Intel döper om Core 2 Duo till Core 2?

Permalänk
Melding Plague

Intel döper om Core 2 Duo till Core 2?

Enligt rykten hos pc-tillverkare i Asien skall Intel förenkla sitt namnschema för sina processorer som baserar sig på Core-arkitekturen. Bland annat skall Core 2 Duo och Core 2 Quad simpelt döpas om till Core 2.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Re: Intel döper om Core 2 Duo till Core 2?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Bland annat skall Core 2 Duo och Core 2 Quad simpelt döpas om till Core 2.

[/url]

varför inte bara kalla den "Quad 1" annars blir det ju förvirrat värre. (om de nu inte ska sluta med 2, och enbart ha 4 kärnor)

åas, det namnet kanske inte Quad gillar då de har ju en CD-spelare som heter så.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ah inget bättre tycker jag.
Core Solo, Core Duo, Core Quad skulle passa bättre.

Permalänk
Avstängd

Eller varför inte Core duo

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Köttfärslimpa, köttfärslimpa med fyllning och köttfärslimpa med fyllning och påbackning.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk

Köttfärslimpa är gott!

Jag tycker det är helt ok ändringar. Ivf ur min synpunkt. Jag har inga problem med att hålla isär dem enbart på bokstaven framför siffrorna i betäckningarna, men jag kan tänka mig att en del som är mindre datorintresserade kan ha svårare att hålla dem isär. Så, för mig blir det inte krångligare, bara lite kortare namn, som enligt mig inte alls är helt fel.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DualCore
Ah inget bättre tycker jag.
Core Solo, Core Duo, Core Quad skulle passa bättre.

Core 2 Dou:s föregångare heter Core Duo och Core Solo. De är som att döpa om Pentium 4 till Pentium 3.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.

Permalänk
Medlem

Helt onödigt tycker jag. Har dom något proiblem med namnet som de ser ut nu?

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem

Ett tudelat vitt bröd med en grillad bit kött emellan samt salladsblad, tomat- och ostskiva, lite dressing, kryddad tomatsås..

Hamburgare?

Eller varför inte bara förenkla namnen så pass att man direkt ser/anar specsen redan där?

Typ..
"Intel Duo 2.33GHz 1333Mhz Socket LGA775 4MB cache"

Eller kanske förkortat till..
"Intel E6550"

Fast då ser man ju inte..
"Intel Core 2 Duo E6550 / 2.33 GHz processor med dubbelkärna, 64-bitars datorkapacitet, LGA775 Socket, Busshastighet 1337 MHz, 65 nm tillvärkningsprocess, L2 Advanced Smart Cache - 4 MB, Enhanced SpeedStep technology, Execute Disable Bit-funktion, Intel Virtualization Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology"

Men vem pryr sig om titeln, viktigast är ju ändå vad man får..
"Grym processor!!1!!elevenoneandcounting (se specs ffs ^^)"

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Intresseklubben antecknar

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk
Medlem

Dumt att byta namn. Nu vet man ju inte vad man köper.

Det är väll ganska viktigt att kunna skilja mellan en processor med 1,2 respektive 4 kärnor.

Nu måste man veta att E6000 är dual core och Q6000 är quad core!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Dumt att byta namn. Nu vet man ju inte vad man köper.

Det är väll ganska viktigt att kunna skilja mellan en processor med 1,2 respektive 4 kärnor.

Nu måste man veta att E6000 är dual core och Q6000 är quad core!

Att Q6000 är en quad är inte så svårt(Q= Quad) men därmeot att E skulle vara Dual???

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk

Vilket trams från intels sida, nu är jag ju tvungen att skriva om min signatur Vilket är jäkligt jobbigt.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk
Medlem

Det är ganska lustigt att Intel som utvecklar vad som antagligen är dom mest tekniskt advancerade produkterna du kan köpa är helt inkapabla att skapa ett namngivningsschema som inte totalkollapsar efter ett års tid.

C2D namnen verkade fungera ok i början, E6300-E6700 och X6800 men inte hade dom en tanke på att det skulle lanseras processorer med en högre busshastighet eller Quadcore processorer i X-serien för när dom kom blev det den vandliga röran igen. P4 systemet tar dock fortfarande priset: vad är bäst, 840 eller 920 och är någon av dom bättre än 661? och vad är det för skillnad på 655 och 556...? (frågorna är retoriska, slösa inte allas tid genom att svara på dom )

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Inaktiv

isf borde quad propparna heta Core 4 och dual, Core 2 typ. Core Duo sitter det i min laptop och C2D bygger på en förbättrad version av den. så man kan inte kalla c2d Core duo.

