Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: En tanke om trafiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen får du ju räkna med att folk över 30 har avsevärt sämre reaktionstid än de under 25

Rent nonsens

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Du tänkte visst inte tillräckligt innan du skapade den här tråden Cloudstone, Människorna som går på gatorna är desamma oavsett om den som kör på dem har en 911 eller SLR eller Atom. Pröva att bli påkörd ett par gånger så inser du nog skillnaden mellan olika hastigheter!

Permalänk
Musikälskare

Haha så kan man inte tänka

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad gäller landsvägar är jag en solklar förespråkare för "fri fart", dock tror jag inte att diffrentierade hastighetsgränser inom tätbebyggt område (inte heller på landsväg) är någon bra idén.

Att man ska anpassa hastigheten efter omständigheterna är en självklarhet, och det gäller även om man har "fri fart" på vägarna. Det är ren idioti att man klockan 5 en lördagmorgon i juni under perfekta omständigheter i princip utan övrig trafik ska tvingas hålla en hastighet på 110 km/h om ens bil är kapabel till 250+ utan problem lika som det är ren idioti att blåsa fram i 110 km/h på slalomkörning i eftermiddagsköerna en snöslaskig onsdagseftermiddaig i november.

Många som svarat på den här tråden verkar glömma att det fortfarande finns ett brott som heter "vårdslöshet i trafik", i det begreppet ryms förvånansvärt mycket, bland annat om man inte anpassar hastigheten till rådande förhållanden. Hade vi fri fart skulle naturligtvis detta brott dras hårdare och utnyttjas oftare, men det hade varit bättre än det otroligt stelbenta och oflexibla system vi har idag.

Som ett komplement skulle man kunna ha rekommenderad maxhastighet på landsvägarna eller hastighetsbegränsningar vissa tider på dygnet (som redan idag finns vid skolor och dylikt). Ett steg i rätt rikting är de variabla hastighetsgränser som finns lite här och var i landet, som baseras på rådande omständigheter.

Jag vill inte ha medtrafikanter som enbart blint kör efter hastighetsbegränsning, jag vill ha medtrafikanter med förmåga att anpassa hastigheten efter de omständigheter som råder, vare sig det innebär att man sänker eller höjder hastigheten från hastighetsbegränsningen.

Inom tätbebyggt område är det viktigt att ha kvar hastighetsbegränsningar, då många av de som är ute i trafiken där både är oskyddade och utan trafikutbildning, ex. barn och fotgängare. Där är det svårare att förutse riskerna även för rutinerade bilförare.

Värt att notera är också att många moderna bilar drar som allra minst bränsle (i liter per mil) vid hastigheter omkring 150-160 km/h, vilket också innebär mindre miljöfarliga utsläpp och en bättre miljö.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: En tanke om trafiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Rent nonsens

Nonsens? Det är rätt vetenskapligt belagt att kroppen är i fysiskt bäst form mellan 20-25 år och därefter går det utför. Bara för att du vill se dig som kung över alla yngre på vägen betyder inte det att du har alla fördelar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

god tanke med fri fart grejen på landsväg. problemet när hilda med fetaste brillorna och saab v4 bestämmer sej för att köra 25, och nån annan med bäste ferrarin för 250. för att inte tala om alla andra faktorer som katter, grävlingar och annat löst som skiter högtidligt i huruvida det sitter räcken eller stängsel i vägen.

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: En tanke om trafiken

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Nonsens? Det är rätt vetenskapligt belagt att kroppen är i fysiskt bäst form mellan 20-25 år och därefter går det utför.

Vad har det med mognad och rutin i trafiken att göra? Då krockar du mindre om du är vältränad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Bara för att du vill se dig som kung över alla yngre på vägen betyder inte det att du har alla fördelar.

