HJÄLP!!!!!!! Mitt nätagg passar inte i moderkortet!!!

Permalänk
Medlem

HJÄLP!!!!!!! Mitt nätagg passar inte i moderkortet!!!

Jag sitter och bygger min nya dator och har kommit till stadiet där jag ska koppla in nätaggregat överallt, och då när jag ska koppla in det i moderkortet så är det stopp.
Shit! Mitt nättaggregats största kontakt (den som ska in i moderkortet) passar inte.

Det är rätt storlek och allting bara det att de två raderna av kontakter "har bytt platts" alltså att om de skulle byta platts så skulle det passa men nu har de inte bytt platts så det passar inte.

Typ så här der det ut om ni fattar:

Kabeln:
DIIDDIIDDI
IDDIIDDIID

Moderkortet:
IDDIIDDIID
DIIDDIIDDI

Ja jag har vänt och vridit.

Permalänk

Vänt på kabeln? ^^

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Ja det har jag faktist.

EDIT:
Ojojoj lite trött här, missade en ganska så tydlig sak, nämligen att kabeln är fyra pinnar mindre än ingången i moderkortet men passar.

Kan den användas ändå även fast den inte fyller upp alla hål?

Permalänk
Medlem

Japp, eller rättare sagt ja/kanske. Så har jag det mellan mitt moderkort/nätagg och det fungerar.

Permalänk
Medlem

Åh tack, sjukt lättad!

Permalänk
Medlem

Ja, det kan fungera. Stabilitetsproblem kan uppstå så skaffa en konverterare i framtiden. 20 > 24 pin konverter tror jag du ska ha.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1614&

Visa signatur

Antec P180 | Intel C2Q | Corsair 2048mb| Gigabyte GA-P35-DS3 | Albatron 8800GT | Maxtor 200GB, Seagate 500GB, WD MyBook 500GB | 24" Samsung 2493HM
Foto: Nikon D80 18-135 Kit | SB800 | 70-200 VR

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetear
Ja, det kan fungera. Stabilitetsproblem kan uppstå så skaffa en konverterare i framtiden. 20 > 24 pin konverter tror jag du ska ha.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1614&

Tvärt om borde det väl vara, eller?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Oftast kan man dra av de 4 extra pinnarna, så kolla om du kan dra av dem.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
Tvärt om borde det väl vara, eller?

Nix. Av det han skriver att döma är det nätdelen som har 20-stift och moderkortet 24.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Nix. Av det han skriver att döma är det nätdelen som har 20-stift och moderkortet 24.

Men i beskrivningen står det:

"Fortron Source 24->20-pin adapter för ATX-kontakt. Med denna kan du använda en ATX v.2 24pins moderkortskontakt med ditt vanliga 20pins moderkort."

hur ska du ha det egentligen?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Haha, jag kollade aldrig på gtek, läste bara vad Blueteer skrev

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Dra av pinnar??

Det är som sagt för många hål i moderkortet inte för många pinnar på nätagget.

Permalänk
Medlem

Inte dra av några pinnar.

Allra helst ska du skaffa en "adapter" 20 > 24 pinnars. Finns i välsorterade datoraffärer, eller butiker på internet.

Prova utan, den ska passa ändå i något av "hörnen" på kontakten på moderkortet, men jag rekomenderar att du skaffar en adapter... Det är ju 4 extra hål av en anledning.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Finns det ens 20 -> 24 adapters?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Finns det ens 20 -> 24 adapters?

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=SSI-50

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Jahaja. Konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Jahaja. Konstigt.

Varför? Det är ju snarare konstigt om det inte funnits med tanke på att nya moderkort har 24-pins atx och alla som köper nytt moderkort kanske inte vill byta nätdel också?

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Har diskuterats i många trådar innan. strunta i konverten och sätt i kontakten som den är. Det en konverter gör är att flytta problemet inte lösa det, större risk att konverten ska paja.

De sista fyra hålen är en extra 5 och 12 volts liner för att öka stabiliteten inget som behövs för att köra datorn.

