Dåligt datorbutiken.com!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Nåja kundun. Det hela intrycket i slutändan kommer ändå att bero på supporten. Hamnar man hos någon okunnig kan det klart förstöra mycket. Det är naturligtvis företagets ansvar att ha en support som är kunnig, vilket jag anser att datorbutiken har lyckats exemplariskt med. Förutom en gång när jag hamnade hos en kille som förvisso var väldigt kunnig och svarade på frågor utmärkt. Men han verkade stressad och stressade upp mig, på något sätt så kändes det som om han ville lägga på så snabbt som möjligt för att fixa naturbehoven.

så sant så
if a man's gotta go, a man's gotta go ;D

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tips till datorbutiken vore kanske att skriva ut och bifoga testprotokollet för att bekräfta att byggd dator verkligen är testad, samt ta en signatur och datum i bläck på detta.

Följdfråga: det där godiset alla pratar om, vad krävs för att man ska få det? Jag har gjort beställningar både via jobb och privat, en i kvartalet ung. och aldrig de senaste 3 åren fått en endaste godisbit, något som jag faktiskt sett fram emot

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Endoo - Att häva köpet för att en vara är trasig är inget bra sätt att lösa saken på, detta då den du handlat varan från kanske inte inser att varan inte fungerade och skickar den till en annan kund efter du returnerat den. Om alla skulle göra så skulle man underminera hela systemet med öppet köp enligt distansavtalslagen vilket tagits fram för konsumentens skull för att man på distans inte kan "klämma och känna" på varan på samma sätt som i en butik. En vara som returneras av denna anledning skall dessutom returneras i "väsentligen oförändrat skick", dvs i skick att säljas som ny, och har man monterat varan men inte fått den att fungera är jag tveksam till denna returanledning.

Kolossos - Du har i princip rätt i att en monterad/skräddarsydd PC inte kan returneras enligt distansavtalslagen, men att samma PC icke monterad kan.. Detta bortsett från att "defekt vara" inte bör returneras med returanledning "öppet köp" då det får följdverkningar som kan tänkas drabba andra kunder, se mitt svar till Endoo.

Allmänt är det så att om man nyttjat en vara så den inte är att anse som i "väsentligen oförändrat skick", inte fått den att fungera och väljer att skicka tillbaka den med hänvisning till öppet köp enligt distansavtalslagen så kan man mycket väl få tillbaka varan igen pga skicket, och då sitter man med samma defekta vara istället för en ny fungerande. Med detta sagt är det i mitt tycke bäst att alltid ange den korrekta returanledningen, och inte utnyttja brister i systemet på sätt att det senare kan drabba andra.

Detta med häva köp är lösningen när återförsäljaren liksom i mitt fall Dustin beter sig utanför regler och vad som är skäligt. När man häver köpet harman förhoppningsvis redan försökt lösa problemet på ett bättre sätt med butiken, Detta är som sagt en sista utväg för att slippa sjuuuuka väntetider utanför "godkända" ramar. Då vet butiken även att produkten är trasig....

Permalänk
Medlem

Du får ta och ge dig nu, 3-4 veckor är inte oskäligt........ ALLA säger i princip det..... Sluta gnälla nu, du kommer ju aldrig med en lösning, bara gnäller om ditt egna problem...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Avstängd

bygg ihop datorn själv,ja hade inte låtit någon annan bygga ihop min dator åt mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Tips till datorbutiken vore kanske att skriva ut och bifoga testprotokollet för att bekräfta att byggd dator verkligen är testad, samt ta en signatur och datum i bläck på detta.

Följdfråga: det där godiset alla pratar om, vad krävs för att man ska få det? Jag har gjort beställningar både via jobb och privat, en i kvartalet ung. och aldrig de senaste 3 åren fått en endaste godisbit, något som jag faktiskt sett fram emot

fick en hel hög sist jag beställde moderkort och minnen... dock lite tråkigt med 100st av samma smak (lakrits) men ändå.

Kan väl hålla med om att det ibland tagit väldigt lång tid vid någon retur, skickade in ett ramminne en gång, efter 4 veckor gav jag upp och köpte ett nytt istället, gick ytterligare 4 veckor innan jag fick tillbaks minnet, testade i 4 datorer och datorena startade inte ens med minne så svårfelsökt kunde de ju inte varit =P
men jag har förståelse för att de ibland trillar igenom en och annan som tar längre tid, och kan själv hålla emd om att de kanske fanns viktigare saker än mitt 256mb minne att felkolla.

Tycker de är bra att datorbutiken.com är här och svarar på frågor även om vissa har mycket kritik att komma med, bättre att iaf få ett svar än många andra som inte säger nått.

Komplett.se brukar alldrig va nått problem, skickar man in returen på måndagen så jag alltid haft nya grejen innan fredagen.

