Permalänk
Medlem

Sämre klock med 4Gb RAM

Har lite problem med klockningen nu efter att ha installerat två nya minnes moduler. Har tidigare haft två st OCZ PC6400 Gold edition XTC med 1GB vardera. Nu när komplett hade ganska bra pris på dessa minnen köpte jag mig ytterligare två st minnes moduler. Efter att ha satt i mina nya minnen plus de gamla så vägrar windows att boota. Jag har gjort inställningen i bios för att tillåta 4GB minne.
Mitt övriga system ser ut så här:

Moderkort: Asus P5W DH Deluxe
CPU: E6600@3,6Ghz
RAM: 4Gb OCZ PC6400 Gold edition XTC
GPU: XFX 8800GTS 512Mb
Nätaggregat: OCZ GameXStream 600W

Det finns säkert en bra förklaring till detta bara det att jag inte förstår varför så jag hoppas någon av er kan förklara det för mig.

Permalänk
Medlem

kan hända man måste ge mer powa till ramen o dyligt eller klocka ner ;/

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Nedclockning gör ju att windows bootar men 2Gb ram är inte värt en nedklockning. Funderar på att returera minnena och sälja de gamla för att sedan köpa två st 2GB minnen istället.

Permalänk
Medlem

Du kan ju testa uppdatera bios och öka vdimm.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Avstängd

vad har du för operativsystem? win xp 32 bitars? max 3 gb minne.

Permalänk
Medlem

Jag har Windows Vista Ultimate 64bit. Är det så i regel att det är lättare att klocka med två minnesmoduler istället för fyra eller ska detta inte spela någon roll?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Doglas
Jag har Windows Vista Ultimate 64bit. Är det så i regel att det är lättare att klocka med två minnesmoduler istället för fyra eller ska detta inte spela någon roll?

Hmm, varför kör nästan alla stora överklockare med bara 2gb ram? Jag vet inte. ^^

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk

Fler minnesstickor ger fler svaga länkar i kedjan.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Ge mer volt till vad det nu är på moderkortet som styr minnena. Kan hjälpa

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Fler minnesstickor ger fler svaga länkar i kedjan.

Som han skrev. Mycket kan gå fel så därför av vad jag har läst så är det bättre med 2 x 2GB ram än 4 x 1GB ram då det lättare går fel vid klockning om du använder dina 4 stickor jämfört mot dina 2 stickor.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk

De går med 4x1 men de är inte alls optimalt för klockning. Mer clock-repititioner av strömande data som att hålla reda på för minneskontrollern, de undviker man gärna med så få stickor som möjligt. Jämför man kurvan som kommer skilja sig mellan de olika latenserna så ser man en klar nergång vid 4 aktiva moduler.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Sitter o kör nu me 2x2+2x1gig o dom är clockade till 450x2 5-6-6-21 2.v o har funkat hur bra som helst.Har blandat OCZ(4gig) och CORSAIR(2gig).

Visa signatur

[AsusP7P55D[i5-760@4.00Ghz[Kingtiger2x2Gb@9-9-9-24-1600Mhz[6870@ CF]