Endast Burk För ca 8000. Finns det nått vettigt?

Permalänk
Medlem

Endast Burk För ca 8000. Finns det nått vettigt?

Tjena

Joo nu har man börjat tjäna egna pengar o då skulle det sitta fint med en egen dator. Har tänkt att bygga den själv!

Men eftersom jag är nybörjare så vet jag inte riktigt vilka delar som passar. Därför tänkte jag kolla om det finns några "snillen" på detta forum

Min Budget är 7-8000 kr. alltså bara en burk!

Det jag gör på datorn äär i rangording vad jag gör mest:

1. Lyssnar på musik. (Sänder ut lite webbradio o lyssnar på massa musik).

2. Chattar

3. Ser på film

4. Läser på internet

5. Spelar,, Spelar inte särskillt mycket. typ aldrig.

6. Olika program som fruity loops, photoshop o lite lättare videoredigering.

Krav:
Jag vill att datorn ska vara snabb som möjligt och inte börja "lagga" så fort man har flera program igång. Sedan får den gärna vara uppgraderingsvänlig.

Sen vill jag att grejjorna kommer från ett o samma ställe.

Hehe blev lite mycket text men man vill ju inte köpa grisen i säcken

Hoppas det finns nåt vettigt

MVH MaZzej

Permalänk
Medlem

Om jag inte spelade så skulle jag nog köra på något liknande detta (och sedan en fet passiv kylare till CPU'n och ett X-Fi xtreme music ist för audio.) handlar ju dock mycket om prioriteringar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Om jag inte spelade så skulle jag nog köra på något liknande detta (och sedan en fet passiv kylare till CPU'n och ett X-Fi xtreme music ist för audio.) handlar ju dock mycket om prioriteringar...

Ok vad är fet passiv kylare? Kan inte så mkt har inte tänkt att klocka datorn å sånt heller. sedan undrar jag varför du inte har kört på: Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz ist? :S

Ha det bra!

Permalänk
Medlem

haha d låter som den datorn ja vill köpa ja ska köra me amd am2 6000+ (3,0GhZ)

Visa signatur

Awesome stuff can be found @ www.demonshalo.com
follow us on twitter: www.twitter.com/demonshalo_com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wic
haha d låter som den datorn ja vill köpa ja ska köra me amd am2 6000+ (3,0GhZ)

De säger att intel core duo är dubbelt så bra som amds.. men det kanske du vet?

Permalänk
Medlem

jo, det är kanske sant att det är smartare att satsa på en AMD prolle om han inte ska klocka...
Intels CPU'er klockar riktigt fint, så ska du syssla med det så är den att föredra... men ska du absolut inte göra det så är AMD prollarna riktigt prisvärda nu.
Med "fet passiv kylare" så menar jag en stor kylare som tex en Scyte ninja eller likande som klarar av att kyla din CPU passivt, då behöver du bara chassifläktarna och får en tyst och fin burk
Vill du så kan du ju skippa ljudkortet, ta ett billigare chassi och klämma in en större cpu... som jag sa tidigare, det beror helt på vad du prioriterar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Amd 5600+ och 6000+ kommer ju före E6600? Jag trodde att E6600 var bättre!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noobish
Amd 5600+ och 6000+ kommer ju före E6600? Jag trodde att E6600 var bättre!

I 3dMark, som inte har något att göra med några egentligen program överhuvudtaget.
Om man tittar på exempelvis Call of Duty 2 så får de processorerna tillochmed spö av E6400.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

ok nu blir jag lite fundersam Kan någon göra en fullständig lista?
Och ska jag ha amd eller intel? ska inte klockas!!

MVh Henke

Permalänk
Medlem

Dessutom är den där jämförelsen med alla prollar @ stock speed, så klockar man ser det annorlunda ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Groggan
Dessutom är den där jämförelsen med alla prollar @ stock speed, så klockar man ser det annorlunda ut.

Mm fattar det men ska som sagt inte klocka nån som kan tänkas göra en lista? fullständig

Ha D

Permalänk
Medlem

Ok denna dator som jag byggt här är även bra till spel.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=481719...

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha en lista på? Du kan själv gå in på samma sida välja 2 st prollar och det program du vill se deras prestanda i...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Vad ska du ha en lista på? Du kan själv gå in på samma sida välja 2 st prollar och det program du vill se deras prestanda i...

Joo det har jag redan kollat Tänkte mest på dator

Permalänk
Medlem

om du tänkt bygga den själv och du inte riktigt vet hur delar och så passar till sammans så tkr jag du ska kolla på http://www.komplett.se/k/kc.aspx?bn=10293 många bra kit till billigt pris

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om du inte ska spela kan du välja något sånt här:

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=513288...

Visa signatur

|Chassi: Antec P182 |PSU: Corsair 520w |Moderkort: Gigabyte P35-DS4 |CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 B3 @ 2.4GHz + Scythe Mine 1100 Rev.b |GPU: Gainward 8800Ultra @ 650/2250 |Minne: 4GB Corsair 6400 CL4 |HDD: WD 500gb 7200rpm |Ljudkort: Creative SB X-Fi Fatal1ty Pro| - |Samsung 206BW (R)