Permalänk
Medlem

mitt tips, häng med ha skoj prata med folk så löser det sig... Man måste kunna bjuda lite på sig själv. sen säger jag inte att alla nollningar är bra.. finns alltid massa idioter! Men i många fall är det riktigt skoj, både på Högskole och gymnasie nivå!

Lycka till

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Säg nej ordentligt. Fortsätter de så gör en polisanmälan.

Oftast är det rätt harmlösa saker, och tänk, är du inte med nu, då har du förbrukat din chans att jävlas med nya elever

Sen brukar väl nollningen inte komma förns på universitetet/högskolan?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Hoppa av skolan... det kommer aldrig något gott utav utbildning iaf så du kan lika gärna bespara dig lidandet...

Visa signatur

Navigare necesse est, vivere non est necesse.

Permalänk
Avstängd

Ska ha nollning på fredag. Man ska betala 100 riksdaler, som dom tydligen ska köpa sprit för. Någon frågade om de ska köpa bärs, men nej, inte bärs. Antagligen för de ska mixa egna drinkar med laxeringsmedel i :/
Ska nog komma dit med polarna med lite egen dricka och kolla vad som försigår, ska inte ge dom 100 riksdaler iaf.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Ärligtalat så tvivlar jag på att det blir någon nollning, blir det det så ta med ett järnrör eller nåt, utifall att?. alternativt sen farlig hund. se till att du inte är att jävlas med. vore ju jobbigt om det skulle upprepas

Visa signatur

:::::::::::::::::::::::::::::::

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3,0 GHz; MSI 8800GT 512OC; 4GB Corsair XMS2; 2 x 500GB ; Windows Vista Ultimate x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusS
Hoppa av skolan... det kommer aldrig något gott utav utbildning iaf så du kan lika gärna bespara dig lidandet...

Jo, eller hur...

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrq
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article656715.ab

ajaj

Misstänker att det bara blir några töntiga lekar på vår skola, men jag har nog ändrat inställning. Det verkar bli hyffsat kul, inte något som jag behöver undvika direkt.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Något som är värt att tänka på när man säger att 90% är positiva är att det bland de resterande 10% mycket väl kan vara många som tar det hela hårt och mår väldigt dåligt till följd av lekarna. Så vet jag att det har vart på min förra gymnasieskola.

Jag tycker att alla skolor ska erbjuda ett alternativ till nollningen där både 1:or och 3:or som inte gillar upplägget får göra andra saker som inte bygger på förnedring och förminskande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

All form av nollning och påtvingad social interaktion är vidrigt och förkastligt. Beteendena som uppvisas av dessa äckliga individer är omänskligt.
Jag rekommenderar att du beväpnar dig och slår tillbaka mot alla försök att få med dig i detta skit. Dom förtjänar att dö hela bunten.

Jag har själv aldrig råkat ut för någonting, kommer ihåg att på min gymnasieskola så blev ettorna ofta nollade genom att bli målade i hela ansiktet med tuschpennor, även på kläderna. Som tur var blev min lillasyster inte utsatt för något när hon började gymnasiet för då hade jag nog suttit inne för mord/misshandel idag.

De som försöker påstå att nollning inte är förnedrande har ingen aning om vad dom pratar om. Jag har aldrig hört talas om någon nollning som jag inte har ansett varit förnedrande. Jag har nyligen börjat universitetet och även där är nollningen förnedrande, första dagen skulle vi lotsas runt på området så vi fick lära oss var exempelvis lärarnas fack var, och var salarna var. Man blir runtledd som nån jävla dagisklass och redan där anser jag att förnedring sker.

Jag är inte en sån person som bryr mig speciellt mycket om andra som jag inte känner men just sånthär beteende har jag väldigt svårt för och jag funderar starkt på att uppsöka en plats där detta sker nästa år bara för att försvara de som blir utsatta för det och visa för de som leder denna hemska kränkning att man gör inte så ostraffat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoreWorm
All form av nollning och påtvingad social interaktion är vidrigt och förkastligt. Beteendena som uppvisas av dessa äckliga individer är omänskligt.
Jag rekommenderar att du beväpnar dig och slår tillbaka mot alla försök att få med dig i detta skit. Dom förtjänar att dö hela bunten.

Jag har själv aldrig råkat ut för någonting, kommer ihåg att på min gymnasieskola så blev ettorna ofta nollade genom att bli målade i hela ansiktet med tuschpennor, även på kläderna. Som tur var blev min lillasyster inte utsatt för något när hon började gymnasiet för då hade jag nog suttit inne för mord/misshandel idag.

