Permalänk

Nu har jag inte läst igenom allas inlägg men om någon/några ska lägga en beställning så är jag på, eftersom att jag inte har ett kreditkort. Dock ett bankomartkort från Nordea som stödjer Visa Electron, men kommer nog inte långt med det.

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorling
Jag hoppas att alla som har tvivlat kommer få äta upp sina ord när alla som har beställt får sina datorer.

Fast jag är fortfarande lite osäker

Jag hoppas också få äta upp orden, men aftonbladet är ju en lika trovärdig källa som "en ding ding värld".

Visa signatur

Cheer up m8 :) Honda power!
"Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker."

Permalänk
Medlem

Det här är riktigt intressant och jag och några kollegor i London funderar på om vi vågar beställa eller inte.

Tänker nog avakta några veckor för att se hur seriöst det här verkar. Men stämmer det så kommer jag nog köpa mig en 4styckna på direkten bara för att ha.

Skulle alltid vara kul att bygga sin egen "serverfarm".
Eller så köper man typ 10 och ger bort dem som julklappar/presenter till släkten. Snacka om att bli poppis

Permalänk
Medlem

Om man har 1000 kr att kasta bort, varför inte...

Skulle dock hellre kasta bort pengarna än ge dem till dessa skojare.

Att inte IDG eller Aftonbladet verifierar sina källor innan de lägger upp de på förstasidan är ju rent löjeväckande, vet inte om man ska skratta eller gråta.

Organisationsnr: Företagsnamn(firma): Företagsform: Firmatyp: Län: Status:
19 700326-2016 1 Medison Consulting E Firma 10
556525-1096 Medison Data AB AB Firma 10 Konkurs avslutad
916575-3832 MEDISON Handelsbolag HB Firma 04 Avregistrerad
969622-6852 Medison Handelsbolag HB Firma 06 Avregistrerad
969627-7657 Medison Inlärning Handelsbolag HB Firma 06 Avregistrerad
969628-2749 Medison Media Handelsbolag HB Firma 06 Avregistrerad

https://snr3.bolagsverket.se/snrgate/default.jsp

Permalänk
Medlem

Hoppas att det stämmer... barnen blir glada då iallafall,och Pappa får ha sin ifred

Permalänk
Medlem

Han har press på sig! Mitt mail till clevo blev tydligen delayat...
Fast nu vet jag varken ut eller in. Om detta är en bluff och en drös med tidningar skrivit om 1000kr's datorn lär det ju bli ett väldigt ståhej...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Mailade MK Elexctronis som ska distribuera laptopen. Fick detta svar (OBS! tog ej med namn eller mailadress)

P**** S**** <****@mkelectronics.com> till mig

Hej M*****
Vi på MK Electronics sköter enbart distributionen av datorn. Vi har fått uppgifter om att leveranserna till vårt lager kommer i början av augusti. Alla frågor rörande försäljning sköts av Medision.

Med vänlig hälsning / Best Regards
Supporting Your Services

P**** S****
MK Electronics Scandinavia AB
Phone +46 (0)31-334 25 10
Fax +46 (0)31-334 25 90
www.mkelectronics.com

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Man verkar också bara kunna få leverans till Skandinavien och inte England.

Man måste nämligen välja free shipping och kan inte gå runt det...

Permalänk
Medlem

Är det jag som ser fel eller finns det en webcam på datorn på denna bild :S

Permalänk

Läste detta på aftonbladet idag och visst blev man jävligt sugen på att köpa en, någon som har beställt som kan berätta hur det gått? bluff eller ej?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

Ja det verkar vara en kamera...
Datorn på bilden är ju dessutom tillverkad av Celevo, verkar mycket lurt

Permalänk
Medlem

Verkar skumt, men kan absolut vara seriöst.

Man tycker ju att infocare borde ha fått något demo ex om dom nu ska serva dom. Infocare är ändå ett av sveriges största service partners (bla HP's Officiella service i sverige) Sen att dom dessutom gått ihop med Powermill så borde dom vara största i norden.

Dollarkursen ligger riktigt lågt nu med, så det gör priset väldigt lågt med.

Permalänk
Medlem

Hmm, dom säger att priset är billigt för att dom har väldigt låga marginaler...
Lek med tanken att marginalen är 100 spänn per dator (1/10 vilket inte är jättelågt...).

Säljer dom då tusen datorer så får dom 100 000 i vinst, detta täcker EN bra månadslön alternativt två kassa månadslöner (skatt arbetsgivaravgift osv...).

Sen får man väl anta att ett företag som kränger 1000 datorer i månaden behöver en kundtjänst, support, fakturering med mera... Hur betalas det?

LÅTER DET RIMLIGT?

Visa signatur

System: HP Pavillion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpan89
Är det jag som ser fel eller finns det en webcam på datorn på denna bild :S

http://www.medisoncelebrity.com/celebrityfront.PNG

Kan ju vara låsmekanismen. står ju ej någon webcam så lär det ej vara.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en igår natt och fick kvitto till mailen osv som vanligt när man beställer nått, ett tips är att göra ett e-kort för er med swedbank då drars inte pengarna direkt ifrån kontot, och då kanske chansen att kunna ångra sej större.

Men det med kvitto och order nummer är ju inga svårigheter att förfalska så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorling
Jag har beställt en igår natt och fick kvitto till mailen osv som vanligt när man beställer nått, ett tips är att göra ett e-kort för er med swedbank då drars inte pengarna direkt ifrån kontot, och då kanske chansen att kunna ångra sej större.

Men det med kvitto och order nummer är ju inga svårigheter att förfalska så.

Dom lås ju direkt endå och även om du stänger e-kortet så är pengarna låsta och blir överförda, så är väll ingen ide att göra så.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk
Medlem

Jaha, det visste jag inte, såg bara imorse att pengarna inte hade dragits ifrån kontot än, och de står ingenstanns att de är låsta heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
Dom lås ju direkt endå och även om du stänger e-kortet så är pengarna låsta och blir överförda, så är väll ingen ide att göra så.

Inte alls säkert, jag har stängt mitt e-kort ibland o pengarna drogs aldrig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
Haha jag har beställt en men fan nu hoppas jag att det är en bluff så får aftonbladet skit för en gång skulle något annat är dom fasen inte värda

Mycket bra sagt!

Vad förlorar man på att vänta och se?

Visa signatur

Lundapåg i Finland

Permalänk
Medlem

Antagligen pga att överföringen ej registrerats, de flesta företag gör det på en gång, kolla på ekortet så ser du ju saldo kvar och det kontonr du drog va blir det liggande under kommande betalningar eller vad eran bank valt det att heta. Kan ju dock vara så att dom ej registrerat betalningen en då kan man ta bort e-kortet och betalningen blir ej genomförd.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk

Skönt

Läskigt lika:
http://www.mufjonkoping.se/medisonVSclevo.JPG

Vilken är vilken

Postade denna tråd för att se vad ni kunde rota fram om företaget och det verkar ju ha artat sig väldigt bra.

Nu verkar det inte bara vara en bluff utan är en bluff!
Jag som trodde stenhårt på detta i början.

Permalänk
Medlem

omöjligt

* Hårdvara + frakt från asien
Processor, batteri + hårddisk + minne bär
bli dyrare än 1000 kr
* MOMS i England. -150-250 kr
* Fri frakt inom norden ca -200-300 kr

hallå.
Dem får nu GRATIS reklam från IDG + Aftonbladet.
Pratat med VISA, dem betalar EJ tillbaks några pengar till dem som köpt om det är uppenbar bluff.
Kanske bättre med kreditkort, där man har 30 dagar på sig att först godkänna köpet ?!

har jag fel?

Permalänk
Medlem

Ok, då väntar vi bara på att någon ska få tillbaka ett mail från Clevo så är detta definitivt löst.(?)

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Precis mailat på OLPC och Seymour Papert på MIT för att se vad deras åsikt på detta är samt Seymours personliga uppfattning av huvudpersonen i fråga.

Känns lite fel att automatiskt anta att allt de skriver är falskt men man kan inte lita på något för 1000: - innan det är bekräftat.

Och varför kan man inte beställa utanför Skandinavien?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shen
Antagligen pga att överföringen ej registrerats, de flesta företag gör det på en gång, kolla på ekortet så ser du ju saldo kvar och det kontonr du drog va blir det liggande under kommande betalningar eller vad eran bank valt det att heta. Kan ju dock vara så att dom ej registrerat betalningen en då kan man ta bort e-kortet och betalningen blir ej genomförd.

Stämmer nog bra det, kan banken annars avbryta en transaktion om den ligger under reserverade belopp? Har en polare som lagt en beställning.

Permalänk
Medlem

Re: omöjligt

Citat:

Ursprungligen inskrivet av debeaux

Pratat med VISA, dem betalar EJ tillbaks några pengar till dem som köpt om det är uppenbar bluff.
Kanske bättre med kreditkort, där man har 30 dagar på sig att först godkänna köpet ?!

har jag fel?

Spelar ingen roll hur du betalar, kredit så betalar ju VISA åt dig och du blir betalningsskyldig till VISA, sen om det är bluff är du fortfarande skydlig VISA pengar.

Permalänk

Ja om nu Clevo kunde svara någon gång. Då är det hela förhoppningsvis löst, för det VERKAR ju som att det är Clevo's datorer från allra första början. Att Medison sedan tidigare har gått i konkurs också gör ju inte saken bättre..

Jag börjar tvivla starkt. Men man hade ju alltid hoppats!

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Googlah
Ja om nu Clevo kunde svara någon gång. Då är det hela förhoppningsvis löst, för det VERKAR ju som att det är Clevo's datorer från allra första början. Att Medison sedan tidigare har gått i konkurs också gör ju inte saken bättre..

Jag börjar tvivla starkt. Men man hade ju alltid hoppats!

Om nu Clevo bekräftar att dom inte har nåt med Medison att göra, vad gör vi då?

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Kan inte ALLA maila artikel"författaren" (kopieraren) Johanna Melén på aftonbladet.se och kräva henne på lite seriös journalistik?

johanna.melen@aftonbladet.se

Säkert många som gick på bluffen efter att ha läst "hennes" artikel.

Tipsa även övriga blaskor o mer seriösa tidskrifter om storyn, inte minst för att knäcka aftonbladet som sjunker lägre o lägre med källkritik.

Permalänk
Inaktiv

zlekk, så det är bevisat att det är bluff nu?