Otillräckliga Systemresurser?

Permalänk

Otillräckliga Systemresurser?

Tjovers

Totalformaterad dator efter virus/crapware. NU ÄR DEN REN.
Installerat alla nödvändiga program som jag använde innan.
Kör WinXP och tänkte att denna gång kanske man ska installera SP2?

Vet inte om det beror på SP2 men nu e datorn instabil som fanken.
Har man igång "för många" (läs: Photoshop + Firefox eller liknande "större" program) program ett tag så segar datorn ner. Fönstren blir gråa och jag får felmeddelanden som "Det finns inte tillräckligt med systemresurser" osv.
Korrupta filer får jag en del av också.

Har erfarat detta hos en polare en annan gång när han installerat SP2. Allting blev skitsegt och ostabilt. Nätet slutade fungera ibland osv.

Är SP2 sänt från Satan själv eller måste man konfigurera en massa?
Växlingsfilen eller nåt sånt??

Visa signatur

Bättre en gren i granen än en gran i grenen.
Bättre en bollkalle i kanalen än en kall balle i analen.

Permalänk
Medlem

Första gången jag installerade SP2 då startade inte min dator igen. Men skulle ge mig fanken på att det skulle fungera. Efter tredje gången gick det. Vete fan vad felet var. Men nu har det alltid fungerat om jag installerar om datorn.
Jag har aldrig behövt att konfigurera något heller.

//Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Re: Otillräckliga Systemresurser?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snask_Ragnar
Tjovers

Totalformaterad dator efter virus/crapware. NU ÄR DEN REN.
Installerat alla nödvändiga program som jag använde innan.
Kör WinXP och tänkte att denna gång kanske man ska installera SP2?

Vet inte om det beror på SP2 men nu e datorn instabil som fanken.
Har man igång "för många" (läs: Photoshop + Firefox eller liknande "större" program) program ett tag så segar datorn ner. Fönstren blir gråa och jag får felmeddelanden som "Det finns inte tillräckligt med systemresurser" osv.
Korrupta filer får jag en del av också.

Har erfarat detta hos en polare en annan gång när han installerat SP2. Allting blev skitsegt och ostabilt. Nätet slutade fungera ibland osv.

Är SP2 sänt från Satan själv eller måste man konfigurera en massa?
Växlingsfilen eller nåt sånt??

då inställer sig genast frågan om hur din dators hårdvara ser ut. minne processor osv?

Permalänk

Gå till http://onecare.live.com/site/sv-se/default.htm fullständig servicegenomgång. När den har installerat sig klicka på anpassa. Där låter du bara dom här var ikryssade:
*Fullständig servicegenomgång
*Diskfragmentering
*Diskrensning
*Registergenomgång

Tryck på nästa och förhoppningsvis så har du en lite snabbare och stabilare dator.

Visa signatur

][- perfect -][

Permalänk
Medlem

Detta händer nu för mig med. Flera gånger per dag när jag kör WoW samtidigt som jag har igång uTorrent i bakgrunden så står det i uTorrent att det är otillräckliga systemresurser och filerna slutas laddas ner. Och nu när jag kom tillbaka efter att ha käkat och låtit WoW stå på så hade det stängt ner sig pga otillräckliga systemresurser.

Min dator är i signaturen, och det lär då verkligen inte vara några otillräckliga systemresurser...
Detta började hända nyss för övrigt, tror det kan ha med att göra när jag försökte komprimera min lagringshårddisk för att få lite mer utrymme.

För övrigt efter att detta hänt så brukar det bli massa buggar här och var på datorn, svarta rutor när det borde vara vitt etc. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Detta händer nu för mig med. Flera gånger per dag när jag kör WoW samtidigt som jag har igång uTorrent i bakgrunden så står det i uTorrent att det är otillräckliga systemresurser och filerna slutas laddas ner. Och nu när jag kom tillbaka efter att ha käkat och låtit WoW stå på så hade det stängt ner sig pga otillräckliga systemresurser.

Min dator är i signaturen, och det lär då verkligen inte vara några otillräckliga systemresurser...
Detta började hända nyss för övrigt, tror det kan ha med att göra när jag försökte komprimera min lagringshårddisk för att få lite mer utrymme.

