Permalänk
Medlem

fan fick nästan en chock på jordgubben tänkte vafan är det

Permalänk
Sötast

Hur funkar det med luftfyllda påsar? Ligger inte saker ner i bottnen av den ändå? på tunn plast dvs? kan iofs inte vara så dumt... väl?

Permalänk
Medlem

Rolig läsning!
Det skulle vara kul med ett till par liknande trådar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
fan fick nästan en chock på jordgubben tänkte vafan är det

Mm, jag vart rätt förvånad när jag såg den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Sådär ja, Nu var alla paket hemburna, öppnade och datorn monterad. Detta inlägg skrivs på den nya leksaken

Först en liten bild på stapeln, jag känner mig som ett barn på julafton, hehe.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...

Först ut är kompletts paket, ett litet och oansenligt paket som endast innehåller en hårddisk, det är den embaleringen jag är mest nervös för, en hårddisk som behandlats omilt av posten är ingen hit.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...

Ser ok ut måste jag säga.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...

Bra tejpad, stadig låga, lite slitage på adresslappen, men annars inget.

Innuti hittar vi strimlad vellpapp.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...

Och själva hårddisken är lindad i bubbelplast. massor av bubbelplast, precis som jag vill ha mina hårddsikar. Det enda jag kan klaga på är att pappstrimlorna är mer om utfyllnad, då de endast ligger på 2 av sidorna istället för helt runt godset.

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/Sweclockers...

Hårddisken är dock oskadd så det är helt klart godkänt.

Dustin och datorbutiken följer strax

De har dock fuskat väldigt med hårddisken i inpackningen! Det där hade inte funkat när du skickat tillbaka något på RMA! riktigt dåligt tycker jag. Då ska ju hårddisken ligga minst 3 cm från alla sidor av kartongen. den här ligger ju precis vid kanten=väldigt dåligt skydd mot stötar.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
De har dock fuskat väldigt med hårddisken i inpackningen! Det där hade inte funkat när du skickat tillbaka något på RMA! riktigt dåligt tycker jag. Då ska ju hårddisken ligga minst 3 cm från alla sidor av kartongen. den här ligger ju precis vid kanten=väldigt dåligt skydd mot stötar.

Tja, det var skapligt med bubbelplast i alla fall.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är också lite fundersam om dustinhomes packning. De stoppar på papp ovanpå men det kan saknas under osv. Ligger det något där och paket får sig en törn av något spettsigt så kan det ju förstöra...
Och jordgubben haha.

Btw har du testat kläderna?

Jag minns så väl en tråd här på swec för många år sen där trådskaparen trott att det var några miljövänliga kläder eller nått som komplett skickade med... inte fattat att det var kartonger som strimmlats.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag är också lite fundersam om dustinhomes packning. De stoppar på papp ovanpå men det kan saknas under osv. Ligger det något där och paket får sig en törn av något spettsigt så kan det ju förstöra...

Alla tre gjorde ju samma grej, de stoppade i varorna längs ena sidan av kartongen och fyllde upp tomrummet...

Så om du nu ska vara fundersam ska du väl i så fall vara fundersam över alla tre.

Jag tror att det handlar om att det så gott som alltid funkar lika bra och att det är mycket enklare att packa på det sättet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Hedersmedlem

Må så vara, fast dustin är värst De där pappen (jag har mycket sådant) tycker jag inte fixerar innehållet så väl.
Komplett hade ju faktiskt lindat in hårddisken i bubbelplast så den var skyddad från alla håll, sen får man tycka att sidoskyddet inte var så mycket...
Egna erfarenheter har varit att db.com fyllt på med rejält mycket sådant där chipsutfyllnad överallt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

En fråga till datorbutiken, Komplett och Dustin Home:

Hade ni godkänt en retur som packats likadant som Mentals paket?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är konstigt att man måste skicka tillbaka en trasig hårddisk med plastgrejjer som håller hårddisken på plats men när företagen själv skickar ut grejjerna så duger en väldigt bristfällig packning.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Jag gissar på att packmaterialet är till för att sakerna inte ska skramla runt i lådan.
Oftast räcker originalemballage som skydd vid transport.

Packar själv emellanåt på sommarjobbet (dock i de flesta fall regöringsmedel ).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Svar till Mart - Om emballaget inte är uppenbart olämpligt (som hårddisk i Jiffy-påse, minnessticka i vanligt brev) är vår policy att hellre fria än fälla. Vi får numera ytterst få returärenden till oss som inte godkänns pga bristfälligt emballage, kanske pga våra till synes hårda returregler men de hjälper. Vissa människor behöver man vara tydlig på gränsen till övertydlig mot, emedan andra som SweClockare och liknande med hjälp av sunt förnuft och kunskap om komponenterna redan vet vad som krävs. En svår balansgång att vara tydlig utan att "sticka någon i ögat" om man så säger..

