Styrketräning – tips på övningar, scheman med mera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Halloj!

Tänkte bara sticka in med en fråga: Vad rekomenderar ni till en "nybörjare"?
Har gått på gym lite till och från under förförra året, men inte så seriöst.
Nu har jag tänkt att ta upp det igen. Har fått ett jobb där jag sitter helat tiden och det tär på ryggen (och även andra delar). Ölmagen börjar komma fram mer och mer också. Den måste bort!

Hur många pass i veckan ska man köra? Hur många repetitioner på maskinerna?
Vart ska jag börja öht?

20 år.
65+ kg (har inte vägt mig på ett tag, kan vara mer)
174 cm

Har simmat i 7 år, slutade i gymnasiet.

Först bör du börja med att äta riktig mat och dra in på skräpmaten om du inte redan gör det. Många motionsövningar och inte överdriva med tyngden på vikterna. Många reps! Självklart många magövningar om du vill bort med "bellyn". Muskelbyggande bränner fett.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Först bör du börja med att äta riktig mat och dra in på skräpmaten om du inte redan gör det. Många motionsövningar och inte överdriva med tyngden på vikterna. Många reps! Självklart många magövningar om du vill bort med "bellyn". Muskelbyggande bränner fett.

Mat ja... antar att Findus micro-mat inte räknas som "riktig mat" Har ni någon sida/forum där de jag kan få läsa lite om vad som är bra att äta (och lätt att tillaga)?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phalle
Mat ja... antar att Findus micro-mat inte räknas som "riktig mat" Har ni någon sida/forum där de jag kan få läsa lite om vad som är bra att äta (och lätt att tillaga)?

www.body.se och www.kolozzeum.com tycker jag har schyssta forum och kost och kosttillskott!

Sen har vi alltid Mentals egna tråd här på SweC: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

h0psi:Ser jävligt bra ut, mkt massa, fylliga pecs och bra biceps.
En deff på det och det kommer se brutalt ut.
Har problem med mina att bygga biceps, det mest dominanta på mina armar är min triceps, har så lätt att bygga dom men biceps vill inte alls.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Först bör du börja med att äta riktig mat och dra in på skräpmaten om du inte redan gör det. Många motionsövningar och inte överdriva med tyngden på vikterna. Många reps! Självklart många magövningar om du vill bort med "bellyn". Muskelbyggande bränner fett.

Vill bara poängtera att punktförbränning inte fungerar, dvs tränar man mage bränner man inte fett på magen utan överhuvudtaget tas fett från hela kroppen hand i hand med var genetiken placerat det överflödiga fettet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
h0psi:Ser jävligt bra ut, mkt massa, fylliga pecs och bra biceps.
En deff på det och det kommer se brutalt ut.
Har problem med mina att bygga biceps, det mest dominanta på mina armar är min triceps, har så lätt att bygga dom men biceps vill inte alls.

Tack, ja en deff hade nog gjort en hel del faktiskt men jag vet inte hur det blir med det denna sommaren. Smådeffar litegrann än så länge

Hur många övningar kör du för biceps och hur ofta? Hur många övningar varierar du mellan totalt? Variation är som du nämnde tidigare viktigt om man fastnar, antar att du testat lite olika sätt? Att blanda högrepp med lågrepp och cykla mellan 7-8 olika övningar med 3 i varje pass funkar finfint för mig. Rekommenderar en övning jag gillar skarpt, hammercurl på lutande bänk, underbar och ger bra tryck!

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+
Nu kör jag så här (eller åtminstonde försöker):

Mån: Bröst, Biceps & Mage
Tis: Rygg, Axlar & Triceps
Ons: Vila
Tors: Bröst, Biceps & Mage
Fre: Rygg, Axlar & Triceps

Tycker du borde slänga om Biceps och Triceps eftersom du använder Triceps vid pressövningar för bröstet och biceps vid många ryggövningar.

Se om det gör att du ökar mer än du gjort hittills!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Har problem med mina att bygga biceps, det mest dominanta på mina armar är min triceps, har så lätt att bygga dom men biceps vill inte alls.

Det är inte så bara att du blir lurad av att triceps är mycket större då (eftersom triceps bygger "bredden" på armen)?

Jag fick riktigt bra respons i biceps av att köra sittande scottcurl mot dyna med EZ-stång och även hammercurl (tummen upp-curl som Ove så fint kallar det ).

Märkte direkt att triceps ökar i volym snabbast, men i övrigt var det nog biceps som ökade bäst i styrka för mig. Axlar gick segast då jag är rätt grundklen i dom.

Det är skumt detta med gener och kroppsbyggnad. Jag har aldrig varit "vrålstark", bara mellanstark, men ändå haft relativt stor volym och synliga muskler. Kan ha kompisar som är mindre i volymen men ändå lika starka.

Tack för tipsen i övrigt, ska kika över det! Tänkte börja igen på måndag, hoppas handleden håller. (Vred den lite knasigt för några veckor sen..)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2000+

Nu kör jag så här (eller åtminstonde försöker):

Mån: Bröst, Biceps & Mage
Tis: Rygg, Axlar & Triceps
Ons: Vila
Tors: Bröst, Biceps & Mage
Fre: Rygg, Axlar & Triceps

Det största felet jag ser är att du kör muskelgrupperna alltför tätt inpå varandra. Det funkar om du verkligen slötränar och inte kör till failure så att du hinner återhämta dig mellan passen, men jag antar och hoppas att du kör lite hårdare än så.

Mån: Bröst, triceps
Tis: Rygg
Ons: Vila
Tors: Biceps, mage
Fre: Axlar
Lör: Vila
Sön: Ben (Helst dela upp benpasset i två delar, vader - fram/baksida lår, på olika dagar)

Titta på mig, jag kör en muskelgrupp var 10e dag, dvs 10 dagars vila mellan t.ex. bicepspassen, och jag gör inget annat än ökar. 7 dagars vila är en stark rekommendation mellan passen.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Det största felet jag ser är att du kör muskelgrupperna alltför tätt inpå varandra. Det funkar om du verkligen slötränar och inte kör till failure så att du hinner återhämta dig mellan passen, men jag antar och hoppas att du kör lite hårdare än så.

Mån: Bröst, triceps
Tis: Rygg
Ons: Vila
Tors: Biceps, mage
Fre: Axlar
Lör: Vila
Sön: Ben (Helst dela upp benpasset i två delar, vader - fram/baksida lår, på olika dagar)

Titta på mig, jag kör en muskelgrupp var 10e dag, dvs 10 dagars vila mellan t.ex. bicepspassen, och jag gör inget annat än ökar. 7 dagars vila är en stark rekommendation mellan passen.

Nja, det är vad Ove Rytter rekommenderar. Då har man först 48h vila mellan passen under veckan sen 96h vila till nästa vecka. Men det, som du säger, går ut på att man inte kör mer övningar och set än vad som är rekommenderat enligt träningsprogrammet, men man tar ändå ut sig max på de övningar man kör.

Jag och en polare körde enligt det, men som jag skrev innan:

Mån/tors: Bröst, Axlar, Triceps och mage
Tis/Fre: Rygg, biceps och ben.

Vi gick stadigt uppåt under det år vi körde. När jag blev sjuk fortsatte kompisen att köra. Han gick från 50-55kg bänk till ~100kg på ~1år. Även jämn kroppsuppbyggnad.

Det kanske är individuellt?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

kanske inte har tips till dig om hur man ska träna men jag ger dig en länk där jag har fått mina träningscheman och annat ifrån : http://www.kolozzeum.com/forum/

Visa signatur

Gammal

Permalänk
Medlem

Vill ni ha en bra bok med utförliga beskrivningar av övningar så rekommenderar jag:

Effektiv bodybuilding av Ove Rytter ... Står det mesta om de flesta övningar och vad man bör tänka på, allt från "vinklar" till vikter.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Nja, det är vad Ove Rytter rekommenderar. Då har man först 48h vila mellan passen under veckan sen 96h vila till nästa vecka. Men det, som du säger, går ut på att man inte kör mer övningar och set än vad som är rekommenderat enligt träningsprogrammet, men man tar ändå ut sig max på de övningar man kör.

Jag och en polare körde enligt det, men som jag skrev innan:

Mån/tors: Bröst, Axlar, Triceps och mage
Tis/Fre: Rygg, biceps och ben.

Vi gick stadigt uppåt under det år vi körde. När jag blev sjuk fortsatte kompisen att köra. Han gick från 50-55kg bänk till ~100kg på ~1år. Även jämn kroppsuppbyggnad.

Det kanske är individuellt?

