Permalänk
Medlem

Ok ok, Spana in hans profil på yahoo:

http://profiles.yahoo.com/valdi_ivancic

Plats: Where ever you least expect it.

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Ok ok Spana in hans profil på yahoo:

http://profiles.yahoo.com/valdi_ivancic

Plats: Where ever you least expect it.

Jag såg det där förut med, oseriösheten slår till igen!

Permalänk
Medlem

Angående adressen så är det redan konstaterat att det är en känd adress för anonyma £1-företag att registrera sig på. Eftersom enda kravet är att man ska ha en adress i england så erbjuder företag en adress som mindre nogräknade kan registrera företag på.

Ytterligare en kul sak från deras hemsida:

Products / Portfolio

Design & Product Development
Companies and products

Furniture design
Apple - iMac color design
SQUID - Dialysis Security Program
M-design (interior design company)
Intelligentia International (keyboard innovation)
Freelance Agency (furniture design)
scodieroivancic interior design
Medison Clothes design collection

Permalänk
Medlem

Karlskrona är en liten stad, jag känner till lite om Valdi Ivancic Det stämmer att killen har hållit på i IT-sektorn under många år och att han de senaste åren har bott i Brasilien.
Det ryktas att han har arbetet med färg-designen av Apples klassiska iMac-serie och ska ha gjort sig känd genom att tjäna ganska stora pengar även under tiden han bodde här. Valdi ska vara en mycket trevlig person att umgås med, men det kan man knappast se som någon garanti för att datorerna ska levereras.

Detta är bara saker jag har hört från vänner, jag har mig veterligen aldrig träffat personen i fråga.
Jag är väldigt sugen på en dator, men då det fortfarande känns alldeles för osäkert tänker jag avvakta tills _många_ datorer har levererats eller 2COs garanti har verifierats eller testats.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gusIII
Ok ok, Spana in hans profil på yahoo:

http://profiles.yahoo.com/valdi_ivancic

Plats: Where ever you least expect it.

Jo men sen har ju inte alla uppdaterat sin info på diverse siter.
Det har inte jag gjort utom på dom ställen som betyder nåt och där man bör vara seriös,fastän jag surfat och deltagit i massor av trådar på säkert dussinet siter sen 10 år tillbaka.
Jag hoppas verkligen att detta är seriöst för då kan folk med sämre ekonomi skaffa en billig surf/ordbehandlingsdator också:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Hur seriöst är det att registrera ett företag på en adress i England bara för att det ska 'låta bättre' internationellt?. Indragen support. Oseriöst och ej pålitligt... inte ens för en mindre summa pengar.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jo men sen har ju inte alla uppdaterat sin info på diverse siter.
Det har inte jag gjort utom på dom ställen som betyder nåt och där man bör vara seriös,fastän jag surfat och deltagit i massor av trådar på säkert dussinet siter sen 10 år tillbaka.
Jag hoppas verkligen att detta är seriöst för då kan folk med sämre ekonomi skaffa en billig surf/ordbehandlingsdator också:-)

Det vill vi alla, men man hittar ju mer och mer som talar för bluffen...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZD
Hur seriöst är det att registrera ett företag på en adress i England bara för att det ska 'låta bättre' internationellt?. Indragen support. Oseriöst och ej pålitligt... inte ens för en mindre summa pengar.

dom två sakerna du tar upp har ju ingenting med detta att göra..snarare tvärt om...för att pressa priser...mera matnyttigt tack..gör lite reasearch som dom stora pojkarna här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheNisse
Apple - iMac color design

Det där hörde jag ryktas om här i Karlskrona redan för några år sedan, det är väl inte helt orimligt att han har varit med i något design-team eller liknande? Jag har i och för sig ingen som helst koll på hur Apples organisation ser ut.

Permalänk
Medlem

Ingen som kan bekräfta detta?
__________________________________
Jag har mastercard silver från nordea, det ingår internetförsäkning.
http://www.nordea.se/Privat/Kort%2boch%2bbetalningar/Kort/Int...

Varan måste kosta minst 1000 kr och högst 20000kr. då bodde jag få tillbaka mina pengar om de inte levererar det i tid?

http://www.nordea.se/sitemod/upload/root/www_nordea_se/Privat...

Permalänk
Medlem

Länken till sitt eget forum (som de för att vara extra seriösa har på yahoo) är nu borttagen från deras hemsida.

På Cint har det även framkommit att Valdi varken har inkomst, kapital eller äger några fastigheter. Lite konstigt för en sån fräsare, även om han bott utomlands.

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag som norrmannen och någon till här, ringde och avbeställde vid 2checkout.com..Fick öva upp sin knackiga engelska men det gick bra..Avbeställde och pengar på kontot inom 7 dagar..
TACK !!!

Lycka till ni andra..