Vi hade också strimlad kartong för några år sedan men fann dels att det inte var formstabilt, och dels att det dammade så infernaliskt - både när man strimlade och när kunden fick försändelsen. Vi ersatte detta med s.k "Fill Air"-emballage, dvs plastblåsor som kan produceras på plats efter behov med en speciell maskin. Egentligen är det synd då strimlad kartong är bland det billigaste man kan packa med då man alltid får kartong över som inte kan återanvändas på annat sätt, och som man annars får betala för att bli av med..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

Hmm får jag kanske posta mina datordelar som är på en liten utflykt nu lagom till sommaren, gjorde beställningen i tisdags för en vecka sen.

Paket 1 hittills :

9 jul kl 21:53 Jönköping, Försändelsen har sorterats
9 jul kl 21:53 Jönköping, Försändelsen har sorterats
9 jul kl 21:38 Jönköping, Försändelsen har sorterats
6 jul kl 03:50 Jönköping, Försändelsen har sorterats
5 jul kl 21:43 Örebro, Försändelsen har sorterats
5 jul kl 21:43 Örebro, Mottagarens postnummer är fel. Försändelsen kan bli försenad
5 jul kl 14:54 TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Och så paket 2:

10 jul kl 01:26 Malmö, Försändelsen har sorterats
9 jul kl 16:12 Jönköping, Försändelsen har sorterats
6 jul kl 10:59 Jönköping, Försändelsen har sorterats
5 jul kl 21:35 Örebro, Försändelsen har sorterats
5 jul kl 21:35 Örebro, Mottagarens postnummer är fel. Försändelsen kan bli försenad
5 jul kl 14:54 TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Allt detta pga en felaktig siffra på paketet :D, som posten inte kan ändra manuellt. Detta måste ske via dator från leverantören. Dom skulle skicka det som ett akut ärende från leverantören till posten, men tydligen så hanteras akuta ärenden på 48 timmar på posten :D. Det jag undrar lite över är vad paket ett sysslar med i Jönköping, verkar som att dom har lite att göra på jobbet.

Visa signatur

Burk #1: P8Z68-V PRO | i7 2600k@2.4 | Corsair Twin2x 6400C4 DDR2 2048 | XFX 8800 GTS 320 MB | Stockfläkt | Seagate 320 GB | Hiper 580 W Type M | Burk #2: X38-DQ6 | Q6600@2.4 | Corsair Twin2x 6400C4 DDR2 4096 | XFX 8800GTX XXX | Corsair HX 620W | Samsung Syncmaster 245B

PSN: Drahgo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
"Vet inte vad jag tycker om de där luftfyllda plastpåsarna, de funkar väl säkert, men de såg inte lika förtroendeingivande ut på något sätt...

Jag har testat att stå på de där luftkuddarna. förutom att man inte har någon som helst balans på dem så håller de fint att stappla omkring på på lagret, så jag litar på dem som packmaterial
Man kan även göra små "ballongdjur" av dem om man har tråkigt.
luftkuddar ftw!

Permalänk
Medlem

Kul tråd!

Visa signatur

Gammal geek som lurkar runt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kvack!
Jag har testat att stå på de där luftkuddarna. förutom att man inte har någon som helst balans på dem så håller de fint att stappla omkring på på lagret, så jag litar på dem som packmaterial
Man kan även göra små "ballongdjur" av dem om man har tråkigt.
luftkuddar ftw!

Japp, noterade det. tog en stund att kniva sönder dem för att kunna slänga dem dessutom, bubbelplasten modell större smäller som pistolskott dock. man hoppar till bra om man råkar trampa på dem i mörkret, har jag hört

Det jag funderar på är, jag antar att datorbutikerna betalar speditören (posten) per kubik snarare än kilo. Om man då bara embalerar för utfyllnad och inte för stötdämpning, så borde man ju bara kunna vira retailförpackningarna i vellpapp och adressera?

För samtliga butiker hade sitt gods oskyddat mot stötar i minst 2 ofta 3 riktingar, då godset låg i ett hörn med embalering mer för att hålla det stilla.

Permalänk
Medlem

Skulle nog tro att de betalar per kilo och inte volym, annat än för skrymmande paket där nog även volym spelar in.