Jo, det fungerar om han isåfall kör enligt det programmet så att han hinner återhämta sig. Allt är individuellt men det verkar ju fungera, men eftersom han inte tyckte att han ökade tillräckligt bra kan det alltid vara värt att testa ett annorlunda upplägg någon månad samt givetvis se över maten.

Vi har Ove Rytters Effektiv Bodybuilding på gymet, har hämtat mycket inspiration därifrån. Rekommenderar också den speciellt vad gäller beskrivningarna för olika övningar.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Jo, det fungerar om han isåfall kör enligt det programmet så att han hinner återhämta sig. Allt är individuellt men det verkar ju fungera, men eftersom han inte tyckte att han ökade tillräckligt bra kan det alltid vara värt att testa ett annorlunda upplägg någon månad samt givetvis se över maten.

Jupp, håller du med mig om det med att inte köra bröst/biceps på ett pass och rygg/triceps, utan vända på det o köra bröst/triceps och rygg/biceps?

Eftersom annars kommer han ju använda biceps under ryggövningarna och triceps vid bröstövningarna när han egentligen ska vila de muskelgrupperna... (Och exempelvis inte kunna pressa max ur bröstet i pressövningar för att triceps sätter stopp, då muskeln är trött.)

Så att man kör Bröst före triceps och rygg före biceps, då man kan köra överarmarna utan att blanda in bröst/rygg, medans det är svårt tvärtom.

Vad säger du?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

h0psi:Jag har testat massvis med övningar och vikter, det som funkar bäst är lustigt nog att köra tungt som faen med biceps(resten av kroppen kör jag förhållandevis lätt).
Hammer curls är en av mina favvoriter oxo, men just nu är det stop.
Tror att jag ska försöka vila istället för att forcera fram resultat,biceps är trots allt inte en så stor muskel.
Har trots allt kört sjukt hårt ett långt tag och axlarna börjar säga stop vid pressövningar nu...så det är nog vila som gäller.

Ditt sätt att träna verkar onekligen intressant med 10dagars vila, kanske värt att prova på.

Keefa:Som fog sa, Ove Rytters bok är grymt bra.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
daVani:
Kan du övnigarna bra så är det väl inga problem, men att börja träna hemma utan nån kunskap i hur man lyfter är rent utsagt livsfarligt.
Jag kör själv hemma nu, men jag har oxo tränat på gym förr och är ganska säker på mitt utförande och på vart min gräns går.
Du bör tränat något år på gym innan du provar på, annars kan du riskera sönderslitna leder, muskelfästen och allmänt skadad kropp^^
Dessutom så tar det så innihelvetes stor plats, min sambo gnäller varje dag, och bra utrustning kostar ganska mkt.*suck*

Jag har tränat lite på gym, dock inte så mycket. Hade inte tänkt att hårdträna här hemma, bara lite så jag har nånting att göra
Det är därför jag vill ha nån bra sida som visar exakt hur man ska göra...
Ingen som vet?

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Jag har tränat lite på gym, dock inte så mycket. Hade inte tänkt att hårdträna här hemma, bara lite så jag har nånting att göra
Det är därför jag vill ha nån bra sida som visar exakt hur man ska göra...
Ingen som vet?

Jag repeterar: Ove Rytters bok Effektiv bodybuilding

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?ISBN=97891630...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jupp, håller du med mig om det med att inte köra bröst/biceps på ett pass och rygg/triceps, utan vända på det o köra bröst/triceps och rygg/biceps?

Eftersom annars kommer han ju använda biceps under ryggövningarna och triceps vid bröstövningarna när han egentligen ska vila de muskelgrupperna... (Och exempelvis inte kunna pressa max ur bröstet i pressövningar för att triceps sätter stopp, då muskeln är trött.)

Så att man kör Bröst före triceps och rygg före biceps, då man kan köra överarmarna utan att blanda in bröst/rygg, medans det är svårt tvärtom.

Vad säger du?

Ja det tycker jag, har själv kört bröst och triceps precis efter varandra ett antal år och även läst mig till att just det upplägget gör att triceps mår bra då muskeln redan är uppvärmd och lättkörd efter bröstseten. Samma sak borde gälla rygg och biceps när man ändå aktiverar biceps i ryggpasset även om jag själv föredrar att köra dom på olika dagar Så visst ska det funka bra att göra så.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
h0psi:Jag har testat massvis med övningar och vikter, det som funkar bäst är lustigt nog att köra tungt som faen med biceps(resten av kroppen kör jag förhållandevis lätt).
Hammer curls är en av mina favvoriter oxo, men just nu är det stop.
Tror att jag ska försöka vila istället för att forcera fram resultat,biceps är trots allt inte en så stor muskel.
Har trots allt kört sjukt hårt ett långt tag och axlarna börjar säga stop vid pressövningar nu...så det är nog vila som gäller.

