Permalänk
Medlem

Zyxelproblem

Jag har lite problem med Zyxel efter att mitt modem gick sönder. De har konstaterat att det att det är fel på modemet men det gick tyvärr inte att laga. De skicka mig ett annat… det är dock ett begagnat modem (vilket de har erkänt att det är). Jag har kollat runt lite och vad jag kan komma fram till så strider det mot konsumentköplagen.

Antingen kan man kräva avhjälpande (det vill säga få varan reparerad), eller kräva omleverans (vilket innebär att man får en ny, felfri vara).

Jag har försökt komma ikontakt med Zyxel (deras kö till telesupporten är inte att leka med) men de säger att det är deras policy, inte mycket att göra åt enligt dom. Vad säger ni? Har ni haft liknande problem med Zyxel och deras garantier? Hur löste det sig?

Permalänk
Medlem

Nej, de har rätt skicka dig ett begagnat modem, slut på diskussionen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Visst är det så att dom måste ge dig en likvärdig produkt? Och ditt trasiga modem var begagnat när det gick sönder...

Permalänk
Medlem

Om det begagnade fungerar så är det väl skitsamma egentligen?
Ditt var ju också begagnat när det gick sönder?

Permalänk
Medlem

I och med att det är beg. så vet man inte hur det har använts, vilken miljö, eller hur mycket det använts, innan det skickades till mig. Jag vill ha mitt modem i fungerade skick eller ett nytt… Jag trodde att det va så det fungerade. Ingen som har någon erfarenhet detta.

Är detta något som ni vet eller bara som ni tror. Ni kanske kan skicka med en länk i sådana fall som kan styrka det ni säger.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av konsumentverket.se
Fel på varan
Är det fel på en vara du köpt kan du enligt konsumentköplagen ha rätt att:

* kräva att felet avhjälps,
* kräva en ny, felfri vara,
* få prisavdrag,
* få ersättning för reparation,
* häva köpet och få pengarna tillbaka,
* hålla inne betalningen,
* få skadestånd.

Men du kan förstås inte kräva alla alternativen. Det är egentligen bara kravet på skadestånd som går att kombinera med något av de andra. Du har rätt att reklamera en vara upp till tre år efter köpet.

Den 1 april 2005 ändrades reklamationstiden från två till tre år. För en vara eller tjänst som du har köpt den dagen eller senare har du tre års reklamationstid, men för varor och tjänster som du köpt före den 1 april 2005 gäller fortfarande två års reklamationstid.

Reparation, byte eller pengarna tillbaka?

I första hand ska felet avhjälpas. Köparen kan därför kräva att varan reperaras eller byts ut mot en ny likvärdig vara. Säljaren har dock rätt att välja mellan åtgärderna reparation och omleverans om det inte innebär någon kostnad eller väsentlig olägenhet för konsumenten.

Är det exempelvis fel på din nyinköpta telefon kan det bästa alternativet vara att säljaren byter ut den mot en ny. Men har i stället ugnsluckans lås på en nyinstallerad spis gått sönder är förmodligen en reparation hemma hos dig den bästa lösningen.

Inom skälig tid

Oavsett om felet repareras eller varan ersätts med en ny, ska åtgärden ske "inom skälig tid" från det att du reklamerade. Åtgärden måste självklart avhjälpa felet. Om felet finns kvar efter två reparationsförsök, har du som regel rätt att vägra gå med på fler försök.

Utan kostnad

Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig. Detta ska ske "inom skälig tid efter att du reklamerat". Om du begär att säljaren ska avhjälpa felet, är han skyldig att göra det, såvida inte hans kostnader för reparation eller byte är oskäligt stora i förhållande till felets betydelse för dig.

Om säljaren inte lyckas avhjälpa felet, om han vägrar eller det av någon anledning inte är lämpligt att reparera eller lämna en ersättningsvara, kan du begära prisavdrag, ersättning för att reparera varan på annat håll, eller häva köpet. Prisavdraget ska vara proportionerligt mot felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning eller framtida reparationskostnad.

Häva köpet

Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Betala ersättning

Om du har haft en betydande nytta av varan kan du i vissa fall få betala en rimlig ersättning för att du har använt den.

Vänta med betalning

Lagen ger dig rätt att hålla inne så mycket av betalningen som motsvarar dina krav. Det kan exempelvis gälla kostnaden för att få felet avhjälpt eller krav på prisavdrag. Har du rätt att häva köpet kan följaktligen hela köpesumman hållas inne. Det är du själv som står risken om du har vägrat betala utan anledning eller hållit inne en alltför stor del av köpesumman. Du kan då bli skyldig att betala dröjsmålsränta till säljaren.

Skadestånd

Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

* utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
* inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
* prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,
* andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil.

Du har också rätt att få ersättning av säljaren om den felaktiga varan orsakar en skada på annan egendom som tillhör dig eller din familj, till exempel om en diskmaskin läcker vatten och skadar köksgolvet.

Om ersättningen blir orimligt betungande för säljaren kan den i undantagsfall jämkas. Man tar då hänsyn till firmans ekonomiska förhållanden och firmans och kundens försäkringar. Generellt gäller att du måste vidta rimliga åtgärder för att begränsa förlusten eller skadan, till exempel inte förvärra ett fel på varan genom att använda den. Försummar du det får du betala motsvarande del av förlusten.

Obs!
Du måste kunna styrka dina kostnader, till exempel genom intyg från arbetsgivare om löneavdrag, reparationskvitton med mera. Huvudregeln är alltså att säljaren ska ersätta dig för den skada som följer av fel eller leveransförsening. Men säljaren kan slippa betala skadestånd om följande förutsättningar är uppfyllda:

1. Det ska föreligga ett hinder att leverera en felfri vara, till exempel om ett helt parti av en bestämd vara har samma skada.
2. Hindret ska ligga utanför säljarens kontroll.
3. Säljaren skulle skäligen inte ha kunnat räkna med det.
4. Säljaren kunde rimligtvis inte ha undvikit eller övervunnit följderna av hindret.

För att säljaren ska undgå skadeståndsansvar måste samtliga fyra krav vara uppfyllda.

Jag vet i alla fall att de kan välja att ersätta dig med en likvärdig produkt och i det här fallet ett begangat och då reparerat modem som de garanterar att det fungerar. Du kan då till reparerat men då kan det ta längre tid en vad som kan anses skäligt och då valde de att byta ditt mot ett reparerat. Men varför klaga? Är skalet repigt, funkar den inte? För annars så skulle jag vara nöjd med att det fungerade.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

garantin fortsätter från mitt gamla modem... dvs. jag har ett halvårs garanti kvar på ett modem som jag inte vet hur det använts.

Alla säger de kan "ersätta mig med likvärdig produkt" men jag kan inte hitta något om detta när jag söker på det. Jag har trott att det gäller när varan utgått från sortimentet och i så fall har man rätt till (ny) likvärdig produkt.