För övrigt efter att detta hänt så brukar det bli massa buggar här och var på datorn, svarta rutor när det borde vara vitt etc. :/

Jag har liknande problem på min dator.
Fast mitt problem började någon gång i sommras skulle ja tippa på.
Är väldigt drygt faktiskt.
Fast problemen visar sig inte förän datorn stått på i några dagar.
Och jag har gott om minne att gotta sig i.
Har prövat att tagit bort i princip allting på burken som kan tänkas orsaka det.
Förövrigt så är Windows inte moddat eller tweakat.
Hoppas denna tråd tas på allvar då min aldrig gjorde det och att någon kommer fram till en lösning.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Igår när problemet hände igen och jag öppnade Opera och gick till denna sida via ett bokmärke så blev allt helt sjukt, allt såg helt konstigt ut och Opera började plötsligt säga att den inte kunde spara opera6.adr(bokmärksfilen), jag försökte ta printscreen på det hela men det gick inte heller. Inga systemfunktioner verkar fungera när detta händer.

Sen när jag startat om datorn var ALLA mina bokmärken borta, fick nästan panik. Som tur är hade jag en relativt ny backup på min bokmärksfil, men säkert 2 månaders bokmärken försvann. =(

Vet inte vad jag ska ta mig till med detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Igår när problemet hände igen och jag öppnade Opera och gick till denna sida via ett bokmärke så blev allt helt sjukt, allt såg helt konstigt ut och Opera började plötsligt säga att den inte kunde spara opera6.adr(bokmärksfilen), jag försökte ta printscreen på det hela men det gick inte heller. Inga systemfunktioner verkar fungera när detta händer.

Sen när jag startat om datorn var ALLA mina bokmärken borta, fick nästan panik. Som tur är hade jag en relativt ny backup på min bokmärksfil, men säkert 2 månaders bokmärken försvann. =(

Vet inte vad jag ska ta mig till med detta.

Exakt samma sak hände mig igår!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk

Har samma problem har försökt med det mesta men hittar ingen lösning.

Permalänk
Medlem

Har ni testat att formatera om datorn? Funderar på att göra det imorgon, så grymt mycket arbete bara för en pedant person som mig själv. :[

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeII
Har ni testat att formatera om datorn? Funderar på att göra det imorgon, så grymt mycket arbete bara för en pedant person som mig själv. :[

Både en och två gånger.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Slipstreama in SP2 på era cd skivor så ska det nog lösa sig. Själv använder jag programmet nLite för att göra det. Sedan finns också RyanVM addon/update packs, vilka är riktigt användbara. Om ni vill veta mera sök på Google.

Svarar gärna på frågor om det inte något ni inte förstår, men bara om ni redan har läst på lite själva.

Permalänk
Medlem

nLite verkar mycket simpelt och ska inte vara några problem att använda.

Men varför ska jag göra detta? När jag installerade XP från början på datorn så var SP2 på skivan redan så det var inget jag behövde tanka hem.

Och varför skulle det hjälpa att ha SP2 på skivan från början när man installerar XP?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4r0
Slipstreama in SP2 på era cd skivor så ska det nog lösa sig. Själv använder jag programmet nLite för att göra det. Sedan finns också RyanVM addon/update packs, vilka är riktigt användbara. Om ni vill veta mera sök på Google.

Svarar gärna på frågor om det inte något ni inte förstår, men bara om ni redan har läst på lite själva.

Varför förutsätter du detta?
Själv har ja lagt in SP2 på min gamla skiva, men det var längesedan.
Långt innan dessa problem uppkom.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Exakt, har haft SP2 och allt har fungerat perfekt hur länge som helst innan detta började hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hund-ONE
Varför förutsätter du detta?
Själv har ja lagt in SP2 på min gamla skiva, men det var längesedan.
Långt innan dessa problem uppkom.

Läs vad trådskaparen har skrivit, så förstår du/ni nog varför jag tolkar ditt/era inlägg som jag gör. Om era problem inte liknar tråskaparens, så kanske det vore bättre med en ny tråd?

Genom att integrera SP2 direkt på CD skivan, så undgår man en hel del problem. Jag kan inte detaljerna till varför det just är så här, men så är der bara

nLite kan också göra era installationer oövervakade (unattended), så om ni redan har SP2 på era skivor så finns det ännu saker att göra...

Permalänk
Medlem

Uppskattar iallafall verkligen tipset om nLite, håller på och sätter ihop min egen skiva nu, blir perfekt. (:

Händer eländesproblemet en gång till så blir det formatering på direkten.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att det är skillnad med att installera XP med SP2 integrerat mot att patcha SP2 i efterhand är att vid första fallet så kommer alla filer vara rätt från början.
Alltså, XP behöver inte stänga av massa tjänster för att sedan kopiera över dom filer som SP2 ska uppdatera vid en patcning av XP.

Har många fall där datorer har blivit helt konstiga efter patchning med SP2.
Men med en ominstallation med SP2 integrerat så fungerar datorn exemplariskt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

En liten fråga, hur får man .inf versioner av drivrutiner? Tex om jag vill integrera Nvidias 93.71 drivrutiner i min nLite XP skiva, för den kan tydligen inte integrera själva .exe filen.