Permalänk
Robot

Fläktlös multimedia maskin

Håller på att bygga ihop en helt fläktlös multimedia maskin. Den skall fungera som PVR, film och musik spelare samt allmän filserver. Då den är tänkt att stå i vardagsrummet och alltid vara påslagen måste den vara tyst. För själva lådan tänkta jag inspireras av skorstenar. Alltså ett relativt(ca 1 m) högt rör för att få bra självdrag genom lådan. Kommer nog bygga i något slags trämaterial så att den kommer påminna om en högtalare och smälta in snyggt. Vi får se vad det utvecklas till.

Moderkort: Asus M2NPV-VM
CPU: AMD 64 3500+ AM2
Minne: Corsair DDR2 1Gb/533
HD: 320 Gb Seagate 7200 SATA
PSU: NesteQ NA4501 450W(har fläkte men går 5sec/h)
Kylare: Scythe Ninja Plus Rev B(har fläkt men behövs ej)
CPU temperatur: Idle 60C(fläkt avstängd), 30C(fläkt på).
Tangentbord: Keysonic med touchpad
Nätverkskort: 1 st inbyggt, 1 st PCI-E samt ett PCI. Alla 1Gbit/s.
TV-kort: Asus TV7133, båda analog och DVB-T. Kanske byter mot ngt annat. Hade detta redan.

Operativ: FreeBSD med MythTv för PVR, DVD och musik uppspelning. SlimServer för musik strömning.

Mer bilder kommer under byggets gång.

Besök albumet: Fläktlös multimedia maskin av Wyrmwand

Permalänk
Medlem

aha, känns ju seriöst skrivet och oseriöst utfört.

Visa signatur

Det du inte vet, lider du inte av.

Permalänk
Medlem

"bra självdrag i lådan"?

såvida det inte blåser inne i lägenheten så kommer det inte bli något självdrag övht.

Permalänk
Medlem

NoreN, vad menar du med oseriöst utfört?

Jag är ju inte klar, har knappt börjat.

Lådan skall som sagt bli i trä, möjligen funderar på betong för det kan vara snyggt och annorlunda men vet inte hur praktiskt det är att jobba med. Har inte gjort det.

Det jag håller på med nu är att testa fram bästa möjliga lösningar för att få tyst på allt. Där av hängande hårddiskar i kablar i bokhyllan. Skall för tusan inte ha det så!!

Sedan skall jag utför en hel del tester kring moderkortet. Det är möjligt att det inte går att åstadkomma ngt större vidare självdrag men jag vill testa det. Jag har inte sett ngn bygga något liknande innan med en PC så kommer testa eller tills någon bevisar motsatsen. Hela iden är dock snodd från Apple som använde självdrag i sin Mac G4 Cube.

Permalänk
Medlem

Betongchassi, diggar idén. Finfint på lan.

Sen en sak, du borde inte ha hårddisken hängande sådär snett. Såhär | och såhär _ kan dom ligga men inte / eller \, hoppas att du fattar. En polares brorsas hdd pajade för att han hade lagt den snett.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xburk
[B]Betongchassi, diggar idén. Finfint på lan.

Citat:

Sen en sak, du borde inte ha hårddisken hängande sådär snett. Såhär | och såhär _ kan dom ligga men inte / eller \, hoppas att du fattar. En polares brorsas hdd pajade för att han hade lagt den snett. [/B]

Tack får tipset, medveten om problemet men tänkte inte på det i test riggen. Styrseln i o-ringar är klart ett problem. Lite snett är inte så farligt men tanken är att den skall stå på högkant så att säga. Vill ha så mkt yta som möjligt i vertikal led för maximal kylning. Om jag kommer ihåg rätt det som riktigt dödar en HD är om den hamnar upp och ned. Och det är risken just med snda vinklar att man luter åt upp-och-ned.

Permalänk
Medlem

hårddiskar ska hänga lodrätt eller vågrätt
inte i 45graders lutning.. kanske bara var en bild när du testade lite..

Visa signatur

Same shit different day

Permalänk
Avstängd

ja vet, en laptop i betong, låter skitbra idé alltså...
Eller varför inte låta Elitemod-snubben bygga ett betongchassi som man kan dra med på lan, skulle säkert behöva en fet gaffeltruck för den lådan

Permalänk
Medlem

betong chassi is the shit!! :D:D (funderar:P)

Visa signatur

Asus Zenbook UX32VD-R4002V.

Permalänk

Men du, 60 C är inte alls en acceptabel tempratur. Det är på tok för mycket för den där processorn. Du borde verkligen köra med fläkt. Sen känns hela idén lite... oanvändbar.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kicking_kangaroo
Men du, 60 C är inte alls en acceptabel tempratur. Det är på tok för mycket för den där processorn. Du borde verkligen köra med fläkt. Sen känns hela idén lite... oanvändbar.

Japp, 60 är fär högt, finns ju inga marginaler alls. Men som sagt med fläkt så ligger den hela tiden under 40 grader. Håller på med lite belastningstester ju nu men har inte hittat ngt prog som verkar pålitligt för mätningar(de jag testat ger rätt olika resultat). Letar efter också ngt lämpligt att belasta med.

Med en enkel ljudfälla i toppen av tornet och fläkt vars varvtal styts av moderkortet så är det svårt att höra maskinen. Den står i sovrummet och de senaste dagarnas regn o blåst har gjort att det går inte höra maskinen på morgonen. överröstas vad vind och regn ljud

Permalänk
Medlem

Klanka inte ner så på grabben.. han försöker ju bara göra ett bra jobb.. tror på dig, tror det kommer bli coolt! en 10 som start hjälp! Kolla in mitt galleri och lämna en komentar!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd

seriöst, detta kommer gå åt skogen

Permalänk
Medlem

nästan 1 år sedan han uppdaterade sist, tror han skiter i det här nu

Permalänk
Avstängd

Har ett likadant mb. riktigt bra faktiskt

Visa signatur

OBS!Mitt gamla magic_shoot inlogg är borta! Detta är mitt nya. Bara satt du vet! Dator: amd x2 3600+,asus m2npv-vm,aeroengine2,2gb,80gb

Permalänk
Medlem

fy fan jag får rysningar när jag ser din galleri=)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem

Ta bort eller fortsätt va? :/

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk

Haha.. liknar någon annan mer 'seriös oseriösare' bild jag har stt på internet

Visa signatur

I am Extrazz.