De som försöker påstå att nollning inte är förnedrande har ingen aning om vad dom pratar om. Jag har aldrig hört talas om någon nollning som jag inte har ansett varit förnedrande. Jag har nyligen börjat universitetet och även där är nollningen förnedrande, första dagen skulle vi lotsas runt på området så vi fick lära oss var exempelvis lärarnas fack var, och var salarna var. Man blir runtledd som nån jävla dagisklass och redan där anser jag att förnedring sker.

Jag är inte en sån person som bryr mig speciellt mycket om andra som jag inte känner men just sånthär beteende har jag väldigt svårt för och jag funderar starkt på att uppsöka en plats där detta sker nästa år bara för att försvara de som blir utsatta för det och visa för de som leder denna hemska kränkning att man gör inte så ostraffat.

På vilket sätt upplever du att en rundvandring är förnedrande? När jag började på Växjö Universitet 05 så hade jag absolut ingen aning om saker och ting. Visst man hade kunnat läsa sig till det på skolans hemsida och via kartor. Men en rundvandring tycker jag är ett jättebra sätt att få kläm på saker och ting.

Att förkasta all typ av nollning tycker jag är fel! Jag har själv nollats och hjälpt till att hålla i nollning och tycker att båda delarna blir precis vad man gör det till. Går man in med inställningen att nollning är skit och bara förnedring så kommer den bli kass. När vi höll i nollningen så visst vi hade en del knasiga grejer men ALLT var frivilligt. Vi hade vissa lekar där folk valde att stå över men det var vi beredda på. Det var ingen som klagade på dom eller såg ner på dom på något vis.

Att om någon kände sig tvingad är ju svårt att veta om ingen säger något. Man kan inte läsa folks tankar och känslor. Vågar inte folk ta ett steg tillbaks kan vi inte göra så mycket åt saken mer än att upplysa om att det inte är någon som helst form av tvång att delta på alla lekar och sånt.

Sedan tror jag det är stor skillnad på gymnasienollning och nollning på Universitet/Högskola. Här i Växjö så handlar nollningen om att låta folk ha skoj tillsammans innan skolan börjar och låta folk lära känna varandra. Många kommer till en ny stad där dom inte känner någon. Att ta kontakt med folk på föreläsningar eller efter föreläsningar är inte så lätt. Nollning (eller Kick Off som det även kallas) är ett ypperligt sätt för folk att lära känna varandra och komma in i gemenskapen.

Du verkar ha väldigt starka förutfattade meningar om nollning/kick off och det är synd för det blir verkligen vad man gör det till. Det är sånna som dig som vi inte vill ha med på nollningen. För inte fan vill vi bli mördade/misshandlade för att vi försöker välkomna nya människor och få dom att lära känna varandra.

Permalänk
Medlem

Du har, i mina ögon, helt rätt Mafnus, en "nollning" blir PRECIS vad man gör det till.

Jag har själv både blivit "nollad" på högskolan, samt varit med och "nollat" årets nya elever. Det enda jag kan tänka mig att folk kan tycka är lite förnedrande är att vi ber dem ha på sig lite fula kläder vi förser dom med. Det är dock inte alls för att förnedra, utan för att de ska slippa smutsa ner sina egna kläder, och känna samhörighet inom sitt lag.

Ett urval av årets aktiviteter: Frisbee-golf, Kubb, Korv&Hamburger-grillning, sätta ihop ett tangentbord på kortast tid, spelkväll samt ett antal förfester och pub-kvällar.
Vad är det som är förnedrande med detta?

Själv är jag helnöjd med både denna och förra årets nollning. Jag har lärt känna grymt mycket folk under båda tillställningarna, och det har varit väldigt roligt.

Som så många poängterar så är allting frivilligt, och så vitt jag vet så är det sällan det minsta förnedrande på en högskole-nollning. Att en gymnasie-nollning är/kan vara förnedrande vill jag inte gå in på, då jag själv egentligen bara har läst om det, och jag misstänker att medias bild är ganska lagom subjektiv och orättvis (det drar väl inte lika mycket läsare att skriva om lyckade nollningar). Hur som helst så är det dumt att fördöma samtliga nollningar baserat på ett mycket litet antal berättelser man läst i tidningar.

På gymnasiet tycker jag att man ska försöka hålla nollningarna mer kontrollerade. Högskolans nollningar vill jag dock lämna ifred. Där är, praktiskt taget, samtliga elever vuxna människor, och bör väl då själva kunna välja vad de vill och inte vill göra. Dessutom arrangeras högskole-nollningen av människor som i huvudsak är över 20 år, vilket bör medföra en viss mognadsnivå som kanske inte finns där hos 17-åriga gymnasiestudenter.

Jag har bara positiva upplevelser från nollningar, och jag har lärt känna många av de jag umgås med idag med hjälp av nollningar. Att försöka förbjuda nollningar eller straffa de som håller i nollningar är förkastligt. Jag har inte träffat NÅGON som håller i en nollning för att förnedra folk. Jag ser nollningen som en service, där de nya studenterna får chans att lära känna både sina kurskamrater och äldre studenter.

Jag avslutar med att citera Mafnus;

Citat:

För inte fan vill vi bli mördade/misshandlade för att vi försöker välkomna nya människor och få dom att lära känna varandra.

Visa signatur

Datorn: AMD64 3800+ | GeForce 7800GTO | 1536MB PC3200 | 1320gb hdd |
Bilen | Last FM
Sådetså.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoreWorm
All form av nollning och påtvingad social interaktion är vidrigt och förkastligt. Beteendena som uppvisas av dessa äckliga individer är omänskligt.
Jag rekommenderar att du beväpnar dig och slår tillbaka mot alla försök att få med dig i detta skit. Dom förtjänar att dö hela bunten.

Jag har själv aldrig råkat ut för någonting, kommer ihåg att på min gymnasieskola så blev ettorna ofta nollade genom att bli målade i hela ansiktet med tuschpennor, även på kläderna. Som tur var blev min lillasyster inte utsatt för något när hon började gymnasiet för då hade jag nog suttit inne för mord/misshandel idag.

De som försöker påstå att nollning inte är förnedrande har ingen aning om vad dom pratar om. Jag har aldrig hört talas om någon nollning som jag inte har ansett varit förnedrande. Jag har nyligen börjat universitetet och även där är nollningen förnedrande, första dagen skulle vi lotsas runt på området så vi fick lära oss var exempelvis lärarnas fack var, och var salarna var. Man blir runtledd som nån jävla dagisklass och redan där anser jag att förnedring sker.

Jag är inte en sån person som bryr mig speciellt mycket om andra som jag inte känner men just sånthär beteende har jag väldigt svårt för och jag funderar starkt på att uppsöka en plats där detta sker nästa år bara för att försvara de som blir utsatta för det och visa för de som leder denna hemska kränkning att man gör inte så ostraffat.

Känns som du borde försöka få en lite mer posetiv syn på livet..?

Visa signatur

Så kan det gå om man lurar en vän, Då kan man också bli lurad igen/Jesus Barnet

Permalänk
Medlem

Jag tycker nollning är något jäkla trams egentligen. Som tur var det avskaffat på vår skola eftersom det hade urartat i misshandel och grov materiell förstörelse.

Jag lovar att hade någon gått loss med i tousch-penna i ansiktet på mig så hade jag graverat näthinnan på dem med den sen.

Ställ till en stor fest istället bara, med lite spex, uppskattar alla.

Permalänk
Medlem

Hur ofta har man inte hört en mobbare i efterhand säga "Men det var ju bara på skoj." Vad personen som utför mobbningen (eller nollningen i detta fall) tror och tycker är helt irrelevant.
Att överhuvudtaget uppmuntra en tradition där en viss grupp människor i en social situation ska bestämma över andra utan att på något sätt ha förtjänat rätten till det är fel.
När det inte sker på lika villkor från alla inblandade parter så finns det en air av tvång som inte går att tvätta bort.

Permalänk
Medlem

Nu när min nollning här på universitetet är över kan jag helt ärligt säga att den var väldigt rolig, bortsett från lite gnabb med en snubbe som var lite för "tuff" för sitt eget bästa och kaxade sig (vilket dock inte har något med nollningen att göra!). Vilket dock våra phösare (de som har hand om nollegrupperna) mycket snabbt löste utan våld eller att ställa till en scen.

Det skrämmer mig verkligen att höra om vad folk har varit med om under sina s.k nollningar Jag hoppas verkligen att alla de som råkat ut för något dåligt/hemskt/nedvärderande/kränkande har anmält detta!

Som universitetsnolla tycks det ju finnas ett rykte om att man ska vara alkoholpåverkad för att inte bli sedd ner på etc. Jag håller inte alls med om detta då jag, som tidigare nämnts i tråden, var sjuk under delar av nollningen och därmed förehöll mig alkoholfri även under den stora "fyllefesten" sista dagen av nollningen.

Ingen i min klass, eller någon klass jag hört talas om, har heller haft några problem med att "slippa undan" vissa moment av nollningen då de inte vill/kan utföra det.

Ska själv söka till phösargruppen nästa år och min förhoppning är att jag kommer kunna presentera de nya nollorna till en nollning lika varm och positiv som den jag blivit välkomnad till i år

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Vore skoj om folk berättade om det är Gymnasienollning eller Universitet/Högskolenollning det handlar om. För det verkar ju som det är i samband med Gymnasienollningen det inträffar mest incidenter.

Permalänk

Nu vet jag inte hur nollningar/insparkar går till på andra gymnasieskolor; men när min klass blev nollade/hade utspark för 3orna så var det ingen som blev tvingad till något. Alla blir frågade om dem för det första vill vara med; och vill man det är det ju inte ens något tvång på att vara med i lekarna/dricka. Någon 3a stannade tom. nykter ifall något skulle hända och skjuts skulle behövas.

