Dell Vostro 1500 [FAQ/Info/Recensioner]

Permalänk
Medlem

Jo, märkte det
Men jag trodde det var på batteriet för att det stod batteritid.
Undrar hur min vostro hade varit med en T7700
Behöver starka processorer för att jag konverterar mycket.

Permalänk
Medlem

Är det en S-ATA eller IDE hårddisk i Inspiron/Vostro datorn?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Är det en S-ATA eller IDE hårddisk i Inspiron/Vostro datorn?

Är väl S-ATA i Vostron, är väl antagligen samma i Inspiron?

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Är du säker?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Är du säker?

Säker vad det gäller min Vostro 5400rpm HDD iaf. Vet inte om du har samma Fire_Ice. Kolla specen, eller faktura, står ju där bla.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

Hur ändrar man energisparläge i win xp?

Visa signatur

intel i5, a-data 4 gb ram, 1 tb caviar black, gigabyte hd5850, win 7 x64 home premium, gigabyte p55m-ud2, dwa-140 wireless

Permalänk
Medlem

Men för tusan gubbar! Hade blivit något strul med beställningen hos Dell så jag får göra en ny beställning. Men nu finns det bara en processor att välja mellan. "
Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)" Är det dubbel kärna på denna tro? Är inte så hemma på Intels processorer.

Och trots att jag har valt en bättre hårddisk den här gången så blir datorn ändå 1000 kronor billigare än vad den kostade sist, mycket märkligt, kan den låga dollarn ha något med saken att göra?

Vad är n-draft för något?

/En som är alldeles för lat för att ta reda på saker själv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spünk
Men för tusan gubbar! Hade blivit något strul med beställningen hos Dell så jag får göra en ny beställning. Men nu finns det bara en processor att välja mellan. "
Intel® Core™ 2 Duo T7500-processor (2,2 GHz, 800 MHz, 4 MB L2-cache)" Är det dubbel kärna på denna tro? Är inte så hemma på Intels processorer.

Och trots att jag har valt en bättre hårddisk den här gången så blir datorn ändå 1000 kronor billigare än vad den kostade sist, mycket märkligt, kan den låga dollarn ha något med saken att göra?

Vad är n-draft för något?

/En som är alldeles för lat för att ta reda på saker själv.

Men för tusan, klart det är och det är den värsta som gick att välja förrut, tro inte man kunde välja T7700.. själv sitter jag på lillebror T7300.
Dom har väl sänkt priset, konstigare än så är det väl inte? Högt tryck på ett system, större kvantiteter = lägre inköpspris.

En preliminär standard för den slutgiltligt kommande WLAN 801.11n. Går dock inte att välja längre tro jag. Draft-N är dock inte garanterad 100% kompatibilitet med den slutgiltliga n-standarden.

Visa signatur

| Live long and prosper |
MBP 13" Retina early 2015 (config. 2.6Ghz Haswell, Intel Iris 5100, 16GB RAM, 256GB SSD)

Permalänk
Medlem

N-draft 2.0 (e inte säker på om kortet är det dock) ska enligt tillverkarna inte ändras något på hårdvaru-sidan... tror inte man behöver oroa sig faktiskt...

Permalänk
Medlem

Tackar och bockar för all hjälp. Då var beställningen gjord, och den här gången verkar allt ha fungerat som det ska.

Permalänk
Medlem

nVidia GeForce 8600M GT 256MB GDDR2 (dedikerat minne)

vad innebär dedikerat minne?

Permalänk
Medlem

Tjenna alla vostro äger..... min vostro piper efter ca 5 minuter ? som ett tinituss ljud... ganska jobbigt .. någon som vet vad det är ... börjar misstänka att det är skärmen

Visa signatur

Datorn : Antec 300, Amd Phenom X4 965 , Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, Crossfire med Radeon 5850, Corsair HX650+

Permalänk
Medlem

CPU-whine? (google it)

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem

Är Schenker dumma i huvudet? Min Vostro skickades den 29e och jag har fortfarande inte hört nåt från dem.

Visa signatur

THE STATUS QUO IS GAINING MOMENTUM

Permalänk
Medlem

Är Rodent dum i huvudet? 29e vadå?

Visa signatur

Mjo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rodent
Är Schenker dumma i huvudet? Min Vostro skickades den 29e och jag har fortfarande inte hört nåt från dem.

Tålamod min gosse, Tålamod!

Har du fått upp shenker-länken på dell.se? om inte så är det vara att vänta.

Permalänk
Medlem

Någon som lyckats att få "ut" ljud genom microfon uttaget?
på bla xps modellen kan man nämligen köra ut fårn den, men får själv bara alternativen "linje in" och "mikrofon".

och undrar om någon hittat vart man kan köpa kapen från s-video så att man får med ljudet, eftersom spdif sitter innuti den.
med vanliga utgångar på, 3,5mm tror jag dom heter.

http://www.deltaco.se/window1.aspx?vItemPicture=aa-21.jpg&vIt...

fast där är det fel kontakter :/

3 kontakter måste de som sagt vara, bak fram och suben.

