Varför är det så jobbigt när barn dör?

Permalänk
Graded.se

Varför är det så jobbigt när barn dör?

Nu må jag hamna i helvetet, och eventuellt bli hatad på hela sweclockers...

... Men nu måste jag ha ett svar.

Varför anses det alltid vara så jätte jobbigt när ett barn dör? Tror aldrig jag hört någon som inte reagerat då, oavsett om man haft någon koppling till personen eller ej. Komentarer som:
-" Han/Hon hade hela livet framför sig "
-" Han/Hon var ju bara ett barn "
osv.

Visst kan jag förstå det jobbiga i situationen om barnet ifrågan blivit utsatt för något då barnet ifråga inte själv kunnat försvarat sig just pga barn situationen. Men om en olycka har hänt som kunnat hända vem som helst.

Man förstår givetvis även situationen för föräldrarna, då detta måste vara bland det absolut värsta man kan tänka sig. Det är verkerligen inte en situation man ens vill tänka sig in i!

Jag anser personerligen att det värsta åldrarna att dö i måste vara runt 15-45 eller likande då man har som störst kontakt nät och flest personer ( Förhoppningsvis? ) kommer sakna en. Då jag tror att personen i fråga som dör inte blir berörd på något vis. Utan snarare alla som fortfarande lever.

Ett barn har inte ens börjat bygga sitt liv, har inga kontakter på så vis och ptja, jag vet inte. Jag har svårt att förstå, beror det möjligen på min syn på döden? Eller min syn på barn? Vad vet jag.

Jag vill ha en seriös debatt på ämnet, så fyll inte tråden med skit! Jag hoppas sweclockers klarar av en tung och udda tråd som denna!

Permalänk
Medlem

Kan bara säga att när man blir förrälder skapas band som är så starka,att om ens barn skulle dö så dör en stor bit av en själv....
Kan bara tala för mej,men om något skulle hända nått av mina barn så skulle jag...?..jag vet faktiskt inte.
Blotta tanken ger mej en stor klump i bröstet....
Jag älskar mina barn mer än mitt eget liv.

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][23 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Barn kanske rent symboliskt står för hopp, glädje och fortsatt liv. Så när ett barn dör känner sig många illa till mods.
Men jag förstår din tankegång, förutom föräldrarna påverkar inte ett barns död lika många runt omkring det, men dem det påverkar tar desto större skada. När en 15åring dör, så är det visserligen många som känner personen och blir ledsna, men å andra sidan, eftersom man har så många kontakter i den åldern, så blir bortgången av en av dem också ganska marginell, och glöms snart bort.

Permalänk
Graded.se

Herbamare, förstår helt klart! Och som jag skrev i mitt inlägg så kan jag själv inte tänka mig något värre. Just för föräldrarna är det helt otroligt hemskt. Vet inte riktigt hur man lever vidare =/ Nej barnen blir verkerligen allt!

Kvack!: Vad trevligt att du förstår min tanke gång, kändes nästan konstigt att skriva ensånhär tråd. Nänstan patreotiskt.
Varför skulle bortgången bli ganska marginell? Det är ju inte en godis i en godispåse eller liknande. Utan en person vi pratar om Tror inte personen i fråga skulle glömmas bort lättare än ett barn heller. Snarare tvärtom.

Tänker just nu spesefikt på en artikel i aftonbladet där 2st ungdommar körde ihjäl sig på en moped, detta var väll ungefär ett halvår sedan, och ändå är det något jag kommer ihåg. Trotts att jag inte har någon som helst koppling till personerna i fråga. Kan detta vara för att jag själv refererar till mit liv, i min ungdom? Då man själv åkte moped och inte alltid hade huvudet på skaft...!?

Permalänk

Jag brukar inte direkt höja på ögonbrynen när jag läser om tragedier och folk som har dött. Jag kunde väl känna såna saker när jag var yngre, men nu har man liksom blivit härdad och dessutom mer upplyst om all jävla skit som försigår och vilket enormt lidande människor runtom i hela världen utsätts för på daglig basis.

Men för den förälder som äger barnet som kolar så måste det ju vara helt fruktansvärt. En sak som kanske gör det lite värre kan ju vara det också att barn "ska" tas hand om, vi är liksom byggda för att ta hand om våra små, inte bara våra egna utan människobarn ö.h.t. Barn är relativt försvarslösa, om man dessutom är förälder och barnet har gått bort så tror jag att man oavsett hur det har gått till kommer plågas av oerhörda skuldkänslor.

