUNT EN 400 - 500W SKULLE DU NOG BEHÖVA. (mindre om du har tur)

Några tips på AGP kort. (2000 - 3500 kr) AGP kort är lite dyrare än PCIe.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317656

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327837

Hoppas jag hjälpte.

Visa signatur

Ångra inget, lev och lär istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjoO
Stuka. Ditt kort är AGP.
Alltså kan du inte ha ett PCie grafikkort. (Agp = 8x, PCie = 16x) Det är olika överföringshastigheter.
Så om du ska köpa ett grafikkort, så ska du leta under AGP.

Crossfire = du sammankopplar 2 kort. (detta kan du inte använda på AGP)
Spelar ingen roll vilken version av Minnena det är på ditt grafikkort, sålänge kortet är AGP så kan du använda det.
Men du ska leta efter ett kort med DDR3 eller DDR4 (då dessa är snabbast)

Och det där kortet du nämner. Det är PCie, så det kan du inte använda.

PCie är inte samma sak som PCI. (PCI kopplar man tex, ljudkort osv.)

Tv in eller ej, det kvittar.

GLÖM INTE ATT DU BEHÖVER EN NÄTDEL SOM KLARAR AV ATT DRIVA KORTEN, RUNT EN 400 - 500W SKULLE DU NOG BEHÖVA. (mindre om du har tur)

Några tips på AGP kort. (2000 - 3500 kr) AGP kort är lite dyrare än PCIe.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327837

Hoppas jag hjälpte.

Tack för svaret!
Det hjälpte absolut. Läste något test där radeon-kortet verkade ligga rätt hyffsat nära Geforce-kortet (åtminstonne för mitt otränade öga). Prisvärt?

Permalänk
Medlem

köp X1950pro

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

köp ett demo moderkort och ett pci-e graffe det sparar du nog på

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Öbo512
okey tack för svaret. jag tar nog mitt 9200se och klockar skiten ur det:) så blir det XP då med, men finns det inga counter-strike optimerade drivrutiner, som man får högre fps i smoke`?
tack för hjälpen!:)
mvh andreas

För en PII:a och dessutom med så lite minne så skulle jag inte rekommendera XP. XP tar mycket mer resurser i anspråk än 95/98. Jag skulle kört på Win98 eller Win2000 för att inte operativet skall bli för tungt.

Visa signatur

~Pelle~