Ditt sätt att träna verkar onekligen intressant med 10dagars vila, kanske värt att prova på.

Tungt föredrar jag med, kör man lätt är risken större för överträning och som du säger är muskeln faktiskt förhållandevis liten och ganska lätt att överträna eftersom man aktiverar den i många andra pass. Att vila lite är nog ingen dum idé. Ja jag har kört så i två år, körde 7 dagars vila till att börja med men sen testade jag 10 och märkte att jag ökade minst lika bra. Även efter mina uppehåll på en vecka som jag försöker ha varannan månad ökar jag ytterliggare vilket ju innebär att jag ändå är ständigt övertränad...så blir det när man kör slut sig helt med passare typ varje set

daVani
http://www.ast-ss.se/styrke_traning/ovnings_guide/ovningar_in...

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Fan vad nice. Tack för den.

Citat:

Jag repeterar: Ove Rytters bok Effektiv bodybuilding

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_b...N=9789163014345

Tack, ser också nice ut, men helst vill man slippa betala för nåt

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Vill bara poängtera att punktförbränning inte fungerar, dvs tränar man mage bränner man inte fett på magen utan överhuvudtaget tas fett från hela kroppen hand i hand med var genetiken placerat det överflödiga fettet.

Det stämmer, förutom på magen. Man kan "punktförbränna" fettet på magen genom konditionsträning. Även om man äter samma mängd kcal som man föbrukar kommer fettet flyttas från magen till andra kroppsdelar.

Jag vill ge nybörjarna ett bra tips, följ inte andras råd slaviskt. Problemet med folk som tränat i 10 år är att de ger tips som är anpassade för sig själva. En nybörjare kan till exempel köra bänk 5 ggr i veckan utan problem, medan en som hållt på ett tag endast kör 1-2ggr. Man ska köra så mycket som man tycker känns bra. Pallar man med 3 böjpass i veckan så ska man köra det. Sen finns det inga övningar som är "bäst"(förutom böj och mark ), det finns ett flertal övningar för att träna till exempel biceps, välj den som du tycker känns bäst. Jag kom ihåg när jag började träna, jag frågade de starkaste på gymmet om lite råd, i de flesta fall höll de inte med varandra, just därför att olika övningar passar på olika personer.

Det många nybörjare också missar är knäböj och marklyft, det är övningar som tar på hela kroppen. Fråga någon erfaren som kan visa hur det går till, håll dig dock undan för kroppsbyggarna, de är ofta så stela att de inte genomför övningarna ordentligt. Vill du träna hela benen+rumpa räcker det med 2 övningar, knäböj och vader. Tramsa inte runt med lårcurl och liknande. Det är inte nödvändigt i början, dessutom kommer det med största sannolikhet sluta med att du feta quads men inga hamstrings eller rumpa.
När man börjar stanna av i viktökningen så är det bra att börja variera, men det tar ett tag innan man är där.

När det gäller kostan så kan du strunta i allt vad kosttillskott heter, du kommer troligtvis öka ordentligt utan skiten, sålänge du har pengar till att köpa vanlig mat. Kosttillskott har den fördelen att det ofta blir billigare. När man är nybörjare behöver man inte ta kosttillskott om man äter hyffsat, när det gått nått år kan man överväga att börja använda det om inte den vanliga kosten räcker till. Jag kan tilläga att jag tränade med hyffsad kost och det räckte för att jag skulle bli rankad etta i bänkpress i Sverige. Jag testade kostilskott i kanske 2 veckor, men jag tyckte att det bara varit jobbigt att vara så fokuserad på att trycka i sig skiten vid rätt tidpunkt, rätt mängd osv..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Jag vill ge nybörjarna ett bra tips, följ inte andras råd slaviskt. Problemet med folk som tränat i 10 år är att de ger tips som är anpassade för sig själva. En nybörjare kan till exempel köra bänk 5 ggr i veckan utan problem, medan en som hållt på ett tag endast kör 1-2ggr. Man ska köra så mycket som man tycker känns bra. Pallar man med 3 böjpass i veckan så ska man köra det. Sen finns det inga övningar som är "bäst"(förutom böj och mark ), det finns ett flertal övningar för att träna till exempel biceps, välj den som du tycker känns bäst. Jag kom ihåg när jag började träna, jag frågade de starkaste på gymmet om lite råd, i de flesta fall höll de inte med varandra, just därför att olika övningar passar på olika personer.

Det många nybörjare också missar är knäböj och marklyft, det är övningar som tar på hela kroppen. Fråga någon erfaren som kan visa hur det går till, håll dig dock undan för kroppsbyggarna, de är ofta så stela att de inte genomför övningarna ordentligt. Vill du träna hela benen+rumpa räcker det med 2 övningar, knäböj och vader. Tramsa inte runt med lårcurl och liknande. Det är inte nödvändigt i början, dessutom kommer det med största sannolikhet sluta med att du feta quads men inga hamstrings eller rumpa.
När man börjar stanna av i viktökningen så är det bra att börja variera, men det tar ett tag innan man är där.

När det gäller kostan så kan du strunta i allt vad kosttillskott heter, du kommer troligtvis öka ordentligt utan skiten, sålänge du har pengar till att köpa vanlig mat. Kosttillskott har den fördelen att det ofta blir billigare. När man är nybörjare behöver man inte ta kosttillskott om man äter hyffsat, när det gått nått år kan man överväga att börja använda det om inte den vanliga kosten räcker till. Jag kan tilläga att jag tränade med hyffsad kost och det räckte för att jag skulle bli rankad etta i bänkpress i Sverige. Jag testade kostilskott i kanske 2 veckor, men jag tyckte att det bara varit jobbigt att vara så fokuserad på att trycka i sig skiten vid rätt tidpunkt, rätt mängd osv..

Du har en hel del poänger men jag tycker du är lite av den personen "som har tränat länge på gymmet" nu också. Viktigt att påpeka att det finns vissa så kallade "basövningar" som man bör träna innan man ger sig in på övningar som kräver mer teknik. Då man i början inte har de muskler och den stabilitet som övningarna kräver ökar skaderisken markant!

Jag vet inte, nån annan mer vetenskapligt inriktad får gärna fylla i, men varför skulle en nybörjare kunna träna mer bröst än en som tränat länge? Då beror det ju på att de kört för svåra övningar som inte aktiverat bröstet på rätt sätt. En nybörjare behöver vila musklerna precis lika mycket som en avancerat kroppsbyggare?

Ska man trots allt köra svårare övningar så träna dom lätt, skitsamma om det ser fjantigt ut för polarna eller nån annan, förhoppningsvis tar det inte lång tid innan man börjar lägga på vikter successivt.

Kosttillskott kan jag hålla med dig om, men jag räknar inte dit Gainer/protein-drinkar som onödiga, gör du det? En Gainer efter avslutat träningspass känns inte mer än rätt, speciellt om man har långt hem eller det tar tid innan man kan stoppa i sig annan mat.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Det stämmer, förutom på magen. Man kan "punktförbränna" fettet på magen genom konditionsträning. Även om man äter samma mängd kcal som man föbrukar kommer fettet flyttas från magen till andra kroppsdelar.

Jag vill ge nybörjarna ett bra tips, följ inte andras råd slaviskt. Problemet med folk som tränat i 10 år är att de ger tips som är anpassade för sig själva. En nybörjare kan till exempel köra bänk 5 ggr i veckan utan problem, medan en som hållt på ett tag endast kör 1-2ggr. Man ska köra så mycket som man tycker känns bra. Pallar man med 3 böjpass i veckan så ska man köra det. Sen finns det inga övningar som är "bäst"(förutom böj och mark ), det finns ett flertal övningar för att träna till exempel biceps, välj den som du tycker känns bäst. Jag kom ihåg när jag började träna, jag frågade de starkaste på gymmet om lite råd, i de flesta fall höll de inte med varandra, just därför att olika övningar passar på olika personer.

Det många nybörjare också missar är knäböj och marklyft, det är övningar som tar på hela kroppen. Fråga någon erfaren som kan visa hur det går till, håll dig dock undan för kroppsbyggarna, de är ofta så stela att de inte genomför övningarna ordentligt. Vill du träna hela benen+rumpa räcker det med 2 övningar, knäböj och vader. Tramsa inte runt med lårcurl och liknande. Det är inte nödvändigt i början, dessutom kommer det med största sannolikhet sluta med att du feta quads men inga hamstrings eller rumpa.
När man börjar stanna av i viktökningen så är det bra att börja variera, men det tar ett tag innan man är där.