Permalänk
Medlem

Hej, Vill ha lite hjälp nu
Nu när jag har ändrat till prestanda läge på datorn så vill inte datorn lägga sig i viloläge när jag stänger locket, så jag måste sätta den på energisparläget för att den ska göra det.

Även fast om det står att den ska gå i vila när locket är stängd och nätdriven.

Permalänk
Medlem

Fick min Vostro idag, jag bara undrade över en sak. SKärmen är ganska mörk, alltså inte lika kontrast och ljusstark som jag vill att den ska vara. Är detta pga någon energisparfunktion när man inte har direktström kopplad till den genom vägguttaget? För när jag stoppade in sladden i den så vart displayen mycket ljusare och starkare. Detta borde väll gå att ställa in på något sett. För det var ganska jobbigt med så pass "mörkare" skärm om det nu skall vara så dvs.

Må väl
//frempz

Permalänk
Medlem

Håll in "Fn" knappen och välj ljus-styrka genom att klicka på pil-upp eller pil-ner några gånger.

Annars så kan du gå in i energialternativ och välja hur den ska hantera skärm osv.
EDIT:
Ingen som gjort något kul med sin vostro?
Jag har iaf skaffat ett klistermärke

Är lite sugen på att skaffa ett färgat Inspiron-lock... för det kan väll inte vara allt för svårt att montera på? Det är ju i princip samma dator, så dom måste ju passa.
Då får jag en anledning att beställa en fjärr också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Håll in "Fn" knappen och välj ljus-styrka genom att klicka på pil-upp eller pil-ner några gånger.

Annars så kan du gå in i energialternativ och välja hur den ska hantera skärm osv.
EDIT:
Ingen som gjort något kul med sin vostro?
Jag har iaf skaffat ett klistermärke
http://pici.se/thumbs/t_sAuooEsaY.gif Är lite sugen på att skaffa ett färgat Inspiron-lock... för det kan väll inte vara allt för svårt att montera på? Det är ju i princip samma dator, så dom måste ju passa.
Då får jag en anledning att beställa en fjärr också

Fan va den såg äcklig ut
Min har inte ett enda fingeravtryck

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Fan va den såg äcklig ut
Min har inte ett enda fingeravtryck

Hehe, den ser extra äcklig ut på bilden syns knappt alls annars. blixten på kameran gör att man ser allt, men jo... det kanske är dags att torka av den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Då får jag en anledning att beställa en fjärr också

Är detta den fjärrkontrollen som man trycker in i express-port platsen?
Funderar lite på att köpa Vostron och tycker det verkar vara en smidig sak att ha med. Någon som vet om den går att köpa med på den svenska/europeiska marknaden?

EDIT: är väl denna som passar till vostron:
http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=en&s=dhs&cs=19&sku=412-0965

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
nVidia GeForce 8600M GT 256MB GDDR2 (dedikerat minne)

vad innebär dedikerat minne?

Att den har eget minne och lånar inte av Datorns Ram-minne som vissa budgetkort gör.

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Hm... kan inte svara på vad det är för skillnad mellan dom, men den jag länkade till ska funka med inspiron 1520 (det är en sådan man stoppar in vid express-port platsen), och då ska den väll också funka med vostro, antar jag...
Om du beställer en så _måste_ du berätta hur det går

Permalänk
Medlem

Hmm, får jag dela med mig om mina erfarenheter av Inspiron 1520 och alla andra med den?
Kanske ändra rubriken?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Thx, for the answer Applet

Hittade dock alla funktioner igår när jag satt o pillade med datorn själv på lunchen. Hade bara verk i hela kroppen av vetskap att min nya dator låg inne i lunchrummet på jobbet och jag var tvungen att arbeta =p

Men igårkväll så fick jag leka lite med den. hehe
Vista är rätt skapligt uppbyggt ändå. Stiligt liksom. första gången jag kör det. Men är lite skeptisk till allt "skyddande" som brandväggen har för sig. Och att det just nu är så pass buggigt i spel och programvaror. Men det kommer ju bara att bli bättre förhoppningsvis

Men men.
är nöjd med datorköpet så här långt iallafall.

Den känns lite seg i uppstart och avstängning än min gamla dator med XP. Är väll det enda, har inte provat några spel än på den.

Är det något speciellt man bör göra med sin dell dator precis när man får den? för att uppnå bättre prestanda eller något annat?

Må väl
//frempz

Permalänk
Medlem

Hur är det med grafikdrivisar? Kan jag dra in nVidias senaste utan problem? Bioshock fungerar nämligen inte på drivrutinerna jag fick med datorn.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

asså, detta har blivit besvarat för många gånger, står t. om. på första sidan hur man gör.

gå in på laptopvideo2go.com och tanka senaste drivarna + den moddade inf filen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frempz
Den känns lite seg i uppstart och avstängning än min gamla dator med XP. Är väll det enda, har inte provat några spel än på den.
Må väl
//frempz

I stället för att stänga av datorn så kan du ju köra energisparläge.

På tal om vad du ska göra när du fått datorn: Uppdatera drivrutinerna till grafikkortet - blir grymt mycket bättre.