Permalänk

Hm, en ganska tung frågeställning, helt klart. Egen referens bortsett från att jag har en tioårig pojk själv var när min mamma gick bort -95 (51 år gammal/ung). En av mina mostrar dog i mitten på 70-talet och min morfar på slutet av 80-talet. Att se och prata med min mormor vid min mammas död fick iallafall mig att förstå att ens barn är alltid ens barn, det spelar ingen roll hur gamla de blir. Min mormor var 81 när hennes dotter avled, för henne tror jag det kändes som att gud (hon var inte mer religiös än andra från den generationen, men jag tror ni förstår att det är mer bildligt talat) bara inte kunde sluta påminna henne om att det var han som stod för dagordningen och att hon återigen skulle få sörja mammas syster och sin man, plus min mamma då. Jag tror att det hela handlar om en skyddsinstinkt inom oss där vi känner oss maktlösa, min mormor kände sig maktlös, jag har aldrig sett henne så tom som då.

Men, själva frågeställningen; jag tror att det handlar om empati. Jag som förälder identifierar mig med andra föräldrar när något sådant här händer. Det är läskigt enkelt att föreställa sig sitt eget barn avlida av sjukdom, olycka eller andra omständligheter. De som inte har barn skapar sig referenser genom syskonbarn, kompisars barn, småsyskon och annat. Det påverkar ju, som du påpekar, färre personer än om det är, till exempel, en yrkesaktiv person. Men jag tror att identifieringsgraden är större med ett barn, alla har vi dessutom varit barn. Ponera att ens liv tog slut vid säg 9 års ålder. Helt plötsligt blev ens liv ganska innehållslöst.

Permalänk
Medlem

Tja jag har -inte vad jag har märk i alla fall- inte brytt mig för fem öre när ett barn "dör" i en abort eftersom den inte är människa då i mina ögon. Jag kan tänka mig tre stora anledningar till att barn skulle betyda något speciellt i våra ögon.

1. Det är trots allt "meningen med livet" att föra sina gener vidare, och då är det nog absolut värst att få en "avkomma" tagen ifrån sig desto tidigare det är av vissa anledningar.

2. Barn är "hjälplösa" och går nog under samma kategori som djurplågeri eller smådjur. Dödar en vuxen man 20.000 människor så kan jag ibland känna att det är skönt att se honom skjutas till döds, medans en kattunge är så "oskyldig" och orörd så att den tycker jag extra mycket synd om.

3. Vi människor är "programmerade" att ha medlidande med saker som ser ut som småbarn, därav kan jag tänka mig att "kattögon" är extra jobbigt för människor. Egentligen en del av del ett, men naturen har programmerat oss till att tycka att småbarn är extra söta och betyder extra mycket just för att då behöver de vår hjälp mest.

Personligen så skulle jag tycka att punkt tre väger mest och är det svar jag skulle ge om jag fick frågan till mig direkt.

Tummen upp till frågeställningen dock! Gillar såna här trådar för är alltid intressant att läsa vad folk tycker om såna här typiska "etik och moral"-tankar jämfört med de vanliga informationsbaserade trådarna :).

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Avstängd

Jag är inne på Skogix första linje, att försöka rationalisera kring våra känslor från ett annat perspektiv än sociobiologiskt ger inte mycket resultat.

Vid någon punkt i vår historia måste det ha varit såpass fördelaktigt att ha den hjärnstruktur som ger stort emotionellt band till barn varit fördelaktigt i sådan grad att detta blivit fixerat i populationen.

Känslor är ju faktiskt bara förprogrammerade "switchar" som generna "stoppat in i våra huvuden" för att styra oss mot ett mål som gynnar generna.

Då våra investeringar i våra barn är såpass höga är det viktigt för generna att denna investering ger utdelning. Vår sorg för våra barn kanske "slås på av våra gener" (naturligtvis är det indirekt genom att strukturen av nervsystemet) för att "läxa upp oss" så att vi inte begår samma misstag igen.
Om nu inte sorg är en mer modern företeelse som kommer från vår ökade förståelse av vår existens, men det låter inte så troligt då många andra djur sörjer.