Permalänk

Vi återförsäljare har säkert olika priser för att skicka saker, men grundförutsättningarna är desamma.. Posten debiterar enligt det som är störst av reell vikt och volymbaserad vikt, där den sistnämnda räknas ut enligt formeln 280Kg/m3. Exempel: Ett normalstort chassi är ca 0,1m3 stort (emballaget) vilket ger en volymbaserad vikt av 0,1*280, dvs 28Kg. Den reella vikten är kanske 10-12Kg. Posten debiterar då för 28Kg. Att lägga en hårddisk i ena hörnet av en stor kartong kostar onödigt mycket pengar och ger ett otillräckligt skydd mot att vira den i bubbel och placera den mitt i en mindre kartong. Bubbel är dyrare än strimlad kartong och veckat kraftpapper, men skillnaden i frakt tar ut denna prisskillnad och ger ett totalt sett bättre emballage.

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan

Det vore kul om personer med erfarenhet av Datorbutiken på senare tid kan ge lite feedback, så att man vet om man vågar lita på den "nya" Datorbutiken när det gäller leveranstider. Det är många gånger jag lagt order hos konkurrenterna pga deras tidigare oförmåga att skicka saker i tid.

Eftersom en del verkar känsliga vill jag bara påpeka att detta inte är något påhopp på Datorbutiken, utan endast för att försöka få klarhet i om man vågar börja beställa från dem igen.

Jag beställde ett Antec Chassi och ett Corsair nätaggregat från Datorbutiken för några veckor sen.
Beställde det ca kl 12 på en tisdag och hämtade ut chassit på onsdagsmorgonen innan 12.
Det tyckte jag var väldigt bra iaf!

Permalänk
Inaktiv

Skräll att posten strula. Rätt kul detta:

Fick en longboard från usa, LA

Den skickades den 6e juni
Den kom fram till malmö den 8e juni
Den låg hos tullverket i 2 dagar tills den 10e juni
Den kom fram till mig den 21 juni

Det tog alltså 2 dagar att skicka ett paket från LA, hava sidan jorden och 11 dagar att skicka det från malmö till skövde

Heja posten -_-

Permalänk

Väger man in returhantering och det faktum att Dustinhome har fri frakt för studenter så är valet enkelt. Nuförtiden måste man ju offra en arm och ett ben för att få fri frakt hos datorbutiken.com och jag har nog aldrig sett fri frakt hos komplett.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

bra tråd! Beställde själv en prolle från Komplett i onsdags kväll, igår visade posten "2 aug kl 14:53
TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren "

24h senare är det exakt samma. jag hade nästan förväntat mig att jag kunde hämta ut paketet idag, nu måste jag vänta tills nästa vecka, vilket är väldigt synd!

Handlar ganska ofta från både Komplett och DB. Senaste köpet från DB var ett grafikkort (demovara), det var väl packeterat med ett par miljoner frigolit chips MEN KORTET LÅG INTE I NÅGON ANTISTATPÅSE! stort minus på det, faktist. Den leveransen tog bara två dagar (beställde på Måndag kväll, hämtade på Onsdagen)

Permalänk
Medlem

Sitter i samma situation här. Beställde i måndags på kvällen.

3 aug kl 14:52 Örebro, Försändelsen har sorterats
2 aug kl 14:53 TollPost A/S Norge, Posten har mottagit elektronisk förhandsinformation från avsändaren

Lär väl inte ha några grejor förren på måndag tidigast...
Fast då får man väl gå ut i naturen och njuta av sommaren tills dess

Visa signatur

Lösning: Ignorera varningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
hårddisk i Jiffy-påse, minnessticka i vanligt brev

Haha Jag beställde en sticka ram minne från en butik här i stan när jag bodde i Kramfors och studerade, skulle köpa när jag var hemma på besök men de hade inte hemma så de skulle skicka det när de fick hem det...jag fick den skickad i ett vanligt kuvert liggandes i sin ESD påse.

Det fungerade iaf...som tur var...men inkompetenta posten i Kramfors hittade inte mig där och skickade tillbaka det, så de fick skicka det igen i samma kuvert, de hade bara klistrat över det gamla med ett vanligt skrivarpapper och skrivit adressen igen .

Samma butik skickade Acer bärbara till service i jiffy påse, fick höra det av min farsa som då jobbade på företaget som då hade hand om Acers service.
De har som tur är gått i KK...kanske inte så konstigt.