Läs trådskaparens inlägg igen och försök att fatta vad jag skriver. Unga män är en högriskgrupp i trafiken och det trodde jag att alla visste. Jag har en kompis och en granne som jobbar på räddningtjänsten så jag vet vad jag pratar om.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Är det på grund av den snabba reaktionstiden som killar under 25 är inblandade i typ lika många olyckor som alla halvblinda gubbar o tanter +95år

Själv borde nya körkortstagare vara begränsade till bilar med 75 hästar och 90km/h första åren, så slapp jag (som inte haft några skador sen jag tog kortet) kanske betala en trafikförsäkring lika dyr som min bil varje år.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Vad har det med mognad och rutin i trafiken att göra? Då krockar du mindre om du är vältränad?

Läs trådskaparens inlägg igen och försök att fatta vad jag skriver. Unga män är en högriskgrupp i trafiken och det trodde jag att alla visste. Jag har en kompis och en granne som jobbar på räddningtjänsten så jag vet vad jag pratar om.

Haha, om du ska hävda nått alla vet kan du väll iaf hänvisa till en vetenskaplig undersökning, inte till din kompis-kusins-frisörs-moster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Är det på grund av den snabba reaktionstiden som killar under 25 är inblandade i typ lika många olyckor som alla halvblinda gubbar o tanter +95år

Själv borde nya körkortstagare vara begränsade till bilar med 75 hästar och 90km/h första åren, så slapp jag (som inte haft några skador sen jag tog kortet) kanske betala en trafikförsäkring lika dyr som min bil varje år.

Jag betalar helt klart gärna mer och har bilar med mer kraft, de är roligare o köra. Kan även köra säkrare med sådana bilar då de gånger man måste göra en omkörning kan detta göras snabbare. Pengar kan man alltid skaffa.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Du tänkte visst inte tillräckligt innan du skapade den här tråden Cloudstone

Haha, nä det gjorde jag verkligen inte. Man ska inte skapa trådar på bakfyllan.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Haha, nä det gjorde jag verkligen inte. Man ska inte skapa trådar på bakfyllan.

Nej precis, här är en grabb som fattat poängen! Trådar skrivs på fyllan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Haha, om du ska hävda nått alla vet kan du väll iaf hänvisa till en vetenskaplig undersökning, inte till din "kompis-kusins-frisörs-moster"

Du kan ju börja med att ringa ditt försäkringsbolag eller polisen och fråga vad för studier de har använt. Alla försäkringsbolag jobbar nämligen ihop med räddningstjänsten och polisen.

Sen skriver du: "Sen får du ju räkna med att folk över 30 har avsevärt sämre reaktionstid än de under 25"
Hänvisa till den vetenskapliga undersökningen istället.

Det går inte att hålla en vettigt diskussion med dig när du fjantar dig med "kompis-kusins-frisörs-moster" så jag avslutar detta här.

En kul link: http://www.alltombarn.se/aktuellt/kidsen-blir-bara-aldre-och-...

God Jul

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing
Du kan ju börja med att ringa ditt försäkringsbolag eller polisen och fråga vad för studier de har använt. Alla försäkringsbolag jobbar nämligen ihop med räddningstjänsten och polisen.

Sen skriver du: "Sen får du ju räkna med att folk över 30 har avsevärt sämre reaktionstid än de under 25"
Hänvisa till den vetenskapliga undersökningen istället.

Det går inte att hålla en vettigt diskussion med dig när du fjantar dig med "kompis-kusins-frisörs-moster" så jag avslutar detta här.

En kul link: http://www.alltombarn.se/aktuellt/kidsen-blir-bara-aldre-och-...

God Jul

Kan hänvsa till undersökningar Det jag menade var att jag skiter i om din granne jobbar på räddningsverket, det gör inte att han har mer koll? Sen kan han ju ha mer koll på grund av att han utfört statistiska undersökningar o så, men då får du ju hänvisa till honom i form av det, inte som din granne.

Sen får du gärna bevisa din sak genom att hitta en statistisk underskökning som visar att större andel människor mellan 20-25 orsakar olyckor än personer mellan säg 30-40 eller nått liknande.

Citat:

Age. Simple reaction time shortens from infancy into the late 20s, then increases slowly until the 50s and 60s, and then lengthens faster as the person gets into his 70s and beyond (Welford, 1977; Jevas and Yan, 2001; Luchies et al., 2002; Rose et al., 2002; Der and Deary, 2006). Luchies et al.(2002) also reported that this age effect was more marked for complex reaction time tasks, and Der and Deary (2006) concurred. Reaction time also becomes more variable with age (Hultsch et al., 2002). Welford (1980) speculates on the reason for slowing reaction time with age. It is not just simple mechanical factors like the speed of nervous conduction. It may be the tendency of older people to be more careful and monitor their responses more thoroughly (Botwinick, 1966). When troubled by a distraction, older people also tend to devote their exclusive attention to one stimulus, and ignore another stimulus, more completely than younger people (Redfern et al., 2002). Lajoie and Gallagher (2004) found that old people who tend to fall in nursing homes had a significantly slower reaction time than those that did not tend to fall. An early study (Galton, 1899) reported that for teenagers (15-19) mean reaction times were 187 msec for light stimuli and 158 ms for sound stimuli. Reaction times may be getting slower, because we hardly ever see a Clemson freshman (or professor) who is that fast.

Källa: http://biology.clemson.edu/bpc/bp/Lab/110/reaction.htm#Age

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Jag betalar helt klart gärna mer och har bilar med mer kraft, de är roligare o köra. Kan även köra säkrare med sådana bilar då de gånger man måste göra en omkörning kan detta göras snabbare. Pengar kan man alltid skaffa.

Har inget emot o lägga några kronor extra på finbilen som lätt tar mig till 200 och förbi.

Däremot blir jag förbannad över att få betala 4000 spänn i trafik för jobb-bilen med 90hk motor och utan möjlighet att köra om utan att planera i almenackan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Har inget emot o lägga några kronor extra på finbilen som lätt tar mig till 200 och förbi.

Däremot blir jag förbannad över att få betala 4000 spänn i trafik för jobb-bilen med 90hk motor och utan möjlighet att köra om utan att planera i almenackan.

Det håller jag helt med om! Borde ha mer effektbaserade premier, men även premier efter utrustning! Premien höjs med motoreffekten, men kan sänkas med mer utrustning och beroende på hur bra bromsar osv som finns i den. Men 4000 per år är ju inte direkt pengar heller.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det är för mycket pengar för en bil som handlar om att transportera häcken från A - B.

Audi 100 1.8 som det är i detta fallet lär väl knappast vara överrepresenterad i olyckor heller då det är en väldigt tråkig bil att busköra med.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Det va ett jävligt dumt påstående/fråga faktiskt..

Själv håller jag mig inte speciellt till hastighetsgränserna, tyckre de på många sätt är fåniga. MEN, när jag ligger i 75 på en 50 väg så vet jag att jag är ett svin som kör för fort och bla bla bla..

Du har kanske rätt i att vi skulle kunna ha 200km/h gränser på stora motorvägar, E4 osv. Med tanke på bilarnas utveckling osv.

Men det handlar inte om det igentligen. Det handlar om alla dessa "häftiga" killar i deras nyinköpta BMW, Audi osv som tror att de kan köra 70 på en 30 väg där de vet att småbarn springer runt som skollade kaniner.

Oavsett hur jävla bra däck och bromsar du nu har, så spelar det ingen roll, eftersom en skitunge kan dyka upp 2 meter framför dig..
Det finns anledningar till att det finns hastighetsgränser, även fast vi inte vill inse det.

Sen måste man inse att man inte är någon collin som bemästrar bilen som Tom Jones bemästrar kvinnor, utan vi måste inse våra svagheter.

Fan vilket moralpredikande det blev nu, men men, alla människor som dör i bilolyckor är faktiskt inte sämre förare än oss andra, utan det är slumpen som avgör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karaff
Det är för mycket pengar för en bil som handlar om att transportera häcken från A - B.

Audi 100 1.8 som det är i detta fallet lär väl knappast vara överrepresenterad i olyckor heller då det är en väldigt tråkig bil att busköra med.

Det är ju inte så mycket ändå.. en kompis fick betala 550 euro i försäkring för en Ford Escort 1.6!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf

reaktions tid måste räknas in sen om du smäller med en sportbil så är dom ofta lättare och skyddar dåligare än en "svensson" bil.

Men märken som Porsche, Ferrari, Koenigsegg är utvecklade för att kunna köra mkt fortare än Svensson, därmed är de också utecklade för att "hålla" bättre.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sech

Värt att notera är också att många moderna bilar drar som allra minst bränsle (i liter per mil) vid hastigheter omkring 150-160 km/h, vilket också innebär mindre miljöfarliga utsläpp och en bättre miljö.

Mvh

Har du någon källa på det där ?

Mig veterligen är den optimala bränsleförbrukningen/hastighet runt 90km/h, och det gäller även nya biler.

Visserligen finns det specialfall, men om vi pratar genomsnittsbilar.

Men kurvan kanske vänder neråt efter 130 km/h ??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Har du någon källa på det där ?

Mig veterligen är den optimala bränsleförbrukningen/hastighet runt 90km/h, och det gäller även nya biler.

Visserligen finns det specialfall, men om vi pratar genomsnittsbilar.

Men kurvan kanske vänder neråt efter 130 km/h ??

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.823750!slot100slotWide7...

Nja, framför allt tyska bilar är optimerade för ca 180 km/h. Varför? Jo, för det är marschfart på autobahn.

Sen är det ju så att folks körteknik inte nödvändigtvis ökar med deras plånboksstorlekar. Men att ha lite schysstare hastighetsbegränsningar på morgonen eller på fina vägar där det inte är köer och mycket trafik, gärna.

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem

Hur kan bilen dra mindre vid högre hastigheter? Varvmätaren står ju högre vid 180km/t än 90, så självklart förbrukar den mer bensin som sen blir mer avgaser. Kvittar hur modern bilen är, det är så motorn funkar.

Eller har jag fel nu i mitt tänkande igen?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
Hur kan bilen dra mindre vid högre hastigheter? Varvmätaren står ju högre vid 180km/t än 90, så självklart förbrukar den mer bensin som sen blir mer avgaser. Kvittar hur modern bilen är, det är så motorn funkar.

Eller har jag fel nu i mitt tänkande igen?

Visst har motorn ett högre varv när du kör i 180, men du kommer också längre för varje varv motorn gör. Den drar alltså visserligen mer bränsle per minut, men inte nödvändigtvis per mil. Det har med bilens utväxling att göra, var motorn har mest kraft, hur stort effektregister etc.

Mvh

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Har du någon källa på det där ?

Mig veterligen är den optimala bränsleförbrukningen/hastighet runt 90km/h, och det gäller även nya biler.

Visserligen finns det specialfall, men om vi pratar genomsnittsbilar.

Men kurvan kanske vänder neråt efter 130 km/h ??

http://www.expressen.se/polopoly_fs/1.823750!slot100slotWide75ArticleFull/2771124406.jpg

Tar vi en helt vanlig BMW 520d ligger maxeffekten på ca 4000 varv. Ta det på högsta växeln och se var någonstans du hamnar. Jag tvivlar på att det är kring 90km/h.

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem

Jag känner inte att jag kan backa upp mitt resonemang tillräckligt bra för att hävda att bilen visst drar mer bränsle per mil, desto snabbare du kör men jag vet att den giftiga skiten som bilen spyr ut ökar märkbart bara du kör i 110 km/h istället för 90.

Om det beror på att bränslekonomin försämras eller att avgasreningen gör det kan jag dock inte uttala mig om.

Slutsats. Tro inte för en sekund att det är klyftigt att köra fort. Kul möjligtvis, men inte smart någonstans.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Jag känner inte att jag kan backa upp mitt resonemang tillräckligt bra för att hävda att bilen visst drar mer bränsle per mil, desto snabbare du kör men jag vet att den giftiga skiten som bilen spyr ut ökar märkbart bara du kör i 110 km/h istället för 90.

Om det beror på att bränslekonomin försämras eller att avgasreningen gör det kan jag dock inte uttala mig om.