Eftersom kvinnor gör en mycket större investering i barnafödandet (då kvinnor bara kan producera en potential genbärare i taget, medans män kan "ligga runt") borde det vara så att mödrar tar bortgången av deras barn värre än fädrar.
Detta är inte speciellt orimligt.

Då vi delar fler gemensamma gener ju närmare besläktade vi är så borde det även vara så att vi ser en stor sorg även när barn vi är besläktade med men inte föräldrar till går bort, och en avtagande sorg med avståndet i släktträdet.
Detta är definitivt inte orimligt.

Visst kan man även beskriva det som herbamare gör, men då beskriver man bara hur en individ upplever det och inte varför denna upplever det så.
För det är ju inte så att det faktiskt är något "band" mellan barn och deras föräldrar, det är ju en metafor för känslor. Förklaras inte orsaken till känslorna så förklaras knappast frågan.

Permalänk
Medlem

Jag kan resonera så här, även om det är moraliskt fel: Ingen människa är lika oskyldig och oförstörd som ett litet barn, de har liksom ingenting som gör att de förtjänar att dö. Men ungdomar och vuxna är mer eller mindre själviska och onda, så det är inte riktigt lika hemskt när de dör.
Samma sak är det med djur: De är oskyldiga och vill bara leva i fred, så det är hemskt om något händer djur.

Egentligen gör det väl detsamma, när en människa dör är det hemskt i vilket fall som helst, men det är i alla fall ett synsätt. Jag såg en människa dö så sent som igår och jag tycker inte alls att det var rätt på något sätt.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Avstängd

Möjligen för att det är massmedialt "intressant". Massmedia kan få till bättre rubriker

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Barn är oskulden personifierade och när de dör i förtid så känns det som en stor orättvisa då de från början ansågs vara så oskyldiga.

Blir en existentiell rättvisefråga (man kan inte tro att jag hittade på det där själv^^), varför ska elaka människor kunna leva länge medan ett oskyldigt barn dör. Är man förälder har man lättare att sätta sig in i de andra föräldrarnas sits och som redan framkommit så är det något otänkbart.

Sen har vi den djupt rotade meningen 8av naturliga själv) att barn ska leva längre än föräldrarna 8för att tex föra vidare generna, sett ur ett rent biologiskt synpunkt) och föräldrar har bara ett beskyddande roll i det.

Dör barnet är det även ett undermedveten koppling till tex att föräldrarna inte gjorde sitt jobb rätt.

Är bara mina egna tankar och åsikter och inte en hardcoreanalys av det hela, så ta det för vad det är.

Permalänk

Som tidigare poster sagt är det dessa punkter som gör att jag anser att det är ett hårdare slag att ett barn dör:

Barn är rena:

Inte kontaminerade av vuxenlivet. Ärliga, oskyldiga, känsliga.

Barn har inte lika många i sin bekantskapskrets:

Men det slår så mycket hårdare för dem som står barnet nära. Jag kan inte tänka mig att det finns något som vore värre än att bli av med sitt egna barn. I många år trodde jag att det som vore hårdast skulle vara att bli av med sin livskamrat. Hade åsikten att "Man kan ju alltid skaffa fler barn" ända tills den dagen jag själv blev pappa. Samma sak med att bli av med sina föräldrar. Även om man skiljs förtidigt så är det ändå rätt ordning.

Till detta hör även att man automatiskt skulle gå och tänka... Undra hur han/hon skulle se ut nu... Göra nu... Säga nu... Det händer troligen mest under de första 20 åren sedan är det mesta upprepningar.

Alla som är föräldrar kan tänka sig sorgen så otroligt lätt:

Jag har varit en riktig hårding. Aldrig fått minsta tår i ögonen när jag tittat på filmer eller dokumentärer. Ända tills den dagen jag blev pappa. Om jag ser ett barn dö i en gripande drama, eller ser ett barn lida väldigt mycket i en dokumentär så kan jag nu för tiden bli väldigt skärrad och bli tårögd. Detta är ett väldigt starkt bevis på hur lätt det är att som förälder sätta sig in i som jag tidigare sa: Det som förmodligen är den svåraste sorg vi människor kan uppleva.

Så funderingar över varför du känner som du gör...

