Permalänk
Medlem

8800gt 1gb Gddr3!?!

Vad är det här!?!?!
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=344052&view=links#Produc...
Har jag helt missat något det där ser ju extremt ut?! Ska jag avbeställa min order hos datorbutiken som innehåller två st: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=BFG88GT-...
och beställa ett sådant istället!?

Extremt tacksam för snabba svar

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Beror nog på vad du kör i för upplösningar!

Det där kortet har helt enkelt mer minne jämfört med dina bfg kort...men kör du t.ex inte högre än 1600x1050 eller dilykt så ere bara behålla din andra hos datorbutiken..

Annars så kommer 2st 8800gt 512mb piska 1st 8800gt 1gig rätt rejält skulle jag tro!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

de kortet har högre coreclock än 8800Ultra och även mer minne det borde väl betyda någonting i alla fall? Borde det inte slå Ultra rent prestandamässigt, och prismässigt för den delen ? kortet ser även rätt framtidssäkert ut det är väl ingen som hejjar över 512mb minne på ett grafikkort längre...

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk

Vad tror ni? 8800gts 512 vs 8800gt 1024?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Generalkyckling
Vad tror ni? 8800gts 512 vs 8800gt 1024?

I samma frekvenser så skiljer det inte speciellt mycket och 8800GT kommer förmodligen att vinna i högre upplösningar med AA/AF igång. Men man får inte lov att glömma bort hur pass bra klockpotential det finnsi GT. 800Mhz+ är det många som kommer upp i och 1Gb minne på det så är det adjöss med GTX/Ultra och allt vad Ati någonsin har hetat.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
I samma frekvenser så skiljer det inte speciellt mycket och 8800GT kommer förmodligen att vinna i högre upplösningar med AA/AF igång. Men man får inte lov att glömma bort hur pass bra klockpotential det finnsi GT. 800Mhz+ är det många som kommer upp i och 1Gb minne på det så är det adjöss med GTX/Ultra och allt vad Ati någonsin har hetat.

High five xD, hur är det nu då? ska jag beställa EN gig versionen iställe för två 512mb?

Mvh

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkiZoR
High five xD, hur är det nu då? ska jag beställa EN gig versionen iställe för två 512mb?

Mvh

tjaa du dubblerar aldrig minnet för att du köper två kort med 512Mb var eftersom två kort renderar varsin halva av skärmen och utnyttjar totalt 512Mb oavsett storlek per kort.

Däremot om man kör Crossfire X så tror jag att minnet dubbleras, inte helt säkert.

Vill du ha bättre prestanda så köper du två 512 men vill du ha bra prestanda med ett kort så köper du 1Gb versionen. Annars så väntar du till Februari då Nvidia lanserar sin helt nya arkitektur och generation. Det är bara två och e halv månad kvar, mycket intressant.

Då kanske du får ett kort som presterar bättre än två GT till samma pris? Eller köper du ett GT 1Gb och säljer det när det är time för dig nästa gång.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
I samma frekvenser så skiljer det inte speciellt mycket och 8800GT kommer förmodligen att vinna i högre upplösningar med AA/AF igång. Men man får inte lov att glömma bort hur pass bra klockpotential det finnsi GT. 800Mhz+ är det många som kommer upp i och 1Gb minne på det så är det adjöss med GTX/Ultra och allt vad Ati någonsin har hetat.

Att många kommer upp i 800mhz+ på coren är ju en skön överdrift, ingen på det här forumet, ingen på någon testsida och knappt någon på nått annat forum heller kör i dom frekvenserna. Är väl ett få tal som gör det med den där biosvolt-modden.

F.Ö tror jag inte att 8800gt kortet med 1gb är så sjukt bra, ett par medelfps högre än det vanliga 512mb kortet i höga upplösningar. Men det är bara min åsikt, vi får se när dom testar det.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
tjaa du dubblerar aldrig minnet för att du köper två kort med 512Mb var eftersom två kort renderar varsin halva av skärmen och utnyttjar totalt 512Mb oavsett storlek per kort.

Däremot om man kör Crossfire X så tror jag att minnet dubbleras, inte helt säkert.

Vill du ha bättre prestanda så köper du två 512 men vill du ha bra prestanda med ett kort så köper du 1Gb versionen. Annars så väntar du till Februari då Nvidia lanserar sin helt nya arkitektur och generation. Det är bara två och e halv månad kvar, mycket intressant.

Då kanske du får ett kort som presterar bättre än två GT till samma pris? Eller köper du ett GT 1Gb och säljer det när det är time för dig nästa gång.

grymt bra svar det tackar man för! nu har jag kunnat klargöra om ett beslut... jag kommer köpa ett 8800GT 512 oc2 från datorbutiken nu och använda det tills den nya serien släpps det syns verkligen att nvidia håller tebax inför de nya korten

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SILEN
Att många kommer upp i 800mhz+ på coren är ju en skön överdrift, ingen på det här forumet, ingen på någon testsida och knappt någon på nått annat forum heller kör i dom frekvenserna. Är väl ett få tal som gör det med den där biosvolt-modden.

F.Ö tror jag inte att 8800gt kortet med 1gb är så sjukt bra, ett par medelfps högre än det vanliga 512mb kortet i höga upplösningar. Men det är bara min åsikt, vi får se när dom testar det.

Det är många som har kommit över 800Mhz med sina 8800GT. Läs på, finns massvis på Xtremesystems som kör i de frekvenserna 24/7. De närmare 900Mhz GPU körs under 3dmark. Några stycken har satt över 17k i 06.

Tog några sekunder att hitta:
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=163929

Guide:
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Men vafan, när kommer GTS 1024mb då?

Visa signatur

Ryzen 5600X | GeForce 3070 | B550-A Pro | 16GB RAM

Permalänk

långt ifrån värt stålarna för vanligt folk, titta bara på xt2900 512minne mot 1024

Permalänk
Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6850 3.0GHz / 1333MHz | 2x2GB OCZ Reaper RAM | Asus P5E | Lian Li PC-A71B | Gainward 8800GT 1GB Golden Sample | Seasonic PowerSupply M12 700W | Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty | Western Digital Raptor 150GB SATA (10000RPM / 16MB Cache / SATA) | Hitachi t7k250 250GB SATA-II Deskstar 8MB | HP w2558hc 25,5-tums platt bredbildsskärm |
Min blogg

Permalänk

I teorin så dubblar man ju mängden minne i crossfire/sli eftersom varje kort bara används för att rendera halva skärmen och behöver då bara få plats med hälften av texturerna.

Sedan är det vissa som glömmer att "GT" har 256-bit minnesbuss. Frågan är om det slår Ultra även kraftigt överklockat och med 1 GB i höga upplösningar.

Vad jag har sett så skalar inte GT lika bra som GTX/Ultra när man överklockar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjasmuggler
I teorin så dubblar man ju mängden minne i crossfire/sli eftersom varje kort bara används för att rendera halva skärmen och behöver då bara få plats med hälften av texturerna.

Eftersom varsitt kort renderar halva skärmen så dubbleras ingenting, bara på papper. Skulle båda korten rendera hela skärmen hade nog dubbleringen existerat tror jag.

Crossfire X, där dubbleras minnet men inte för vanliga Crossfire.

Citat:

Vad jag har sett så skalar inte GT lika bra som GTX/Ultra när man överklockar.

Då har du inte sett mycket. Klockar du ett GT som en tok och gör lika dant med GTX eller Ultra så presterar fortfarande GT't bättre av den anledningen att GT't bygger på en mindre tillverkningsprocess och kan klockas nästan 200Mhz högre. Arkitekturen är fortfarande detsamma för de olika korten så klockningen blir lika effektiv men upp till 200Mhz kan göra väldigt mycket. Ett GTX får du nog inte över 700Mhz @ luft. Du får över 800Mhz @ luft på ett GT. Ultra kommer kanske lite över 700Mhz, inte säker. Och andra sidan kostar ett GT lite över 2000kr också.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.