Permalänk
Medlem

På MaX i Jönköping kallar de sina menyer för skrovmål med,
så det är nog inte så "norra-södra-sverige-orienterat" om jag får gissa.

F.ö. håller jag helt & hållet med Skruvis,
det må ju vara att nån hamburgerkedja har valt att KALLA sina menyer för "skrovmål",
för att - som jag tror - hävda att en sån meny är en bastant/rejäl måltid.
(Vilket jag tycker är BS, en rap & en fis - så är man ju hungrig igen..)

Svenska Akademins Ordlista har däremot alltid rätt, vare sig man gillar det eller ej.

Mvh

Permalänk
Medlem

Är ju skillnad från ställe till ställe. T.ex Älvåkragrillen här på byn (bästa grillen ever f.ö) säljer skrov men det är inga dubbelburgare.

Tror att hurvida det är en dubbelburgare eller inte går att jämföra med om det heter plättar eller pannkaka

Sen att det egentligen bara betyder en bastant måltid vet jag men det är inget uttryck som jag använder när jag äter en jätteportion korv och makaroner

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Öhh, skrovmål är en hamburgermeny!

What's the problem? Det är vanligare här uppe än där nere, skulle gissa på att palt är det också...

Slå upp ordet i en ordbok eller varför inte hos svenska akademin!

Du vet en ordbok?

Edit: Nej, nu ska jag iväg på en liten midsommar fest & få mig ett skrovmål på sill & färska päror eller panntofflor om ni så vill...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Du skriver det själv, går under benämningen skrovmål på ett hamburgerhak men det är inte synonymt med hamburgare enligt svenska akademin eller generellt sett eftersom skrovmål betyder bastant måltid eller mycket bastant måltid.. jag kan inte se att hamburgerhaken tagit patent på ett urgammalt ord för bastant måltid kan du? Skrovmål har jag hört sedan slutet av 60-talet (så långt jag kan komma ihåg iaf) fanns inga hamburgerhak i den bemärkelsen på den tiden men skrovmål fanns..

Lite trist detta, var är svenskan på väg när barnen tror att ett skrovmål är en uppsättning hamburgare? Kanske dags att vara med lite mer i skolan istället för att hänga på ett hamburgerhak?

Yep, jag som tvättäkta finne vill gärna bevara svenska språket svenskt.
Man kan bara inte ta ett ord och ändra innebörden av den bara så där tycker jag.. fast nu är ju invandrarna oskyldiga
En sak är klart, jag litar inte på norrläningar efter köpet av min "skitförti" (740), fan det är en bil och lagas som en sådan, inte droska.. så kanske därför missbrukar dom ordet också?... lite insnöade

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi sätter punkt på denna historia nu och säger så här.

Skrovmål är en stor måltid.

Vissa som tydligen inte är så speciellt hemma på de svenska språket har fått för sig att de är en sorts hamburgermeny.

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Jag tycker vi sätter punkt på denna historia nu och säger så här.

Skrovmål är en stor måltid.

Vissa som tydligen inte är så speciellt hemma på de svenska språket har fått för sig att de är en sorts hamburgermeny.

Håller med, tasty mål är inte heller någon meny. Det är mat som är tasty (god).

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
Jag tycker vi sätter punkt på denna historia nu och säger så här.

Skrovmål är en stor måltid.

Vissa som tydligen inte är så speciellt hemma på de svenska språket har fått för sig att de är en sorts hamburgermeny.

Det ordet läres in ut vad jag vet nuförtiden, vad ett skrovmål är för mig å va det nu må vara för dig må vara en skild sak, men bara för att man använde ett ord till en sak på medeltiden betyder inte att jag använder det lika idag. Har aldrig någonsin hört någon person i min närhet, på tv, radio sagt att dom ska äta sig ett skrovmål å menat mycket mat, föråldrat ord.

mAx har skrovmål överallt. På alla sibylla norröver jag ätit på är ett skrovmål detsamma som en big/super/whatever-meny, bara att det är en synonym för den. Säger jag, ett 200s skrov tack, en eller vad den nu heter, ett 200s mål dvs, får jag samma sak. Sen finns det säkert småställen som har en speciell meny för det.

Vill ni klaga på att bevara språket bör ni kolla hur dagens ungar skriver, finns inte många hela ord där inte, förtkortningar är dagens innegrej.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av getskägg
På MaX i Jönköping kallar de sina menyer för skrovmål med,
så det är nog inte så "norra-södra-sverige-orienterat" om jag får gissa.

F.ö. håller jag helt & hållet med Skruvis,
det må ju vara att nån hamburgerkedja har valt att KALLA sina menyer för "skrovmål",
för att - som jag tror - hävda att en sån meny är en bastant/rejäl måltid.
(Vilket jag tycker är BS, en rap & en fis - så är man ju hungrig igen..)

Svenska Akademins Ordlista har däremot alltid rätt, vare sig man gillar det eller ej.

Mvh

Word.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Slå upp ordet i en ordbok eller varför inte hos svenska akademin!

Du vet en ordbok?

Edit: Nej, nu ska jag iväg på en liten midsommar fest & få mig ett skrovmål på sill & färska päror eller panntofflor om ni så vill...

Hehe, jag måste säga att jag fullständigt skiter i vad det står i ordboken, för mig är ett skrovmål en hamburgermeny.

Hur som helst, nu summerar jag den här (ganska onödiga) diskussionen. Norrlänningar tycker att skrovmål är en hamburgermeny (hur inkorrekt det än är), och folk söderut tycker (av naturliga skäl) inte att det är det.

Vilket sammanträffande förresten, jag åt just en Big Mac (som jag för övrigt inte kallar skrovmål).

Tack och hej.

Edit: Och om ni inte märkte det, så var jag aningen ironisk i mitt förra inlägg.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Ett skrovmål är en stor måltid.
Och det är precis det sibylla menar också.
Att det är ett Hamburger-skrovmål, alltså en stor måltid m. hamburgare.

Bara det att dom valt att droppa "Hamburgare" där, dom kunde lika gärna kalla det Sibylla-Skrovmål på Sibylla (stor måltid på sibylla helt enkelt).

Här i Bollnäs finns det Kebab-skrovmål som är Kebab m. bröd, Strips och dricka.
Helt enkelt en stor måltid m. kebab.

Förstår inte varför ni måste göra så stor deal av det, dom menar ju även på sibylla att det är en bastant jävla måltid. Det är inte synonymt med just den hamburgerserveringen m. 45gr hamburgare och vad det var..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Hehe, jag måste säga att jag fullständigt skiter i vad det står i ordboken, för mig är ett skrovmål en hamburgermeny.

Hur som helst, nu summerar jag den här (ganska onödiga) diskussionen. Norrlänningar tycker att skrovmål är en hamburgermeny (hur inkorrekt det än är), och folk söderut tycker (av naturliga skäl) inte att det är det.

Vilket sammanträffande förresten, jag åt just en Big Mac (som jag för övrigt inte kallar skrovmål).

Tack och hej.

Edit: Och om ni inte märkte det, så var jag aningen ironisk i mitt förra inlägg.

Men det är ju som att börja kalla en toast för "förrätt" och sedan tro att ordet "förrätt" är en toast... "för" i "förrätt" beskriver vad för rätt det är, på samma vis som "skrov" i "skrovmål" beskriver vad för rätt det är.

Sen vet jag ingen norrlänning som tror att ett skrovmål är en hamburgermeny, men sen känner jag ju visserligen bara vuxna norrlänningar. Säkert annorlunda bland 14 åringarna, de har inget bra språkbruk var de än bor så...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det är ju som att börja kalla en toast för "förrätt" och sedan tro att ordet "förrätt" är en toast... "för" i "förrätt" beskriver vad för rätt det är, på samma vis som "skrov" i "skrovmål" beskriver vad för rätt det är.

Sen vet jag ingen norrlänning som tror att ett skrovmål är en hamburgermeny, men sen känner jag ju visserligen bara vuxna norrlänningar. Säkert annorlunda bland 14 åringarna, de har inget bra språkbruk var de än bor så...

Haha, eller tro att Dessert är samma sak som glass

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det är ju som att börja kalla en toast för "förrätt" och sedan tro att ordet "förrätt" är en toast... "för" i "förrätt" beskriver vad för rätt det är, på samma vis som "skrov" i "skrovmål" beskriver vad för rätt det är.

Sen vet jag ingen norrlänning som tror att ett skrovmål är en hamburgermeny, men sen känner jag ju visserligen bara vuxna norrlänningar. Säkert annorlunda bland 14 åringarna, de har inget bra språkbruk var de än bor så...

Hmm... Nu är jag visserligen inte vuxen, men alla jag känner (inklusive vuxna) säger skrovmål och menar hamburgermenyn (jäklar vad jag har svårt att stava det ordet ).

Men vadå, det måste väl finnas ord som sörlänningar använder lokalt, som inte är helt korrekta?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Var det är? Det är bara ett uttryck för ett stort mål mat.

Och till de som säger att ordet har förändrats och att alla ungar skriver det bla bla(typ Mystix) kanske dags att vakna upp och inse att du bara känner norrlänningar? ;o

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElDiablo
Var det är? Det är bara ett uttryck för ett stort mål mat.

Och till de som säger att ordet har förändrats och att alla ungar skriver det bla bla(typ Mystix) kanske dags att vakna upp och inse att du bara känner norrlänningar? ;o

Ord kan ha olika betydelse beroende på vart man bor vettu. Skulle jag vara en unge ? Kom upp hit till mitten av Sverige å fråga en 45åring vad han köper på Sibylla så kommer han säga ett skrovmål av hans storlek. Bara för att ni använder det till annat(tvivlar på att ni använder order över huvudtaget) så får vi använda det hur vi vill.

Inget jag kan komma på såhär direkt, men det finns många grejer som inte funkar att säga i hela Sverige, dvs betyder andra saker vart man nu bor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Ord kan ha olika betydelse beroende på vart man bor vettu. Skulle jag vara en unge ? Kom upp hit till mitten av Sverige å fråga en 45åring vad han köper på Sibylla så kommer han säga ett skrovmål av hans storlek. Bara för att ni använder det till annat(tvivlar på att ni använder order över huvudtaget) så får vi använda det hur vi vill.

Inget jag kan komma på såhär direkt, men det finns många grejer som inte funkar att säga i hela Sverige, dvs betyder andra saker vart man nu bor.

Du måste inse att det bara är förkortning av uttrycket "Hamburger-skrovmål" och inte att ordet i sig betyder det. Du beställer Skrovmål, och får just det, En fet måltid.

Jag tycker ni sitter och pratar om varandra här

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Du måste inse att det bara är förkortning av uttrycket "Hamburger-skrovmål" och inte att ordet i sig betyder det. Du beställer Skrovmål, och får just det, En fet måltid.

Jag tycker ni sitter och pratar om varandra här

Jag vet att order betyder en stor måltid, men jag använder det inte så, ingen jag vet har någonsin använt order till annat än hamburgare. Förkortning av ett skrovmål för oss är "ett skrov" som i "Ska du med å käka ett skrov". Dessutom kan en 90g likaså en 200g kallas för skrov, vi byter tar bara bort namnet på den egentliga menyn å ersätter det med skrov. En 90gs burgare kallar jag verkligen inte en fet måltid, möjligen att stripsen dryper av fett, men det är en annan historia.

Diskussionen kommer ingen vart, ingen kommer direkt ändra sitt sätt att använda ordet, å det verkar användas olika på olika orter, vi kör på det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Jag vet att order betyder en stor måltid, men jag använder det inte så, ingen jag vet har någonsin använt order till annat än hamburgare. Förkortning av ett skrovmål för oss är "ett skrov" som i "Ska du med å käka ett skrov". Dessutom kan en 90g likaså en 200g kallas för skrov, vi byter tar bara bort namnet på den egentliga menyn å ersätter det med skrov. En 90gs burgare kallar jag verkligen inte en fet måltid, möjligen att stripsen dryper av fett, men det är en annan historia.

Diskussionen kommer ingen vart, ingen kommer direkt ändra sitt sätt att använda ordet, å det verkar användas olika på olika orter, vi kör på det.

Men sluta... du använder det indirekt som stor (hamburger)-måltid, även om inte du tänker på det som det. Att ni sen menar hamburgare har ju inte med saken att göra.
Här används väl det till viss del också, men så finns det Kebab-Skrovmål också, vilket såklart då innebär en kebab m. bröd, strips och dricka.

Men själva innebörden är ju fortfarande en stor/bastant måltid, att det sen i ert fall är en jävla hamburgare har inte med saken att göra.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Men sluta... du använder det indirekt som stor (hamburger)-måltid, även om inte du tänker på det som det. Att ni sen menar hamburgare har ju inte med saken att göra.
Här används väl det till viss del också, men så finns det Kebab-Skrovmål också, vilket såklart då innebär en kebab m. bröd, strips och dricka.

Men själva innebörden är ju fortfarande en stor/bastant måltid, att det sen i ert fall är en jävla hamburgare har inte med saken att göra.

Men sluta själv, det har olika meningar. Vi har inga kebab-skrovmål här, det verkar tydligen ha en "stor meny"-betydelse hos er, kebab med allt dvs, hamburgare med allt osv. Visst kan man tänka att bara för att allt är med, en meny dvs blir det en stor måltid, men en 90g hamburgare är verkligen ingen stor måltid. Bara för att ordet har en ursprunglig betydelse betyder det inte att man kan tänja på det.

