Ecc hardware recovered?

Permalänk

Ecc hardware recovered?

Som rubriken lyder, vad menas med det?
Jag öppnade hd tune och kollade lite då såg jag att talt brevid den posten blev större hela tiden.
Är det något att oroa sej för?
Hårddisken har 6 omallokerade sektorer men det tycker jag inte är någon fara.
Den har vart i gång i kanske 7800 timmar, det är inte så farligt mycket va?

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

ECC hardware recovered är en räknare som visar hur många gånger disken har hittat fel när den läst från disken. Moderna diskar är inte optimerade för att vara exakta utan för att vara snabba och stora. Därför packas bitarna tätt och överlappar även varandra (PRML). Det innebär att fel inträffar ibland och normalt upptäcks det och rättas till med ECC och det är det ECC harware recovered visar. Så det är inget att oroa sig för, den växer hela tiden när disken jobbar.

Men då kan man fråga sig vad det är för nytta med den om den i normala fall växer hela tiden. Jo, den kan ju växa mer än man borde förvänta sig. Varje tillverkare vet ungefär hur ofta dessa ECC hardware recovered ska ske (statistiskt sätt) och om disken plötsligt börjar få problem att läsa (mer problem än vanligt) så kan man misstänkta att disken håller på att gå sönder. Det råa värdet på ECC hardware recovered är egentligen inte intressant utan du får hålla koll på det attributets "värde".

http://en.wikipedia.org/wiki/PRML

http://www.pcguide.com/ref/hdd/geom/errorRead-c.html

Permalänk
Medlem

7800 timmar är igen fara så set. har själv diskar på 25000h+ eller 3 år som dom rullat. Vissa av dom har allt från några fel till några hundra enligt S.M.A.R.T men status är Good och dom fugnerar som dom ska.

Kolal S.M.A.R.T statusen är rätt bra. Fins apps för å kolla deverse info som antal fel osv den stött på.