Omröstning: Telefoni Jungeln mobbe vs telejack

Permalänk

Omröstning: Telefoni Jungeln mobbe vs telejack

Jag HAr en telefon, en mobil har aldrig förstått fördelen med att ha både ett fast abonemang och ettt mobilabonemang.

Varför verkar det på vissa som att ett vanligt telejacks abonemang är essentielt, på telebolagen förstår man ju varför dom tycker det men vi som ger dom pengar?

Vi betalar aldså för 2 abonemang för samma funktion det är som att betala samma elräknng till 2 olika elbolag det dubla aldså.

en liten höftad gämmförelse av telia bas och halbop kontant.

telia telejack bas halebop mobbekontant
(fasta kostnader)

nr press 20 kr gratis
röstbrevlåda 10 kr gratis
Dygnet runt 65 kr gratis (till allahalebop, ringa för minst 50 kr /mån)
abonemang 115 ? gratis

totalt :
utan dygnet runt 145 kr 0
med 210 kr 50 kräver att man ringer till annan halbep

Rörliga kostnader

dag övrig tid dag övrig tid
öppnings avg 0,525 kr 0,525 kr 0,66 kr 0,66 kr
minut kostnad 0,23 0,115 0,69 0,69 kr/min
till telia mob 2,50 1,50 0,69 0,69 kr/min
till halebop mob 2,95 1,95 0 0 kr/min
Övriga mobiler 2,95 1,95 0,69 0,69 kr/min

Sammanfattning: Gillar man lååånga samtal kanske man ska ha en fast telefon, men att alldrig få för sig att ringa en mobil från denna gör man ej långa samtal så kan man hålla sig till en mobil. Är man en familj kan man ha en dedikerad mobil som fast hemm nr.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Jag har räknat ut att om jag säger upp min fasta telefon så slipper jag alla möjliga telefonförsäljare och tjänar massor med pengar. Om jag behöver ringa någonstans finns ju Skype och om någon behöver nå mig finns mobilen...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x | ROG X470-F Gaming | Corsair 16GB 2666MHz/CL18 | GTX 1070 Ti 8GB | 250 GB M.2, 2TB MLC SSD, 2TB 7200rpm | RM750x | DeepCool Matrexx 55 | AOC 24G2U

Permalänk
Medlem

Jag kör med ip-telefoni + mobil.
Fungerar bra och kostar inte så mycket.

Permalänk

Jag har varken eller.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Testpilot

Kör på bara mobil och har gjort så nu i dom 4 år jag bott själv, ser inte alls anledningen med att ha en fast telefon. Vill nån ringa mig är det ju mycket smartare att ringa min mobil, då slipper dom hoppas på att jag är hemma. I princip alla jag känner har dessutom Comviq precis som jag och då ringer jag alla utan minutavgift så det är ännu en fördel.

Har även porttelefonen kopplad till mobilen så jag kan öppna porten in till trapphuset fast jag inte ens är hemma, smidigt värre när man supit bort nycklarna och inte kommer in själv

Det absolut sämsta med fast telefon är att dom tar extra betalt för nummerpresentation, som om det vore värsta avancerade tjänsten
Till mobiler ses det ju som en självklarhet med nummerpresentation.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Bor själv och har enbart mobil. Ser absolut ingen anledning till att ha fast telefoni. Ringer jag till folk med samma typ av mobilabbonemang ringer jag gratis och kan prata hur mycket jag vill. Lätt, smidigt, ekonomiskt, bra.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk

Mobiltelefon och fast telefon, Halebop/ComHem. Vad jag har för kostnader har jag inte en aning om och ärligt talat bryr jag mig inte heller för den delen.

Fasta telefonen är väl mest till för att snacka med mor/far/far och morföräldrar nån gång under månaden.

Mobilen blir det betydligt mer samtal på och sms hit och dit.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv

ptja... fast telefon så andra kan ringa mig utan att det kostar en enorm summa? fast ... vissa tänker inte på andra ;). att ringa själv har man flatrate på mobilen.

Permalänk
Avstängd

Vänner,

Jag skulle gladeligen säga upp mitt fasta telefonabonnemang, men tyvärr sitter jag på ADSL, vilket gör det i princip omöjligt (nästan samma fasta kostnader om man slänger fasta abonnemanget). Ge mig bara tillgång till internet via kabel, så säger jag upp abonnemanget omedelbart bums. Mitt fasta abonnemang brukar jag ringa ca 10 samtal med under varje kvartal, vilket gör att abonnemanget nästan helt består av fasta kostnader.

TELE2 har ett mobilt abonnemang som jag skulle välja om jag slaktade det fasta abonnemanget. 169 kr/månad och ring hur mycket du vill (plus 69 öre uppkopplingsavgift och någon gräns på 2000 minuter/månad).

Permalänk
Hedersmedlem

jag sa upp mitt fasta tele ab för mååååånga år sedan

Permalänk
Medlem

Jag vet inte rikigt. Men det verkar inpräntat i folks huvuden:

Hemtelefon måste man ha, det har ju alla. Att ringa till mobiltelefoner är jätte dyrt.

Har nyss skaffat ny lägenhet, och många tjejkompisar frågar "vad har du för nummer?".
Jag svarar "Samma som alltid", och då kommer givetvis frågan "Nä men, i lägenheten alltså?".
Jag svarar såklart "Har ingen hemtele. räcker med mobilen", då tittar de oftast konstigt på en.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Jag vet inte rikigt. Men det verkar inpräntat i folks huvuden:

Hemtelefon måste man ha, det har ju alla. Att ringa till mobiltelefoner är jätte dyrt.

Har nyss skaffat ny lägenhet, och många tjejkompisar frågar "vad har du för nummer?".
Jag svarar "Samma som alltid", och då kommer givetvis frågan "Nä men, i lägenheten alltså?".
Jag svarar såklart "Har ingen hemtele. räcker med mobilen", då tittar de oftast konstigt på en.

precis väldigt konstigt att det är många som tror att det är ett "måste"

"köpa betala ha allt, tänk sen när räkningen kommer"

sen komuniserar ju många via chatt program msn etc.. så telefoni-operatörer som enbart har fasta telefoner kommer att dö ut om dom inte tänker till.
då det är fler och fler som inser att det inte är värt längre.

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Alltså jag hade väll kunnat tänka mig ha hemtelefon. Men det är inget jag pallar betala en månadskostnad för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TANDEMCYKELN
Vänner,

Jag skulle gladeligen säga upp mitt fasta telefonabonnemang, men tyvärr sitter jag på ADSL, vilket gör det i princip omöjligt (nästan samma fasta kostnader om man slänger fasta abonnemanget).

Numera kan man faktiskt säga upp det fasta och behålla ADSL. Dock tar ISP:n ut en "administrationsavgift". I mitt fall blir det 59:- istället för 125:- per månad som det var med Telia. Sen portar man sitt nummer till Rix eller någon annan billig VOIP-leverantör.

Visa signatur

OSIRIS GUITAR - youtube-kanal om elgitarrer, mixning och teknik i hemmastudio

Permalänk
Avstängd

Jag hatar den fasta telefonen. Har ett abonemang jag aldrig sagt upp dock utan det bara står där och ringer, men jag svarar iofs aldrig

Har mobil företag med fast månadskostnad och ring så mycket du vill. Funkar jäkligt bra!

Ush dags att säga upp fasta telefonen nu kanske

Visa signatur

Sydney > Sverige
[Those where the days gaming] Ioiny Or-lo - ReDevils n' Fusion for life rip -05 ; Namow - TSA n' ReDevils Jedi rip -05:: rDe Chimaera PvPer! Pre-cu veteran