Du har inte fått känna den starka, rena kärleken du får av ditt egna barn. Totalt kravlös kärlek!

Det är du själv som formar ditt egna barn. Och meningen är att få glädjas av att se det växa upp. Alla föräldrar har väl inställningen att meningen med livet är att skaffa och sedan leva för/med sina barn?

Vet inte riktigt vart detta bör ligga i diskussionen. Men jag håller inte med om ditt resonemang om att ett barn har färre kontakter och därför berör färre personer. Det är ju inte så att den som har störst kontakt nät som vinner. Snarare så att väldigt många skakar på huvudet och tycker att det är en tråkig flik i deras vardag. Men det är inte många gånger under ett år som jag tänker på de som jag har känt men som inte lever längre. Där spelar i så fall även åldern in. Ju yngre desto fler gånger kommer tankarna upp. Och jag återkommer till att de som inte står i direkt anknytning så som föräldrar/barn/syskon/livskamrater kan inte känna likadant. Förmodligen för att det inte är en del av en själv som dör.

Permalänk
Medlem

Den enda som skulle kunna lida mer än föräldrarna vid förlusten av ett barn är i min mening ett yngre syskon (som ändå är tillräckligt gammal för att ha förstått konceptet liv - död)

Fick uppleva det för några somrar sen då en riktig god vän dog och hur hans två yngre bröder (spec den yngste som kanske var 12) tog hela situationen, det var verkligen hjärtskärrande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JoBBi
Jag kan resonera så här, även om det är moraliskt fel: Ingen människa är lika oskyldig och oförstörd som ett litet barn, de har liksom ingenting som gör att de förtjänar att dö. Men ungdomar och vuxna är mer eller mindre själviska och onda, så det är inte riktigt lika hemskt när de dör.
Samma sak är det med djur: De är oskyldiga och vill bara leva i fred, så det är hemskt om något händer djur.

Egentligen gör det väl detsamma, när en människa dör är det hemskt i vilket fall som helst, men det är i alla fall ett synsätt. Jag såg en människa dö så sent som igår och jag tycker inte alls att det var rätt på något sätt.

Jag resonerar på i princip samma sätt. Det är hemskt när en massa människor jag inte känner dör i en olycka, men för mig personligen är det mycket värre att läsa om att någon misskött sitt djur eller dödat sitt husdjur. Djur är så oerhört oskyldiga, oskyddade och totalt trofasta. Jag kan nästan börja gråta när jag ser TV-program där de visar hur polisen/SPCA/whatever tar hand om sjuka och misskötta djur. Jag blir mycket mer illa berörd av det än att läsa om t ex tsunamin eller 9/11. Det är bara obegripligt hur människor kan plåga djur, djur som bara ger oförbehållsam kärlek tillbaka.

Ursäkta, nu blev det ganska OT.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

Alltså, en del av det ligger ju antagligen i att om någon dör av externa orsaker i en ung ålder så anses denne ju blivit "tagen före sin tid", man resonerar att om inte vad det nu var som hände hade hänt så skulle personen levt och blivit gammal och dött av ålder istället, naturligtvis går det ju inte riktigt att resonera så, och det tjänar inget till att göra det, men ändå.

I sådant fall så är det ju mer synd ju mer tid den personen "missade" eftersom att den gick bort i förtid, och barn går ju på så sätt miste om mest tid.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Jag håller med Haricots och Skogix resonemang; jag tror på en grundläggande evolutionellt betingad drift att föra sina gener vidare, och att därmed reagera på ett visst sätt. Det är väl säkert lite mer komplicerat än så, men jag tror det är grunden.

Sedan kan man även fråga sig om man blir mer ledsen om man bara har ett barn, och detta dör, än om man har 20 barn och ett av dem dör.

Permalänk
Medlem

Haricots - det är bra att du skriver sakligt och att du tar upp den (i princip deterministiska?) sidan av frågan. Men faktum är att trots vad du hävdar och vad du även hävdar i andra trådar så är det felaktigt att säga att vi vet att vi är nära att förstå hur våra hjärnor fungerar. (vilket jag hävdar att du insinuerar)

Ja, vi har bra teorier som förklarar vissa saker på ett tillfredställande sätt men det gäller verkligen inte hjärnan i stort. Och visst har vi lyckats skapa neurala nätverk som är oerhört kraftfulla i vissa avseenden, men vi har ingen aning hur långt bort vi är ifrån att förklara medvetandet, visst kan vi gissa, men det är ju knappast givande i den här diskussionen.

Det jag syftar på är följande rad skriven av dig:
"Känslor är ju faktiskt bara förprogrammerade "switchar" som generna "stoppat in i våra huvuden" för att styra oss mot ett mål som gynnar generna."

I övrigt ett mycket bra inlägg.

JohanS - Ett mycket bra inlägg som verkligen ställer frågan på sin spets.

Sen ett inlägg från moralfilosofin. Många människor som jag har diskuterat med brukar hävda att just förlusten av det potentiella liv (och därmed möjlighet till lycka) som ett barn förlorar, är den centrala frågan. Men är det då tiden eller potentialen som vi värdesätter?

Angående ett barns oskuld, hävdar vi isf att jaget bara är ett resultat av uppfostran?

En annan vanlig frågeställning vid dödsfall är - varför sörjer vi den tid en människa förlorar efter sin död, men sällan eller aldrig den tid en människa förlorar innan sin födsel.

Vet att jag strosar omkring lite nu men det är en intressant tråd.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
En annan vanlig frågeställning vid dödsfall är - varför sörjer vi den tid en människa förlorar efter sin död, men sällan eller aldrig den tid en människa förlorar innan sin födsel.

Vet att jag strosar omkring lite nu men det är en intressant tråd.

Hur ska man kunna sörja för tiden man "förlorar" innan en persons födsel? Denne har ju aldrig haft den tiden. Man föds när man föds, sedan antas man leva ett visst antal år. Är det en "vanlig frågeställning"?

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag inte var helt klar... "Sen ett inlägg från moralfilosofin. "

När man diskuterar etik / moral (samma sak i moral/etik-filosofin även om det görs olika skillnader på det i vardagligt tal) så är det viktigt att vara konkret och konsekvent.

Dels så definierar man döden som icke-levande. Det görs oftast ingen skillnad på tiden före du levde och tiden efter du levt. Detta är viktigt för att på ett enhetligt sätt definiera vad som menas med att inte vara levande.

En ganska besynnerlig tanke vid en första anblick, men dels är den viktig för moraldiskussionen och dels är den intressant.

Du går ju likväl miste om tid innan du levt som du går miste om tid efter du levt.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Haricots - det är bra att du skriver sakligt och att du tar upp den (i princip deterministiska?) sidan av frågan. Men faktum är att trots vad du hävdar och vad du även hävdar i andra trådar så är det felaktigt att säga att vi vet att vi är nära att förstå hur våra hjärnor fungerar. (vilket jag hävdar att du insinuerar)

Ja, vi har bra teorier som förklarar vissa saker på ett tillfredställande sätt men det gäller verkligen inte hjärnan i stort. Och visst har vi lyckats skapa neurala nätverk som är oerhört kraftfulla i vissa avseenden, men vi har ingen aning hur långt bort vi är ifrån att förklara medvetandet, visst kan vi gissa, men det är ju knappast givande i den här diskussionen.

Det jag syftar på är följande rad skriven av dig:
"Känslor är ju faktiskt bara förprogrammerade "switchar" som generna "stoppat in i våra huvuden" för att styra oss mot ett mål som gynnar generna."

I övrigt ett mycket bra inlägg.

Njae, måste du növändigtvis sätta en titel på mitt resonemang så är det naturalism som gäller här, mitt resonemang är oberoende av determinism.

Det spelar ingen roll hurvida man förstår förstår ett specifikt organs funktion fullständigt eller inte, det fina med evolutionsteorin är att vi vet att den finns där av en orsak. En evolutionär orsak.

Så hurvida man kan till punkt och pricka kan följa hela processen från sinnesstimuli till aggerande är inte speciellt relevant i sammanhanget, det faktum att man vet att denna process är som den är av en orsak gör att man kan börja spekulera i vad denna orsak är.

Detta är ju precis vad jag gjorde, jag resonerade över varför vi gör som vi gör. Dvs den evolutionära orsaken till det.

Långt långt innan vi gjorde några egentliga framsteg i molekylärbiologi började biologer göra rimliga resonemang till varför djur har de egenskaper som de har. Detta trots att de knappt hade den blekaste aning om hur en enda cell fungerar.

Evolutionsbiologi kräver inte att man förstår den exakta processen, det faktum att det måste ha funnits ett selektivt tryck som orsakat en egenskap gör att man kan börja spekulera vad detta selektiva tryck skulle kunna vara oberoende om man förstår exakt hur egenskapen uppkommer "på låg nivå".

Förövrigt så tror jag att kognitiv vetenskap har kommit mycket längre än vad många tror. Det finns mängder av projekt som utför neuronnivåssimulation av delar av vår hjärna, och det finns till och med ett par som lyckats skapa funktionssimulationer av betydande delar av den.
Det finns inga mysterium i hjärnan, bara detaljer vi inte vet.

Permalänk
Medlem

Jag köper det, men jag köper det inte så långt att jag accepterar följande.

"Känslor är ju faktiskt bara förprogrammerade "switchar" som generna "stoppat in i våra huvuden" för att styra oss mot ett mål som gynnar generna."

"Känslor är ju faktiskt..." teorin är ju i sin natur empirisk, inte härledd. Och alltså ingen sanning. Men det där tjaffset har ni ju redan gått igenom i andra trådar. Ok, det här var ju helt orelaterat, så bortse från det. tar dock inte bort det för jag tyckte om meningen:

"Evolutionsbiologi kräver inte att man förstår den exakta processen," Det är lite det här jag menar, jag tycker att du drar evolutionsteorin lite för långt. Så länge man håller sig inom ämnet är det ok att säga "så här är det". Men nu tycker "jag" att vi är och sniffar någonstans bortom gränserna, och därför anser jag att din mening inte är giltig.

Det jag skulle behöva för att kunna acceptera din mening är en förklaring till varför vi kan resonera kring detta (OBS! Acceptera som i: innebär inte samma sak som att tro att det är en sanning). Blev ett litet hopp där, men vi håller oss inom evolutionsteorin iaf.

Jag är inte riktigt så billig att jag köps av "Det är en bieffekt av fördelen att kunna göra rationella beslut".

Och menar du med "vi vet att den finns där av en orsak." att den är självförklarande? Då jag inte ser någon annan möjlighet att dra den slutsatsen.

Ursäkta för att jag inte skriver riktigt sakligt, jag har tillbringat 6 månader i kina nu och lever i en värld där det verkligen inte uppmuntras att tänka fritt, eller rätt för den delen. Känner verkligen hur hjärnan skrumpnar.. Kan iofs ha att göra med den billiga ölen också.

Edit: "Det finns inga mysterium i hjärnan, bara detaljer vi inte vet." - det vet vi inte

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Capeman
Jag resonerar på i princip samma sätt. Det är hemskt när en massa människor jag inte känner dör i en olycka, men för mig personligen är det mycket värre att läsa om att någon misskött sitt djur eller dödat sitt husdjur. Djur är så oerhört oskyldiga, oskyddade och totalt trofasta. Jag kan nästan börja gråta när jag ser TV-program där de visar hur polisen/SPCA/whatever tar hand om sjuka och misskötta djur. Jag blir mycket mer illa berörd av det än att läsa om t ex tsunamin eller 9/11. Det är bara obegripligt hur människor kan plåga djur, djur som bara ger oförbehållsam kärlek tillbaka.

Ursäkta, nu blev det ganska OT.

Känner exakt detsamma. :<

Blev faktiskt tårögd i ett avsnitt av Futurama där en hund ligger utanför sin husses arbetsplats i flera månader, år och väntar på att husse ska komma. Sen blir den gammal och lägger sig ner för den slutgiltiga sömnen

Gah.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Jag köper det, men jag köper det inte så långt att jag accepterar följande.

"Känslor är ju faktiskt bara förprogrammerade "switchar" som generna "stoppat in i våra huvuden" för att styra oss mot ett mål som gynnar generna."

Varför inte?
Varför sätter du upp hjärnans funktion på en pidestal över alla andra organ?
Du kan väll knappast påstå att vår leverfunktion finns där av en "högre" orsak än att den gynnar generna?