Permalänk
Avstängd

Jobbigt, att de ska byta namn.

Aff.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Moderator
Testpilot

Hahaha dagens mest meningslösa diskussion, att jag la tid på att läsa allas svar borde ge mig en guldstjärna.

Dock kan jag väl hålla med om att Intel är totalt värdelösa på snabb kommunikation, och då pratar jag om namnen.

Alltså varför inte bara kalla arkitekturen Intel Core Dual Processor On One Die 2 eller lite förenklat Intel CDPOOD 2.

Vi hade då fått CDPOOD 2 2,33 Giga hertz.

Smidigt, inte sant?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

bättre sent än alldrig?
bättre de gör det nu om de ska lansera 40 proppar till så..

tycker de ska skrota det konstiga nummer systemet de har nu och köra på något som visar vad propparna ligger på istället.
enda de flesta bryr sig om är ju ghz o fsb typ

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

tycker de ska skrota det konstiga nummer systemet de har nu och köra på något som visar vad propparna ligger på istället.
enda de flesta bryr sig om är ju ghz o fsb typ

vilket ju var anledningen till att nummersystemet infördes, så..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ifs så kan man inte kalla Core Duo, sant att det är föregångare men
"Core 1, Core 2 och Core 4" kanske. Då vet man ungefär vilken modelgrupp det rör sig om.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad sägs om ett tidsenligt iCore, iPentium och iCeleron? Möjligen kan man utöka detta med iCore Duo och så vidare.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Hur väl fungerar nummersystemet för vanliga dödliga då?

E4500
E6300

Prestandan i e4500 är bättre, men det är knappast något som siffrorna visar.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Köttlimpa

Visa signatur

Live for speed, Ventrilo, DC hub och Folding@sweclockers server @ bergkvara.no-ip.org

Permalänk
Medlem

Tycker det är bra ja.

Jag menar, man behöver vell inte få in "spec" på CPU namnet, utan det står ju redan under spec.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Hedersmedlem

To Quad to be true

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

jag tycker man borde döpa dom efter datum så blir ingen förvirrad över att nyare modeller låter sämre på siffror.

Core 2007 M2 2Ghz (där M står för multi och 2 för kärnor, följdaktligen heter då Quad "M4" fast eftersom singelkärnor kanske avskaffas helt kan vi spara in det där "M" också.

detta ger dessutom fördelen att vilken Svensson som helst kommer känna sig efter med en 2008 år 2009 och uppgraderingscirkusen kommer accelerera.

kanske även en bäst före datum enligt Moore skulle vara nått?

"Core 2007 M4 2.6Ghz - bäst före 06/2010"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Vad sägs om ett tidsenligt iCore, iPentium och iCeleron? Möjligen kan man utöka detta med iCore Duo och så vidare.

iCore iDuo i2 hade iJag köpt direkt, om den iTunat bra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Har inte Centrino redan gått upp i rök? Det står lite lurigt om det på Intel.com:

"Intel® Centrino® Duo mobile technology
Now available with Intel® Core™2 Duo mobile processor."

http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/notebook/p...

Permalänk

Varför ens ta med ordet Core (kärna)?
Jag tycker först märke sedan antal kärnor och siste sifferbetäckningen, t.ex. Intel quad 6600.

Och Som på bilar, rakmaskiner och whatever, så kan en värsting av en serie vara bättre än snikvarianten av en högre serie.
T.ex. Att rakmaskinen 8950 är bättre än rakmaskinen 9150 är inte så konstigt, men 9150 tillhör en större och ofta bättre/exklusivare serie. Så att rakmaskinen 9950 borde spöa 8950 rejält.

*edit*
Sedan får butiker självklart ta med mer information om de själva vill, många vill ju bl.a. veta klockfrekvensen.
Visst skulle de kunna ta med core, men inte skriva det först utan efter antal kärnor som: Intel quad core 6600 och Intel dual core 6750. För bärbara så är det bara att lägga till mobile som tydliggör användningsområdet, nu köper dock inte så många lösa processorer för bärbara så det är ingen större mening med detta...

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Varför ens ta med ordet Core (kärna)?

Core är ju typen, som Xeon etc. men visst, även det skulle man ju kunna ange i serienummer. inte för att jag tror det blir tydligare så men men.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Orka bry sig, är man dator intresserad och vill veta vad man köper så läser man väll om det.

Visa signatur

DFI INFINITY NF Ultra M2, A64 X2 4600+ 65W, 4x1024Gb Kingston 533Mhz, NVidia GeForce 8800Ultra, 200+250Gb SATA Seagate