Så tyst och bra CPU-Kylare som möjligt. Även tips på chassi.

Permalänk
Entusiast

Så tyst och bra CPU-Kylare som möjligt. Även tips på chassi.

Tänker uppgradera min dator och har några frågor.

Edit2: Värt att notera att jag troligt kommer använda mig av
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=GIGP35...

#1. Har kollat på en hel del kylare nu som Scythe ninja, thermalright 120, CNPS9700 NT/LED. Hur säkert är det att ha sånna här jättar i ett stående chassi? Känns nästan som att man riskerar att moderkortet ger vika och den pajar allt under sig, grafik kort å allt..

#2. Av de kylningar jag nämt ovan vilken är bäst? Siktar inte in mig på att överklocka men vill ha bra kylning ändå, mest ute efter en så tyst lösning som möjligt.

edit1: #3. Helst någon kylare som är så rakblads rak som möjligt från början då jag helst inte sandpapprar och på så sätt förstör något

#4. Lite osäker på vilket chassi man ska ha för att få plats med dessa kylare.
Kollat lite på:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=LIPC7B...
samt
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=ANP180...
några tystare/bättre chassin med bra kylning ni kan rekommendera som får plats med en redig CPU-kylare?

5. Kollat lite på nätaggregat också, sökte runt på SweC och såg att många rekommenderar
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CAPSUH...
är detta nätagg det jag borde sikta in mig på för tyst och bra prestanda?

Notera att jag inte direkt är ute efter att överklocka(kan ändra mig dock vid behov) då jag anser att processorn som jag kommer välja(E6600/E6750) kommer ha tillräckligt med kräm, och jag inte känner mig direkt säker i att göra så..

Många frågor men inte uppgraderat datorn precis sedan A64 3200+ tiden.

Tack på förhand.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem

Tjena!

Har själv nyss införskaffat just ett sådan chassi du länkar till , ett Asus P5K dlx med ett Thermalright 120 extreme monterad på, och det fungerar kalasfint tycker jag. Chassit har ett stort 120mm utsug baktill alldeles i anslutning till där kylflänsen för CPU sitter så det är lätt att leta ut luften direkt ut ur chassit från cpukylningen.

Lycka till!

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woofes
Tjena!

Har själv nyss införskaffat just ett sådan chassi du länkar till , ett Asus P5K dlx med ett Thermalright 120 extreme monterad på, och det fungerar kalasfint tycker jag. Chassit har ett stort 120mm utsug baktill alldeles i anslutning till där kylflänsen för CPU sitter så det är lätt att leta ut luften direkt ut ur chassit från cpukylningen.

Lycka till!

Jag länkade till 2 chassin, vilket av dom menar du?

Och någon som har några svar konkreta till resten av frågorna?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag har ett Thermalright ultra-120extreme...Och dina tankar är sunda

Jag köpte ett NZXT Lexa, vilket har yttre mått 220mm. Dessvärre så fick det inte plats, utan jag var tvungen att montera ner sidofläkten. Min kylare tror jag bygger 165mm. När fläkten var nedmonterad hade jag ett mellanrum till sidoväggen på c:a 2-3 cm. Så..mitt råd är att kolla spec. på den kylare du till slut väljer. Ett annat tips är att sätta dit en annan fläkt på din kylare än original, typ Scythe eller en Silverstone FM121 120mm som är helt makalös
Här har du en länk till ett test/recension:
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2943&p=4

Sedan rekomenderar jag detta agget, vilket jag har själv, mycket prisvärt:
Hiper HPU-4M530 Type-M Black 530W ATX
HIPPSU-530BL

Lycka till med bygget

Tycker du bör ta upp tråden till köpråd, där du kan få mer hjälp och tips:

http://www.sweclockers.com/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=...

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk

Re: Så tyst och bra CPU-Kylare som möjligt. Även tips på chassi.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
#1. Har kollat på en hel del kylare nu som Scythe ninja, thermalright 120, CNPS9700 NT/LED. Hur säkert är det att ha sånna här jättar i ett stående chassi? Känns nästan som att man riskerar att moderkortet ger vika och den pajar allt under sig, grafik kort å allt..

I och med att tyngdpunkten sitter så lågt (d.v.s. nära moderkortet) så är det ingen större fara. Min Ninja har då suttit kvar i ett par år nu.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Entusiast

Tack för alla svaren

Hur är det med lappning(eller vad ni kallar det osv på dessa kylare? absolut nödvändighet eller funkar dom prima från början?

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Firkraag
Jag länkade till 2 chassin, vilket av dom menar du?

Och någon som har några svar konkreta till resten av frågorna?

missade den detaljen! menade Lian-Li PC7

Permalänk
Medlem

I och med att du inte är intresserad av överklockning så kanske en Athlon x2 6000+ är intressant? Går ju att hitta betydligt billigare än E6600 och har liknande prestanda. Till chassi föreslår jag ett Antec Solo. Bra luftgenomströmning, enkelt att få tyst samt att det har ett bra pris. Med 2*92 Cooltek i fronten och en 120mm som utblås med dual-mountade fläktar på NH-U12F, så får jag bra temperaturer. Vet dock inte om ULtra extreme går in i lådan. Ett annat tips är att köpa ett Antec Sonata 3 och därmed få med ett bra nätaggregat. Visst chassit är inte lika exklusivt, men du sparar åtminstone ~1000kr om du jämför med ett av ovanstående plus ett Corsair 520w.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450