Webhallen brukar inte heller va stora problem med, men ALLA returer jag gjort dit har varit för transportskador, sönderslagna hårddiskar och för deras lager verkar inte ha en susning om hur man ska packa grejer, när man får en hårddisk i en antistatpåse som sen är packad i de fodralen de har för att skicka dvdfilmer (som ett kartongkuvert) och detta skickas som vanligt brev fast man valt paket, och hittar detta på betonggolvet innanför dörren hemma...

men en sak att tillägga, har själv jobbat på lager med att packa saker osv, när man skickar en retur, märk noga vad som är för fel, när man får en plocksedel där de står "kund har fått fel" så är de ju lätt hänt att de blir fel igenom om de inte är specificerat vad som va fel, som de pratades om innan, en hårddisk utan molex kontakt, eftersom du visste att de va en sata kontakt som du fick på hårddisken, så hade ju lättast varit att bara köpt en adapter för 20 spänn istället för att skicka en halvtaskig retur utan att nämna vad som är felet....

men ett tips till datorbutiken.com, fixa lite mer smaker på godiset, tradigt att knapra upp 100 lakrtis karameller, men kanske bara jag som hade otur och en en och samma smak?

Permalänk

Tänkte låna den här tråden och fråga er. Jag ringe db och fråga när dom skulle få in alla grejer som jag vill beställa och då sa dom: De datumet som står på sidan.

Då beställde jag och allt va bra och jag fick bekräftad prel på allt utom processorn, men så kolla jag idag då är modekortet Asus Blitz extreme försenat och grafikkortet bytte datum. Så hur är de ingentligen på db? Tänker ringa och fråga supporten när fan jag får minna grejer.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

När jag beställde min dator från db för en månad sedan var det också vissa delar som ej fanns i lager (Prel <datum>, Finns hos leverantör etc). Men jag tittade upp så att de delarna som saknades hade ett inkommande datum som var inom 2 dagar. Efter 2 dagar avbeställde jag helt enkelt alla delar som saknades och paketet skickades så snart allt var avbeställt.

Det är nog svårt för db att ge exakt datum på saker därav deras formulering på saknade delar.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Dagens ungdom.... svär och tror att allt ska vara som just DE vill...

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Tänkte låna den här tråden och fråga er. Jag ringe db och fråga när dom skulle få in alla grejer som jag vill beställa och då sa dom: De datumet som står på sidan.

Då beställde jag och allt va bra och jag fick bekräftad prel på allt utom processorn, men så kolla jag idag då är modekortet Asus Blitz extreme försenat och grafikkortet bytte datum. Så hur är de ingentligen på db? Tänker ringa och fråga supporten när fan jag får minna grejer.

Om du beställt en hel dator som inte finns på lager en enda del så kan du ju lika väl köpa det hos någon som har det hemma istället för att sitta och gnälla och svära för det.

är mjölken slut på Ica så är de ju bara åka vidare till Hemköp.
beställ de grejer DB har hemma och köp det andra hos någon som har det i lager, har man så brottom så får de väl kosta någon hundring extra om man inte kan vänta.

Permalänk

Alla grejer fanns utom minnen och modekort och grafikkort. Men om de står Bekräftad prel så borde grejer ha kommit in till deras lager då, men jag får vänta tills måndag och se

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Alla grejer fanns utom minnen och modekort och grafikkort. Men om de står Bekräftad prel så borde grejer ha kommit in till deras lager då, men jag får vänta tills måndag och se

de är ju halva datorn som inte finns på lager.

vad står prel för? preliminärt som är Ungefärligt datum, de är inget datum som de är sagt att DÅ är de hemma utan ett datum som kanske en leverantör räknar med att kunna leverera tills dess.

de går inte säga med 100% att en sak finns hos DB bara för de har ett preliminärt datum.

Avbeställ moderkrort, minne och graffe och köp de på tex komplett istället, blir säkerligen inte många kronor mer och du får hem delarna du behöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Fel för enligt praxis hos ARN har säljaren två ggr på sig vid fel i varan enligt http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... men tyvärr hävdar många att det är tre ggr vilket jag även själv trott för inte så länge sen men två ggr har säljaren på sig och sen är det hävning eller utbyte av varan som gäller.

Sen står det ingenstans i KKL om hur många ggr säljaren har på sig att åtgärda fel i varan utan det är mig veterligen denna praxis som gäller.

Jo detta stämmer.. det gäller bara att tolka rätt.. har du fått 3 gånger produkt med fel har du rätt att häva köpet.. första gången är ju när du tar emot varan för första gången.. sen Rep försök # 1, Rep försök # 2..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk

Vad betyder Bekräftad, prel.?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The man swe 90
Vad betyder Bekräftad, prel.?

Att leverantören bekräftat att dom ska leverera produkten till datorbutiken, men datumet är inte skrivet i sten utan kan komma att ändras. Preliminärt betyder ungefär "uppskattat".

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Okej tack så mycket, hoppas dom får ddr3 minnena då så kan jag beställa från en annan sida där dom har processor och grafikkort i lager.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65