Personligen avstod jag nollningen för att jag helt enkelt inte kände för det. Såhär i efterhand ångrar jag mig verkligen för att jag missade det tillfället att lära känna dem jag nu gått i 2 år med lite närmre.

Nu är det vår tur att nolla ettorna. Vi kommer göra till stor del på samma sätt. Inget farligt där. HELT frivilligt.

Vad kommer alla dessa skräckexempel ifrån? Leder en nollning till misshandel eller liknande måste det ju vara något gravt fel på människorna? Eller är det har jag hamnat i någon sorts specialklass som är dem enda i världen som kan sköta sig och ta ansvar för andra?*

*Nej, det tror jag ju förståss inte. Men ibland undrar man.

...sen alla som talar om att bruka våld mot de som håller i en nollning; er vill jag aldrig i mitt liv träffa. Vilket jag förhoppningsvis också slipper.

Visa signatur

Procrastinators; rulers of tomorrow.
Klicketh!

Permalänk
Medlem

All form av nollning som bygger på socialt/fysiskt förnedrande bör förbjudas. Nollning ska va någonting som ska uppskattas och föra tillsammans de individer som ska studera tillsammans under ett antal år. Hade ingen nollning under gymnasiet, vilket var bra det.

Nollningen för vår del på Växjö Universitet, Samhällsvetenskapliga utbildning byggde på Vinbrännboll tillsammans med Tvåorna/treorna, samt ett antal normala och underhållande fester. Nu i år såg jag på hur folk Tog av sig kläderna för att knyta en lång längd, hade dragkamper och dylikt. Allt var högst frivilligt (min lillebror gick inte, exempelvis, eller hans rumskamrat).

Om någon skulle försöka kasta ägg eller dekorera mitt ansikte med tusch skulle vederbörande få spendera de närmaste månaderna på sjukhuset p.g.a avskuren pung och en stålhättad sko uppkörd i baken :). Jag uppskattar inte att bli förnedrad, varken socialt eller fysiskt, och jag anser heller inte att folk som inte vill vara med på sådan nollning ska bli tvingade. Därför ska nollning ske efter utsatt lektions eller studietid, inte under. Nollning som sker under studietid är offer för mycket stor social stigma för dem som inte deltar. Många gymnasiala nollningar inkluderar även grupptryck för dem som egentligen inte vill vara med.

Läste aftonbladets artikel också. Om det var min flickvän som blivit pressad att medverka i en sådan nollning hade jag vart tvungen att hälsa på ansvarige med ett basebollträ för att visa hans ansikte vad jag tycker om att de förnedrar min flickvän :).

Därför, kan jag till viss del hålla med BoreWorm. Påtvingad social interaktion under studie eller skoltid som bygger på förnedring borde förbjudas. Däremot går BoreWorm alldeles för långt i sitt inlägg. Rundturer är någonting positivt, någonting jag även deltog i (och detta var för vår del inte heller del av nollningen). Nollning ska ske efter utsatt lektions eller studietid, och ska ske under helt frivilliga former, utan socialt stigma involverat.

My 2 cents ^^.

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Blir nollad på Chalmers, sehr gut. Gyckel är det med förnedringsfulla man får göra typ, inte alls farligt utan bara skitkul och allt annat.

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Well... jag hade med mig tre paket ägg till våran nollning i ettan =)... det gjorde susen.

Eller så skiter du bara i att gå dit, ingen som kommer jävlas för det, om det inte riktiga idioter.

Visa signatur

i5-4200u 1,6ghz|8gb ddr3|GT750m 4gb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ja det är mycket tråkigt att nollningen inte finns kvar på eber. Jag började samma år som nollningen förbjöds så jag fick aldrig uppleva att bli nollad.

Dock så vann mitt lag den där tävlingen (eberyran?) som anordnas istället två år i rad, och det var nära det tredje året.

Jag vet inte om det är en så stor förlust. Jag var nolla på Eber när nollningen fanns kvar, och visst ökade den förbrödningen en hel del, men då nästan enbart inom årskullen/klassen. Knappt något mellan årskurserna, vilket jag tycker borde vara viktigare. Undantag för de flickor som lärde känna frackarna in på skinnet på festen Annars var det mycket "vi mot dem (frackarna)". Så jag valde att inte delta som frack även fast jag hade chansen (tror det var sista året då, dokumentären sändes ungefär samtidigt).

Kan säga att den nollningen jag utsattes för på Chalmers (4 veckor) var otroligt mycket bättre på alla sätt och vis.

Som någon sa, det är synd att omogen gymnasienollningen svartar ner vettig nollning på högskolenivå.