Visa signatur

Amd64 Venice 3000+ @ 9*266
Asus A8V-E Delux/ Som inte vill sammarbeta
Ati X800Xl 400/490 @ 439,71/546.75

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulth
Varför? Det är ju snarare konstigt om det inte funnits med tanke på att nya moderkort har 24-pins atx och alla som köper nytt moderkort kanske inte vill byta nätdel också?

Konstigt, eftersom konvertern trollar fram 4 nya kablar, som inte går ut från agget.

Vad skickas i dom nya kablarna, som inte kan tas från en ursprunglig 20-pinskontakt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Finkelzvin
Konstigt, eftersom konvertern trollar fram 4 nya kablar, som inte går ut från agget.

Vad skickas i dom nya kablarna, som inte kan tas från en ursprunglig 20-pinskontakt?

Dom fyra extra är bara förgreningar av några utav kablarna i 20-pinskontakten..

Nätagg som har 24 pinnar från början har extra kablar för 5 och 12 volt, bara för att det ska bli lite bättre spänningar på mobot, men frågan är väl egenrligen hur mkt det gör så länge du inte har något extremt högspresterande system. Har du bara ett hyffsat agg så tror jag inte att det gör ngn skillnad överhuvudtaget..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

Tja det som är i är:

AMD athlon 64 x2 4200+

2gb RAM

ASUS GeForce 7900gt

och ett tv kort.

Men mitt GeForce har inte kommit ännu så jag vet inte om det fungerar.

Tänkte iochförsig modda kalaset senare, men lysen kopplas ju direkt till nätagget och det borde räcka det är ett 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
Tja det som är i är:

AMD athlon 64 x2 4200+

2gb RAM

ASUS GeForce 7900gt

och ett tv kort.

Egentligen så spelar det inte så stor roll så länge allt funkar stabilt och så. Jag tror inte att dom där extra linorna är så speciellt nödvändiga direkt... är väl mest som en extra grejj för att allt ska bli lite stabilare, kanske mest utvecklat för en liten bit framåt i tiden.

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk
Medlem

tja moderkortet är splitternytt medan nätagget är nåra månader gammalt.

i manualen står det att... hmm... det är
en +5 volts pigg
en+12 volts
en +3 volts
och en ground.

Jusste när vi ändå är igång och snackar om moderkort:

jag har inte lyckats koppla in front audio urtagen eftersom sladden inte når över hela moderkortet, men då finns det en liten förlängning men då är alla piggar sepparerade och hänger lite hur som hellst har ingen aning om vilka som ska var.

En till grejj är också det att där audion ska in i moderkortet så är några av piggarna övertäckta, ska jag ta bort plasten?

Permalänk
Medlem

det är byglar för om du kör med annat än det interna kortet tror jag,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HAxxel
En till grejj är också det att där audion ska in i moderkortet så är några av piggarna övertäckta, ska jag ta bort plasten?

ja, annars kan du inte få något ljud i uttaget på fronten av datorn.

Det bygglarna gör är att dom kopplar ihop "audio-ut" för höger och vänster kanal med utgångarna på baksidan av moderkortet.

Detta gör att ljudet "försvinner" ur utgångarna på baksidan när du kopplar in tex hörlurar i frontanslutningarna på datorn.

Kablarna till front-uttagen kan heta tex "front r out" och "front r return"

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

fattar inte riktigt, asså jag kan ju inte både ha byglarna och koppla in frontaudion?

nu har jag trasslat ut kablarna lite så att de når, ska jag altså ta bort byglarna?

(ps:det går inte att ha både byglarna och frontaudion)

EDIT: Det är fan omöjligt att komma åt och ta bort byglarna, hur gör man?

Permalänk

Du går till din lokala datorbutik och betalar dem att bygga ihop datorn åt dig innan du har sönder nåt....

Visa signatur

Spelburk: PD 840, GF 7900GTX, 2048 RAM, 250 GB Seagate Barracuda 7200.8 SATA
Filserver: XP2200+, GF3 Ti500, 512 RAM, ~2 TB, Chieftec Dragon Bigtower CA-01SL-B-SL

Permalänk
Medlem

Nä, man ska ju bygga själv.

Förövrigt så är det försent, jag har redan byggt ihop den.

Permalänk

funkar det då?

Permalänk
Medlem

Grattis till att du drog upp en tråd som är 1 år gammal.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |