Bilder på Phenomkylaren

Permalänk
Melding Plague

Bilder på Phenomkylaren

Sedan Phenom lanserades och flera recensioner publicerats vet vi väldigt mycket om Phenom. Det finns dock några frågetecken kvar, exempelvis hur standardkylaren som medföljer ser ut. Nu finns fotografier.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte mycket som har gott framåt i kylarväg där inte..

Visa signatur

Asus M51Sn | Intel core duo T8300 2.40 GHz | ramminne 3071mb | nvidia 9500 GS

Permalänk
Medlem

Ska man tolka detta som att det finns en ordentlig överklockningspotential?

Permalänk
Medlem

En större kylfläns med en 90mm fläkt skulle nog vara bra mkt bättre.

Visa signatur

NZXT H440W||Rog Strix X470-4 Gaming || 2700X+Noctua NHD15-SE-AM4||G.Skill Flare X 16GB 3200Mhz||GTX 1080Ti Strix OC||MX100 512gb||3.5TB HDD||Corsair 750W||Steelseries Arctis Pro Wireless||Samsung 49" NEO||Windows 10 Pro||
Bärbar: Samsung Galaxy Book Pro 13.3" i7 & LTE || Mob: Samsung S22 Ultra||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stassse
Inte mycket som har gott framåt i kylarväg där inte..

Det är väl bara bra att processorn inte kräver en 1 kg-kylare med 6 heatpipes och annat kraffs! Tyder ju på att processorn går sval! Det är fyra kärnor som ska kylas.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

80mm borde vara ett minimum vid detta laget... ju mindre fläktar ju hemskare ljud

Permalänk
Medlem

känns bra att phenom inte behöver större kylare än en gammal 3200+ vilket tyder på att den är sval vilket är bra om man vill överklocka eller bygga en liten kompakt dator.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

ser inte dedär ut som standardkylen till winchester? det är väll bara bra att den inte behöver större?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gura6
ser inte dedär ut som standardkylen till winchester? det är väll bara bra att den inte behöver större?

Jag hade en liknande till min prolle (Athlon64 s754).

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

brorsan har samma på sin x2 3800+
verkar finnas lite överklockningspotential då det är 4 kärnor som klarar sig på en minimal skitkylare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det är väl bara bra att processorn inte kräver en 1 kg-kylare med 6 heatpipes och annat kraffs! Tyder ju på att processorn går sval! Det är fyra kärnor som ska kylas.

Hört talas om Thermalright Ultima-90? Om inte så rekommenderar jag dig att ta en titt innan du slänger ur dig, vad jag tolkar som, sarkastiskt inlägg.

Visa signatur

Mystique 631 | Hiper 580W | DFI LT X38 T2R | E6700 4GHz| Fuzion custom vattenkylning | HyperX 1150MHz @ 1310MHz | Asus 8800GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blomkungen
brorsan har samma på sin x2 3800+
verkar finnas lite överklockningspotential då det är 4 kärnor som klarar sig på en minimal skitkylare

Ehh, nej det finns ingen överklockningspotential enligt alla tester av Phenom.

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer en lite mer unik kylare till Black Edition av Phenom till oss mer åt enthusiasthållet då nuvarande Phenom har en del problem gällande överklockningen då, med unga BIOS, är svårt att komma över 2,7ghz stabilt.

Tycker inte ni att kylaren till AMD Athlon X2 6000+ /övriga "high-end" X2 modeller ser mer lovande ut rent tekniskt? Min kassa stockkylare har ju trots allt 2x2 heatpipes, även om det är en liten yta vi snackar om.
Med tanke på att Black Edition lanseras under nästa månad med samma pris som nuvarance modeller tror jag AMD kan kosta på sig en liten stund extra med kylaren i åtanke.

Det som är positivt är ju att AMDs kylare är extremt mycket enklare/snabbare att montera än Intels S775-motsvarigheter som är ett helvete att dras med, tog 15min att montera kylaren till en E6750 för två pers som aldrig sett en så korkad clipteknik tidigare.

Permalänk
Inaktiv

Mycket fin kartong.

Permalänk
Medlem

hehe, standard kylaren är exkat samma som jag fick med min Winchester A64 3000+ s939.

Permalänk
Medlem

ja kartongen är ju det viktigaste.. xD

det är ju nice att det räcker med en såpass dålig kylare..kan nog få nice temp med en tredjeparts kylare då ..och fläkten på lågt varvtal!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den ser ut som de som följde med mina gaml Opterons. Personligen tycker jag det är bättre de säljer med standardkylare för att hålla ned inköpspriset. Så blir det mer pengar över att köpa ordentliga komponenter senare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det som är positivt är ju att AMDs kylare är extremt mycket enklare/snabbare att montera än Intels S775-motsvarigheter som är ett helvete att dras med, tog 15min att montera kylaren till en E6750 för två pers som aldrig sett en så korkad clipteknik tidigare.