Här, inse, här, betyder det ett hamburgermål, jag går inte ner på sibylla å ber om ett korvskrovmål när jag ska ha 3 korvar med mos. Det står inte skrovmål på menyn, vi bara säger det för hamburgare.

Permalänk
Medlem

varför tror alla att skrovmål har med hamburgare att göra? ett skrovmål är som tidigare nämnts en stor maffig och ofta mkt god måltid så man blir proppmätt.
skrovmål är nog ett annat ord för god mat i stora mängder, som även indirekt pekar på att man kommer att bli mätt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

stockholmare?som inte visste vad ett skrovmål var?jisses,och dom som klagar på att vi här i norr är lite,hrm,"efter"=/

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Skrovmål = rejält med mat.

Aldrig hört det användas i nått annats sammanhang, även om jag kan hålla med om att det är lite Emil i Lönerberga-svenska över det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det är ju som att börja kalla en toast för "förrätt" och sedan tro att ordet "förrätt" är en toast... "för" i "förrätt" beskriver vad för rätt det är, på samma vis som "skrov" i "skrovmål" beskriver vad för rätt det är.

Sen vet jag ingen norrlänning som tror att ett skrovmål är en hamburgermeny, men sen känner jag ju visserligen bara vuxna norrlänningar. Säkert annorlunda bland 14 åringarna, de har inget bra språkbruk var de än bor så...

Hehe .. jag tror faktiskt att man med "skrov" menar "skrovet" dvs magen.
Den egentliga meningen avser alltså som sagt rejäl/bastant måltid,
eller i mer nutida folkmun "bukfylla", att fylla upp skrovet (magen) rejält.

Skrov beskriver följdaktligen inte vad för rätt det är .. utan mer vart det ska.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jaja, men poängen är ju (som redan sagts) att det betyder olika för olika personer. Folk på SweClockers över huvud taget har lite svårt att acceptera att andra personer tycker annorlunda. Jag tycker tråden borde låsas, diskussionen leder ju ändå ingen vart. Och det gör inte mitt inlägg heller.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Men alla eller nästan alla som äter ute här när man får lunch från jobbet köper ett skrovmål om dom går in på en hamburgar kjedja. Vad köper man längre ner? tex i stockholm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Vad köper man längre ner? tex i stockholm.

Läser du inget? Jönköping ligger mer söderut än Stockholm.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av outcast
Hmm... Nu är jag visserligen inte vuxen, men alla jag känner (inklusive vuxna) säger skrovmål och menar hamburgermenyn (jäklar vad jag har svårt att stava det ordet ).

Men vadå, det måste väl finnas ord som sörlänningar använder lokalt, som inte är helt korrekta?

Jag, å andra sidan, känner ingen som rent instinkttivt tänker på en hamburgermeny när han/hon hör skrovmål.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Jag vet att order betyder en stor måltid

Precis, problem solved.

Permalänk
Medlem

Ett skrovmål är ett rejält mål mat, som redan har konstaterats.

Allt annat är affirming the consequent, ett slags logiskt felaktigt argument, det ni påstår är i såfall att en stor hamburgare är ett skrovmål, alltså är ett skrovmål en stor hamburgare.

På samma sätt så kan man inte säga att paj är en efterrätt, alltså är en efterrätt en paj.

Dock bör man betänka att historiskt sett så har det här hänt tidigare i engelskan. Ordet chuck, på svenska högrev, är gammal cowboyslang för mat. med tanke på att man kan antaga att högrev var vanlig mat för cowboys så kan man anta att det gick samma väg.

Se till att inte låta detta hända i Svenskan! Ta tillbaka ordet skrovmål, genom att börja använda det! Inte bara för hamburgare, utan för stora portioner mat, av alla slag!

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raxor
Jag, å andra sidan, känner ingen som rent instinkttivt tänker på en hamburgermeny när han/hon hör skrovmål.

Nej, men är du norrlänning då?

Äh, spelar ingen roll, jag ger upp. God natt.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E4500 | Corsair XMS2 4x1024 MB | Gigabyte GA-P35-DS3 | GeCube Radeon HD 3870 | Samsung SP2504C 250 GB | Antec Sonata III | Asus VW222U

Permalänk
Medlem

Men fatta att: Så länge ni är i Sverige; (Norrland inräknat - tvinga inte nån till "tyvärr".)
betyder "skrovmål" det som står i vår gemensamma ordlista - inget annat.

Sen kan ni förknippa ordet i sig med vad ni vill pga snabbmatskada eller vad som helst.

Beställa "kebab" & äta staplad karré av gris sväljer ni ju eller hur?

Mvh