Permalänk

USBfläkt?

Tjena har en liten fundering här, efter jag skrotade min razer så har jag usbkabeln kvar och jag började tänka lite, har en gammal 120mm-fläkt liggandes.

Skulle det vara möjligt att koppla USB:n's minus/plus till fläktens minus/plus och stoppa in i usbuttaget, och vips, man har extra kylning?

Och om nu det är möjligt, vilket jag tycker det borde vara så vilken är plus och minus på usbkabeln? Svarta minus och röda plus? Eller vita? Sen finns det 2 svarta dessutom, en grövre än den andra, misstänker att den tunnare är minus.

Permalänk

Antagligen kommer den spänningen inte få släkten att rotera. då den bara är på 5 v. Men det kanske går.

Permalänk
Medlem

Jag har gjort en sån en gång. Men det var dock med en 80mm fläkt.

Permalänk

Provade nu och visst snurrar den, kanske inte på maxvarv men den blåser rätt fint.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig fått "släkten" rotera på 5v

Notera "släkten"

Jodå men en fläkt går bra på 5v kör alla mina chassi fläktar på 5/7v

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag har aldrig fått "släkten" rotera på 5v

Notera "släkten"

Jodå men en fläkt går bra på 5v kör alla mina chassi fläktar på 5/7v

Det gör de inte

endel fläktar kan nämligen ha svårt och starta vid 5v och vissa andra vid 7v. det beror på fläkten. men drar man igång de på 12v eller något och sedan knäpper ner till 7 elelr 5v så kan de snurra för det är just när de startar de kan ha problem att komma igång

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Bara att peta lite på den så startar den (:

Visa signatur

Intel E4500 2.2GHz @ 2675Mhz | MSI P36 neo | Crucial DDR2 PC5300 2Gig | Ati Radeon HD5670 | Seagate Barracuda 250 Gig + Samsung ?? 1tb

Ja, jag är virrig som fan.

Permalänk
Medlem

men jag har testat på två gamla fläktar, en 80mm och en 120mm, de startade på usb-kabeln, behövde inte peta något

Permalänk
Medlem

Coolt och bygga en bordsfläkt av sådan..

Kan någon lägga upp en bild på kopplingsschema hur jag ska löda eller iaf förklara lite?=)

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

inte så svårt, slakta en usbkabel, så tar du och klipper av alla ledarna förutom svart och röd. sen löder, tvinnar, plintar (what ever bara de har kontakt) du röd sladd från usb till röd sladd på fläkt och svart sladd till svart sladd på fläkt.. den tredje kabeln som sitter på fläkten kan du klippa av då den bara säger hur fort fläkten snurrar.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

mm.. inte särskilt svårt! Kanske man skulle ge sig på att bygga en bordsfläkt:D

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

men du vet att den kommer inte blåsa på så bra, för att den går på 5volt, men visste blåser det tillräckligt om man bara vill ha LITE fläkt

Permalänk
Medlem

men hur lite? Pyttelite så man knappt känner det på en halvmeters avstånd? Fast den kommer väl kyla ner en del iaf?=)

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

du känner det ju på en halvmeter men då blåser det inte mycket, men har man det på skrivbordet så kan du ju känna av fläkten om du sitter i din datastol

Permalänk
Medlem

Okej... Ska bara tänka ut en snygg design för bygget nu, för att bara att ha en lös fläkt hängandes i en sladd vore inte skitsnyggt;)

Visa signatur

roflcopter

Permalänk
Medlem

fortsätter i denna gamla tråd istället för att skapa en ny.

tror ni det är är någon fara att köra 2st 80mm fläktar på samma usbuttag?

tänkte göra en enkel lösning åt kompisen som har ps3 och reciever i en tvbänk som är stängd. tänkte dra ett par hål och sätta en till- och en frånluft och köra strömmen från ps3:an. så dom drar igång när han startar ps3:an.

har testat från datorn, och fläktarna är lättdrivna och har inga probs att komma igång. tror ni det går bra.

är en sån lösning som ska vara enkel, eftersom vännen inte är så teknisk. usb är bästa lösningen som jag kom på, alt att ta en laddare, men då blir fläktarna att gå dygnet runt, tror inte jag har någon mindre än 9v dessutom... vad tror ni?

EDIT: för folk som undrar. kan mata 500mA (0.5A) på usb. fläktarna drar vardera 0.14A @ 12V. så jag antar att dubbla fläktar ska gå bra efgtersom jag lägger ihop två (0.28A) så ligger det gott inom marginalen. sen att jag kör dom på under halva Volten kan ju inte påverka uppåt. så jag (vännen) kör på denna lösning. då den blir bekvämast, snyggast och bäst lösning i detta fallet.

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Medlem

Gjort 2 st nu:P den ena med USB och den andra med en gammal tangentbords kabel.. Båda funkar klockrent perfekt till sommaren och till lan;)

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
Gjort 2 st nu:P den ena med USB och den andra med en gammal tangentbords kabel.. Båda funkar klockrent perfekt till sommaren och till lan;)

Hur gjorde du med PS2 kontakten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BattLeZz
Hur gjorde du med PS2 kontakten?

Du kopplar röd till röd som vanligt men istället för svart till svart tar du svart till gul:P

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit