Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Permalänk

Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Har uppkörning inom bara dagar nu... knappt kunnat sova om nätterna och jag drömmer allt fler och fler mardrömmar om att jag misslyckas med uppkörningen

Visst känner jag mig okej säker på det hela, men känns ändå som om något är oroande i hela kroppen.
Min körlärare sa att det gick så bra sist jag körde sådan lådsas uppkörning, att jag bara behövde en lektion till precis dagen innan min uppkörning..
Visst, han måste bedömt jag kört bra osv, men ändå...

Det som oroar mig, är att jag kommer vara så himla nervös, att det går ut fysiskt i hela kroppen på mig, vilket det gör.
Benen börjar alltid skaka på mig och händerna börjar darra.
Är så rädd min nervositet kommer göra så jag glömmer saker jag vet jag är så säker på, när jag inte är nervös osv...

Behöver höra lite tips och råd inför uppkörningen.. lite pepp :\
Någon som varit så nervös, att hela kroppen skakat etc, hur har det gått isf på uppkörningen osv?

Permalänk
Medlem

Var inte särskilt nervös innan min, mest för att det egentligen inte finns någonting att vara nervös över. Visst, skulle sugit om man blev underkänd men samtidigt hade jag inte velat att de släppte ut mig (eller andra) i trafiken om jag inte var redo heller.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Du kommer vara pisssssssnervös hur du än gör, det är alla. Inkl mig. Eller ja alla förutom loaded men han är väldigt metal. Grejen är att det går över så fort du lägger i ettan och kör iväg, promise. Kommer gå som en dans. Dessutom är min erfarenhet att dom som är väldigt självsäkra och inte nervösa (utåt iaf) misslyckas. Hänt flera av mina kompisar, medan dom som varit nervösa som vanligt folk klarat det galant.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Re: Nervös inför att vara jättenervös på uppkörningen!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Någon som varit så nervös, att hela kroppen skakat etc, hur har det gått isf på uppkörningen osv?

Jag har. Kuggade 3 gånger innan jag gav upp. En tusenlapp per försök är inte billigt.

Permalänk
Medlem

Blev dock lite torr i munnen när jag skulle backa runt ett hörn och tog i trottoarkanten på första försöket Jävla Volvo, man ser ju ingenting bakåt.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

Kuggade första uppkörningen och var grymt revanssugen andra gången.
Lika mycket rövsvett andra gången dock, men det gick mycket bättre

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Du kommer vara pisssssssnervös hur du än gör, det är alla. Inkl mig. Eller ja alla förutom loaded men han är väldigt metal. Grejen är att det går över så fort du lägger i ettan och kör iväg, promise. Kommer gå som en dans. Dessutom är min erfarenhet att dom som är väldigt självsäkra och inte nervösa (utåt iaf) misslyckas. Hänt flera av mina kompisar, medan dom som varit nervösa som vanligt folk klarat det galant.

Jo, det där har man ju hört talas om mycket, vilket verkar stämma en hel del.
Usch, kommer verkligen inte kunna styra min kropp eller hur den känner infrö uppkörningen.. vet inte hur man ska kunna lugna ner sig innan...
En sak som är säker, jag kommer sjukanmäla mig till skolan samma dag, så jag hinner vara hemma, varva ner och bygga upp mig själv mentalt innan uppkörningen vid middagstiden.

Permalänk
Medlem

lite pirrigt, men klarade första försöket.. tog en körlektion före uppkörningen också för att "värma upp"

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, det där har man ju hört talas om mycket, vilket verkar stämma en hel del.
Usch, kommer verkligen inte kunna styra min kropp eller hur den känner infrö uppkörningen.. vet inte hur man ska kunna lugna ner sig innan...
En sak som är säker, jag kommer sjukanmäla mig till skolan samma dag, så jag hinner vara hemma, varva ner och bygga upp mig själv mentalt innan uppkörningen vid middagstiden.

Det lär du ju bara bli ännu mer nervös av.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Ett riktigt hett tips är att du tar en körlektion ca 2h innan uppkörningen. Säger till att du vill att de ska köra den som en uppkörning.

Då försvinner all nervositet där och du kan koncentrera dig på att köra upp på riktigt!

Jag gjorde så och spikade uppkörningen. Hade inte något de kunde klaga på!

Lycka till!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SunQ
Ett riktigt hett tips är att du tar en körlektion ca 2h innan uppkörningen. Säger till att du vill att de ska köra den som en uppkörning.

Då försvinner all nervositet där och du kan koncentrera dig på att köra upp på riktigt!

Jag gjorde så och spikade uppkörningen. Hade inte något de kunde klaga på!

Lycka till!

Går tyvärr inte göra nu och inte på min skola, alldeles för många som har bokat körlektioner och fanns knappt lektioner till mig nu inpå uppkörningen.
Har en precis dagen innan min uppkörning, känns rätt okej iaf.

Permalänk
Medlem

Berätta att du är nervös, gör att man blir mindre nervös

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, det där har man ju hört talas om mycket, vilket verkar stämma en hel del.
Usch, kommer verkligen inte kunna styra min kropp eller hur den känner infrö uppkörningen.. vet inte hur man ska kunna lugna ner sig innan...
En sak som är säker, jag kommer sjukanmäla mig till skolan samma dag, så jag hinner vara hemma, varva ner och bygga upp mig själv mentalt innan uppkörningen vid middagstiden.

Men man känner sig asmongo innan hur man än gör, det är det som är grejen. Bara acceptera, jag lovar att det kommer släppa så fort du sätter dig i bilen. Samma sak när man spelar fotboll, innebandy eller whatever. Kan liksom inte fokusera på annat än det man ska göra. Kommer gå skitbra, och btw lär du ju inte stanna hemma för då kommer du kräkas av nervositet typ. Håll dig sysselsatt innan istället.

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Medlem

Jag var lika nervös som de flesta andra, men mycket försvann faktiskt när man började köra. Visst, man var fortfarande rätt spänd och så, men koncentrera dig på vad du gör istället för att låta tankarna flyga iväg på nonsens. Oh vad lätt det låter att skriva det, men försök i alla fall, det är inte så svårt.

Sen beror en del på vem kontrollanten är faktiskt. Men alla är fullt medvetna om sitsen man är i, att man nervös som fan, och de har överseende med det. Lägga i fel växel? Motorstopp? No problemo, det tillhör deras vardag och har ingen betydelse. De bedömmer dig i trafik helt enkelt, och ser att du kan reglerna.

Jag kan erkänna att jag gjorde växellådan en ogärning på motorväg. Blandade ihop 5:an med backen och det lät inte bra. Satt nämligen tvärtom mot den bilen jag hade tidigare då. Han sa "sånt som händer" och började kallprata lite om husvagnar med mig.

Klarade det på första försöket i alla fall.

Visa signatur

Throw dirt on me and grow a wild flower

Permalänk
Medlem

Att vara nervös för att man ska vara nervös? Är inte det lite onödigt?
Lite som att trilla omkull för att man inte vågade balansera upp sig av rädsla för att trilla omkull

Ta ett djupt andetag, sätt på lite musik och slappa, dagdröm och tänk på annat. Det brukar fungera för mig. Du kommer vara nervös ändå, ingen mening med att vara det redan innan och för ingen anledning.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag blev nervös bara av att läsa den här tråden. Har aldrig vart så nervös som jag var i typ en veckas tid innan uppkörningen. Det blev, som BillyBob säger, lite bättre när man började köra, men helt lugn blev jag inte förrän man hörde de ljuva orden "Du är godkänd".

Lycka till och försök tänka på annat än uppkörningen.

Visa signatur

Damn! Those alien bastards are gonna pay for ruining my ride.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag var knappt nervös när jag körde upp. Men det kan bero på att jag nästan aldrig stressar upp mig eller blir nervös inför saker.

Uppkörningen gick som en dans, satt och snackade med förarprövaren hela tiden. Snackade om jobb osv. Så det var rätt trevligt.

Det var ganska skönt när vi kom tillbaka till vägverket och han sa, "Ja med en så här fin uppkörning kan jag inte annat än godkänna dig".

Ta det bara lugnt så ska det gå bra, fungerade för mig.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Som någon skrev tidigare så ska du berätta att du är nervös! Sånt brukar släppa ut lite ånga s.a.s. det brukar hjälpa mig ibland Nu var ju uppkörningen fyra år sen men jag kommer ihåg att jag var hur nervös som helst, tills jag klarade den här säkerhetskontrollen, då la jag bara i ettan och körde iväg!

Lycka till!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Men man känner sig asmongo innan hur man än gör, det är det som är grejen. Bara acceptera, jag lovar att det kommer släppa så fort du sätter dig i bilen. Samma sak när man spelar fotboll, innebandy eller whatever. Kan liksom inte fokusera på annat än det man ska göra. Kommer gå skitbra, och btw lär du ju inte stanna hemma för då kommer du kräkas av nervositet typ. Håll dig sysselsatt innan istället.

Går tyvärr inte gå i skolan innan, lång historia som inte tillhör här iaf.
Men som sagt, jag mår bättre och känner mig lugnare, om jag är hemma och bara får bygga upp mig själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Coltrasten
Jag var knappt nervös när jag körde upp. Men det kan bero på att jag nästan aldrig stressar upp mig eller blir nervös inför saker.

Önskar jag kunde styra över sådant, men det går inte.. även om jag försöker intala mig att det är inget att oroa sig och vara nervös inför, att det får gå som det går och det finns fler tillfällen om det inte skulle gå just då, så styrs min kropp och blir en massa överdrivet nervös

Permalänk

När uppkörningen började å jag skulle gasa iväg var det som att nån med spasmer / grov parkinson satt å stampade på gaspedalen. Det gick snart över då jag å "uppkörningsmannen"a började prata. ^^

Permalänk
Medlem

Jag var också asnervös innan uppkörningen och var helt skakig. Dessutom hade jag aldrig kört just den bilen förut och det första som hände var att jag fick kärringstopp
Men det mesta av nervositeten försvann när jag började köra. Kontrollanten var riktigt trevlig och vi pratade under hela uppkörningen. Det hjälpte mig att behålla lugnet och uppkörningen gick kalasbra

Och tänk på att du kommer att vara lika glad efter uppkörningen som du är nervös innan uppkörningen.

Permalänk
Medlem

Javisst blir man ju nervös innan. Sepciellt första gången du köra upp. Se det som en lektion istället. Det är ju inte hela världen om du kuggar lixom. en uppkörning kostar ju typ dubbelt mot vad en övninskörning på skolan kostar så det är ju inte så farligt ändå.

Men har du lätt för att bli nervös o så så ska du känna att du har tillräkligt med kött på benen så att du vet att du skulle klara det. När körskoleläraren säger att du kör bättre än andra som har tagit körkort hos henne så är det en bra grund för att klara uppkörningen.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Var faktiskt inte direkt nervös på uppkörningen. Visserligen hade jag kört min sista lektion precis innan och körskoleläraren satt och höll tummarna, men ändå började jag uppkörningen med att lägga mig i motsatt körfält på en utfart. Tänkte "jahopp, då var det kört" men hon sa bara "äh, det där gör 2 av 3 aspiranter så vi börjar uppkörningen när du kommit ut på vägen"

De ÄR ganska tålmodiga, och man måste vara rätt jävla usel om man ska faila. Och då menar jag inte att man varvar över eller kör för fort nån gång ibland, utan att man konstant visar att man inte klarar situationerna. Det är min erfarenhet iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Var faktiskt inte direkt nervös på uppkörningen. Visserligen hade jag kört min sista lektion precis innan och körskoleläraren satt och höll tummarna, men ändå började jag uppkörningen med att lägga mig i motsatt körfält på en utfart. Tänkte "jahopp, då var det kört" men hon sa bara "äh, det där gör 2 av 3 aspiranter så vi börjar uppkörningen när du kommit ut på vägen"

De ÄR ganska tålmodiga, och man måste vara rätt jävla usel om man ska faila. Och då menar jag inte att man varvar över eller kör för fort nån gång ibland, utan att man konstant visar att man inte klarar situationerna. Det är min erfarenhet iaf.

Jo, hört också att man måste göras något grovt misstag om man ska kunna kugga på uppkörningen, så då känns det genast lättare, då man ändå känner sig så pass säker, att jag kommer fram på ett säkert sätt iaf.. och det där med backspeglarna, jag har sedan första gången jag satt i en bil, glott i dem överdrivet mycket, vilket är en viktig del under uppkörningen har jag hört, men då har jag inget svårt med den delen iaf

Någon som har tips innan uppkörningen?

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite;

Någon som vet vad man får göra under en uppkörning? Kommer de be dig att t ex stanna i en backe bara för att se att du hanterar att starta i den situationen.. Eller får man bara köra runt lite, och kommer det ingen backe så gör det inte?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag var toknervös när jag skulle köra upp. Vänsterbenet skakade som ett asplöv när jag satte mig i bilen. Men när vi väl kommit iväg var jag så fokuserad på vad jag skulle göra och vad uppkörningsgubben sa att jag glömde bort att vara nervös.
Gubben småpratade lite också vilket hjälpte endel.
Kan lägga till att jag körde upp fredagen den 13:e klockan 13. Jag brukar inte vara så skrockfull men det där hjälpte inte det minsta mot nervositeten

Soulnut: Jag skulle få starta i backe, men när jag stannade i backen så började bilen glida bakåt, ner för backen. Det var is och snö där Så istället fick jag backa runt hörn.
Men det är som du säger, kommer ni inte till någon backe så behöver man inte göra det. De har ju vissa rutter man kör, där de vet vad det finns för saker att kolla (filbyte, höger/vänstersväng osv.)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metalie
Jo, hört också att man måste göras något grovt misstag om man ska kunna kugga på uppkörningen, så då känns det genast lättare, då man ändå känner sig så pass säker, att jag kommer fram på ett säkert sätt iaf.. och det där med backspeglarna, jag har sedan första gången jag satt i en bil, glott i dem överdrivet mycket, vilket är en viktig del under uppkörningen har jag hört, men då har jag inget svårt med den delen iaf

Någon som har tips innan uppkörningen?

Chilla med en kopp te, kolla någon rolig film. Själv var jag på jobb innan uppkörningen, var lite svårt att fokusera. Men jag tror det hjälpte mig mer än att sitta hemma och vara sten nervös. För jo jag var fett nervös, men som någon sa här uppe så släppte mkt när jag fick släppa upp kopplingen på gtin och rulla iväg:).

När man märker sen att allting verkar gå bra, så känns det genast ännu bättre:)

Men det bästa av allt är nog känslan efteråt, hoppas du får uppleva den:) Obeskrivlig fan:D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Jag försökte fika innan min uppkörning, fick inte ner en bit av kakan, drickan var lika orörd den. Satan vad nervigt det var. Men som alla skriver så släppte det bara man hade satt sig i bilen. Kan man få igång en liten konversation med den som har hand om uppkörningen så kommer man fort på andra tankar. Det kommer att gå bra

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem

Nån som fått fickparkera på uppkörningen?

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wooe
Jag försökte fika innan min uppkörning, fick inte ner en bit av kakan, drickan var lika orörd den. Satan vad nervigt det var. Men som alla skriver så släppte det bara man hade satt sig i bilen. Kan man få igång en liten konversation med den som har hand om uppkörningen så kommer man fort på andra tankar. Det kommer att gå bra

Samma här.. brukar inte kunna få i mig något när magen koncentrerar sig på att bestämt vara orolig och nervös
Men ska verkligen försöka få ner något i magen.. så man har energi.
Skönt att jag ska sjukskriva mig den dagen då jag har uppkörningen, så jag verkligen får tid till mig själv.
Jag vet nog hur jag ska lägga upp förmiddagen, innan körningen..
Titta på bilder på min lillasyster och lyssna på "strong" musik som får mig motiverad, stark och ger mig glöden att kämpa för något och låta det gå som det får gå.

Det närmar sig kan jag säga!