När det gäller kostan så kan du strunta i allt vad kosttillskott heter, du kommer troligtvis öka ordentligt utan skiten, sålänge du har pengar till att köpa vanlig mat. Kosttillskott har den fördelen att det ofta blir billigare. När man är nybörjare behöver man inte ta kosttillskott om man äter hyffsat, när det gått nått år kan man överväga att börja använda det om inte den vanliga kosten räcker till. Jag kan tilläga att jag tränade med hyffsad kost och det räckte för att jag skulle bli rankad etta i bänkpress i Sverige. Jag testade kostilskott i kanske 2 veckor, men jag tyckte att det bara varit jobbigt att vara så fokuserad på att trycka i sig skiten vid rätt tidpunkt, rätt mängd osv..

Punktförbränna fett på magen? På män sätter sig ofta fett på just magen tack vare genetiken, därav är det därifrån fettet i första hand tas när kroppen vill använda det som energikälla...men att situps eller andra övningar som direkt attackerar magmusklerna i sin tur tack vare detta skulle bränna fett på det stället stämmer inte, det hoppas jag du håller med om. Men genetiken gör, som sagt, att fettet på magen försvinner först när man väl börjar gå ner i vikt.

"Pallar man med 3 böjpass i veckan så ska man köra det."
Jag pallar med det, bör jag göra det? Nja jag skulle inte hålla alltför hårt i det där...de flesta som tränar är faktiskt övertränade snarare än tvärtom om du frågar mig, de kör alltför hårt speciellt sett till hur dåligt de äter.

Angående kosttillskott, att du blev rankad etta lär nog inte ha med avsaknaden av dessa att göra iaf. Där handlar det om gener, muskelfästen, rätt träning osv. Framförallt gener om man ligger på den nivån. Sedan är tillskott förvisso ofta överskattat (99 av 100 produkter är mer eller mindre värdelösa sett till vad man betalar) men när det gäller gainer är det svårt att i matväg åstadkomma den sortens optimal näring via det hållet (snabba kolhydrater vs vassleprotein). Om det är ett tillskott man borde ta så är det gainer och det enbart efter träning.

Precis som du säger ska man inte hänga upp sig på andras råd, de som tränat lite längre har hittat sitt sätt att träna och det behöver inte alls fungera lika bra för en annan. Bäst är att prova sig fram helt enkelt och det tar många år.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Punktförbränna fett på magen? På män sätter sig ofta fett på just magen tack vare genetiken, därav är det därifrån fettet i första hand tas när kroppen vill använda det som energikälla...men att situps eller andra övningar som direkt attackerar magmusklerna i sin tur tack vare detta skulle bränna fett på det stället stämmer inte, det hoppas jag du håller med om. Men genetiken gör, som sagt, att fettet på magen försvinner först när man väl börjar gå ner i vikt.

Det stämmer som du säger, situps eller andra muskelövningar punkförbränner inte fett.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi

"Pallar man med 3 böjpass i veckan så ska man köra det."
Jag pallar med det, bör jag göra det? Nja jag skulle inte hålla alltför hårt i det där...de flesta som tränar är faktiskt övertränade snarare än tvärtom om du frågar mig, de kör alltför hårt speciellt sett till hur dåligt de äter.

Givetvis ska man inte bli övertränad, däremot kan en nybörjare träna muskelgrupperna oftare utan att bli övertränad enligt min erfarenhet. Om du skulle köra 3 pass i veckan tror jag säkert att du skulle få svårt att köra på samma vikter hela tiden, vilket inte är meningen. Det handlar nog helt enkelt om att mer muskelmassa behöver längre tid för återhämtningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Angående kosttillskott, att du blev rankad etta lär nog inte ha med avsaknaden av dessa att göra iaf. Där handlar det om gener, muskelfästen, rätt träning osv. Framförallt gener om man ligger på den nivån. Sedan är tillskott förvisso ofta överskattat (99 av 100 produkter är mer eller mindre värdelösa sett till vad man betalar) men när det gäller gainer är det svårt att i matväg åstadkomma den sortens optimal näring via det hållet (snabba kolhydrater vs vassleprotein). Om det är ett tillskott man borde ta så är det gainer och det enbart efter träning.

Precis som du säger ska man inte hänga upp sig på andras råd, de som tränat lite längre har hittat sitt sätt att träna och det behöver inte alls fungera lika bra för en annan. Bäst är att prova sig fram helt enkelt och det tar många år.

Ja, gener är det viktigaste helt klart. När det gäller kosttillskott undrar jag hur mycket det hjälper egentligen. Det finns väldigt många bevis för att proteinsyntesen osv ökar med kosttilskott, men frågan är om detta spelar någon roll i långa loppet, det finns vad jag vet inga bevis för att kosttillskott skulle göra att man blir starkare än om man skulle köra med en vanlig kost.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Givetvis ska man inte bli övertränad, däremot kan en nybörjare träna muskelgrupperna oftare utan att bli övertränad enligt min erfarenhet. Om du skulle köra 3 pass i veckan tror jag säkert att du skulle få svårt att köra på samma vikter hela tiden, vilket inte är meningen. Det handlar nog helt enkelt om att mer muskelmassa behöver längre tid för återhämtningen.

Jag skulle bara vilja höra nån vetenskapligt styrka att en "nybörjare" inte behöver lika mycket vila mellan passen som en mer avancerat bodybuilder. Jag tror inte det stämmer

Att mer muskelmassa behöver längre tid för återhämtning tror jag inte heller stämmer, musklerna borde inte "vara beroende" av varandra så att säga. Muskeluppbyggnad/återhämtning borde ske parallellt i muskeln och inte "en bit i taget" :S

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem

Kosttillskott är som sagt ett kosttillskott. Inget man skall ersätta något annat med. Direkt efter träningen kör jag alltid på gainers, och när jag kommer hem äter jag en redig middag helst med många snabba kolhydrater och mycket protein.

Angående återhämtning, har hört flera "experter" säga att man i början kan köra helkroppsträning varje gång i början, och att när man sedan kommit igång med träningen kan dela upp i muskelgrupper.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Jag skulle bara vilja höra nån vetenskapligt styrka att en "nybörjare" inte behöver lika mycket vila mellan passen som en mer avancerat bodybuilder. Jag tror inte det stämmer

Att mer muskelmassa behöver längre tid för återhämtning tror jag inte heller stämmer, musklerna borde inte "vara beroende" av varandra så att säga. Muskeluppbyggnad/återhämtning borde ske parallellt i muskeln och inte "en bit i taget" :S

Jag vet att egna erfarenheter ofta är värdelösa, jag ber om ursäkt men jag är för lat för att leta upp något vetenskapligt

Jag förstår inte riktigt vad du menar med det du skrev om muskeluppbygnad/återhämtning.
För mig känns det dock logiskt att en bodybuilder på 150kg kommer att ha väldigt mycket mer massa muskler som behöver byggas upp efter träning än en person på 70kg. Jag tror att en persons näringsupptag inte är propotionellt mot kroppsvikten, alltså om en person på 70kg kan ta upp 10 gram näringsämnen per dag tror jag inte att en person på 140kg kan ta upp 20gram. Detta är dock bara mina egna spekulationer och jag har inga som helst veteskapliga undersökningar som kan bevisa eller motbevisa detta. Jag tror mental får komma in och förklara lite.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Kosttillskott är som sagt ett kosttillskott. Inget man skall ersätta något annat med. Direkt efter träningen kör jag alltid på gainers, och när jag kommer hem äter jag en redig middag helst med många snabba kolhydrater och mycket protein.

Angående återhämtning, har hört flera "experter" säga att man i början kan köra helkroppsträning varje gång i början, och att när man sedan kommit igång med träningen kan dela upp i muskelgrupper.

Japp, man ska inte slarva med den riktiga maten, den är viktigare än tillskotten. Tillskotten är bara ett effektivt och billigt sätt att få i sig lite extra av det man behöver.

Helkroppsträning är till för att vänja muskler/senor/nerver inför den hårdare träningen, så att man undviker att dra på sig skador tidigt. Alltid smart att börja med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Ja, gener är det viktigaste helt klart. När det gäller kosttillskott undrar jag hur mycket det hjälper egentligen. Det finns väldigt många bevis för att proteinsyntesen osv ökar med kosttilskott, men frågan är om detta spelar någon roll i långa loppet, det finns vad jag vet inga bevis för att kosttillskott skulle göra att man blir starkare än om man skulle köra med en vanlig kost.

Det är både svårt och dyrt att få i sig ~200gram protein om dagen via vanlig kost.

