Permalänk
Medlem

Niaw: Grymma bilder.

Slänger också upp en jag spontansköt precis.

Exif.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag har köpt en Canon EOS 350D nu !

Ska bara fixa minneskort och sen är det bara experimentera

Ska försöka minnas det viktigaste av allt: Syftet med en bild..

EDIT: OSkar, nej nej nej ta bort den sista, jag vill inte ens tänka tanken just nu... Snygga macron för övrigt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Haha, har en sån där miniräknare själv. Har man engång använt en klarar man knappt av en vanlig sketen räknare...

Härliga macron

Permalänk
Medlem

Var ute i byn en sväng igår

Tyckte molnen var riktigt grymma, fanns dock ännu grymmare moln i riktning mot solen, och jag hade inget polarisationsfilter

Var där för att sälja denna, ahw :\
(nej, inte tjockisen i bakgrunden, han fick enbart agera "få framförvarande föremål att verka snyggare"-statist)

Poolen såg skapligt inbjudande ut, tyvärr fick ett dopp utebli, jädrans förkylning

Permalänk

Var ute i skogen i söndags, vet inte hur jag lyckades men dom lyser verkligen på bilden

Permalänk

Några bilder blev det idag:

Lyckades fånga ett par fåglar i deras mest privata stund:
För större bild följ länken: http://farm2.static.flickr.com/1049/718714100_2b06b2364a_b.jp...

Byggde en egen liten ministudio idag...dock inte helt klar...måste införskaffa lite halogenlampor...Lite bilder från den:

Lite stor för studion:

Tänkte införskaffa ett Nikon AF Sigma zoom DL 75-300mm, någon som har erfarenheter av det här objektivet får gärna dela med sig...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

75-300? Vad jag ser finns det bara 70-300... eller är det en äldre modell? Ju mer brännviddsomfång du har i en glugg, desto sämre blir det. Nikons 70-200VR 2.8 ska vara trevlig sägs det, men den är nog aningen dyrare än den gluggen du tittar på.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

Jag har ett sorgemeddelande: Min splitcam gick sönder idag! Jag har nu djup sorg.

(Vad ska man köpa för en (lomo) istället?)

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem

Kanske en lensbaby till din D80? Fast man får ju ingen ljusmätning, förstås... (Och så är det ju inte "lomo" på riktigt...)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
75-300? Vad jag ser finns det bara 70-300... eller är det en äldre modell? Ju mer brännviddsomfång du har i en glugg, desto sämre blir det. Nikons 70-200VR 2.8 ska vara trevlig sägs det, men den är nog aningen dyrare än den gluggen du tittar på.

Mycket möjligt att det är ett gammalt objektiv. Hittade det begagnat, det kostar 500kr! Det är ett Nikon AF Sigma zoom DL 75-300mm 4.5-5.6. Låter lite konstigt med 75, men det är det iaf...
Hittade ett Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG MACRO Nikon också..men det kostade 1250kr...

Min budget är ju inte jättestor...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

75mm i vidaste läget var ganska vanligt på telezoomarna "förr".
För 500kr är det säkert okej. Skulle du inte gilla det kan du säkert sälja det på tradera och få igen pengarna...
Det andra objektivet du nämner är troligen (jag vet inte hur 75-300:t presterar) bättre och för 1250kr är det definitivt prisvärt.
Man kan även leta efter Nikon AF 70-210/4-5.6(D) (är det ett D på slutet fokuserar den snabbare och lämnar avståndsinfo till kameran som ger en liten liten fördel vid fotografering med blixt, optiskt är det samma objektiv). 70-210:t går att hitta från kappa 1500kr och uppåt. IMO är det bättre än Sigma 70-300 APO, men det fokuserar inte lika nära...

Permalänk
Medlem

dumbo: Har funderat på en lensbaby, men det verkar så jobbigt.. Det är inte lika smidigt... Sen är det för dyrt också. Ljusmätning är inget problem. Har ju beställt en 180mm Ai-s, vilken inte har ljusmätning

Splitcam kostar ju 300:-...

Visa signatur

Macbook 2,0 late 2008
Nikon D80 | MB-D80 | Nikkor AF-S 18-70mm f/3.5-4.5 | SB-600
Citera mig vid svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Kanske en lensbaby till din D80? Fast man får ju ingen ljusmätning, förstås... (Och så är det ju inte "lomo" på riktigt...)

Bäst att skynad sig, A&T Photo får inte sälja dem längre, så de säljer ut sitt lager till halva priset (ex moms iaf..)

------

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ThePenguin
Mycket möjligt att det är ett gammalt objektiv. Hittade det begagnat, det kostar 500kr! Det är ett Nikon AF Sigma zoom DL 75-300mm 4.5-5.6. Låter lite konstigt med 75, men det är det iaf...
Hittade ett Sigma 70-300 F4-5.6 APO DG MACRO Nikon också..men det kostade 1250kr...

Min budget är ju inte jättestor...

Jag skulle hellre spara lite längre och köpa något bättre, inte för jag vet vad du har nu. Men de objektiven i den prisklassen är ingen höjdare. 300mm F5.6 handhållet när det inte är mitt på solande sommardagen blir knappast roligt! Iaf inte med ISO 100... Har kört mitt 135mm i 5.6 och det var inte så skoj, även i dagsljus, blev för långa slutartider i skugga så det blev bara oskärpa på objektet.

Sigma AF 70-300/4-5.6 DG APO Zoom Macro har fått utmärkelsen "prisvärd" av många, då den anses vara bäst i sin prisklass runt 2200 (nytt dvs).

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoz
Massa bilder, hela tiden, överallt

Du utvecklas bra mycket snabbare än vad jag gjorde, kul att se, gillar den svartvita på forsen på förra sidan speciellt.

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Bäst att skynad sig, A&T Photo får inte sälja dem längre, så de säljer ut sitt lager till halva priset (ex moms iaf..)

------

har nu. Men de objektiven i den prisklassen är ingen höjdare. 300mm F5.6 handhållet när det inte är mitt på solande sommardagen blir knappast roligt! Iaf inte med ISO 100... Har kört mitt 135mm i 5.6 och det var inte så skoj, även i

Blev LITE sugen på en lensbaby 2.0 för 550kr plus moms faktiskt. Min FE2 klarar ju dem med stopped down metering om inte annat...

------

Visst blir man begränsad med "bara" f/5.6, men man måste ju inte köra ISO100. ISO800 och 1600 är definitivt användbart på dagens DLSR:er.
Beror ju lite på hur mycket man använder tele åxå, om det är värt att lägga massa pengar på det. Jag vill gärna ha en 70-200/2.8, tex, men har ännu inte tyckt att det varit värt pengarna, för jag är inte direkt nån "tele-människa", så jag klarar mig rätt bra med mitt 70-210/4-5.6D de ganska få gångerna jag har nytta av tele. Sedan kan man ju använda stativ (enbent eller trebent).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av valley
Du utvecklas bra mycket snabbare än vad jag gjorde, kul att se, gillar den svartvita på forsen på förra sidan speciellt.

ah, sånt där som får egot att växa en smula, tackar
svartvitt är kul att fota bara man har ett vettigt motiv, annars blir det bara trist :S
snart 1000 exponeringar på kameran, känns som att jag kanske lekt lite väl mycket för mig själv här hemma, men det är väl så man lär sig antar jag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Jag hade fel, ber om ursäkt.

För att gläädja dig kommer en bild på Urquattron Väckraste bilen som finns i min värld:

Och en till vacker 80-talare:

Måste säga att jag är grymmt nöjd med Nikon D40 presterar llångt över vad jag förväntade mig Ska byta till D200 i höst.

Visa signatur

System:
Hemmabyggt trächassi DFI Lanparty Ultra-D SLI moddat AMD 3700+ @ 2.55 GHz 24/7 San Diego, nvidia Geforce 6800GS PCI-e. 2x512 Twinmos Speedpremium BH-5 RAM 200 Gb samsung pata

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
För att gläädja dig kommer en bild på Urquattron Väckraste bilen som finns i min värld:
http://aycu14.webshots.com/image/20533/2005786898193519356_rs...

Och en till vacker 80-talare:
http://aycu31.webshots.com/image/20430/2005714052939367409_rs...

Måste säga att jag är grymmt nöjd med Nikon D40 presterar llångt över vad jag förväntade mig Ska byta till D200 i höst.

BMWs M3 E30 är finare än urquattron, men med väldigt liten marginal, quattron är jäkla fin den med

Visa signatur

iMac 27" Quad + Canon 20D + EF 17-35/2.8L (säljes) + Konica TC + 28mm/1.8 + Leica M8 KÖPES

Permalänk
Medlem

Yay, första utökningen i min kommande objektivarsenal är beställd
Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM kommer med posten inom en snar framtid, förhoppningsvis utan moms och tull

Permalänk
Medlem

Urquattron är ballast utan tvekan, olika galaxer

Mina första bilder i denna tråd lär väl komma ikväll, ska försöka få lite bilder på lägenheten senare idag och inviga 350D:n med (s?)kit-objektivet :). Känns dock som de kan bli lite svårt att få rättvisa bilder utan stativ då jag säkert måste använda inbyggda blixten.. En aluminiumstege kanske går o köra som stativ + självutlösare och spegellåsning? Ska bara lära mig hur man gör...

Photoshop CS3 eller Lightroom, vad rekommenderar ni? Både för lite tillfix av JPEG och RAW?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Photoshop CS3 eller Lightroom, vad rekommenderar ni? Både för lite tillfix av JPEG och RAW? [/B]

jag kör både och...Lightroom fråmst för visning och organisation..
Photoshop för editering, redigering och retuchering (stavning?)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Var ute och gick i det fina vädret och tänkte fota lite macro, men det gick sådär. Det enda jag fick med mig hem var:

Försökte fånga lite fjärilar men det var hopplöst, nån som har nått bra tips? Har inget "riktigt" macro objektiv heller utan kör med mitt sigma 70-300 och AF på den är inte den snabbaste. När en fjäril väl bestämde sig för att sitta still så han jag inte fokusera innan den drog vidare. Kanske ska hålla mig till stillastående saker

Macro är rätt kul , funderar på skaffa mig ett Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1 , verkar riktigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Blev LITE sugen på en lensbaby 2.0 för 550kr plus moms faktiskt. Min FE2 klarar ju dem med stopped down metering om inte annat...

Mjo, enligt deras site (lensbabies.com) så ska det fungera om du kör Aperture-mode med ljusmätning i alla fall, sen var det "med undantag för dessa... d40 -> d80, osv os vosv osv osv osv"

Dock med 2:an måste man ju hålla den i tilt-läget med fingrarna när man fotograferar, om jag inte misstolkar det? men det kanske går när man fått in vanan.

------

Visst blir man begränsad med "bara" f/5.6, men man måste ju inte köra ISO100. ISO800 och 1600 är definitivt användbart på dagens DLSR:er.
Beror ju lite på hur mycket man använder tele åxå, om det är värt att lägga massa pengar på det. Jag vill gärna ha en 70-200/2.8, tex, men har ännu inte tyckt att det varit värt pengarna, för jag är inte direkt nån "tele-människa", så jag klarar mig rätt bra med mitt 70-210/4-5.6D de ganska få gångerna jag har nytta av tele. Sedan kan man ju använda stativ (enbent eller trebent).

Nej, självklart är man inte bunden till ISO100, men att köra med högre än ISO400 i dagsljus är väl allt annat än roligt? Visserligen har väl de flesta DSLR.s idag en ganska OK brusreducering (förutsatt att man har den påslagen), annars finns det ju mjukvara för att mappa bort det. Men fortfarand blir det en del oskärpa eftersom små rörelser syns lättare på långa brännvidder, spegeln slår ju rätt hårt ibland så den kan orsaka oskärpa.
enbent stativ har jag ej testat och vet int ehur mycket det hjälper... men batterigrepp med 2 celler kan ju motverka en del också.

