Permalänk
Medlem

NTLDR saknas!? hjälp

Jag vet att det finns andra inlägg med det här NTLDR, men de verkar inte som om dom har gjort samma saker som jag innan problemet uppstod, så nu skapar jag en ny tråd.

Det började med att mitt OS kraschade så en polare till mig tog ut min hårddisk och satte den i sin burk för att formatera den. Han satte in den igen och nu när jag ska starta datorn så kommer det efter ett tag upp medelandet "NTLDR hittas inte, tryck ctrl+alt+del för att starta om". Och längre än så kommer jag inte. Jag har provat att starta med XP skivan i, utan, bytt sladdar på hårdiskarna men inget funkar. nu undrar jag ifall nån har ett bra sätt att löas det här på för jag har inte den blekaste aning. Skulle det kanske gå att sätta in min hårdisk i en annan data och installera XP ifrån den datan, för att sedan sätta in hårdisken i min data igen?

Visa signatur

Jag är inte dum... Jag har bara otur när jag tänker ;)

Permalänk
Medlem

ntldr betyder att operativsystem inte kan hittas.

är det inställt i bios att starta från 1 floppy, 2 cd, 3 hdd.

då ska du kunna formatera hddn igen.

se då till att inte köra en snabbformatering utan en komplett istället.

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Vila i frid

Din kompis moderkort översätter förmodligen LBA annorlunda än vad din dator gör. Installera XP på din dator dvs med ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Har du, som tidigare sagt, kollat boot-ordningen i BIOS?

Visa signatur

---

Permalänk

förlåt att jag återupplivar en gammal tråd.. men då det här problemet verkar ligga närmast mitt så tycker jag att jag lika gärna kan använda samma tråd..

har fått likadant på min bärbara.. eller ja morsans.. skulle installera om windows och precis när den håller på att formatera så blev d strömavbrott.. sen efter det kommer det att NTLDR saknas..

har provat att ändra bootordning till att den ska starta med cd men det verkar inte funka av någon skum anledning.. kommer bara upp igen att NTLDR saknas.. vet inte vad jag ska göra riktigt..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk

Det där har ja bråkat med några gånger.

Sist fick jag stoppa i min hårddisk i en annan dator och föra över NTLDR filen tillsammans med 2 andra (som ja inte kommer ihåg) för att de skulle funka.

Visa signatur

CPU: Intel i5 12400f | CPU kylning: CM Hyper 212 EVO V2 | GPU: XFX Speedster SWFT RX 6600 | RAM: Kingston Fury 16GB 3200MHz | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 512GB | M.2: Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1TB | SSD: Samsung 850 EVO 250GB | HDD: Seagate 2TB | Mobo: Asus Prime B660-PLUS D4 | PSU: Be Quiet! System Power 9 700W | Chassi: Fractal Design Define R5 | Skärm: AOC 27G1G4 + Samsung S27F350