Kreatin är ett väldigt vanligt kosttillskott som är bevisat fungerar, ska du få i dig den mängden (5-10 gram vilket motsvarar en dagsdos) om dagen måste du käka några kilo kött vilket ju är omöjligt. Dessutom är då inte heller kreatinet optimaliserat för upptag som tillskotten.

Samma sak med Omega 3, svårt att få i sig rikliga mängder genom vanlig mat.

Angående att nybörjare inte behöver lika mycket vila tvivlar jag lika mycket på det...det skulle isåfall vara om de strötränar och slarvar i början vilket gör att de kan köra oftare innan de kommer in i det på riktigt. Men om de tränar hårt som de ska tar inte deras återhämtning kortare tid än för en van kroppsbyggare, inte vad jag vet iaf.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Detta är dock bara mina egna spekulationer och jag har inga som helst veteskapliga undersökningar som kan bevisa eller motbevisa detta. Jag tror mental får komma in och förklara lite.

För att väldigt dumt förklara vad jag menar:

Det tar 1 minut för 1 person att gräva ett hål.
Hur många minuter tar det för 5 personer att gräva 5 hål?

Solklart vad budskapet är va?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Schemat och allt mitt kanske kommer någon senare gång. Igår testade jag en ny knasig maskin. Minns ej namnet men det enda den gör är att skaka och man ska sedan göra olika sorters övningar med olika frekvenser och bara att stå på den ska tydligen vara nyttigt. Fixa muskeluppbyggnaden och massa annat det stod på den. Hur mycket rappakalja ligger i en sådan maskin, det skadade mycket och snabbt iaf

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Har tränat seriöst i 3½ månader nu, från att innan ha småtränat till och från.
Nu börjar det ge resultat iallafall, har gått upp åtminstone 1.5kg/mån sen jag började, har en bra bit kvar tills jag är nöjd.

Man
24år
179cm
~ 74-75kg

Skulle gissa att jag maxar strax över i bänkpress 80 i dagsläget, inte så värst imponerande.
Mark och knäböj har jag inte vågat maxa pga av att jag precis fått ordning på knäna efter en klantig olycka.

Ska upp minst 10kg till i vikt, sen blir det väl att deffa när jag kommit dit.

Ska börja köra detta nu efter helgen tänkte jag

Mån
Framsida lår, baksida lår

Tis
Bröst biceps

Tors
Rygg, mage

Fre eller Lör
Axlar, triceps, vader

Ska försöka komma ifatt med benen nu när de äntligen är bra igen.
Men nån bild blir det inte än.

Permalänk
Medlem

Det är mycket prat om återhämntning och kost, vissa hävdar att nybörjare inte behöver bry sig om det och andra säger tvärtom.

Varför ska en nybörjare inte köra med gainers och kosttillskott direkt från början? Jag ser ingen anledning som helst att vänta med det!

Nån sa ett citat som jag måste ta med: "Muskler byggs inte i gymmet, de byggs i köket och i sängen", med andra ord, utan ordentlig vila och överskott på kcal så kommer musklerna inte växa nåt. Håller med om att det kan vara svårt att inte köra ett extra bröst-pass, men låt bli. Det kommer förmodligen inte göra någon nytta!

Visa signatur

yes, ill take this teddy bear, this ruler, this piece of string and this cardboard box. mmmmmmm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av buck
Det är mycket prat om återhämntning och kost, vissa hävdar att nybörjare inte behöver bry sig om det och andra säger tvärtom.

Varför ska en nybörjare inte köra med gainers och kosttillskott direkt från början? Jag ser ingen anledning som helst att vänta med det!

Nån sa ett citat som jag måste ta med: "Muskler byggs inte i gymmet, de byggs i köket och i sängen", med andra ord, utan ordentlig vila och överskott på kcal så kommer musklerna inte växa nåt. Håller med om att det kan vara svårt att inte köra ett extra bröst-pass, men låt bli. Det kommer förmodligen inte göra någon nytta!

Gainers och prottepulver är inga mirakelmedel. Är man bodybuilder och ska ha i sig 400gram protein så är det svårt att få ner det med vanlig mat. Men en nybörjare som käkar 50gram protein behöver inte något jäkla vasslepulver, det är bara löjligt. Sen blir man inte stark för att man äter och sover, man blir stark för att man tränar ordentligt och har en hyffsad genpool. Kosten och vila är naturligtvis viktig, men det räcker med att du sover normalt och äter vanlig svensk husmanskost.