Dagens motsvarighet till iRiver H120?

Permalänk
Medlem

Dagens motsvarighet till iRiver H120?

Efter 3 underbara år har min iRiver 120 tvingats gå i pension. Tappade den i marken och sen dess kan jag inte längre komma åt den via datorn. Hade Rockbox installerat på den, och den kan inte längre boota med rockbox. Försökte starta med original firmware och det gick. Provade att stoppa in den i datorn, men den upptäcks inte. När jag nu startar med original firmware hittar den inga låtar.

Det var väl egentligen dags ändå att skaffa en ny. Frågan är bara vilken

Krav

20+gb hårddisk
bra ljud

Den ska helt enkelt vara som H120. Har kollat runt lite och det enda alternativet verkar vara en Ipod. Kan det verkligen stämma? Finns det inga andra alternativ om man vill ha en mp3-spelare med lite större lagringsutrymme?

Är lite sugen på Clix 8gb, men den verkar inte komma än på ett tag och tror inte att jag klarar mig med så lite utrymme.

Är det några liknande modeller på väg överhuvudtaget eller Ipod tagit över detta segment helt?

Permalänk
Medlem

Det finns ju en del andra också men det är väl inge direkt fel med en ny iPod speciellt om du vill köra vidare med Rockbox.
iAudio ska ha rätt bra ljud sägs det sen är det många som pratar om Archos spelare också fast dom vet ja inget om.

http://se.pricerunner.com/cl/11/MP3-spelare?search=&a_2673=1&...

Permalänk
Medlem

Jag har nog egentligen iget emot iPod, blir nog en sån jag köper, men jag upplever det som att det är den enda kvalitétspelaren på marknaden i det segmentet. Visst det finns en del, men antingen har de några år på nacken (iAudio 5XL t.ex), satsar för mycket på video (och blir för otympliga) eller så verkar de inte vara särskilt bra helt enkelt. Såg att det finns en del Creative-spelare, hur står de sig?

Permalänk
Medlem

Majaadu, finns ju alltid en massa alternativ men sedan jag skaffade min iPod Nano 4GB förra julen (2005) och nu en iPod 80GB denna julen (2006) har jag fullkomligt kommit att älska Apples spelare. Innan använde jag inte alls iTunes men är nu helt frälst, heh

Jag tycker att en iPod är ett givet köp! Dessutom kan du ju få dem graverade med ditt namn eller dylikt vilket inte någon annan tillverkare erbjuder om jag inte missminner mig. På så sätt blir den lite mer unik

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iAUDIO X5 är bra, de satsar inte mycket på video på den, det går typ inte kolla video med den
Dessutom har den bra ljud och du kan använda rockbox med den.

Permalänk
Avstängd

Säger bara läs detta så kommer du förstå vad du ska välja:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=79769

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Säger bara läs detta så kommer du förstå vad du ska välja:

http://www.prisjakt.se/produkt.php?o=79769

Kollade lite på den, men bestämde mig för en svart 80gb iPod. Har 29 gb musik för tillfället, och då tyckte jag att jag lika gärna kunde satsa på 80gb så slipper jag hålla på och byta ut album osv som jag varit tvungen att göra tidigare.

Permalänk
Avstängd

Kan jag inte bråka med dig om! Om GB talet är viktigt så är det klart att 80 är bättre än 30...Vision M finns också i 60gb och då har du USB-host så du kan föra över bilder från en digitalkamera.

Men fördelarna som en Vision M har är dessa:

- 265k färger mot 65k på en ipod.
- Klarar Xvid och DivX utan konvertering som tar lång tid på en Ipod.
- Radio
- Diktafon
- Synca med outlook
- 720x576 på outputen på TV-out. Ipoden kan ju bara ta filmer som är 320x240 vilket gör att tv-outen är kass.
- Ljudet är bättre.
- Du kan ställa EQ själv alltså inte bara förinstallerade EQ.

MVH

Visa signatur

Sojid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sojid
Kan jag inte bråka med dig om! Om GB talet är viktigt så är det klart att 80 är bättre än 30...Vision M finns också i 60gb och då har du USB-host så du kan föra över bilder från en digitalkamera.

Men fördelarna som en Vision M har är dessa:

- 265k färger mot 65k på en ipod.
- Klarar Xvid och DivX utan konvertering som tar lång tid på en Ipod.
- Radio
- Diktafon
- Synca med outlook
- 720x576 på outputen på TV-out. Ipoden kan ju bara ta filmer som är 320x240 vilket gör att tv-outen är kass.
- Ljudet är bättre.
- Du kan ställa EQ själv alltså inte bara förinstallerade EQ.

MVH

Den enda viktiga av de listade fördelarna är ljudet, och möjligtvis den bättre skärmen. Men jag hoppas att jag blir nöjd med ljudet, så dåligt kan det ju inte vara? Videouppspelning är inte något som är särskilt prioriterat av mig, och det är inte såå jobbigt att konvertera filmer (har gjort det åt några teknikhandikappade polare). Av det lilla jag kolla på video på iPod så var det fullt dugligt. Hursomhelst så vägs nackdelarna upp av det utökade lagringsutrymmet. Om jag inte har helt fel så är iPoden lite tunnare också.

Hade Vision M funnit i åtminstone 40-50gb hade jag nog tagit den.

Permalänk
Medlem

Vision M finns ju i 60gb?

Sen så ljudet ska nog inte vara någon fara, köp ett par fina hörlurar (CX300, D-jays etc.) till så ska det bli finemang.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maximo
Vision M finns ju i 60gb?

Sen så ljudet ska nog inte vara någon fara, köp ett par fina hörlurar (CX300, D-jays etc.) till så ska det bli finemang.

Haha. Så kan det gå när man inte kollar tillräckligt noga. iPoden är redan beställd och betald så det är lite too late now. Men jag blir nog nöjd i slutändan ändå.

Permalänk
Avstängd

Det blir du säkert!

Men ändå kul att du frågar i forumen innan!

Och det stämmer som du sa att Ipoden är tunnare!

Visa signatur

Sojid