Slutsats. Tro inte för en sekund att det är klyftigt att köra fort. Kul möjligtvis, men inte smart någonstans.

Det stämmer på många, mindre effektstinna och äldre bilar där man pga den låga effekten tvingas ha en lägre utväxling och effekttopp. Exempelvis ligger marschfarten på en Volvo 740 på ca 95 km/h, över det blir det sämre effekt. Ska vi ta det hela mer matematiskt kan man säga att det arbete bilen utför, dvs att ta dig och bilen från punkt A till punkt B, är detsamma för samtliga bilar om vi för enkelhetens skull räknar med att alla bilar väger lika mycket. Och eftersom P=W/t innebär det att ju bättre effekt, desto mindre tid krävs för att utföra arbetet, desto längre kommer du per tidsenhet och desto mer effektivt utnyttjas bränsledropparna. Den BMW jag hade som exempel tidigare har sin effekttopp vid ca 4000 varv/minut. Vilken hastighet det sedan motsvarar beror på utväxlingen, men jag tvivlar starkt på att det är 90km/h. I realiteten finns det naturligtvis massvis med andra faktorer som spelar roll, vindar, lutning och natuligtvis olika vikt på olika bilar...

Dock ska det natuligtvis inte sägas att ju snabbare man kör, desto snålare går bilen, för så är det inte, men att tro att man kör snålt bara för att man kör långsamt är lika fel.

Avgasreningen har jag inte uttalat mig om, men jag utgår ifrån att den är tillräckligt kapabel för att kunna ta hand om avgaserna på ett likvärdigt sätt oavsett hastighet.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Men märken som Porsche, Ferrari, Koenigsegg är utvecklade för att kunna köra mkt fortare än Svensson, därmed är de också utecklade för att "hålla" bättre.

Men kör du in i en vanlig personbil med en Ferrari i 180km/h så ska du se att personbilen blir mycket mer skadad än om du kör in i den med en vanlig bil i 110km/h.

Och miljöfrågan: Oavsett mängd avgasrening och filter och vad nu de är för bullshit så kommer en v10 som dricker 3 liter milen spotta ut sig mer skit och framför allt koldioxid än en liten bil utan avgasrening som drar 0.6 liter milen.

Och ja det vettefan som det inte är för lågt med körkort vid 18. Brukade hänga med bil-/kepskillarna i gävle för ett antal år sedan, de(vi) brukade träffas på en asfaltsplan där det fanns en lång raksträcka och där var lite som en rundbana osv. Var väl ett antal unga herrar som kvaddade rejält där, och jag såg en hel del totalt idiotiska saker. Till exempel en idiot som körde om mig i en skymd innerkurva och var bara nån meter från att smälla med en piketbuss. Sen fanns det ju vissa orginal som körde 250 på 50 väg, och diverse andra idiotiska saker.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sech
Visst har motorn ett högre varv när du kör i 180, men du kommer också längre för varje varv motorn gör. Den drar alltså visserligen mer bränsle per minut, men inte nödvändigtvis per mil. Det har med bilens utväxling att göra, var motorn har mest kraft, hur stort effektregister etc.

Mvh

Edit:

Tar vi en helt vanlig BMW 520d ligger maxeffekten på ca 4000 varv. Ta det på högsta växeln och se var någonstans du hamnar. Jag tvivlar på att det är kring 90km/h.

Jag tror ni även måste ta med i beräkningen att luftmotståndet ökar betydligt mycket mer i 180 än 90, vilket i sin tur gör att det krävs mycket mer kraft för att få bilen att rulla framåt.

Bara att hänga på en packline på bilen gör ju att förbrukningen ökar en del....

Permalänk
Medlem

Någon skrev något om att Porsche har väldigt bra reningsfilter men mig veterligen så har de samma underleverantör av katalysatorer som Audi, GM eller FMC. Vad Porsche är väldigt duktiga på är låg bränsleförbrukning i förhållande till den effekt som plockas ur motorn, på så sätt påverkas koldioxidutsläppen positivt.

För att klargöra vad Sech har skrivit så kan vi ta följande exempel:

En Volkswagen Polo har en 1.4 liters Ottomotor på runt 55KW och en femväxlad manuell låda. Då den lilla motorn inte producerar så väldigt mycket vridmoment* på låga varv krävs det att bilen inte har för hög utväxling för att den ska klara av att utföra en accelerationsökning. Om nu bilen hade haft en 6e växel så att varvtalet hade sjunkit till 1250min^-1 så klarar bilen inte av detta men däremot på 4an med ett varvtal på 1750min^-1 hade det varit fullt möjligt utan problem.

Då denna bil är optimerad för stadskörning har den lägre utväxling och på så sätt högre varvtal vid en given hastighet på växeln x. Vid landsvägskörning i 90Km/h ligger varvtalet runt 3000min^-1.

Om du någon gång suttit i en bil med färddator kan man se att förbrukning vid 0 Km/h ligger på kanske 1l/mil medans vid 80Km/h ligger den på 0.75 l/mil och vid 130Km/h har den ökat till 1,4 l/mil. Detta beror på en rad olika faktorer så som rullmotstånd, luftmotstånd, dragkoefficient etc. En förbränningsmotor uppnår sin lägsta förbrukning vid en visst varvtal (varvtalsområde) och med en given last (högre last => högre temp.).

För så låg teoretisk förbrukning som möjligt ska luft-bränsleförhållandet Air/Fuel=1.0 (så kallat lambda värde), men vid acceleration, mycket hög last etc ändras detta. När en bil acceleras så ändras luft/bränsleblandning till lägre värde för att öka förbränningshastigheten. Ju fler ändringar som sker i diverse parametrar i förbränningsrummet så som tryck/temperatur, swirl etc påverkar förbrukningen negativt, helst ska dessa vara konstanta.. . Därav "ett ägg under foten". Framtidens förbränningsmotorer kommer inte att driva fordonet direkt utan indirekt som en generator till en elmotor. En motor måste andas och denna andning kan optimeras för olika varvtal, dvs motorn går som bäst mellan a och c men inte mellan c och d vilket i sin tu kan => lägre förbrukning.

En turbobil som framförs i högre hastigheter kommer att ge höga värden på avgastemperaturen och för att få ner denna sprutas extra bränsle in i förbränningsrummet som följer med avgaserna ut och transporterar bort värme. Det oförbrända bränslet som följt med ut ur motorn tas enkelt om hand av moderna katalysatorer. En vanlig sugmotor som varvas upp till 6000 varv/min ligger knappast på optimalt luft/bränsleförhållande för låg förbrukning... Katalysatorer/partikelfilter är idag utprovade för "worst case scenario" och ska därmed klara det men det kan tänkas att reningen är optimal inom ett visst temperatur och flödesspann (högre flöde => lägre temp). En motor som lastas hårt kommer att ge höga avgastemperaturer och därmed väldigt höga temperaturer efter katalysator. Den höga lasten medför att att katalysatorn tänder fortare än om motorn hade gått på låg last. Höga förbränningstemperaturer (högt tryck) och långsamt förbränningsförlopp (dieselmotor) leder till höga NOx halter (försurning av mark och sjöar). NOx för bensinmotorer (Otto) är försumbart i jämförelse med Diesel.

Kolmonoxid (CO), NOx,kolväten (HC) och partiklar kan tas om hand genom efterbehandling men det kan inte göras med koldioxid. CO2 utsläppen ökar alltså med ökad bränsleåtgång. AMS hade en graf för ett bra tag sedan med en Saab 95 som exempel där den släppte ut runt 400g CO2/Km vid den dagliga morgontrafiken.

Då effektkurvan som krävs för att hålla en viss hastighet INTE är linjär så lönar det sig knappast med högre hastigheter (läs 130Km/h). Vi har även konstaterat att högre förbrukning medför ökade CO2 utsläpp. De som inte är övertygade kan väll ta räkna på hur mycket de tjänar på att köra +20Km/h i 5mil, vad som händer vid punka, hur mycket längre bromssträckan blir samt vad som händer i kroppen när det smäller. En frontalkrock i 90Km/h så slits blodkärl sönder och personen riskerar att dö av inre blödningar. Krocktest görs i 64Km/h. Högre fart => högre dödsrisk punkt slut.

