Permalänk
Medlem

urr: Det är bra ljus på bilderna, men båda behöver mer kontrast. Just nu ligger det en grå hinna över den sv/v bilden...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
http://photo.urr.nu/dump/slask1/liten.jpg

Personligen så hade jag försökt komma närmare, använt mig av en vidare bildvinkel och även flyttat kameran närmare marken för att få med mer av omgivningen. Kanske också väntat på en roligare min från tjejen.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Några b/w bilder som ja tog igår
Säg gärna hur bra gråskalan är och kommentera de

Visa signatur

Nikon D40x; 18-55 mm Nikkor; 55-200 mm Nikkor
Macbook; 2 GHz Core 2 Duo, Mac OS X Leopard

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pourab
Några b/w bilder som ja tog igår
Säg gärna hur bra gråskalan är och kommentera de

Gråskalan hade blivit bättre om du hade använt dig av Channel Mixer (justeringslager) och konverterat med alla tre färgkanaler istället för bara den röda. Du behöver också vanligtvis justera kontrast (curves) och kanske köra lite med pjatten (dodge/burn) efter att du har konverterat till svartvitt.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Efter att ha vant sig vid 30C+ i 2 månader så ska jag nu åka hem till regnet o kylan i Sverige i nästan 3 veckor. Ska möta upp med Boo på centralen för han ska köpa min 35L, *snyft*.

Här är en bild tagen på stranden igår i extrem hetta.

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Ska möta upp med Boo på centralen för han ska köpa min 35L

<3

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem

Två till från power big meet:

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAC
urr: Det är bra ljus på bilderna, men båda behöver mer kontrast. Just nu ligger det en grå hinna över den sv/v bilden...

Ok. Med mitt otränade öga har jag dock svårt att se "hinnan". Menar du att det inte är några direkt starka svart/vita partier, utan mer grått?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boo
Personligen så hade jag försökt komma närmare, använt mig av en vidare bildvinkel och även flyttat kameran närmare marken för att få med mer av omgivningen. Kanske också väntat på en roligare min från tjejen.

Ja, hade gärna varit närmare, fotot är taget med 300mm, och visste att jag inte skulle hunnit komma närmare, då flickan såg mig = gör sig till.
Fotot som jag tog nån sekund senare gör hon nån titta-på-mig-min

Ett från gårdagen jag är väldigt nöjd med. Ej beskuret, och bara ändrat kontrasten lite. Några åsikter?

Permalänk
Medlem

AJ AJ AJ AJ AJ AJ aj aj aj aj aj osv i 10 minuter

Så känner jag nu efter helgens fotomaraton i Stockholm.
För er som inte vet kan jag berätta att det gick ut på att ta en bild på ett förbestämt tema per timme typ.
Man fick gå och gå och gå för att lyckas.

Men bidrar med en bild, både i original som den såg ut under tävlingen och sedan med min lilla efterbehandling på den.

Efterbehandlade bilden:

Originalet som var med i tävlingen:

EDIT:
Några fler härifrån som gick maran, inte bara gick heller utan även var anmälda och var med och tävla? (Sorry dInmIn och knasen)

Visa signatur
Permalänk

Lite bilder från dagen...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Underbara färger i den andra.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av urr
Ett från gårdagen jag är väldigt nöjd med. Ej beskuret, och bara ändrat kontrasten lite. Några åsikter?
http://photo.urr.nu/dump/slask1/resande_3.jpg

Så ska det se ut. Stark komposition och fina färger. Känns som att den där sista skärpan saknas dock.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Underbara färger i den andra.

Antar att det var min bild du menade, om det var det..så tackar jag så mkt..:D Blev nöjd med den..
Man får passa på när det är stackmoln, brukar kunna bli ganska schyssta bilder då..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Småbåtshamnen i Malmö

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Antar att det var min bild du menade, om det var det..så tackar jag så mkt..:D Blev nöjd med den..
Man får passa på när det är stackmoln, brukar kunna bli ganska schyssta bilder då..

Korrekt, det var dig jag menade. jag är lite svag för önaturliga färger och sådär...

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Korrekt, det var dig jag menade. jag är lite svag för önaturliga färger och sådär...

Hehe, okej...det ser riktigt coolt ut, blev härliga färger, mycket färger

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Eftersom vädrets makter talare emot oss fotografer så får jag väl ta och lägga upp några fler från Spanienresan; Kritik är som vanligt mycket välkommet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Hehe, okej...det ser riktigt coolt ut, blev härliga färger, mycket färger

Antar att du dragit upp färgerna något i ditt favoritredigeringsprogram?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Antar att du dragit upp färgerna något i ditt favoritredigeringsprogram?

Jaa, en aning, men det var rätt så starka färger redan från början, jag la på ett cooling filter också..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Slänger upp en bild till ifrån helgen.

Permalänk
Musikälskare

Gissa bild nummer 2

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 70.0mm
Exposure Time: 0.0004 s (1/2500)
Aperture: f/2.8
ISO equiv: 100

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 70.0mm
Exposure Time: 0.0013 s (1/800)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 100

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Gissa bild nummer 2

http://nordfoto.se/dump/2.jpg

Camera Model: Canon EOS 5D
Focal Length: 70.0mm
Exposure Time: 0.0013 s (1/800)
Aperture: f/5.6
ISO equiv: 100

Ett fordon av något slag skulle jag tippa på, en bil kanske?

Den första bilden tyckte jag kändes ganska tråkig, kanske beror på färgerna och då kan det mycket väl bero på arbetsdatorn på jobbet och inget med din bild att göra. Kan inte riktigt sätta fingret på vad jag inte gillar men tror det är pga. färgerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tog några porträtt foto häromdan på min sambo. Gillade denna i svartvit mer än i färg. Konverteringen gjord i Lightroom. Har inte pillat mycket utan bara basic saker som kontrast osv...

Permalänk
Medlem

flashen: En stötfångare?

BosnianX: Mer kontrast!

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Korsordsguru

Dagens lektion från www.strobist.com, inte några estetiskt spännande bilder, men men.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Någon som vet någon bra kameraväska med plats för ett kamerahus några objektiv och en laptop?
Paris-bilder:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

lowepro computrekker, tror jag den heter.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
lowepro computrekker, tror jag den heter.

Ah, men helst ingen ryggsäck, vill ha en axelväska, kommer behöva släpa runt på både och nämligen, ryggsäck + kameraväska alltså.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Finns nog många olika Crumplerväskor att välja på. Kolla in http://cambags.com/bag_lists/shoulder_list_frames.htm#crumple... och leta efter lämplig

Permalänk
Medlem

okej idag var ostindiefararen Götheborg i Uddevalla och klart att jag var där med kameran men som vanligt så regnade de :(. Här kommer några bilder i alla fall.

Även regnbågen var där

2 Snubbar i action.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Duo E8600 3,33GHz//HyperX PC6400 4096MB//GeForce 9600GT//2x Samsung SpinPoint F1 1TB//Antec Sonata III (3D Mark o6 = 11477)