Visa signatur

90% av dagens ungdomar kan inte vara dyslektiker, det är fysiskt omöjligt...
Så vem FAN har pissat i genpoolen?
JA, jag kan vara spydig.

Permalänk

Cirap - Jag gissar att det kortet inte varit uppackat hos oss alls, utan kommit så från vår leverantör efter reparation/byte. Vi använder nämligen inte frigolitchips sedan länge, utan Fill-Air/"bubbel". Hur som helst har vi levererat i detta skick, och för det vill jag erbjuda dig en fraktfri leverans som plåster på såren, även om kortet fungerade. Maila mig med referens till ditt inlägg och ordernummer så löser jag detta. Tack för ditt inlägg!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem

najs reklam...

jag gav iaf db en guldstjärna i kanten nu!
och det menar jag!

sjyst db!

helt rätt attityd!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk

Angående det här med frakttävling.

Jag beställde datorprylar från både komplett och datorbutiken 1/8 runt kl 17:50

Från datorbutiken beställde jag nästan ett helt datorsystem. Vissa komponenter skulle inte komma i lager förrens 2/8. Fick sändningsbekräftelse 3/8. Enligt posten.se har dem sänt avi. Paketet finns säkert att hämta på utlämningsstället på måndag 6/8.

Från komplett beställde jag 5 komponenter. 4 fanns i lager och 1 skulle inkomma 10/8. Jag väljer delleverans för att kunna påbörja bygget innan semestern är slut. Men komponenterna som fanns i lager har inte blivit skickade än. "Plockning påbörjad: 2007-08-04T08:23". Fredag 3/8 var jag i kontakt med supporten och dem skyllde på "ökat köpintresse under semestermånaderna" och att med hälp av "extrabemanning inom kort snart skall vara tillbaka till samma levernassäkerhet som tidigare".

Märker man av ett ökat köpintresse får man väl anställa/hyra in personal. Komplett har tidigare vart mitt första val. Men med datorbutikens snabba leverans så blir det nog dem som blir första valet vi nästa inköp!

Permalänk
Medlem

Hur som helst så har jag varit nöjd med dom 3 nämnda butiker. Beställde för ca 3 veckor sen till företaget från alla 3 butiker och fick dom skadefria. Dock så kollade jag inte leveranstiden då den va oviktig för mig.
Det som va lite lustigt va att Datorbutikens order levererades fram till dörren trots att jag inte hade beställt hemkörning. Killen tog inte emot Visa kort så jag fick springa till Banken och lösa cash.
Vet ej om det va pga att det va chassielådor som dom körde ut det till oss.
Totalt rörde sig om 20 datorpaket.

Permalänk
Medlem

tycker komplett brukar skicka fort.

Beställde ett grafikkort och en hårddisk på lördagkväll, på söndag vid halv 12 fick jag mail att den va packad och skickad
klockan 19 på söndag kväll var den redan halvvägs, plockade ut den på måndagen vid 14 tiden, så komplett skickar på helgerna, posten tömmer ju även brevlådor på vissa håll på söndagar.

tycker dock de skiljer väldigt lite i frakttid, brukar mest bro på posten om de tar lång tid.

Angående att lägga prylarna i ena kanten och fylla ut, så gjorde vi på mitt förra jobb med, dock sålde vi skruv av alla dess slag på ungefär samma vis som datorbutiken.com osv säljer datordelar, vi la allt i kanten och fyllde med papp resten och enda anledningen var att grejerna inte skulle åka runt, de värsta som kan hända är ju att hårddisken kan trilla runt i kartongen, ligger den stabilt i en ände så kan den förhoppningsvis inte flyga runt i kartongen, tycker det funkar för det mesta.

de som jag upplever har sämst packning är webhallen, ibland får man ju prylarna löst liggande i en kartong, har även fått 5st trasiga hårddiskar i pappfodral hemskickat, den som höll längst funkade nästan 2 månader, 3st konstaterades trasiga utan att ens behöva öppna antistatpåsen då komponenter var skadade på kretskortet...
dock så verkade dom acceptera den packningen även på returen då jag bara återanvände deras pappersfodral och skickade på samma otänksamma vis tillbaks, fick 5st i rad som var trasiga innan de tillslut skickade den i en vanlig kartong med bubbelplast, borde ju varit en rätt dyr hårrdisk med tanke på att de var DERAS fel att 5st gått sönder, varje gång jag ringde om retur så bad jag dem packa riktigt istället vilket de påstod sig ha antecknat, vid sista returen skrev jag stort på ett papper att de skulle skicka i en riktig kartong och la pappret i returpaketet.