Alla våra egenskaper är där för att de gynnar generna, inkl hela vår hjärnfunktion med alla våra känslor och drifter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
"Evolutionsbiologi kräver inte att man förstår den exakta processen," Det är lite det här jag menar, jag tycker att du drar evolutionsteorin lite för långt. Så länge man håller sig inom ämnet är det ok att säga "så här är det". Men nu tycker "jag" att vi är och sniffar någonstans bortom gränserna, och därför anser jag att din mening inte är giltig.

Jag tycker inte att man kan dra den för långt i detta fall, evolutionsteorin förklarar allt som inte kulturella fenomen förklarar.
Det är knappast kulturella ting som förklarar varför vi inte sörjer barn så mycket då det tycks finnas i alla kulturer och dessutom andra arter.

Från detta leder det till att det måste finnas en evolutionär förklaring, och evolutionära förklaringar slutar alltid med "Vid tidpunkten egenskapen blev fixerad så var det fördelaktigt för generna". Våra känslor står inte över detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Det jag skulle behöva för att kunna acceptera din mening är en förklaring till varför vi kan resonera kring detta (OBS! Acceptera som i: innebär inte samma sak som att tro att det är en sanning). Blev ett litet hopp där, men vi håller oss inom evolutionsteorin iaf.

Absolut, problemet är att jag inte riktigt vet vilken ståndpunkt du har nu.
Jag antar att du inte är religiös och därför tror att vi är ett av alla djur. (detta är vad jag har förstått majoriteten av människors tro)
Vad som skilljer oss från andra djur är ju att vi i genernas designsökande stötte på kulturutbyte vilket ledde till en oerhörd fördel för vår art.

Kulturutbytet har förändrat oss otroligt radikalt, skillnaden mellan oss som vi är nu och det djur vi är om man tar bort all kultur är i magnitud med skillnaden mellan oss och schimpanser.
Så förstå mig inte fel, jag säger inte att genetisk styrd biologi styr allt.
Men det styr allt som inte kultur styr, vilket sörjande för barn inte tycks höra till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Och menar du med "vi vet att den finns där av en orsak." att den är självförklarande? Då jag inte ser någon annan möjlighet att dra den slutsatsen.

Jag förstår inte riktigt vilken motsättning du har mot detta, du får gärna utveckla lite mer.

Anledningen till att vi kan anta att det fanns ett selektivt tryck bakom alla de egenskaper vi i tråden diskuterar är att de är alldeles för icketriviala och rimliga.
Alternativet till att det skulle ha uppstått av selektivt tryck (vilket jag antar) eller kulturellt (som jag inte tycker verkar rimligt i denna fråga) är att det uppkommit av genetisk drift.
Då skulle egenskapen av en slump bara "glidit" in i alla människors genom oberoende av den naturliga selektionen.

Men för att detta ska gälla så måste egenskapen inte gett någon påverkan på den naturliga selektionen, den får varken ha varit fördelaktig eller en nackdel.
Detta verkar inte rimligt när det faktiskt gäller något så fundamentalt som vår empati, detta är något som sker på egenskaper som då är fullständigt triviala och som inte direkt påverkar organismen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheep
Edit: "Det finns inga mysterium i hjärnan, bara detaljer vi inte vet." - det vet vi inte

Det beror på vad du menar med vet.

Jag tror mig veta det med en säkerhet som är i magnitud med säkerheten att jag vet att det inte står en rosa osynlig enhörning brevid mig när jag skriver detta inlägg.
Naturligtvis så VET jag inte att det inte är så, men jag "vet".

För mig är hjärnan bara ett av våra organ, förvisso ett väldigt komplext organ.

Permalänk
Medlem

Om jag hör att en vuxen dött i en bilolycka tex. så reagerar jag inte så värst mycket efterssom en vuxen har gjort ett val att åka bilen just då (bara ett exempel).

Men om ett litet barn dör i en bilolycka så vet man att barnet inte hade någonting med det att göra, det är väll det som gör det lite mer speciellt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Om jag hör att en vuxen dött i en bilolycka tex. så reagerar jag inte så värst mycket efterssom en vuxen har gjort ett val att åka bilen just då (bara ett exempel).

Dåligt exempel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon85
Dåligt exempel

Ähh men vafan, du förstår väll min poäng iaf.

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix
1. Det är trots allt "meningen med livet" att föra sina gener vidare, och då är det nog absolut värst att få en "avkomma" tagen ifrån sig desto tidigare det är av vissa anledningar.