Förstår fortfarande inte vad "folk" gör för fel, för mig tog det MAX 1 minut att trycka in de 4 hållarna i moderkortet. Det enda som gjorde att det tog så lång tid var att en av dem var vriden lite så att den inte greppade, bara vrida tebax och trycka fast!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Förhoppningsvis kommer en lite mer unik kylare till Black Edition av Phenom

nuvarande Black Edition säljs väl utan kylare?
då skall man inte vänta sig att AMD ändrar på det i onödan

Citat:

då nuvarande Phenom har en del problem gällande överklockningen då, med unga BIOS, är svårt att komma över 2,7ghz stabilt.
...
Med tanke på att Black Edition lanseras under nästa månad med samma pris som nuvarance modeller tror jag AMD kan kosta på sig en liten stund extra med kylaren i åtanke.

jag väntar med "vad var det jag sa" fram till jul... men då skall dom fanemig ALLA komma upp 3GHz på luft.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Det är väl bara bra att processorn inte kräver en 1 kg-kylare med 6 heatpipes och annat kraffs! Tyder ju på att processorn går sval! Det är fyra kärnor som ska kylas.

tänkte likadant smaskar man sedan dit en feting så kanske man kan klocka till "oändligheterna och vidare",,, lr nått

Visa signatur

Primära datorn: Acer Swift 5 (i7)|Skärm: BenQ BL3200PT|Tillbehör: Logitech MX Master 3|Logitech Illuminated K810|HDD-docka 16TB

Permalänk

Lådan/boxen är sexig

Permalänk

Fan vad fattigt asså...börjar ge upp hoppet mer o mer för varje dag för en eventuell comeback ifrån AMD/ATI...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 965 Black Edition @ 4Ghz // Gigabyte GA-890GPA-UD3H // Gigabyte Radeon AMD 6850 // Corsair Dominator DDR3 2x2GB PC12800 // Samsung SpinPoint F3 500GB // Corsair CMPSU-650TX 650W // Eizo FlexScan S2431W + NEC MultiSync LCD20WGX2 // Logitech Z-5400 // Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tux0r
Mycket fin kartong.

hehe...det är väl det enda som är bra med den

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Julius
Fan vad fattigt asså...börjar ge upp hoppet mer o mer för varje dag för en eventuell comeback ifrån AMD/ATI...

Läst tråden?
Intels standardkylare är inte direkt jätteimponerande heller, vad har det ens med saken att göra?
Bortsett från, som sagt, det kan tyda på att de är lätta att kyla, vilket förstås är bra.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

60 mm känns lite budget.
Hade vart bättre med en lågvarvad 80 mm.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ska man tolka detta som att det finns en ordentlig överklockningspotential?

Man ska tolka det som att AMD hade 32 miljoner såna här kylare över då de inte fått sålt på sina äldre singlecores...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Man ska tolka det som att AMD hade 32 miljoner såna här kylare över då de inte fått sålt på sina äldre singlecores...

låter som en vettig tolkning:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
nuvarande Black Edition säljs väl utan kylare?
då skall man inte vänta sig att AMD ändrar på det i onödan
jag väntar med "vad var det jag sa" fram till jul... men då skall dom fanemig ALLA komma upp 3GHz på luft.

Jo, jag kom precis på det att Black Edition säljs utan kylare, jag förhasstade mig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Ska man tolka detta som att det finns en ordentlig överklockningspotential?

Tyvärr finns det igentligen noll överklockningspotential pga. en bugg i maskineriet - vilket är lite osis att den inte bekräftats på tidigare stadium. Men väntar man en månad så får man en Black Edition utav Phenom utan buggen och med upplåsta multipliers och annat roligt som gjorde 5000+ BE en väldigt bra produkt för pengarna samtidigt som den trots allt klockade till vad som var/är den största hardcapen på K8. Alltså runt 3GHZ på standardspänning (1.3V?) och 3,2GHZ på 1.375V.
Alltså skulle man kunna dra slutsatsen att den "riktiga" Phenom för oss enthusiaster kommer äta mindre ström och kunna klocka på ett väldigt bra sätt, eller åtminstonne med lätthet till 3GHZ.

Rent tekniskt finns det inget som säger emot att Phenom skulle klocka över 3GHZ i dagens läge, men som sagt - ibland sker det misstag och ibland för grovkalibriga sådanna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Man ska tolka det som att AMD hade 32 miljoner såna här kylare över då de inte fått sålt på sina äldre singlecores...

^^

men spelar det roll. egentligen?
vanligen är medföljande kylare
knappast märkvärdiga av sig.
snarare tvärsom. och det
bevisades återigen den här
gången också.

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

Lila är sexigt

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|