Snälla hjälp mig felsöka min överklock (E6600 - ASUS P5W DH)

Permalänk

Snälla hjälp mig felsöka min överklock (E6600 - ASUS P5W DH)

Hej och God Jul!

Jag har nyss överklockat en del, både CPU och minnen. Jag är lite ny på detta och chansar därmed lite med vilka inställningar man ska ha i BIOS.
Troligen är det något som är fel inställt där nu. Det skulle jag vilja ha hjälp att ändra på.

På min nuvarande klock så kan jag spela Crysis på High i timtal utan några crasher. SuperPi verkar kunna räkna 32MB utan problem: (eller ska man verifiera?)

Temperaturerna verkar vara ok, i alla fall om man ska tro på BIOS. (39grader och ca 50 vid load). Så vi kan väl börja med att utgå från att det INTE är ett temperaturproblem jag har? Vi börjar så i alla fall

Orthos däremot kör bara några sekunder innan den avbryter för error... Och det blir man ju lite orolig för... Så jag tror jag behöver lite hjälp som sagt.

Och så följer en massa settings... Vad jag har för komponenter ser ni ju i min signatur:

En Everest sammanställning av systemet:
http://hem.bredband.net/frejah/oc/everest.htm

Och en massa BIOS-inställningar (och alltså, jag är lite ny på detta så förbered er på en del skratt?):

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Kolla dessa guider:

Noob-guiden
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6144...
Grundlig beskrivning
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Har redan gjort det och klockat min burk efter vad jag förstod där.
Jag förstår långt ifrån allt vad som står i dessa guider och har klockat så gott jag kunnat.
Tror dock inte det räcker till och det är därför jag skapade denna tråd.

Jag postar inte här för att jag är lat utan för att jag inte förstår allt.

En liten update.
Jag har nu kört "Memtest" också i kanske 3h utan några errors.

Varför får jag så mkt errors i "Orthos" (som ni ser i den första posten).

Snälla hjälp mig lösa detta.

Visa signatur

C2D E6600@3,2GHz. Kylning: ZALMAN CNPS9700 LED - ASUS p5w dh deluxe BIOS 1305 - 4Gb Geil DDR2 PC2-6400 - Geforce 8800GTS 512. - APLUS Case XClio 2, Sidodörr med 250mm-fläkt, Midi tower. - Hiper Nätagg ATX 530W. - Windows XP Pro. - NEC MultiSync 20WGX2 20.1".

Permalänk
Medlem

Testa att höja vcore.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Först å främst måste du öka vMCH för att gå högre. Sedan vFSB och vICH.

Har samma bräda och har pressat min till 443fsb, högre och det vägrar boota.

För att jag skulle komma dit så behövde jag disabla allt som jag inte använde, sen lägga vFSB, vMCH och vICH på max.

Notera då att jag har fixat en fläkt på nordbryggan, annan blir den för varm.

Men ge MCH mer voltage och du kommer få det stabilt i orthos. Om inte det blir stabilt så öka på ICH och FSB också.

Du behöver troligtvis inte öka vcore ännu... jag behövde inte ens röra vcore för min E6300.

Michaelo: Nej.

Sen kommer du att få lov att släppa på dina timings snart om du ska gå högre ...

Visa signatur

Asus P5W Dh Deluxe | E6300 1,86 @ 3,1ghz | Ocz Ati Crossfire Pc6400 800mhz 2048mb KIT | Tagan 530W | Hårddisk? RPM? 320gb | Sparkel 8800GT |

Permalänk

Ah ok, tack Michaelo, det kan jag ju testa och se om Orthos accepterar klocken då... Men jag vill försöka undvika all extra värme om det går!

Och tack du med Sisa Bossen, fast jag vill ju alltså inte främst gå "högre" utan istället köra så stabilt och med så låg temp som möjligt på mina nuvarande 3,4GHz.

Hmm, har jag inte allt disablat som jag inte använder redan? (kolla BIOS screens).

Ah... Ja jag HAR ju en fläkt för nordbryggan men ASUS manualen säger att den fläkten skulle störa luftflödet på min zalman.

Hmm, jag kommer ju inte gå högre så timings behöver jag väl inte oroa mig för?
Ser minneskonfigurationen ut som den ska i BIOS förresten? (kolla screens på första posten i denna tråd). Jag är lite osäker på hur man ställer dom.
Enligt vissa så ska mina minnen klara 3-3-3-9@2.4v. Vilket väl är bra?

Tack för hjälpen so far!

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös
Ah ok, tack Michaelo, det kan jag ju testa och se om Orthos accepterar klocken då... Men jag vill försöka undvika all extra värme om det går!

Och tack du med Sisa Bossen, fast jag vill ju alltså inte främst gå "högre" utan istället köra så stabilt och med så låg temp som möjligt på mina nuvarande 3,4GHz.

Hmm, har jag inte allt disablat som jag inte använder redan? (kolla BIOS screens).

Ah... Ja jag HAR ju en fläkt för nordbryggan men ASUS manualen säger att den fläkten skulle störa luftflödet på min zalman.

Hmm, jag kommer ju inte gå högre så timings behöver jag väl inte oroa mig för?
Ser minneskonfigurationen ut som den ska i BIOS förresten? (kolla screens på första posten i denna tråd). Jag är lite osäker på hur man ställer dom.
Enligt vissa så ska mina minnen klara 3-3-3-9@2.4v. Vilket väl är bra?

Tack för hjälpen so far!

Du behöver som sagt öka vMCH,vICH,vFSB och inte vCORE! Men främst vMCH, pröva sätt den på 1.65.

Sen angånde fläkten du får med, den är inte till nordbryggan. Men eftersom du inte tänker gå så högt så skit i kylning till nordbryggan.

Visa signatur

Asus P5W Dh Deluxe | E6300 1,86 @ 3,1ghz | Ocz Ati Crossfire Pc6400 800mhz 2048mb KIT | Tagan 530W | Hårddisk? RPM? 320gb | Sparkel 8800GT |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sista_BosseN_m
Du behöver som sagt öka vMCH,vICH,vFSB och inte vCORE! Men främst vMCH, pröva sätt den på 1.65.

Sen angånde fläkten du får med, den är inte till nordbryggan. Men eftersom du inte tänker gå så högt så skit i kylning till nordbryggan.

Ok, det ska jag prova.

Nä ok, det visste jag inte.

Tack för tipset Sista_BosseN_m!

EDIT:

Ok, jag testade att dra upp vMCH,vICH,vFSB ett snäpp och vMCH till 1.65.
Datorn bootar ok men jag får fortfarande "hardware faliure" i Orthos efter bara 2 sec.

EDIT 2:

Testade också att inte öka vICH och vFSB, men att öka vMCH till 1.65 och vCore till 1.5. Ingen skillnad. Orthos får krupp efter 2 sec.

Hmm vad är det för fel på mina settings!? (kolla BIOS screens på första posten i denna tråd.)

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedenhös

Testade också att inte öka vICH och vFSB, men att öka vMCH till 1.65 och vCore till 1.5. Ingen skillnad. Orthos får krupp efter 2 sec.

Hmm vad är det för fel på mina settings!? (kolla BIOS screens på första
posten i denna tråd.)

Jag fattar inte hur du överhuvudtaget kan stänga av "Configure Dram Timings By SPD". Ställer jag själv så funkar det inte överhuvudtaget..

Prova enabla det och se om det blir skillnad.

Sen visst fan har du stängt av C1E och EIST?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sista_BosseN_m
Jag fattar inte hur du överhuvudtaget kan stänga av "Configure Dram Timings By SPD". Ställer jag själv så funkar det inte överhuvudtaget..

Prova enabla det och se om det blir skillnad.

Sen visst fan har du stängt av C1E och EIST?

Nä jag vet inte heller, jag bara pillade lite efter de instruktioner som fanns
Ok, jag ska testa att enabla det o se om det blir bättre. Om kanske "Orthos" slutar grina efter detta.

Din sista fråga där förstår jag mig inte riktigt på... "Sen visst fan har du stängt av C1E och EIST?"
Jag antar att jag har stängt av C1E och EIST då jag kan justera vCore?

EDIT:
Så. Första BSOD nu. Hade lirat Crysis i nån timma och kom till en rätt hektisk plats.

Testade därefter att enabla ""Configure Dram Timings By SPD".
"Orthos" klagar fortfarande.

Men nu går ju minnena långsammare va? Hur fixar jag det?

Vad har jag för fel på mina settings? (se BIOS screens i första posten i denna tråd).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du testat höja Vcore ordentligt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Torska
Har du testat höja Vcore ordentligt?

Jag får testa det som sista utväg då mina temps är höga redan.

Just nu verkar jag köra stabilt, och att Orthos accepterar min klock i 3.2GHz. Fast jag vill ju upp till minst 3.4 (Då jag tror det är här nånstans som processorn slutar agera flaskhals för mitt GTS 512).

Och till minnena, stämmer det att dom körs i hälften av hastigheten som dom kan köras nu med tanke på att minnena ska klara av 800MHz. Hur ställer jag in detta i BIOS?

Hur ser minneskonfigurationen ut i övrigt?

Förslag på inställningar i BIOS (se posten längst upp) som kan nå mina mål på minst 3.4GHz tas tacksamt emot.

Edit:

Jag tycker det är jävligt skumt att jag får sån dålig klock med den hårdvara jag har.
Jag ser många andras OC resultat, med samma grejer som jag har i burken som har högre stabil klock än mig, på lägre vcore.
Ta en titt på mina BIOS screens (ovan) o kolla så det ser ut som det står rätt till där tack!

Visa signatur