Meningen med livet är "42" som vi alla vet.

Men självklart ett barn anses vara helt oskyldigt. Och känslan av orättvisa att ett barn rycks ifrån livet i ett tidigt stadium och därmed går miste om så mycket är ju väldigt jobbigt att hantera. Och för en förälder är det ju dessutom extra jobbigt eftersom de känner att det är dem som skall skydda barnet mot alla faror och otäckheter och ge dem en trygg uppväxt.

Denna artikel är ju ett bra exempel och lämnar få oberörda

http://aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,1086964,00.html

Även fast man inte har personliga relationer till flickan eller hennes familj är situationen sådan att de flesta kan leva sig in i hur oerhört jobbigt det måste vara eftersom många har familj, barn eller småsyskon själva.

Minns en tid för läääänge sedan då jag exprementerade med tanken på att det kan väl inte vara så jobbigt att förlora ex en fyraåring, den har man ju bara känt i 4år varav minst två av dessa år har barnet mer eller mindre varit en grönsak utan större personlighet. Det borde ju vara jobbigare att förlora en person man känt i 15år exempelvis.

Tror det hela också ligger djupt rotat i att vi som sociala djur tar på oss ett kollektivt ansvar för våran avkomma och dess välbefinnande för att säkerställa en god fortlevnad.

Sådant ser man ofta även i djurvärlden och särskilt hos primater, att hela familjegruppen kan ta ett stort personligt ansvar för dess avkomma.

Permalänk
Medlem

jag delar också resonemanget om att barn på flera sätt lämnar mindre spår efter sig än vad vuxna gör - och att det snarare är bättre (mindre dåligt) för omgivningen att barn dör än vuxna.

Nu är jag inte lika kall som jag låter, men jag vill se det hela som hur stor skada som är skedd och inte hur mycket potential vi missade.

Vi tar ett exempel på ett foster som dör i magen på en person. Föräldrarna blir ledsna och nere ett tag, men försöker snart igen och när det barnet är fött tror jag att det döda fostret inte finns med i tankarna speciellt mycket - det blev ersatt. Jag vet inte om det fungerar helt och hållet på det viset - men ett barn som inte är fött lämnar knappast så extremt stora spår efter sig.

Det vore dumt om hela världen skulle gråta för en sådan grej. Ett barn som är två dagar gammalt är samma sak - det finns inga band knutna.

En vuxen person, en man med fem barn, han är aktiv i föreningar bla bla, finns överallt - han skulle lämna mycket större spår och saknad efter sig och blir därmed mer saknad. Dock är det enligt tidigare beskrivna orsaker inte ansett som lika tragiskt.

Förövrigt håller jag också helt och hållet med om djurgrejerna. Min hund är det bästa jag har, och jag har nog nästan lika starka band till hunden som folk har till sina barn (sedan jag skaffade hund förstår jag vad föräldrar menar med sin kärlek till barnen).

Hund som far illa är nog det värsta jag vet i världen, det sticker långt mer i mina ögon än fattigdom i afrika och barnarbetare i kina. Detta är inget val jag har gjort, utan jag tycker utan undantag att djur är mer oskyldiga än alla människor och de ska aldrig plågas. När jag ser tjurfäktning och annan organiserad djurplågeri så vill jag ärligt talat bara skjuta de ansvariga i knäskålarna.

Fast djursnack hör väl inte riktigt hit, men en djurtråd blir nog mest deprimerande, för det finns så enormt mycket skit med djur.

Permalänk

Jag skulle tycka att det var värre om mitt barn dog i 10-15 årsåldern än i 0-2 år. Jag menar, man har ju inte alls lärt känna barnet när det är under två år gammalt. Det går väl som någon normalfördelning, i början är barnet för ungt för att ha påverkat så mycket, och i slutet är personen så pass gammal att den kanske inte orkar leva sitt liv fullt ut ändå.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Vi får väl hoppas (Eller kanske inte?) att vi kan avveckla dessa irrationella tankar om några decennier ^^
Det skulle nog vara intressant att se vilka fördelar/nackdelar det skulle ge. Antagligen skulle inte förändringen ge upphov till allt för stora skillnader, då det trots allt är relativt ovanligt att små barn dör (eller egentligen att någon öht. dör när de är under 50 år).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!