*Vridmoment är ett mått på en motors förmåga att utföra arbete, effekt är ett mått på hur fort arbetet kan utföras (W=J/s).

Visa signatur

Antec P182 | Intel C2D E6850 | Gigabyte P35 DS4 rev2.0 | Corsair 2GB 800MHz | XFX 8600GT Zalman XT | Xtreme Gamer Low Profile | 3x Samsung Spinpoint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Och miljöfrågan: Oavsett mängd avgasrening och filter och vad nu de är för bullshit så kommer en v10 som dricker 3 liter milen spotta ut sig mer skit och framför allt koldioxid än en liten bil utan avgasrening som drar 0.6 liter milen.

Bullshit.
1. En modern V10 drar inte 3 liter milen. (En Aston Martin DB9 med sin 6-liters V12a drar 2 liter milen vid roligare Autobahn-körning)
2. Moderna katalysatorer och reningssystem är väldigt effektiva. Det är knappast så att en 0.6 litersmotor från säg.. 80-talet släpper ut mer än en större motor.

Att köra långsamt behöver inte vara mer ekonomiskt, utan att köra till bilens förmåga är bäst rent ekonomiskt. Sen är det ju alltid bra om man följer hastighetsbegränsningarna.

Sen mördar inte bilen planeten heller. Bilarna är en rätt liten del av växthusutsläppen. Korna (och andra djur) skapar ju mer för i helvete (17%, medan transportindustrin, alltså tåg, bussar, bilar, lastbilar, båtar, flyg osv osv ger 12%). Däremot är det industrierna som borde få hårdare hållhakar på sig. Och då inte svenska industrier, utan amerikanska och kinesiska. Sverige har kört sin taktik som dom alltid kör med, "Vi ska vara först och visa hur bra allting blir för miljön. Då kommer alla andra göra likadant!". Återigen, nej. Det enda som Sverige försöker/har skapa/skapat är ett land som hålls tillbaka av miljörestriktioner medan det går bättre för andra länder som inte har lika bråttom att se ut som Landet Perfekt och Lagom.

Sverige är säkert ett jättebra land att leva i om man är en tasmansk fruktfluga, men i övrigt så.. Sverige har gått och blivit ett segt, tråkigt land där man egentligen inte får göra något roligt. Man får inte köra speciellt fort. Man måste se ut och vara perfekt. Man måste källsortera. Man måste träna oftare. Man måste arbeta hårdare. Man måste tänka mer på miljön.

När ska vi ha roligt då?

Visa signatur

Workstation: Gigabyte P35-DS3 - Q8300 - Corsair TWINX 2x1 GB - XFX HD5770 - 1.7 TB || Laptop: Amilo Pro V3505 - Centrino Duo T2050 - 1 GB RAM - 80 GB
Server 1: Dimension 4700 - P4 2.8 GHz - 256 MB RAM - X300 - 280 GB || Server 2: ABIT I-G31 - E2200 - 2 GB RAM - 40 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Men märken som Porsche, Ferrari, Koenigsegg är utvecklade för att kunna köra mkt fortare än Svensson, därmed är de också utecklade för att "hålla" bättre.

möjligt, men dessa sportbilarna förändrar inte universums fysik för det. Även om bilen håller bättre är det inte säkert att du håller bättre inne i din kropp.

Den negativa accelerationen och rörelsemängden i din kropp är fortfarande lika stor vid en krock med en volvo i 180blås såsom Koenigsegg vid sammahastighet. Det är det som dödar, dina organ kommer att krossas vid inbromsningen i din egna kropp. Vid en frontalkrock i 90km/h flyttas hjärnan in ca 2 cm mot panngloben, vid den dubbla hastigheten bör hjärnan teoretiskt sätt flyttas 8cm in mot panngloben. Tänk själv hur det skulle påverka en, jag tror chansen att man överlever är väldigt liten.