Permalänk

Tyst dator för drygt 10 tusen

Har nu tröttnat rejält på tröskverket jag har och funderar på att köpa följande.

Är nätagget lagom?
Tror ni jag klarar att köra ninjan utan fläkt?
Något som borde ändras och framför allt, blir detta en TYST dator?

Antec P182B
Antec NeoHE 430W
2 st Corsair XMS2 Xtreme 2048MB DDR2 XMS2-6400 800MHz (5-5-5-12) (2x1024MB) (TWIN2X2048-6400)
Intel Core 2 Duo E6750 2.66GHz / 1333MHz / 4MB (Boxed)
MSI - Socket 775 - ATX iP35 (P35 Platinum)
Scythe Ninja PLUS Rev.B
Samsung 500GB SATA II NCQ
Asus GeForce 8600GT Silent 512MB

Permalänk

Re: Tyst dator för drygt 10 tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bajsakleta

Är nätagget lagom?

Ja, du kan ju titta på Corsair VX450 också. Även det är ett mycket tyst aggregat.

Citat:

Tror ni jag klarar att köra ninjan utan fläkt?

Nej, men väl på låga varv (beror ju lite på hur du bestyckar P182:an med fläktar också)

Citat:

Något som borde ändras och framför allt, blir detta en TYST dator?

Den blir tyst ja.

Angående ändringar, så beror ju det lite på vad du skall använda datorn till och på om du tänkt klocka. För klockning så föredrar jag Gigabyte P35-DS3.
Om du spelar mycket så skulle jag tittat på 8800GTS 320MB (dock inte lika tyst som dit val, har dock en ganska tyst stockkylare när fläkten går på låga varv). 512MB är förresten lite overkill för det 8600GT, tvivlar på att kortet kan ge vettig FPS i de höga upplösningar som 512MB gör nytta (du skulle imho lika gärna ta en 256MB variant om det blir billigare).

Angående minnet, är det 4x1024MB som du skall ha? I så fall, har du ett 64-bitars operativsystem (Vista 64 eller XP64)? Om inte så utnyttjar du inte riktigt minnesmängden (fungerar att köra alltså, men operativet klarar inte att utnyttja hela minnesmängden).

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Re: Re: Tyst dator för drygt 10 tusen

Tack för svaren.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
För klockning så föredrar jag Gigabyte P35-DS3.

Har inte tänkt klocka men jag ska kolla på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Om du spelar mycket så skulle jag tittat på 8800GTS 320MB (dock inte lika tyst som dit val, har dock en ganska tyst stockkylare när fläkten går på låga varv). 512MB är förresten lite overkill för det 8600GT, tvivlar på att kortet kan ge vettig FPS i de höga upplösningar som 512MB gör nytta (du skulle imho lika gärna ta en 256MB variant om det blir billigare)..

Jag valde 8600GT mest för att den har passiv kylning och för priset. Jag har en 7600GT (AGP) nu så det blir inte ett särskillt stor steg framåt. Men att lägga dubbelt upp för att komma från 7600GT till 8800GTS jämnfört med till 8600GT tror jag är att kasta bort pengar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Angående minnet, är det 4x1024MB som du skall ha? I så fall, har du ett 64-bitars operativsystem (Vista 64 eller XP64)? Om inte så utnyttjar du inte riktigt minnesmängden (fungerar att köra alltså, men operativet klarar inte att utnyttja hela minnesmängden).

Jag hade tänkt 4x1024. Men jag kan inte motivera det tror jag... Mer än att senast jag körde Vista så åt den ju upp 1GB bara för att starta.

Permalänk

Re: Re: Re: Tyst dator för drygt 10 tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bajsakleta

Jag valde 8600GT mest för att den har passiv kylning och för priset. Jag har en 7600GT (AGP) nu så det blir inte ett särskillt stor steg framåt. Men att lägga dubbelt upp för att komma från 7600GT till 8800GTS jämnfört med till 8600GT tror jag är att kasta bort pengar.

Spelar man mycket, så tycker jag att det är värt det. Kortet är ju dubbelt så bra som 8600GT och kostar även dubbelt så mycket. Däremot tycker jag att det är att kasta bort pengarna att gå från 7600GT till 8600GT, det är ju en minimal förbättring. Om det inte är för dess bättre decoder-egenskaper du köper 8600GT, så tycker jag att du skall behålla ditt 7600GT. Om det är högljutt, så sätt på en VF900-CU så blir det tyst.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Tyst dator för drygt 10 tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Spelar man mycket, så tycker jag att det är värt det. Kortet är ju dubbelt så bra som 8600GT och kostar även dubbelt så mycket. Däremot tycker jag att det är att kasta bort pengarna att gå från 7600GT till 8600GT, det är ju en minimal förbättring. Om det inte är för dess bättre decoder-egenskaper du köper 8600GT, så tycker jag att du skall behålla ditt 7600GT. Om det är högljutt, så sätt på en VF900-CU så blir det tyst.

Fast mitt 7600GT är ju AGP som jag skrev. Så om jag vill byta processor så behöver jag byta moderkort och då behöver jag byta grafikkort.

Mitt 7600GT har redan den fläkten och den är bra mycket tystare än original men den är inte tyst.

Permalänk

Re: Re: Re: Re: Re: Tyst dator för drygt 10 tusen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bajsakleta
Fast mitt 7600GT är ju AGP som jag skrev. Så om jag vill byta processor så behöver jag byta moderkort och då behöver jag byta grafikkort.

Mitt 7600GT har redan den fläkten och den är bra mycket tystare än original men den är inte tyst.

aaahh, såg inte att det var ett AGP-kort du hade.

Kör du fläkten på minvarv med fanmaten då? I det fallet så är ju fläkten nästan knäpptyst och det räcker mer än väl till för att kyla kortet.

Visa signatur

~Pelle~