-----

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dagoth-ur
För att gläädja dig kommer en bild på Urquattron Väckraste bilen som finns i min värld:
[zIMG]http://aycu14.webshots.com/image/20533/2005786898193519356_rs...[/IMG]

Och en till vacker 80-talare:
[zIMG]http://aycu31.webshots.com/image/20430/2005714052939367409_rs...[/IMG]

Måste säga att jag är grymmt nöjd med Nikon D40 presterar llångt över vad jag förväntade mig Ska byta till D200 i höst.

En släkting kör(de) rally med en urquattro en gång i tiden, om han inte håller på fortfarande. Jag skall se om jag kan fixa fram bilderna, han testkörde lite däck åt Micheline (stava?) ibland också

Nog är D40 en bra kamera, men den saknar ju fokusmotor i huset så man blir ju lite begrensad

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Nej, självklart är man inte bunden till ISO100, men att köra med högre än ISO400 i dagsljus är väl allt annat än roligt? Visserligen har väl de flesta DSLR.s idag en ganska OK brusreducering (förutsatt att man har den påslagen), annars finns det ju mjukvara för att mappa bort det. Men fortfarand blir det en del oskärpa eftersom små rörelser syns lättare på långa brännvidder, spegeln slår ju rätt hårt ibland så den kan orsaka oskärpa.
enbent stativ har jag ej testat och vet int ehur mycket det hjälper... men batterigrepp med 2 celler kan ju motverka en del också.

Vet inte vad du har för kamera, men ISO 800 i dagsljus är ju nästan helt brusfritt om man bara exponerar korrekt. Denna är tagen på ISO 800. Postar en stor bild för att ni ska se hur brusfri den är:

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vectrex
Vet inte vad du har för kamera, men ISO 800 i dagsljus är ju nästan helt brusfritt om man bara exponerar korrekt. Denna är tagen på ISO 800. Postar en stor bild för att ni ska se hur brusfri den är:

http://farm2.static.flickr.com/1195/714657555_cb4d990fb7_o.jp...

Jo, klart att även de med Nikon D70 får samma resultat som herr Vectrex som har en Canon 5D.

Men det ligger något i det du säger, exponerar man rätt och fotar i bra ljus så är det inte så farligt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Upptäckte att det fanns en bra bunt med heta pixlar på min EOS 350D. På ett par ställen var det rätt många i en klump som bildade en klart synlig blå eller röd punkt på bilden.

Det löste sig dock rätt lätt, sätt på objektiv + objektivlock, gå in i menyn och välj sensorrengöring. Rör inget utan låt den bara stå i det läget i runt 30 sekunder, sen välj off. Starta kameran och nollställ den (vet ej om det är nödvändigt ens..). Jag gjorde det ett par gånger och vips så försvann väldigt många av punkterna. Har tagit bildbevis om nu någon skulle vara intresserad... Bilder tagna med objektivlocket på bara

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Upptäckte att det fanns en bra bunt med heta pixlar på min EOS 350D. På ett par ställen var det rätt många i en klump som bildade en klart synlig blå eller röd punkt på bilden.

Det löste sig dock rätt lätt, sätt på objektiv + objektivlock, gå in i menyn och välj sensorrengöring. Rör inget utan låt den bara stå i det läget i runt 30 sekunder, sen välj off. Starta kameran och nollställ den (vet ej om det är nödvändigt ens..). Jag gjorde det ett par gånger och vips så försvann väldigt många av punkterna. Har tagit bildbevis om nu någon skulle vara intresserad... Bilder tagna med objektivlocket på bara

Det är inte en dokumenterad feature från Canon men många fotografer har uppgett att deras kameror beter sig så (mappar ut döda/heta pixlar när man sätter den i sensorrengöringsmode).

Visa signatur

5D MkII

Permalänk

Här händer det inte mkt, tråkigt väder idag slänger in några gamla bilder...lekt lite med effekterna "Fill Light" och "Blacks" i Lightroom:

Vad tycks?

Visa signatur