Visa signatur

AMD ATHLON 64x2@6000+, MSI K9N NEO v3, 4x1gb Corsair@667mhz, ATI RADEON 3870x2 OC EDITION, SATA 2x250gb, 1x160gb, 1x74gb RAPTOR 10000rpm, AUDIGY 2ZS PE...+Moddad Asus eee 701. och 16 Gb 3g Iphone =)

Permalänk
Medlem

Jag har kommit på hur det är! Han är en tidsresenär från år 2200! Jag läste i en bok någonstans att i framtiden kommer man att få datorer att växa på träd... så det enda han gjort är helt enkelt att föra den då välkända datorplantan till våran tid!
Tyvärr så vart det vissa problem vid överföringen så endast lågbudget varianten överlevde tidstransaktionen! Men vad gör väl det! Hans planer är nu helt enkelt att omplantera hela amazonas med trädplantan för att sedan skörda enorma vinster på ingen kostnad! Det enda som kommer att behövas är en mängd brasilianska barn(som han planerar att betala med nyaskördade pc's)

Så är det!

jag hoppas verkligen att han på riktigt, skulle inte ha något emot en 1000 kronors dator! Men tyvärr känns det mer och mer som en scam.

Permalänk
Medlem

Poletterna verkar börja trilla ner... Vad fällde avgörandet Basseman?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fetjesus
Jag har kommit på hur det är! Han är en tidsresenär från år 2200! Jag läste i en bok någonstans att i framtiden kommer man att få datorer att växa på träd... så det enda han gjort är helt enkelt att föra den då välkända datorplantan till våran tid!
Tyvärr så vart det vissa problem vid överföringen så endast lågbudget varianten överlevde tidstransaktionen! Men vad gör väl det! Hans planer är nu helt enkelt att omplantera hela amazonas med trädplantan för att sedan skörda enorma vinster på ingen kostnad! Det enda som kommer att behövas är en mängd brasilianska barn(som han planerar att betala med nyaskördade pc's)

Så är det!

jag hoppas verkligen att han på riktigt, skulle inte ha något emot en 1000 kronors dator! Men tyvärr känns det mer och mer som en scam.

...

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem

Hur många dagar har man på sig att avbeställa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sorling
Hur många dagar har man på sig att avbeställa?

borde ju vara 4-6 veckor..dom påstår sig ju hålla kulorna tills datorn går iväg

Permalänk
Medlem

Ska bli jävligt kul att se hur Aftonskiten och de andra sunkblaskorna kommer bortförklara sig om det här är en bluff. Allt talar ju för det av de man läser här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Ska bli jävligt kul att se hur Aftonskiten och de andra sunkblaskorna kommer bortförklara sig om det här är en bluff. Allt talar ju för det av de man läser här

Som sagt, det enda som behövs är et uttalande från clevo så är allt löst!

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PippiRull
Ska bli jävligt kul att se hur Aftonskiten och de andra sunkblaskorna kommer bortförklara sig om det här är en bluff. Allt talar ju för det av de man läser här

Ja, det blir väl några rubriker om "Tusentals svenskar, lurade av DATORBLUFFEN!"

Följt av några rader där Uffe, 14 och hans mamma gråter ut över att han blev lurad på sina hårt intjänade sommarjobbspengar.

Permalänk
Medlem

Snor en vettig quote från IDG:

Citat:

Till er ovan som beställt denna dator...

...trots att ni är medvetna om att detta mycket väl kan visa sig vara en bluff - ni inser väl att ni utgör grogrunden till att dylika bedrägeriförsök poppar upp då och då? "Jag har råd att förlora tusen spänn - big deal" - visst, och det är vi väl rätt många som har, men man kan även se det i ett bredare perspektiv. Gillar ni spam också? Om inte en käft skulle nappa på erbjudanden via spam så skulle det knappast löna sig att spamma vidare.

Det är ganska svårt att förstå hur ni kan kasta pengar efter presumtiva bedragare, åtminstonde efter att ha tagit del av diskussionerna i detta forum.

Huruvida detta visar sig vara en bluff eller inte får tiden utvisa, men det kan vara bra att vara medveten om att man i och med att man gör en chansning samtidigt utgör en del av anledningen till att erbjudanden som är för bra för att vara sanna dyker upp då och då, även om insatsen i sig är ganska låg. 7Bong13

Permalänk
Medlem

ska vi ta vårat ansvar nu?
IDG då som ett medium?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mhe
Poletterna verkar börja trilla ner... Vad fällde avgörandet Basseman?

Min kvinnliga intuition (sambo, tyckte jag skulle avbeställa=)

Visa signatur

AMD ATHLON 64x2@6000+, MSI K9N NEO v3, 4x1gb Corsair@667mhz, ATI RADEON 3870x2 OC EDITION, SATA 2x250gb, 1x160gb, 1x74gb RAPTOR 10000rpm, AUDIGY 2ZS PE...+Moddad Asus eee 701. och 16 Gb 3g Iphone =)

Permalänk

Han kommer skratta hela vägen till banken.
Desto billigare och mindre trovärdigt = Desto större bluff.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Medlem

Även ZDNet skriver om det och verkar vara lite skeptisk:
http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=5746

Det som jag tycker är konstigt, som någon redan har skrivit, är varför lyckas de med att få en "bra" dator för 150$, medan Nicholas Negroponte OLPC (och han vill väl inte tjäna några pengar på sina OLPC) inte lyckats bättre för 175$...

Sedan blir man lite fundersam: om han Valdi är en sån humatitär person som bryr sig ("We see this from a democratic point of view where we believe everyone should be able to afford to have a laptop."), varför inte sälja till 3:e världen som OLPC? Varför bara till Sverige?!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david75
Även ZDNet skriver om det och verkar vara lite skeptisk:
http://blogs.zdnet.com/BTL/?p=5746

Det som jag tycker är konstigt, som någon redan har skrivit, är varför lyckas de med att få en "bra" dator för 150$, medan Nicholas Negroponte OLPC (och han vill väl inte tjäna några pengar på sina OLPC) inte lyckats bättre för 175$...

Sedan blir man lite fundersam: om han Valdi är en sån humatitär person som bryr sig ("We see this from a democratic point of view where we believe everyone should be able to afford to have a laptop."), varför inte sälja till 3:e världen som OLPC? Varför bara till Sverige?!?

De säljer den inte bara till Sverige

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk
Medlem

Hur fan kan så stora företag och medie skriva om den, ifall de inte är säkra på saken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b-george
Hur fan kan så stora företag och medie skriva om den, ifall de inte är säkra på saken?

Aftonbladet och Expressen är inte precis kända för att vara trovärdiga. Skulle tippa på att deras research inför en artikel snittar på 5 minuter. Lite klippa och klistra helt enkelt.

Visa signatur

6600k @ 4.5Ghz | 16 GB DDR4 | GTX 970 | Z170

Permalänk
Medlem

DETTA VILL NI LÄSA!

Då min vän informerade mig om att det debaterades häftigt ang. Medisons datorer här så kändes det som min plikt att informera om detta.

Jag beställde (och betalade) för en sån här dator i Mars men har inte fått den ännu, kontakt med företaget har inte varit lättare att få. Flera gånger har jag mailat & ringt (det fanns ett telefonnr på sidan tidigare) men bara blivit vidarekopplad & aldrig kommit fram.
I början fick jag tag på någon som bad om ursäkt för dröjesmålet & lovade att datorn skulle komma vilken dag som helst... Det var nu 2 månader sen det svaret gav mig lite nytt hopp för stunden... & sen dess = inget svar

Det känns som att chansen är väldigt liten att jag någonsin kommer få se denna dator, men om nu det nu mot förmodan inte är en bluff så borde ju vi som redan väntat 4mån & dessutom betalat mer få datorerna först?

Så här i efterhand känner man sig ju lite dum när man sitter här & läser inlägg från er som undersökt företaget & sett att det ser skumt ut men samtidigt så förväntar man sig ju inte att någon journalist ska beröma något som inte funkar.

Det har skrivits mycket irrelevanta inlägg i den här tråden, så se nu till att för alla andras skull inte dränka mitt inlägg med massa trams.
Jag har väl inte heller gett upp hoppet riktigt helt så låt nu de som kan uttala sig om företaget & andra som beställt (för länge sen) komma till tals!
Det kanske är lättare att kräva pengarna tillbaka om man går ihop på något vis.
Jag lovar att skriva här direkt om det händer något på min front!

Hälsningar från en lite försiktigare, clints

Permalänk
Medlem

De marginalerna som han hävdar finns är ju enorma. Om så vore fallet så skulle att trycka ihop datorer och sälja dom vidare vara en vinstmaskin utan dess lika och alltså något man vill ha en del av. Blev tvungen att läsa på lite och Dell gjorde enligt senaste kvartalsrapporten 14 216 miljoner USD i vinst till ett pris av 11 733 miljoner USD. 21% i vinstmarginal vilkett är ganska sunt, för Dell alltså, och det hela såg ganska ljust ut i deras reklamblad de kallar årsredovisning men chocken uteblev.

För att priserna Medison lovar ska hålla så bör nog vinstmarginalen vara en ca 5-10x högre iaf, för priset borde väl ligga på en säg 3000 SEK för en sådan dator hos något utav de billigare svenska bolagen? Men det finns ju ett till led och det är tillverkarna, är det där jätte pengarna ligger?

... Och dessa marginaler lyckades ett garderobsbolag sno åt sig men inte Dell?

Som jag ser det så har Valdi antingen lyckats med mer än att sänka marginalerna eller så är det en bluff.

Hur rimligt är det att han är ett "finansgeni"? 10%? 1%? Blir ett genomsnittspris på 10k eller 100k per dator med dom siffrorna =)... Inte så billigt IMO